Beste
@wiliam,
Alhoewel ik je bijdrages altijd enorm waardeer, heb ik echt moeite om bovenstaande redenering(en) te volgen. Het lijkt alsof je een reeks aan argumenten aanvoert waarom goud naar jouw idee niet geschikt is als SHTF-waardebescherming, terwijl velen van ons juist denken dat het daar wel geschikt voor is. Hieronder heb ik geprobeerd je argumenten samen te vatten, steeds met mijn reactie daarbij.
1. Bij de boer kan je beter betalen met zilver dan met goud.
Inderdaad, een
troy ounce aan zilver (momenteel zo'n €16,-) is een iets couranter betaalmiddel dan een gouden variant (momenteel zo'n €1550,-). Maar goud bestaat ook in prachtige kleine 1-grams muntjes en barretjes (van zo'n €50,-), en als ik voor mijn hele familie voor een week spullen kom halen verwacht ik toch wel zo'n 5 gram goud kwijt te zijn. Of wellicht zelfs tegen andere potentiele kopers zal moeten opbieden om die schaarse goederen te bemachtigen.
Bovendien denk ik dat als ik een boer was, dat ik dan liever goud zou aannemen voor mijn waar dan zilver. Anders zit ik binnen no-time met kisten vol zilver. Vet zwaar. Als ik dan zelf zou moeten bug outen, zou ik behoorlijk moeite hebben om dat ook nog in te moeten laden. Zelfde waarde in goud is dus ongeveer 100x zo licht, dat is toch flink wat makkelijker meenemen.
2. Fysiek goud in huis is onveilig.
Ik zou niet weten waarom, niemand wat toch wat ik waar heb liggen? Of bedoel je vanwege confisqueren door de overheid? Die weten het toch ook niet? Gaan ze alle deuren langs met een huiszoekingsbevel? Ik wens ze succes.
3. Goud in een buitenlandse kluis of bankkluis is onbereikbaar.
Ben ik met je eens, ik zou nooit voor de externe opslag gaan. En ook niet voor "goud op papier".
4. ...
Geld beleggingen bij een recessie is meestal nutteloos. Je kan goud dan niet verkopen
Deze snap ik geloof ik helemaal niet... Als het slecht gaat met de totale economie (oftewel, de gewone m/v), is dat toch altijd goed voor een klein groepje gieren die dat naar de hand weet te zetten en graag mijn goud overneemt voor cash, desnoods voor iets onder de waarde?
5. Investeren in goud = investeren in je bank.
Eh nee, mijn bank heeft er echt helemaal niets mee te maken.
6. Beleggen in gouden munten word je niet rijk van.
Strikt genomen geen preppers/SHTF-overweging (want als je het afzet tegen het ineenstorten van de Euro is het namelijk
SOWIESO een goede investering, hoeveel het tegen die tijd ook waard is). Zie verder het uitstekende sommetje in het antwoord van
@Henk88, dat spul is totaal de pan uit gerezen nu! Ik wou dat ik destijds al mijn geld in gouden tientjes had omgezet!! Maar ja, eerlijkheidshalve, ik heb nog nooit iets verkocht, en ben het ook nu met de huidige prijzen nog steeds niet van plan... Dus ik ben sowieso een belegger van niks als ik nooit winst kan pakken. Als de markt besluit dat goud morgen waardeloos is (
yeah, right) dan was het dus gewoon 100% verlies.
Groet aan allen,
DBB
PS. Ben eigenlijk ook wel benieuwd of topicstarter @t123 ooit nog de knoop heeft doorgehakt met de Maple Leafs, maar iets zegt me dat we daar niet veel meer van gaan horen...