• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kachel ( Tentkachel ) GHS: F65 Diesel / Kerosine / Petroleum .

Het jammere aan dit soort kachels is dat je er niet kan op koken.
Maar daarom nog steeds een mooie aanwinst.

Ik had 1 of andere pipo bij mijn eenheid die er zijn blikjes knakworst standaard op had staan, volgens hem was het best warm en eetbaar.
Ze gingen er wel meteen op als dee kachel stond en had wel wat uurtjes nodig geloof ik.
Dat was een wegbezuinigde huzaar en volgens hem deden wel meer dat op die manier.


En dat aansteken valt wel mee, je moet het gewoon even een paar keer doen en dan heb je het wel in de vingers.

Leuk ding @frans81 zijn heerlijke kachels.
 
Vandaag voor de eerste keer een proef gedraaid .
In het begin en middels handleiding , kreeg ik geen brandstof in de aansteekbuis .
Filter nagekeken , was schoon ! Jerrycan met houder hoger gezet en carburateur nagekeken . Alles lijkt oké .
Wederom een start , hevel naar beneden , stand 1 , lont aangestoken en langzaam en al meekijkend in aansteekbuis ( gelukkig wel olie nu ) . Na drie keer opnieuw aansteken bleef het nu branden . Op naar standje 3 en dan 10 min .
Alles verliep goed , en met slechts in het begin wat zwarte rook . Het ding kwam goed op temp en je hoorde de kachel werken .
3 delen schoorsteen ( zijn er 7 in totaal !) werden lekker warm . Vooral deel 3 ( met vonkenvanger) werd gloeiend heet .

Op naar stand zes ! En dat ging langzaam over naar een binnenbak vol vuur ! Wat wel opviel was dat de vlammen langzaam minder werden !? Brandstof toevoer probleem ? . Na enkele keren met de ontkoler op en neer te zijn gegaan en met de brandstofhevel , leek het weer op gang te komen .

Het word dus toch even leidingen demonteren en schoonmaken . Ontroeten en verdere . Daarna zal deze kachel probleemloos werken .

Wat tevens opviel was dat wanneer ik tijdens het branden het dopje van de aansteekbuis verwijderde , dat de kachel begon te brullen .

20181119_134945.jpg 20181119_133522.jpg 20181119_133844.jpg 20181119_134333.jpg 20181119_142717.jpg
 
Vandaag voor de eerste keer een proef gedraaid .
In het begin en middels handleiding , kreeg ik geen brandstof in de aansteekbuis .
Filter nagekeken , was schoon ! Jerrycan met houder hoger gezet en carburateur nagekeken . Alles lijkt oké .
Wederom een start , hevel naar beneden , stand 1 , lont aangestoken en langzaam en al meekijkend in aansteekbuis ( gelukkig wel olie nu ) . Na drie keer opnieuw aansteken bleef het nu branden . Op naar standje 3 en dan 10 min .
Alles verliep goed , en met slechts in het begin wat zwarte rook . Het ding kwam goed op temp en je hoorde de kachel werken .
3 delen schoorsteen ( zijn er 7 in totaal !) werden lekker warm . Vooral deel 3 ( met vonkenvanger) werd gloeiend heet .

Op naar stand zes ! En dat ging langzaam over naar een binnenbak vol vuur ! Wat wel opviel was dat de vlammen langzaam minder werden !? Brandstof toevoer probleem ? . Na enkele keren met de ontkoler op en neer te zijn gegaan en met de brandstofhevel , leek het weer op gang te komen .

Het word dus toch even leidingen demonteren en schoonmaken . Ontroeten en verdere . Daarna zal deze kachel probleemloos werken .

Wat tevens opviel was dat wanneer ik tijdens het branden het dopje van de aansteekbuis verwijderde , dat de kachel begon te brullen .

Bekijk bijlage 13961 Bekijk bijlage 13962 Bekijk bijlage 13963 Bekijk bijlage 13964 Bekijk bijlage 13965

Hoi Frans, om de brandstof in de kachel te krijgen knijpten wij altijd in de plastic doorzichtige "buis".
Het brullen vanuit de aansteekpijp is normaal. die laat je even brullen in het begin, dan gaan hij lekker snel en heet branden. maar als hij goed brand dan moet je de aansteeklont er weer induwen zodat het pijpje is afgesloten, anders schijnt je kachel te smelten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Frans, om de brandstof in de kachel te krijgen knijpten wij altijd in de plastic doorzichtige "buis".
Het brullen vanuit de aansteekpijp is normaal. die laat je even brullen in het begin, dan gaan hij lekker snel en heet branden. maar als hij goed brand dan moet je de aansteeklont er weer induwen zodat het pijpje is afgesloten, anders schijnt je kachel te smelten.

Hoewel dit al een oud topic is hoop ik dat iemand weet waar het materiaal v.h. lont van gemaakt is?
Groet!

[MOD] Quote en vraag in zelfde post gezet [MOD]
 
-het aansteeklont was een metalen staaf die aan het uiteinde omgebogen was in een soort lus waarin een stuk katoenen draad geklemt zat.
 
Terug
Bovenaan