• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kamado BBQ serieuze optie voor koken na SHTF

Hooiwagen

Senior Prepper
Hoi allemaal,

Ik heb recent een kamado BBQ aangeschaft. Het betreft een B merk, compacte versie met een rooster diameter van 33cm. Dit apparaat is nog enigzins verplaatsbaar doordat het ongeveer 40 kilo weegt.

Nu zat ik vandaag een aantal zaken te overwegen in het kader van preppen?

Is dit een goede optie voor een uitval van nutsvoorzieningen?
Voordeel: zuinig met brandstof, brandstof langdurig houdbaar en veilig op te slaan.
Nadeel: relatief opzichtige manier van voedselbereiden, lomp gevaarte dus werkt alleen voor bug in, niet veilig voor binnen.

Als ik dat ding zo eens bekijk, dan zou het in combinate met een goede!!!schoorsteen binnen kunnen fungeren als kachel en fornuis.

Met het roken van vlees kun je producten langer houdbaar maken, kan dit ook op een kamado?

Concreet: Ik wil weten hoeveel KG aan kolen gebruikt worden om de kamado X uur op 110 graden te houden. Afhankelijk daarvan heb ik in ieder geval een nieuwe manier van koken erbij. Dit is ook gelijk een reden om tzt een gietijzeren pan aan te schaffen voor bijvoorbeeld stoofpotjes met heerlijk gedroogde bonen en gerookte naaktslak.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Concreet: Ik wil weten hoeveel KG aan kolen gebruikt worden om de kamado X uur op 110 graden te houden.

Ik zou zeggen, laat het ons weten. Het is relatief eenvoudig te testen aangezien je zelf deze test kan uitvoeren.
Ik heb ook zo'n low budget kamado

1720216081110.jpeg

Maar ik denk niet dat dit in een SHTF situatie mij veel zal bieden tenzij ik nog een paar zakken kolen zou hebben liggen.
Ik vind het wel een prima manier van een BBQ aangezien de kamado kan worden warm gestookt en je hierna na makkelijk 30 tot 60 minuten zonder vlammen je vlees/vis/groenten kan garen.

Binnen plaatsen met een schoorsteen is mogelijk maar voor slow cooking zou ik echt gaan voor een petroleumstel. Dat is vele malen eenvoudiger en ook energiezuiniger.
 
Ik heb recent een kamado BBQ aangeschaft. Het betreft een B merk, ......
Nu zat ik vandaag een aantal zaken te overwegen in het kader van preppen?
Qua preppen: ik zou eerst vragen stellen en dan pas iets aanschaffen.

Een kolenkachel is voor binnen de oplossing als je kolen over hebt en een schoorsteen.
Ik zou niet gaan experimenteren met een koolmonoxide vergiftiging. Is overigens wel een rustige dood schijnt.
 
Ik denk dat het prima buiten kan, ik zou het zeker niet in huis halen tenzij je een co vergiftiging wil, in Vietnam gebruikten ze de eeste keer dat ik er kwam nog van die bloempot bbq als fornuis (je kan er ook gewoon pannen op zetten), maar ik denk dat het nu weinig meer voorkomt. Het is ook nogal een gedoe, wat wel leuk is als je gaat bbqen, maar een beetje omslachtig voor dagelijks gebruik. Vroeger hadden mensen wel vaak een stoof binnen op kolen, maar vroeger gingen er ook regelmatig mensen dood door co vergiftiging (als de wind verkeerd staat is het al gevaarlijk, in Belgie waarschuwen ze er nog voor in het weerbericht).

Je kan denk ik beter een camping gasfornuis met gasflesje hebben (zo'n navulbare, daar doe je superlang mee). Dan heb je nagenoeg hetzelfde gemak als van een normaal gasfornuis. En dat kan gewoon binnen, je moet net zo goed ventileren als met je normale gasfornuis (als je dat hebt, zolang je een blauwe vlam hebt en geen gele is het risico op een co vergiftiging klein).
 
Ik denk dat buiten koken veel (on)gewenste mee-eters zal aantrekken. Al zal dat ook afhankelijk zijn van je kookkunsten
🤣
 
een kamado kun je mee roken, en eigenlijk alles wat je met een normale keuken ook kan.
een DO kan erin, wokken alles kan.

en het mooiste...

in geval van nood kun je houtskool zelf maken, vrij simpel te doen.

maar het is lastig te zeggen hoelang je een kamado op 110 graden kan houden, dat is teveel afhankelijk vd gebruikte houtskool.
ik mik bijv een kilo of 3 a 4 in mijn kamado en die houd het dan fluitend vol voor een uur of 12 op pakweg 110 graden.
 
een kamado kun je mee roken, en eigenlijk alles wat je met een normale keuken ook kan.
een DO kan erin, wokken alles kan.

Dat was mijn gedachte ook en als ik dan een stoofpotje kan maken van gedroogde bonen, zonder de hele tijd het kampvuur aan te hebben dan zie ik dat wel zitten. En dit lijkt mij ook een leuke manier om brood te gaan bakken, ik bak altijd zelf brood in de broodbakmachine, maar dat werkt niet zonder stroom. Mij lijkt de Kamado een onopvallende manier, omdat ik verwacht dat iedereen de BBQ op termijn gaat aansteken als de nutsvoorzieningen falen en de kamado kan onbeheerd blijven staan als je weet wat je doet. Het nadeel aan gasflessen is dat ik deze verder niet gebruikt, dus dat is erg opvallend en kostbaar preppen. Hooiwagin weet niet dat ik prep. Daarnaast is houtskool wat veiliger om op te slaan dan een gasfles.
Maak je geen zorgen, ik heb plek buiten om deze kamado te gebruiken en primair is deze gewoon bedoeld voor de spare-ribs.

DO Gietijzeren pan komt op het verlanglijstje, maar na de aanschaf van de kamado is het hobbygeld aardig op.
 
Ik denk niet dat het heel veel verschil maakt in opvallendheid of je een gasfles of kolen koopt. En die gasfles is maar een keer in het half jaar dat die leeg is (je moet er minimaal twee hebben om door te kunnen koken als er een leeg is).
 
Het grote voordeel van gas is dat je het aan/uit kan zetten. Iets dat je met BBQ's niet kan. Energie technisch ben je dus altijd onvoordeliger uit.
 
Houtskool maak je simpel zelf, alleen geeft het nogal veel rook.

erg veel Rook zelfs.
maar op een kamado verbruik je weer veel minder houtskool.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Terug
Bovenaan