• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kamado BBQ serieuze optie voor koken na SHTF

Met een goede terracotta bbq, kun je met weinig kolen aan de slag. De hitte blijft langdurig hangen. Als je klaar bent met koken dan sluit je alles af en dofen de kooltjes, je houd dus als je teveel aan kolen hebt gebruikt nog over voor volgende keer.
Als je goede kolen / briquettes hebt zou het ook mee moeten vallen met het as.

Prima ding, wij doen regelmatig grote bonken vlees erop voor 1 á 2 dagen eten werkt prima zolang je maar niet te vaak dat ding opened (zoals die bedoelt is).

Dat je e er mee kan wokken, basketballen (korf), grillen, fonduen, je bier koud houden als jenhem vult met ijsblokjes zal allemaal, maar dat zal wel niet het meest effecient in gebruik zijn.. oftwel in shtf, niet doen, maar spaarzaam omgaan met de brandstoffen die je hebt.

Voor binnen kan het ook prima, goed ventileren en een co2 metertje in de buurt. Om roken tegen te gaan gebruiken we een... bbq starter, gemaakt uit een 2.6 liter soepblik met wat ijzerdraad op de boden zodat de briquetten er niet doorheen vallen. Waterpomptang om de handel op te pakken en leeg te kiepen in de bbq. Gaan ongeveer 18 briquetten in. Aanvullen met kolen mocht het nodig zijn.

Laatst bewerkt:
Voor binnen kan het ook prima, goed ventileren en een co2 metertje in de buurt.

Het is maar net wat je doelstelling is.
Ik zou het in ieder geval niet adviseren. Het is mogelijk een pijnloze dood.
Een CO2 meter meet koolstofdioxide.
Een CO meter meet koolmonoxide en dat is een sluipmoordenaar.
Ik begrijp dat je heel duidelijk aangeeft dat je goed moet ventileren, maar je zult maar een of andere gast hebben die denk van "ik doe dat raam maar dicht, het tocht nogal" en dan is het einde joepmeloen.

Dus gewoon niet doen. Dit soort zaken NOOIT binnen gebruiken tenzij je een complete afzuiginstallatie in je huis hebt gemaakt.

Als het echt niet anders zou kunnen zou je hem mogelijk in de garage of in de bijkeuken kunnen plaatsen met de deuren/ramen open. En dan loop je maar een paar keer heen en weer.

[mod]waarschuwing aangepast en voorzien van een mooi rood kleurtje[/mod]

Het is maar net wat je doelstelling is.
Ik zou het in ieder geval niet adviseren. Het is mogelijk een pijnloze dood.
Een CO2 meter meet koolstofdioxide.
Een CO meter meet koolmonoxide en dat is een sluipmoordenaar.
Ik begrijp dat je heel duidelijk aangeeft dat je goed moet ventileren, maar je zult maar een of andere gast hebben die denk van "ik doe dat raam maar dicht, het tocht nogal" en dan is het einde joepmeloen.

Dus gewoon niet doen. Dit soort zaken NOOIT binnen gebruiken tenzij je een complete afzuiginstallatie in je huis hebt gemaakt.

Als het echt niet anders zou kunnen zou je hem mogelijk in de garage of in de bijkeuken kunnen plaatsen met de deuren/ramen open. En dan loop je maar een paar keer heen en weer.

[mod]waarschuwing aangepast en voorzien van een mooi rood kleurtje[/mod]

Kan prima, het is niet veel anders dan een petroleum kacheltje / zibrootje, kaarsjes endergelijke, die zijn ook voor binnen zolang je maar goed ventileerd, meld ik er bij dat is de enige waarschuwing die je nodig hebt.

Even googelen en je krijgt een lijstje van waar het fout is gegaan met een BBQ binnenshuis. Zoveel mensen overleden omdat ze dachten dat het wel kon....

Belgische vrouwen overlijden aan CO-vergiftiging door barbecue in huis, die diende als verwarming​

In het Belgische Wilrijk zijn twee vrouwen omgekomen door een koolmonoxide (CO)-vergiftiging, die ontstond door een barbecue in huis.
https://www.ad.nl/buitenland/belgis...e-in-huis-die-diende-als-verwarming~ac0280d6/

Levensgevaarlijk​

Het is levensgevaarlijk om een barbecue in huis aan te steken. In oktober van dit jaar overleden een Belgische moeder en dochter aan de gevolgen van koolmonoxidevergiftiging, nadat zij een barbecue hadden aangestoken als verwarming.
https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5349897/barbecue-verwarming-energiekosten-hoorn-gevaarlijk

Barbecue in huis is oorzaak koolmonoxidevergiftiging Doesburg​

Na het ongeluk werd gedacht dat de cv-ketel er mogelijk iets mee te maken zou hebben, maar de politie maakte vanavond bekend dat er een houtskoolbarbecue in huis was aangestoken.
https://nos.nl/artikel/2301451-barbecue-in-huis-is-oorzaak-koolmonoxidevergiftiging-doesburg

Barbecue in huis wordt moeder en dochter fataal​

Een moeder en haar dochter zijn dinsdag om het leven gekomen in Wilrijk door een CO-vergiftiging. Dat gebeurde mogelijk toen ze zich probeerden te verwarmen aan een smeulende barbecue.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221012_95523185

Elf mensen op randje van de dood door barbecue in woning Duitsland​

Elf mensen zijn in het Duitse Mönchengladbach onwel geraakt nadat er binnenshuis een houtskoolbarbecue was aangestoken.
https://www.tubantia.nl/buitenland/elf-mensen-op-randje-van-de-dood-door-barbecue-in-woning-duitsland~a1898c4c/?referrer=https://www.google.nl/

Belg dood door barbecue in huis​

Het binnen in huis aansteken van een barbecue is een inwoner van de Belgische plaats Herstal fataal geworden. De rookontwikkeling in het rijtjeshuis was dermate groot dat de twee bewoners ernstig vergiftigd werden.

Kan prima, het is niet veel anders dan

Je bent in deze echt abuis. Het kan niet prima. Er is een cruciaal verschil met het branden van een kaars, of het branden van een BBQ. Gelukkig hoef ik de links niet meer te maken want die heeft @phtvs al voor me gemaakt. Het is trouwens geen ramp om de plank eens mis te slaan. Dat heb ik al zo vaak gedaan. Dat zijn die momenten dat je jezelf kunt upgraden naar een versie 2.0. CO is een sluipmoordenaar. Neem het gewoon aan. Ja, ik weet dat je het ventileren aangeef. Maar dat is juist het probleem. Als er 1 persoon denkt van "ik doe toch maar even de deur dicht, het is nogal koud" dan ben je zelf ook binnen no time koud.

Gewoon niet doen is het enige juiste advies.

Laatst bewerkt:
Kan prima, het is niet veel anders dan een petroleum kacheltje / zibrootje, kaarsjes endergelijke, die zijn ook voor binnen zolang je maar goed ventileerd, meld ik er bij dat is de enige waarschuwing die je nodig hebt.

Nee dat is niet hetzelfde. Een petroleumkacheltjes heeft een hele schone ontbranding. Je moet wel ventileren (want ze verbranden wel lucht, dezelfde lucht als die je inademt), maar er komt geen koolmonoxide of fijnstof uit (zelf gemeten). Start je auto of brommer in de garage of een bbq en een koolmonoxidealarm gaat binnen een paar minuten af, bij een petroleumkacheltjes niet (en bij een kaars ook niet, als je gaat overdrijven met kaarsen zoals die bloempotkacheltjes dan misschien, maar een bbq is nog veel gevaarlijker binnen).

Koolmonoxide is heel gevaarlijk omdat je het niet merkt. Je valt gewoon opeens op de grond.

Laatst bewerkt:
Nee dat is niet hetzelfde. Een petroleumkacheltjes heeft een hele schone ontbranding. Je moet wel ventileren (want ze verbranden wel lucht, dezelfde lucht als die je inademt), maar er komt geen koolmonoxide of fijnstof uit (zelf gemeten).
@marzman , een goede petroleumkachel heeft een relatief schone verbranding, mee eens. Echt schoon is het echter niet want de brandstof komt verbrand in de lucht terecht. Een fikse portie fijnstof is toch wel te verwachten. Meet ook eens met een tweede meter, zou ik toch wel aanraden...

Gevoelsmatig, heeft het risico met een BBQ en houtskool in een afgesloten ruimte te maken met de relatief lage verbrandingstemperatuur en het relatieve tekort aan zuurstof bij het "smeulen" dat het doet.
CO ontstaat bij onvolledige verbranding

Als ik mij niet vergis, dan is een gele vlam ook een teken van onvolledige verbranding. De meesten kennen wellicht de "Aladdin blue flame heater" en die hoort ook met een blauwe vlam te branden (vollediger verbranding, de CO verbindt zich dan alsnog met een tweede O atoom tot CO2).
images(103).jpg
Het "fenomeen van de blue flame heater" doet wel vermoeden dat er petroleumkachels bestaan die onvollediger verbranden... Een gele vlam? Iets zal er dan wel aan CO ontstaan vermoed ik...

"Regardless of whether the appliance is a gas cooktop, furnace, fireplace, etc. you always want to see a blue color flame."
https://www.jaxenergy.com/learning-...rly burning flame,blue triangle at the center.

Koolmonoxide is heel gevaarlijk omdat je het niet merkt. Je valt gewoon opeens op de grond.
Men versuft dan zonder dat het opvalt kennelijk, en valt in "een langdurige slaap" om daarna gereïncarneerd wakker te worden, als worm wellicht?😉

Het "fenomeen van de blue flame heater" doet wel vermoeden dat er petroleumkachels bestaan die onvollediger verbranden... Een gele vlam? Iets zal er dan wel aan CO ontstaan vermoed ik...

"Regardless of whether the appliance is a gas cooktop, furnace, fireplace, etc. you always want to see a blue color flame."
https://www.jaxenergy.com/learning-center-articles/proper-flame#:~:text=A healthy, properly burning flame,blue triangle at the center.

Het kan altijd, hij kan ook kapot zijn. Ook bij gastoestellen met schoorsteen sterven mensen aan CO vergiftiging (meestal bij bepaald weer https://www.meteo.be/nl/info/veelgestelde-vragen/hoe-je-beschermen-tegen-gevaarlijk-weer/bij-welke-weersomstandigheden-is-er-gevaar-voor-co-vergiftiging#:~:text=me tegen bliksem?-,Bij welke weersomstandigheden is er gevaar voor CO-vergiftiging?,aan het aardoppervlak heen schuift. )

Als je iets verbrandt binnen beste ook een koolmonoxidealarm plaatsen (en een rookalarm, maar dat zal iedereen wel hebben ;) )

En in tijden van een shtf zou ik ook geen bbq buiten gebruiken, of je moet het niet erg vinden je eten met vreemden te 'delen' ;)

fragment uit de film Blackout Brittain:

Terug
Bovenaan