• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

kan een camping kooktoestel op lpg?

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Ik heb hier een kooktoestel staan wat vroeger aangesloten zat op een propaan of butaan (weet ff niet meer wat het precies was) gasfles van het pompstation.

Vrienden van me een lpg gasfles staan.
Kan ik zonder problemen mijn kookstel op deze lpg gasfles aansluiten en erop koken?
(gezien lpg een mix van Propaan en butaangas is lijkt me dat in theorie wel kunnen dan, maagoed toch ff vragen voor de zekerheid.)

Ik heb hier een kooktoestel staan wat vroeger aangesloten zat op een propaan of butaan (weet ff niet meer wat het precies was) gasfles van het pompstation.

Vrienden van me een lpg gasfles staan.
Kan ik zonder problemen mijn kookstel op deze lpg gasfles aansluiten en erop koken?
(gezien lpg een mix van Propaan en butaangas is lijkt me dat in theorie wel kunnen dan, maagoed toch ff vragen voor de zekerheid.)

Heb je al gezocht wat de fabrikant er over zegt?

In LPG zit wel het e.e.a. aan zooi... Geen mooi gas opzich, maar het gaat wel werken. Ik ben benieuwd of de sproeiers op den duur verstopt raken, denk het niet. Ik denk trouwens dat veel fabrikanten het niet voorschrijven.

• Leuk
Waarderingen: Flos
LPG gasflessen worden vaak gebruikt bij een wok brander.
Dit gebeurd bij mensen die veel te verwarmen hebben en daarbij niet willen opvallen.
Aan de pomp bijvullen en cash betalen dus.
Dus ja dan is het mogelijk, of het ook werkt op een campinggasstel weet ik niet.

LPG gasflessen worden vaak gebruikt bij een wok brander.
Dit gebeurd bij mensen die veel te verwarmen hebben en daarbij niet willen opvallen.
Aan de pomp bijvullen en cash betalen dus.
Dus ja dan is het mogelijk, of het ook werkt op een campinggasstel weet ik niet.
hoezo wil je niet opvallen en daarvoor een wokbrander gebruiken? er zijn gewone lpg kaskachels verkrijgbaar hoor. lijkt me heel legaal allemaal.

Het gaat hier niet over gaskachels maar branders. (gaspitten)
Enkele illegale activiteiten
Alcohol distilleren, cannabisolie distillatie (cannabisolie in België verboden), productie van andere drugs etc. etc.

Laatst bewerkt:
Kan op zich, lpg is een mengsel van Propaan en Butaan. Wel goed in de gaten houden want het kan er vloeibaar uitkomen zonder dat je er erg in hebt. Lpg is meer brand gevaarlijker dus.

LPG heeft als nadeel dat er naast propaan en butaan, nog een aantal smerende toevoegingen aan bij gedaan. Dit is ideaal voor verbrandingsmotoren, maar minder goed voor je brander.

Het kan dus wel, maar je brander, en alle onderdelen zullen wat eerder vervuild zijn. Dit geeft ook een grotere kans op storingen (verstopping).

Er zijn speciale verdampers en filters voor, die in campers worden gebruikt. Veel campers hebben een lpg tank voor koken en verwarmen.

Veel vervuiling in je brander valt in nederland denk ik wel mee. Als de wissel tank leeg is mag je hem toch niet meer vullen daar na stook je weer je op schoon gas.

1 - Grootste probleem/mogelijke gevaar met LPG is het scheiden van de twee gassen, butaan en propaan.
2 - Daarnaast is het bijvullen met verloopnippel aan de pomp hoogst illegaal (1500 euro boete) en niet zonder andere risico's
3 - Bij lage temperaturen, verdampt het butaan niet meer, de propaan echter nog wel. Is je tank nog halfvol met butaan, maar komt er niets meer uit.
4- LPG vervuilt de brander.

1- Een camper rijdt, een auto op gas rijdt en daardoor mixed de boel steeds door elkaar. Bij een stationaire tank loop je het risico dat de twee gassen scheiden en je LPG afgestelde brander plots pure propaan voor zijn kiezen krijgt. Dat kan mooie steekvlammen opleveren in de praktijk, weet ik uit ervaring.

2- Bijvullen met zo'n verloopnippel aan de pomp kan. Dat doen mensen omdat het zo goedkoop lijkt. Echter, vergeleken met pure propaan heeft LPG minder verbrandingsenergie, dus een deel van je voordeel (puur in liters of kilo's rekenen) gaat niet op. Bijvullen is riskant, 't is hier al een keertje misgegaan en dat met zo'n grote tank van 33 kilo. Leeglopend in de auto (met al zijn elektrische schakelaars en andere vonktrekkende opties als statische electriciteit) een ware bijna dood ervaring zou ik zeggen. Tevens de beste airco ooit, 't ijs stond aan de binnenkant van de ruiten.

3- Het stookgenot (in dit geval CV in een caravan) was niet best. Bij lage temperaturen (onder de 5 graden) verdampt alleen het propaan en de standaard oplossing was het verwarmen van de tank. Met elektische tracer of gewoon waxine lichtjes.

4- LPG is veel vuiler dan pure propaan en dat merkt je in 't onderhoud van je brander. Nu prutste ik zelf meestal wat, maar als je iemand daarvoor moet betalen......

Zoveel gedoe en zoveel risico (zowel op letsel, schade als boetes) voor pak 'em beet 10% besparing op je stookkosten, pfffffffft, ik ben er destijds vanaf gestapt. Als je het dan over kookgas hebt, gaat het helemaal om een besparing van 1 euro per jaar en is het sowieso het gerommel niet waard.

Een LPG tank (die rode flessen die peper duur zijn met veiligheiodsvertielen, metertjes en dat soort zooi) mag je wel vullen aan de pomp omdat dit speciaal LPG tanks zijn om aan de pomp te hervullen, maar de normale propaan flessen mag je met een hulpstuk NOOIT vullen met LPG aan de pomp, en buiten het feit om of het mag of niet zou ik het persoonlijk nooit doen ook, en dat zegt wat aangezien ik kleine gastankjes wel hervul, enz.

Ook leuk om te weten, een HR CV ketel (dus zeg maar een "moderne") kun je ook niet om de redenen die @Ray noemt op LPG stoken. Bij die toestellen komt de afstelling zeer nou.
Als je niet ontiegelijk veel gas verbruikt zou ik voor propaan gaan, die stalen flessen kosten ook nog een keer 3x niks, en na 10 jaar als ze niet meer hergevuld worden door je gasboer laat je de oude staan, en koop je een nieuwe voor weinig.

Overigens voor een simpel campingaz kooktoestel wat uiteindelijk de vraag was zou ik persoonlijk gewoon omdat ik weten wil hoe goed het gaat het wel aandurven LPG te gebruiken.
Die brandens komen niet zo noukeurig, of er nou propaan of butaan komt of een mengsel, het brand wel. Voor de winter zou ik het niet willen, dan is propaan super (in NL).

Maar ALS je met LPG gaat proberen, wil je dan na een tijd gebruik hier eens posten wat het gedaan heeft met de sproeier, en of er problemen zijn ontstaan?

@Niels
Welke fles mag je wel vullen met lpg aan de pomp.
Bij mijn weten is zelfs een fles met 80% vul beveiliging verboden tegenwoordig.
Een vriend van mij heeft een lpg tank in zijn boot en moet nu iedere dag de trailer op om te tanken.
Vroeger wisselde we van tank.

• Leuk
Waarderingen: Ray
@Arie , dit type flessen betreft het:
G-600-1.jpg

Zoals je links ziet, de vulaansluiting net als bij een auto, en onderaan je regluliere aansluiting om de gasdrukregelaar op te schroeven.
Metertje in het midden, veiligheidsventiel rechts.

Ik zou nooit voor lpg kiezen voor koken, alleen heel misschien in een camper.

Butaan en Propaan is nagenoeg overal verkrijgbaar in elk land. De flessen hebben ook een lange houdbaarheid, op mijn flessen staat al 2029 of langer.

Lpg flessen zijn zo leeg, ik kook bijna een maand op een fles Butaan of Propaan. Dus goedkoper is het niet echt. Het liefst neem ik Butaan omdat dat zwaarder is dus er zo'n 1.5 kilo meer in de fles zit. Hier komt de temperatuur nauwelijks onder de 5 graden dus dat is echt perfecto.

Ook kost het hier geen drol. Propaan zo'n 12,50€ en Butaan 15,50€ momenteel.

Dan ga ik daar toch meer info over vergaren want naar mijn weten en diverse site’s van kamperen mag ook die fles niet in NL gevult worden aan de pomp.

Mag dat van de pomphouders niet? De flessen zijn gewoon goedgekeurd om hervuld te worden aan de pomp namelijk.

Terug
Bovenaan