• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

kan een camping kooktoestel op lpg?

Laatst bewerkt:
Dat klopt, er mogen geen losse tanks LPG meer gevuld worden aan de pomp. Op de zaak hebben we heftrucks met een wissel LPG tank.
Allemaal netjes gekeurd en met overdrukbeveiliging en een meter, maar het mag niet meer. Van de overheid, de pomphouder wil wel maar de boetes zijn nogal hoog.
Zodra ik die tank gewoon vastzet, (lassen of bouten) dan mag ik er wel met de heftruck heen rijden en vullen.

Ik kan ze wel los laten vullen bij een speciaal gasvulstation. Daar heb ik ze een aantal keer, uit nood, met propaan laten vullen. Had toen wel de indruk dat ze wat langer mee gingen.

Laatst bewerkt:
Lpg aan de pomp is bedoeld voor tractie en niet voor andere zaken. Het heeft een ander belasting tarief dan flessengas. Het vullen van flessen word beschouwd als een economisch delict.

Lpg aan de pomp is bedoeld voor tractie en niet voor andere zaken. Het heeft een ander belasting tarief dan flessengas. Het vullen van flessen word beschouwd als een economisch delict.

Dat was altijd zo echter vanaf 1 Jan 2016 is artikel 5.73 aangepast. De oude regel was er om te voorkomen dat je een terugvordering kon neer leggen bij de belastingdienst. Je betaald immers voor brandstoffen met tractie doeleinde andere belasting dan voor niet tractie brandstoffen. Als je zou aantonen dat je het niet tractie gericht gebruikt kan je het tractie gedeelte terugvorderen. Heeft dus niets met voordeel voor de burger te maken maar met een eventueel terugbetaling van de fiscus waar ze geen zin in hadden.

Losse wisseltanks mag niet bij regulier tankstation. Wel bij speciale vulstations waarbij het vullen onder gecontroleerde omstandigheden plaats vind.

Overgens is het een rare situatie. Er is lpg in overvloed. Je zou zeggen dat lpg meer gestimuleerd moet worden, maar omdat de winsten bepalend zijn gebeurd dat niet. Steeds minder auto's rijden lpg en steeds meer pompen stoppen met lpg. Campers gaan vaker over op lektrisch koken en verwarmen.

Terug
Bovenaan