@Marcov, ik ben zo vrij even een alinea uit je link te citeren:
"Om inclinatie te voorkomen (of het effect ervan te verminderen) kun je verschillende dingen doen. Zo is een vaak toegepaste oplossing kijken wat de hoek van de inclinatie is en vervolgens je kompas in dezelfde hoek houden zodat de naald nog steeds vrij kan ronddraaien. Probleem hierbij is echter dat je dan met een andere kracht krijgt te maken: de zwaartekracht. Deze zal dan namelijk ook aan de kompasnaald gaan trekken (aan de kant die het meest naar benden wijst uiteraard) en daardoor de metingen beïnvloeden. Een andere oplossing is voor elke inclinatie-zone die je bezoekt het daarvoor gemaakte kompas aan te schaffen. Maar dit is echter een vrij dure oplossing, zeker als de bezoekjes slechts eenmalig zijn. Mijn advies is dan ook een kompas te kopen dat zich niets aantrekt van inclinatie. Tegenwoordig zijn er kompassen van Recta en Suunto die zich niets aantrekken van inclinatie. Dat kan door de magneet en de naald van elkaar te scheiden zodat de naald geen enkel probleem heeft met inclinatie."
1. Het aardmagnetische veld staat alleen op de magnetische polen haaks op het aardoppervlak, en bij de evenaar lopen de veldlijnen vrijwel parallel aan det aardoppervlak. Juist op de evenaar heb je dus weinig last van inclinatie.
2. Wat de naald scheef trekt in het kompashuis, trek aan de andere kant van de wereld de andere kant op. Het zelfde probleem, maar andersom dus. Gewoon je kompas omdraaien zou ik zeggen
3. In jouw link noemen ze al het scheef houden van je kompas als het vastloopt op de behuizing. Ik wil dat anders noemen: Als je kompas vastloopt op de behuizing houd je het blijkbaar scheef!
4. Het scheefhouden van het kompas. Ik citeer uit jouw link: "Probleem hierbij is echter dat je dan met een andere kracht krijgt te maken: de zwaartekracht. Deze zal dan namelijk ook aan de kompasnaald gaan trekken (aan de kant die het meest naar benden wijst uiteraard) en daardoor de metingen beïnvloeden."
Dit is aperte nonsense! De beide kanten van de naald zijn even lang (het draaipunt zit in het midden), en de zwaartekracht zal dus op beide helften even sterk werken.
5. Ik citeer: "Mijn advies is dan ook een kompas te kopen dat zich niets aantrekt van inclinatie. Tegenwoordig zijn er kompassen van Recta en Suunto die zich niets aantrekken van inclinatie. Dat kan door de magneet en de naald van elkaar te scheiden zodat de naald geen enkel probleem heeft met inclinatie."
De magneet en de naald scheiden? Als de naald niet magnetisch is, is het geen kompas!
6. Op zeeschepen gebruikt men tegenwoordig satelliet navigatie en gyroscopische kompassen, maar er zal altijd een ouderwets magnetisch kompas aanwezig zijn, om te kunnen navigeren als de stroom uitvalt. Daarom moeten er naast digitale kaarten ook nog steeds papieren kaarten aan boord zijn.