• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Klein off-grid systeem

FKAGB

Prepper goeroe
Zo, het is weer even geleden dat ik wat heb gepost. Maar ik ben nog steeds bezig en gezien alle recente ontwikkelingen wil ik mijn kleine off-grid systeempje showen. Het draait sinds gisteren dus ik heb nog geen lange termijn ervaring maar dat gaat wel goed komen denk ik.

Er bestaan talloze kant en klare systemen maar ik wilde iets zelf bouwen met onderdelen die ik op een later moment weer kan hergebruiken. Daarnaast had ik van een oud off-grid systeem nog wat onderdelen liggen die ik weer in wilde zetten
Uitgangspunt was een relatief klein systeem waarmee we in geval van wat basiszaken in huis draaiende kunnen houden. Denk hierbij aan de koelkast, (diesel)kachel en wat verlichting. Niets heel groots dus. Het is met name niet bedoeld voor de waterkoker of de oven. Daar hebben we alternatieven voor en het zou het systeem onnodig groot maken.

Het systeem is gebouwd met Victron onderdelen. Ik heb daar goede ervaringen mee. Het is niet het goedkoopste maar wel goed en betrouwbaar. Voor de omvormer heb ik de Victron Phoeninx 500 gekozen. Deze kan 400 watt continue en 900 watt piek leveren. Onze koelkast gebruikt tijdens het draaien ongeveer 100 watt en tijdens het opstarten 770 watt. Dat laat voldoende ruimte om nog wat lampjes op 230 volt aan te zetten al hebben we er ook een aantal die direct op 12 volt gaan en dus niet via de omvormer lopen.

Voor nu zijn er twee 90 watt zonnepanelen gekoppeld aan een Victron Smartsolar 75/15. Dit is nu ruim voldoende om de accu's te laden. Hoe het van de winter uitpakt kan ik nog niet zeggen. Ik heb de panelen redelijk klein gekozen omdat ik daar over een paar jaar andere plannen mee heb. Het is echter eenvoudig om een extra paneel en lader op te nemen in het systeem. Vandaag heeft het systeem voornamelijk staan druppelladen ondanks dat de koelkast er al de hele dag op draait. Aardig is trouwens dat de laadregelaar het ook doet zonder accu's. Hij werkt dan als een voeding. Natuurlijk alleen als er zon is, maar voor het opladen van telefoons is dat niet zo'n issue. Er zijn zat laders die kapot gaan als je ze panelen aansluit zonder accu.

Mocht er onvoldoende zonnestroom zijn dan kan ik de accu's bijladen met een Victron Bluepower Smart acculader van 15 ampère. Dat zal ik zolang het net beschikbaar is doen als ik de accu's wat verder ontladen heb en er onvoldoende zonnestroom beschikbaar is. Als het net niet beschikbaar is dan heb ik nog een generator beschikbaar met meer dan voldoende vermogen om de acculader te laten werken. Nadeel van een dergelijk kleine lader is dan wel dat het langer duurt voor de accu's vol zijn terwijl de generator sowieso een minimale hoeveelheid benzine gebruikt. Maar ik verwacht deze optie niet vaak te hoeven gebruiken. De koelkast is de grootste gebruiker en juist als er weinig zonnestroom is, is het vaak koud genoeg om buiten te koelen.

Voor de accu's heb ik vanwege de kosten nog even niet gekozen voor Lifepo4. Hoewel die redelijk superieur zijn en op de lange termijn waarschijnlijk goedkoper had ik het geld er nu niet voor over. Ik heb dus 3 105ah accu's parallel. Goed voor 315ah en als ik ze niet verder ontlaad kan ik er 150ah uithalen. De koelkast gebruikt 30 ampère per dag inclusief de omvormerverliezen. We kunnen de boel dus een paar dagen draaiende houden zonder zonlicht. Geen hele week maar het geeft wel ruimte om andere opties te bedenken of om de koelkast snel leeg te eten :)

Om in de gaten te houden hoe het met de accu's is heb ik een oude Victron BMV-600s gebruikt. Deze geeft het voltage, laadstatus en gebruikte ampères en of je gebruikt of laad aan. Daarnaast geeft hij een signaal als de accu's onder de 50% komen (of een ander percentage). Zou de generator elektrisch gestart kunnen worden dan kan deze meter ook een relais aansturen om dat te doen bij een gewenste waarde. Hier gaat dat niet werken, maar het kan dus wel.

En hoe ziet het er dan uit????? Nou zo (op de foto zitten de stopcontacten nog niet vastgeschroefd en dus scheef):

9PerNlll.jpg


Naast de 230 volt uitgang van de omvormer heb ik vier 12 volt stopcontacten. De bovenste twee zijn van Neutrik en hebben als voordeel dat de stekker geblokkeerd kan worden. Met name bij de dieselkachel wil je niet dat de stekker per ongeluk uit het stopcontact wordt getrokken. Dat is met dit soort stopcontacten eigenlijk wel uitgesloten. Ze mogen maximaal 30-40 ampère (ze hebben de specs ooit gewijzigd) maar ze zijn gezekerd op 20 ampère. De onderste twee stopcontacten zijn standaard auto stopcontacten waar USB laders in kunnen om telefoons of laptops te laden.

Intern heb ik geprobeerd het zo netjes mogelijk te krijgen. Dat is redelijk gelukt. Ik zat vast aan een maat van 40x40x17cm omdat het kastje in een andere kast moest passen.

nRbhN3Tl.jpg


Op de plekken waar de componenten zitten zijn ventilatiesleuven gefreesd. Ook al is het geheel een beetje sketchy wilde ik het wel zo veilig mogelijk houden.

LNDqqPEl.jpg


En daarom is de accubank af te schakelen met een hoofdschakelaar.

DuDPMv5l.jpg


Omdat ik geen zonnepanelen op het dak van het huis kwijt kan, hangen ze aan de schutting. Het systeem is zo gemaakt dat ik ze er makkelijk vanaf kan halen en op een andere plek kan hangen. In de ochtend staat de zon aan de huiskant en in de middag aan de achterkant van de tuin. Ze hangen wel pal zuid en dat is gunstig. Als ik de panelen van de schutting haal kunnen ze ook op de grond staan met de pootjes. Erg flexibel dus en ook te gebruiken als ik de set niet thuis kan gebruiken.

sgo3CJml.jpg


En ze kunnen ook vlak hangen.

kfjuX8tl.jpg


Gisteren heb ik de panelen opgehangen en de zon was gunstig. Nog niet het volle vermogen maar de accu's waren ook bijna vol.

FJescqNl.jpg


En ook de meter registreert netjes de binnenkomende stroom.

m94xh2vl.jpg


De komende maanden ga ik heel veel testen en proberen om te zien wat er allemaal haalbaar is met dit systeem, met name in de donkere dagen die komen. Als jullie het willen zal ik dit topic regelmatig bijwerken met mijn ervaringen.
 
Intern heb ik geprobeerd het zo netjes mogelijk te krijgen. Dat is redelijk gelukt.

Ziet er echt heel netjes uit. Ik heb ook altijd voor ogen om het netjes af te monteren. Maar na mijn POC (proof of concept) neem ik me voor om het netjes af te monteren als ik tijd over heb.
 
Laatst bewerkt:
Mocht er onvoldoende zonnestroom zijn dan kan ik de accu's bijladen met een Victron Bluepower Smart acculader van 15 ampère. Dat zal ik zolang het net beschikbaar is doen als ik de accu's wat verder ontladen heb en er onvoldoende zonnestroom beschikbaar is. Als het net niet beschikbaar is dan heb ik nog een generator beschikbaar met meer dan voldoende vermogen om de acculader te laten werken. Nadeel van een dergelijk kleine lader is dan wel dat het langer duurt voor de accu's vol zijn terwijl de generator sowieso een minimale hoeveelheid benzine gebruikt. Maar ik verwacht deze optie niet vaak te hoeven gebruiken. De koelkast is de grootste gebruiker en juist als er weinig zonnestroom is, is het vaak koud genoeg om buiten te koelen.
Mooi @FKAGB , dat ziet er degelijk en uitgekiend uit.

Ik kan mij voorstellen dat er ook andere manieren van energieopwekking op aan te sluiten zijn, zoals een windmolentje of turbine-achtig iets (stromend water), als extra back-up. Een generator noemde je al.

Wat mij aan een generator stoort, is dat zo'n ding eigenlijk pas tegen het maximale vermogen aan het beste rendement geeft. Neem je nauwelijks energie af (laadstroom) dan draait zo'n ding ook en vraagt dan relatief veel brandstof.
Die onvolprezen V423 liet dat al eens zien https://www.preppers-shelter.nl/threads/klein-off-grid-systeem.5539/ voor een kleine Denqbar 2,2 kW inverter-generator op benzine:
1665355673382.png
1665360626847.png
Een generator aanslingeren en er in korte tijd een groot vermogen uit halen en ook volledig benutten zou wel ideaal zijn. Stel dat je 2000 Watt zou kunnen afnemen gedurende 6 minuten en dan al 200 Wh zou hebben voor 1/5 liter benzine. Het starten kost ook wat en de bedrijfstemperatuur dan wel even overboord, maar zomaar even voor het idee... Zou er niet een mogelijkheid zijn om supersnel veel energie uit een generator of netspanning op te slaan, en dat "als uit een batterij" langzaam te benutten, zonder teveel verliezen?

Ik heb eens even gekeken naar super/ultra-condensatoren. Die laden zeer snel op en hebben een lange levensduur. Stel, dat je die als een soort extra accu zou gebruiken, om snel op te laden en als eerste leeg te trekken. Het volgende zal wel veel te optimistisch zijn, en de 2,7V van de condensator niet matchen met 12V laadstroom, maar misschien is er toch al iets mogelijk in deze richting (de elektro-freaks nu even gevraagd...)?

Hier, is het iemand wel aardig gelukt...
@phtvs , nu je over zelf-startende generatoren spreekt, vraag ik mij af waarom we zoiets niet als buffer aan een generator zouden kunnen schakelen...?

Ik vond het volgende rekenvoorbeeld, en dat maar even als "kapstok":
https://www.quora.com/How-do-I-convert-from-farads-to-ampere-hours
"How many 3000 farad 2.7v ultra capacitors would I need to power something that draws 175w at 120v ac for at least 1 hour?
Well, I suppose this boils down to a few simple electronics equations. Here's what you use:
W=0,5∗C∗V*V for energy stored in a capacitor.
P=W/T for Energy required to run your system for an hour.
P∗T=W
175∗(60∗60)=630000J to run the system for an hour
12∗C∗V*V=W
12∗3000∗2.7*2.7=10935J
Energy in each capacitor
630000J / 10935J=57.6131687
So you'd need at least 58 capacitors to keep the system running for an hour. Best to round that up to at least 60, as some power will be lost heating the wires and other components."


Stel, uitgaand van een stroomafname van 200W gedurende een uur, bij een ultracondensator van 10.000 F voor (kennelijk) zo'n 550 Euro. Meer kleinere condensatoren nemen is meestal goedkoper zie ik, dus als dat nodig zou zijn dan zou dat kunnen. http://supercondensators.nl/
P∗T=W
200∗(60∗60)=720000J to run the system for an hour
12∗C∗V*V=W

12∗10000∗2.7*2.7=874800J
Je zou dan (rekenkundig) aan 1 ultracondensator voldoende hebben en 5 uur lang 200W kunnen afnemen op een liter benzine (met ieder uur telkens 6 minuten opladen). Met een 20 liter jerrycan dek je dan zo'n vier dagen continu 200W verbruik. Terwijl het zo'n 47 liter benzine zou kosten als de generator er continu voor zou moeten draaien.

Er zal vast "een flinke adder onder het gras zitten", of een rekenfoutje, of niet natuurlijk...?
 
@FKAGB Mooi systeem, ook degelijk aangelegd op de foto's te zien.

Ik vraag me wel af wat voor zonnepanelen je hebt. Ze zien er vrij oud uit. En nu is de winst met de nieuwe panelen niet zozeer die paar procent extra piekopbrengst, maar vooral het vermogen om bij minder licht toch nog nuttig vermogen te leveren. Accu's, omvormers e.d. zijn erg duur om mee uit te breiden, de panelen zelf zijn het goedkoopste onderdeel. Het is misschien nuttig eens te kijken naar nieuwere panelen.

@RockyFlats Dat is het grote nadeel aan brandstofmotoren, dat ze alleen op 1 toerental/belasting het beste rendement geven. Omdat je er accu's mee oplaadt is dat niet zo'n probleem. Je moet alleen je generator afstemmen op de hoeveelheid stroom die je accu's kunnen absorberen. Een veel te grote generator is dan niet handig en nog duurder in aanschaf ook. Dat lijkt me makkelijker dan de onbalans met nog meer techniek te lijf te gaan. Vooral omdat dit extra centen kost en condensatoren zo weer hun eigen nadelen hebben en ik deze industriele elco's liever niet in huis zou willen hebben staan.

Aanbevolen laadstroom voor accu's is min 10% en max 30%, dus voor 105Ah tussen de 10,5 en 31,5 ampere bij 15 volt. Dat is dus maximaal 472 watt voor 1 accu, bijna 1500 watt voor 3 accu's parallel. Door het omvormen naar 15 volt heb je nog redelijk wat verliezen, maar met een 2000 watt generator kan je die volle bak opladen met maximale efficiëntie.

Maar FKABG zal gewoon de componenten gebruiken die hij toevallig al had, een Victron Bluepower Smart acculader van 15 ampère. Wat dus maar 225 watt is. Ik ben wel benieuwd hoeveel een zwaardere lader zou kosten, waarschijnlijk minder dan een buffer er tussenin te bouwen. Dan heb je meer rendement (geen verlies in die condensatoren) en is het een stuk veiliger.

Aan die Victron Bluepower Smart acculader van 15 ampère kun je een fiets met dynamo koppelen. Dat vermogen, plus de verliezen, is goed haalbaar op de fiets.
 
@FKAGB Leuk om je ervaringen en evt. aanpassingen te lezen in dit draadje (en weer een draadje van jou te zien).

Het draaiende houden van de koelkast en evt. extra vriezer + wat naaste kleine dingen, idd. mooi prep iets.
 
Goh, ik zou ook wel zo'n klein off-grid systeem willen hebben! 😍
Inderdaad de koelkast, wat kleine lampen en het opladen van de laptop en tablet.

Ik heb echter geen idee waarmee ik moet beginnen en waar ik het kan vinden...
 
@Mayo , volgens mij wordt dat hierboven nu net uitgelegd door @FKAGB.
Enige wat ik zou veranderen is de lokatie van de accu noodstop. Als de accu's staan te roken of de vlammen slaan er uit kan je nu niet meer bij die schakelaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
@Mayo , volgens mij wordt dat hierboven nu net uitgelegd door @FKAGB.
Enige wat ik zou veranderen is de lokatie van de accu noodstop. Als de accu's staan te roken of de vlammen slaan er uit kan je nu niet meer bij die schakelaar.

Klopt, maar het gaat eerlijk gezegd een beetje boven mn pet om dat dan zelf te installeren... 🙃
Ik ben best wel slim maar niet technisch 😊
 
@FKAGB Mooi systeem, ook degelijk aangelegd op de foto's te zien.

Ik vraag me wel af wat voor zonnepanelen je hebt. Ze zien er vrij oud uit. En nu is de winst met de nieuwe panelen niet zozeer die paar procent extra piekopbrengst, maar vooral het vermogen om bij minder licht toch nog nuttig vermogen te leveren. Accu's, omvormers e.d. zijn erg duur om mee uit te breiden, de panelen zelf zijn het goedkoopste onderdeel. Het is misschien nuttig eens te kijken naar nieuwere panelen.

Maar FKABG zal gewoon de componenten gebruiken die hij toevallig al had, een Victron Bluepower Smart acculader van 15 ampère. Wat dus maar 225 watt is. Ik ben wel benieuwd hoeveel een zwaardere lader zou kosten, waarschijnlijk minder dan een buffer er tussenin te bouwen. Dan heb je meer rendement (geen verlies in die condensatoren) en is het een stuk veiliger.

Aan die Victron Bluepower Smart acculader van 15 ampère kun je een fiets met dynamo koppelen. Dat vermogen, plus de verliezen, is goed haalbaar op de fiets.
De panelen zijn nagelnieuw. Nou ja, nu niet meer. Ik heb om aan aantal redenen voor de setup gekozen.

De eerste reden is dat ik het systeem zoveel mogelijk wilde bouwen met componenten die ik later nog op mijn bootje kan gebruiken. Ergens in de periode 2024-2028 willen we de wereld rond gaan zeilen. Deze 90 watt panelen passen ook prima op de boot die we daar al voor hebben. Daar hebben we ze nu nog niet nodig maar als de tijd zover is hebben deze panelen nog een lange levensduur over. Achteraf kan ik pas bepalen of dat verstandig was maar voor nu is het logisch.

De tweede reden voor twee kleinere panelen in plaats van een grote was de ruimte die beschikbaar is. We hebben nu eenmaal weinig ruimte en een groot paneel zou te onhandelbaar zijn en te veel in de schaduw komen te hangen.

De derde reden voor 2 panelen in plaats van 1 van bijvoorbeeld 175 watt? De kabel die aan het paneel zit is vrij lang om hem op verschillende plekken in de tuin te hangen. Kleinere panelen zitten allemaal rond de 20 volt en ik wilde het ampèrage laag houden. Een paneel van 175 watt doet 10 ampère bij 20 volt, de twee kleine doen 5 ampère bij 40 volt. Minder verlies in de kabel dus. En mocht blijken dat ze sub optimaal werken wegens de schaduw dan kan ik ze altijd nog parallel zetten zodat ze elkaar niet beïnvloeden.

De overstap naar een 30 ampère lader is "maar" 50 euro (180-230). Omdat de lader maar soms hoeft bij te springen was deze echter groot genoeg. Zodra de accu's bijna vol zijn gaat ook een grotere lader terugschakelen. Je maakt dus maar relatief gezien kort gebruik van de extra capaciteit.
 
@FKAGB Leuk om je ervaringen en evt. aanpassingen te lezen in dit draadje (en weer een draadje van jou te zien).

Het draaiende houden van de koelkast en evt. extra vriezer + wat naaste kleine dingen, idd. mooi prep iets.

Thanks, en inderdaad leuk weer "terug" te zijn.

As we speak is het huis off-grid. De hoofdschakelaar van het huis staat uit en de omvormer voed de koelkast, CV ketel, internetmodem en de monitor van de laptop. Ik heb wel de meest slechte dag uitgekozen want er komt vandaag vast geen zon, maar in ieder geval is wel duidelijk dat het systeem, zij het krap aan, de basisbehoefte in huis kan voorzien van stroom. Ik hoop nog wel wat op zonlicht vandaag maar de test stopt als de accu's op -60 ampère staan. Dat is nog boven de 80% en dat durf is sowieso aan.
 
@Mayo , volgens mij wordt dat hierboven nu net uitgelegd door @FKAGB.
Enige wat ik zou veranderen is de lokatie van de accu noodstop. Als de accu's staan te roken of de vlammen slaan er uit kan je nu niet meer bij die schakelaar.

Dat ben ik grotendeels met je eens hoor. De accu's komen nog in een kist met aan de voorzijde een schakelaar. Dat is nog werk in uitvoering. Nu zijn het op zich veilige accu's bedoeld om in een afgesloten ruimte op een boot gezet te worden maar toch.

Leuk weetje wat dat betreft. Ik kreeg van de week het verenigingsblaadje van de jachthaven. Hierin stond een artikel waarin gemeld werd dat er steeds meer verzekeraars komen die weigeren jachten te verzekeren als er Lithium accu's in staan. Het blijven gevaarlijke dingen.
 
Klopt, maar het gaat eerlijk gezegd een beetje boven mn pet om dat dan zelf te installeren... 🙃
Ik ben best wel slim maar niet technisch 😊

Ik zal eens een lijstje maken van alle onderdelen die zijn gebruikt. Het kan simpeler want Victron heeft ook hele mooie alles in een kastjes die omvormen en laden via het stopcontact en zonnepanelen. Ook hier heb ik gekozen voor wat ik later weer kan gebruiken en losse compenenten zijn op mijn boot nu eenmaal makkelijker in te bouwen dan 1 alles in een kast.

Op zich is het allemaal niet heel complex. Zolang je geen rode draadjes aansluit op zwarte draadjes gaat het al snel goed, maar het blijft een risico. En als je er echt niet comfortabel bij bent moet je er ook niet aan beginnen. Er zijn wat dat betreft mooie kant en klaar oplossingen natuurlijk die in prijs niet eens zo heel veel duurder zijn, maar daar zit meestal dan wel weer een accu ingebouwd en dat wilde ik eigenlijk niet. Maar ze kunnen zeker een goede oplossing zijn.
 
Mooi @FKAGB , dat ziet er degelijk en uitgekiend uit.

Ik kan mij voorstellen dat er ook andere manieren van energieopwekking op aan te sluiten zijn, zoals een windmolentje of turbine-achtig iets (stromend water), als extra back-up. Een generator noemde je al.

zou moeten draaien.

Er zal vast "een flinke adder onder het gras zitten", of een rekenfoutje, of niet natuurlijk...?

Hier kom ik later uitgebreid op terug. Maar in feite kun je alles wat op kan laden erop aansluiten. Windmolentjes werken op zich heel goed maar die kleine dingen zijn nogal luidruchtig. Niks voor in een stadse omgeving en zelfs op jachthavens worden de wieken meestal met een touwtje vastgezet om geen overlast te veroorzaken. Mocht je in de buurt van permanent stromend water wonen dan is een hydro generator wel een optie, maar dan moet het water wel snel genoeg stromen.

https://www.sailingtoday.co.uk/gear/gear-on-test/hydrogenerators/
 
Ik zal eens een lijstje maken van alle onderdelen die zijn gebruikt. Het kan simpeler want Victron heeft ook hele mooie alles in een kastjes die omvormen en laden via het stopcontact en zonnepanelen. Ook hier heb ik gekozen voor wat ik later weer kan gebruiken en losse compenenten zijn op mijn boot nu eenmaal makkelijker in te bouwen dan 1 alles in een kast.

Op zich is het allemaal niet heel complex. Zolang je geen rode draadjes aansluit op zwarte draadjes gaat het al snel goed, maar het blijft een risico. En als je er echt niet comfortabel bij bent moet je er ook niet aan beginnen. Er zijn wat dat betreft mooie kant en klaar oplossingen natuurlijk die in prijs niet eens zo heel veel duurder zijn, maar daar zit meestal dan wel weer een accu ingebouwd en dat wilde ik eigenlijk niet. Maar ze kunnen zeker een goede oplossing zijn.

Als ik het zo lees dan ben ik (voor mijzelf) veel beter af met een kant-en-klaar gebeuren 😊
En ik heb ook (denk ik) niks tegen een accu/batterij voor de dagen dat er geen zon is?

Hoe zit het met je modem als je off-grid bent?
Die van mij is via glasvezel, dat werkt dan dus niet, of..?
Vragen genoeg!

Ik ga eens speuren naar een Off-grid voor dummies 😉
😄
 
Als je op zoek gaat naar een compleet klaar systeem, bedenk dan eerst hoeveel geld je er aan uit wil geven. Wil je klein en goedkoop of wil je zelf voorziend worden met stroom. Er is genoeg te krijgen voor caravan/camper maar dat is kleinschalig. Net zoals het boven genoemde systeem.
Uit een andere topik weten we dat de topikstarter al bijna geen stroomverbruik heeft. Dus komt hij met dit kleine goed terecht. Verbruik je meer dan zal het of alleen voor nood worden of al snel te klein.
En dat een kant en klaar systeem beter is voor jou? Daar sta je niet alleen. Ik haak ook bij de 2e foto af.
 
Ik denk dat ik moet beginnen met te bedenken wat ik nou eigenlijk precies wil met zo'n systeem.
Welke apparaten ik erop zou willen laten draaien, waar kan ik écht niet zonder?
En wat is mn bedoeling: mn rekening bij de Eneco verminderen of alles overeind houden mocht de boel plat gaan, of...?

Als ik naar het VK kijk, daar denken ze dat áls het komende winter gebeurd er gecontroleerde blackouts zouden zijn van max 4 uur per dag.
Dat is een hele andere situatie dan dat je bv 6 maanden of volledig zelfstandig wilt kunnen draaien.

Als ik wat zou aanschaffen dan zou het ook fijn zijn als het min-of-meer eenvoudig te demonteren is, zodat ik het kan verplaatsen naar de BOV in Frankrijk, bedenk ik nu.. (al kan ik daar véél meer panelen kwijt en is mn verbruik lager)

Allemaal dingen om over na te denken.

Dit draadje heeft me er wel toe aangezet dat te dóen, dus dank daarvoor!! 👍

🥰
 
En dat een kant en klaar systeem beter is voor jou? Daar sta je niet alleen. Ik haak ook bij de 2e foto af.

Gelukkig ben ik dan niet de enige 🤣

Ik heb bewondering voor diegenen die hier goed in zijn, maar ik heb weer andere sterke punten denk ik dan maar 😊
Is ook niet erg, zolang ik dat maar besef en er - indien nodig - een ander oplossing voor zoek 👍
 
Als ik het zo lees dan ben ik (voor mijzelf) veel beter af met een kant-en-klaar gebeuren 😊
En ik heb ook (denk ik) niks tegen een accu/batterij voor de dagen dat er geen zon is?

Hoe zit het met je modem als je off-grid bent?
Die van mij is via glasvezel, dat werkt dan dus niet, of..?
Vragen genoeg!

Ik ga eens speuren naar een Off-grid voor dummies 😉
😄

Als ik het zo lees deel ik je mening. Overigens heb ik hiervoor nooit een opleiding gehad ofzo. Wat ik weet heb ik zelf geleerd en daarbij is ook wel iets kapot gegaan. Het is niet heel complex maar kost wel even tijd om het allemaal uit te puzzelen. Mijn eerste off-grid systeempje bouwde ik een jaar of 12 geleden dus ik heb even kunnen oefenen.

Uitgangspunt is dat je, zoals Logan2012 al schreef, wij zijn normaal al extreem zuinig met stroom. Ik weet precies wat ieder apparaat in huis gebruikt en daar heb ik het systeem op gebouwd.

Als ik kijk naar ons basisverbruik dan kom ik op onderstaande cijjfers:

Koelkast - Tijdens opstarten 770 watt, na 2 seconden 100 watt
CV Ketel - Standby 1 watt - in gebruik 60 watt
Internetmodem - 2 watt

Deze drie dingen zijn ook de dingen die bij ons in huis aan staan. We hebben geen TV of iets dergelijks. De deurbel heeft jaren geleden het veld geruimd en ik trek zelfs de stekker uit de magnetron omdat het klokje te veel stroom gebruikt. Als dus alles "aan" staat wat aan kan staan dan heb ik maximaal ongeveer 835 watt nodig. Dat is dan maar 2 seconden, daarna zakt het af maar ik moet reken met die 835 watt. Daarnaast hebben we 6 lampen in huis waarvan de zwaarste 11 watt gebruikt. Naast de vaste gebruikers zou ik dus nog bijna alle lampen aan kunnen doen, maar dat komt in de praktijk niet voor.

Het opladen van telefoons en laptops gaat via een USB oplader dus die tellen niet mee voor het gebruik van de omvormer.

Mijn systeem is dus afgestemd op deze behoefte. Zo klein mogelijk om kosten te besparen.

Mijn advies zou dan ook zijn om eerst zelf uit te vogelen wat de apparaten die je in huis hebt nu eigenlijk gebruiken. Voor lampen en dergelijke is dat makkelijk, dat staat er op. Voor je koeling is het wat lastiger. Je weet vaak wel wat ze op jaarbasis ongeveer gebruiken, maar je moet ook weten wat de opstartstroom is. Die is vaak een factor 7 of 8 hoger dan het verbruik tijdens draaien. Dat kan een lastige uitzoeker zijn.

Als je eenmaal weet wat je basisbehoefte is kun je op zoek naar een systeem wat daar bij past. Ga echter niet de illusie hebben dat je met een heel klein systeem permanent van het net af kan. Als het je gaat om 4 uur overbruggen dan kan het heel klein zijn odmat een beetje koelkast dat moet kunnen zonder stroom zolang je hem maar dicht laat.

Ik ben sinds vanmorgen 9 uur off-grid. De omvormer voed mijn hele huis, dus ook het internet en de verlichting. Hoe, dat laat ik voor nu even in het midden omdat het niet de meest chique oplossing is :fluit:, daarover later meer.

De zonnepanelen hebben met dank aan het bewolkte weer vandaag maar 4 ampère opgeleverd. Bijna 10 keer minder dan gisteren. De accumeter staat inmiddels op -28 ampère. Dat is ongeveer 365 Wh. Zou je dus een alles in een systeem hebben met een accu van 400Wh dan is het nu wel leeg. Is het een systeem met een conventionele loodaccu dan is je accu nu ook kapot.
Als het even kan kom je niet onder de 80% als je conventionele accu's gebruikt. Vandaar mijn keuze voor een systeem met een 315 Ah accupakket. Als ik reken met 20% dan kan ik daar zonder veel problemen 60 ampère uit trekken en zit ik nu dus op de helft. Maar ik heb dan ook nog een computer aan staan iets wat tijdens een SHTF situatie niet meteen de hele dag nodig is. Maar goed 28 ampère in 6 uur dus. Met hetzelfde gebruik kan ik dus nog 6 uur toe. Het is allemaal heel krap aan, maar morgen gaat de zon weer volop schijnen dus maak ik dat wel weer goed.

Deze accu's zouden overigens incidenteel tot 50% ontladen mogen worden. Dat geeft me ongeveer 155 ampère. Zonder de computer en zon zou een dag of vier dan wel haalbaar moeten zijn en dan moet de stroom of de generator wel aan. Ik zou er dan overigens eerder voor kiezen om de generator dagelijks een uurtje te laten draaien. Dan is er weer wat stroom terug in de accu's en kan meteen de waterkoker of koffieautomaat aan want dat soort grote gebruikers op een incidenteel off-grid systeem zetten is niet lonend..

Ow, en dan de laatste wat betreft het demonteren. Hier en daar is het al gezegd maar dat was ook de bedoeling van dit systeem. Ik moet nog een paar stekkertjes en dan kan ik de accu's eenvoudig loskoppelen. Het hele systeem kan daar naar de boot, waar ik niet verrassend een ongeveer even groot accupakket heb. Daar is nu geen omvormer en maar een heel klein zonnepaneel. Ik kan daar het systeem dan eenvoudig aan het boordnet koppelen waardoor ik daar ook ineens veel meer mogelijkheden heb.


Toch nog een aanvulling: we hebben nu nog relatief veel daglicht. Ik ben super benieuwd hoe het straks van de winter zal gaan al weet ik dan wel dat de hoeveelheid panelen absoluut onvoldoende zal zijn. Het goede nieuws is dan wel dat de koelkast met wat geluk een groot deel van de tijd uit kan zijn omdat het buiten koud genoeg is om te koelen. Weken druiliger weer met 15 graden wordt wel een issue in december.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Terug
Bovenaan