PBear
Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
De panelen zijn nagelnieuw. Nou ja, nu niet meer. Ik heb om aan aantal redenen voor de setup gekozen.
De eerste reden is dat ik het systeem zoveel mogelijk wilde bouwen met componenten die ik later nog op mijn bootje kan gebruiken. Ergens in de periode 2024-2028 willen we de wereld rond gaan zeilen. Deze 90 watt panelen passen ook prima op de boot die we daar al voor hebben. Daar hebben we ze nu nog niet nodig maar als de tijd zover is hebben deze panelen nog een lange levensduur over. Achteraf kan ik pas bepalen of dat verstandig was maar voor nu is het logisch.
De tweede reden voor twee kleinere panelen in plaats van een grote was de ruimte die beschikbaar is. We hebben nu eenmaal weinig ruimte en een groot paneel zou te onhandelbaar zijn en te veel in de schaduw komen te hangen.
De derde reden voor 2 panelen in plaats van 1 van bijvoorbeeld 175 watt? De kabel die aan het paneel zit is vrij lang om hem op verschillende plekken in de tuin te hangen. Kleinere panelen zitten allemaal rond de 20 volt en ik wilde het ampèrage laag houden. Een paneel van 175 watt doet 10 ampère bij 20 volt, de twee kleine doen 5 ampère bij 40 volt. Minder verlies in de kabel dus. En mocht blijken dat ze sub optimaal werken wegens de schaduw dan kan ik ze altijd nog parallel zetten zodat ze elkaar niet beïnvloeden.
De overstap naar een 30 ampère lader is "maar" 50 euro (180-230). Omdat de lader maar soms hoeft bij te springen was deze echter groot genoeg. Zodra de accu's bijna vol zijn gaat ook een grotere lader terugschakelen. Je maakt dus maar relatief gezien kort gebruik van de extra capaciteit.
Met de boot de wereld rond zeilen. Dat lijkt me een enorm avontuur. Mocht je dan langs de oostkust van Luzon in de Filipijnen komen bij de havenstad Legazpi city, waar Tropische Verrassing en ik thans niet ver vandaan verblijven/wonen, dan ben je bij deze uitgenodigd. Meldt even tevoren via een PBtje als je komt, dan kunnen we je ophalen.
Overigens wil ik hier opnieuw een off-grid stroomvoorziening aanleggen. We hebben hier bijna dagelijks stroomonderbrekingen, van een paar minuten tot een paar uur. Als een tyfoon goed huishoudt, kan het ook een paar weken worden.
De oude voorziening is verloren gegaan bij de reparatie/renovatie van onze bahay kubo. Onze klusman had het 12V net verwijderd en na lange Covid afwezigheid waarbij de accu's noch door zonnepanelen, noch door de acculader op peil werden gehouden, zijn al mijn accu's nu ter ziele.
Als backup hadden/hebben we een aggregaatje van ca. 1 KWh, maar ik heb sinds mijn komst in september nog geen gelegenheid gehad om te testen of die na 4 jaar stilstand nog op gang te krijgen is.
Aggregaten zijn nogal onderhoudsgevoelig. Ik had 'm destijds wel geprepareerd - door wat olie in de cylinder te gieten - op langdurige stilstand.
Ik denk aan een kleine zonne-installatie, voldoende voor verlichting, telefoons opladen en laptopgebruik.
Liefst draagbaar of verrijdbaar met een 220V AC stroomvoorziening, zodat we toch een stopcontact in de jungle kunnen hebben als het aggregaat niet meer blijkt te werken.
Later kan de zonnekracht centrale uitgebreid worden tot een vermogen waar onze koel/vrieskist gedurende enkele weken op kan draaien. Eventueel door de bodem van de koel/vrieskist te bedekken met koelaccu's of ijszakken, die de inhoud enkele dagen koel kunnen houden zonder dat daar stroom voor nodig is.
Zon is hier doorgaans genoeg, maar tijdens een depressie of tyfoon kan het een paar dagen aan een stuk bewolkt zijn met tropische regenbuien.
Onze zwengelpomp heb ik in de afgelopen weken niet hoeven gebruiken omdat we nu in het regenseizoen voldoende regenwater kunnen opvangen, dat via een filter thans ook onze drinkwatervoorziening is.
Koken kunnen we electrisch, maar ook op een draagbaar gastoestel met gasblikjes of op een houtskool fornuisje buiten.