• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koeling van levensmiddelen in stroomarme tijden

Laatst bewerkt:
Dank voor de tip. Heb er ook eentje besteld.

Ik heb ook nog een actieve koelbox die ik bij Action heb gekocht maar die is iets kleiner en uitsluitend voor 12 V

Bedankt voor de terugkoppeling @preparator . Ik hoop dat je er veel plezier aan zult hebben. Misschien kan je t.z.t. jouw ervaringen delen?

Heeft dat ding een minimale omgevingstemperatuur nodig? Want anders is het zeker interessant om die in zeg de droge! kruipruimte te plaatsen (met thermometer er in trouwens) Mogelijk lukt vriezen dan ook al is dat niet genoeg voor langdurig goed houden, aarde is zo rond de 10 graden normaal en dan redt je dus -10, maar niet de -18 of kouder die lang bevriezen voor voorraad vraagt.
@drent, voor zover ik heb kunnen zien, koelt de koelbox tot 20 graden onder de omgevingstemperatuur, maar ik zie in de folder een minimum omgevingstemperatuur van 16°C genoemd staan. Zeer waarschijnlijk is dat alleen om aan te geven dat de temperatuur in de koelbox niet lager kan dan zo'n -4°C. Tenminste, ik heb al temperaturen van -1,3°C (meen ik, zie FLIR) gemeten op het binnenste koellichaam bij 21°C buitentemperatuur en kan mij voorstellen dat dat wellicht nog iets lager kan.

Ik vermoed dat veel lagere temperaturen, zoals de -10°C binnen bij 10°C buiten die je stelde, misschien niet kunnen door opvriezen van (isolerend) ijs op dat koellichaam? Om waterdamp uit de koelbox te bevriezen moet er veel warmte worden afgevoerd, en dat komt dan niet ten goede aan het verder terugkoelen van de koelbox. Ter vergelijk: Drijft er ijs in zoet water, dan komt de temperatuur van het water ook niet veel lager dan 0°C. Zeker weten doe ik het niet, maar veilig is wel om te verwachten dat de temperatuur in de koelbox niet ver onder het vriespunt zal komen.

Mis een flinke laag isolatie spul bij die dingen trouwens, aangezien er actief lucht gekoeld en gewisseld wordt, moet daar toch ook winst te halen zijn qua hoe lang moeten koelen.
Ik vermoed ook dat extra isolatie (styropor platen o.i.d.) in stroomarme tijden veel verschil kan uitmaken. Traploos teruggeregeld koelt het dan vast even goed met minder Watts. Mooi is dan ook dat deze koelbox uitgesproken vlak en rechthoekig van vorm is, dus is prima met platen extra te isoleren.

Als ik het zo samenvat en de praktijktest van @Henk88 er naast zet is het dus eigenlijk NIET interessant.
Stel je hebt een minimale hoeveelheid stroom (door minimaal zonnesysteem) dan zou het WEL interessant kunnen zijn om te koelen (vriezen gaat niet lukken).
Stel je hebt minimale ruimte, dan zou het ook mogelijk interessant kunnen zijn.
Stel je hebt zowel de ruimte, als de stroom, dan zal een compressor koelkast/diepvries een verstandigere keuze zijn.
@martin , in "vredestijd" is een gewone compressor koelkast/diepvries wel het mooist, maar stel dat het toch onverhoopt eens iets minder gaat, en dat het eens tegenvalt met de beschikbare hoeveelheid stroom? Terugschakelen naar een lager vermogen kan dan niet en bij "verstandiger" past dan m.i. wel een voorbehoud.

Een compressor koelbox ernaast is dan mooi bij minimale ruimte en vanwege het transportabele, maar is ook een optimale backup, en dat bedoelde je waarschijnlijk (ook)?

Is er echter alleen koelen van belang, dan heb je qua aanschaf met een electrische koelbox wel viermaal zoveel ruimte voor hetzelfde geld, en tweemaal zoveel ruimte (globaal, als ik mij niet vergis) tegen hetzelfde verbruik als met een compressor.

De compressor koelbox wint het als nood-backup denk ik, maar het blijft een kwestie van persoonlijke behoeften en afwegen van belangen.
Mooi is, dat we keuzes hebben.👍

Je kan het ook omdraaien en een lijst maken van levensmiddelen die niet gekoeld hoeven te worden. Dat is eigenlijk nog best veel.

Groente in je moestuin, eieren, brood, alles in potjes en blik, tomaten, rijst, bananen, appels, aardappels etc.

@Henk88 , dat is een interessant idee, en komt in de buurt van de ondiepe keldertjes die ik in D weleens heb gezien in tuinen. Soms onder een aarden bult en een paar treden omlaag. Zo'n flessenkoeler lijkt wel een beetje op een "stash". Nu is die niet dieper dan 1 meter zie ik, en pas op een diepte van 15 m is de temperatuur redelijk constant 12°C.

Hoger volgt het meer de temperatuur van hiet jaargetijde, en dan zie ik op 1 m diepte temperaturen die zo'n 10 graden onder de omgevingstemperatuur liggen. Koelen doet het dan wel maar 8-12°C is het pas redelijk bestendig op 3 m diep als ik het juist uitlees.
Bekijk bijlage 26568
Ik vind het zeker iets om ook gebruik van te maken en dan het beste in de vorm van een klein keldertje. Maar zo'n flessenkoeler is best een mooie stroomloze optie. Voor gebruik in vredestijd zou ik het zelf echter niet snel aanschaffen.

Wat ook niet slecht zou zijn, is om het grondwater op te pompen en daarmee te koelen. Komt de fles niet op diepte dan komt de diepte tot de fles, als het ware😉 Veel water is er dan niet nodig, en komt het van 10 m diepte dan is het circa 12°C. Een eigen bronnetje heeft zo extra nut!

Ik vind dat ook een mooi ding, en eerlijk gezegd heb ik het afgelopen jaar naar zo'n compressor koelbox omgekeken. Haha, mijn vrouw vond het overdreven voor de auto, en ik heb het even laten rusten. Nemen wij eens vlees o.i.d. mee vanuit D dan doen de koelboxen het ook wel.

Ik zie dat de Mobicool MCG15 een bescheiden inhoud heeft van 15 liter. De ruimte die de compressor inneemt vind ik wel een minpuntje van deze apparaten, maar het snelle koelen en het vriezen een duidelijke plus. En de zeer lange levensduur. Het wattage is met 40W aangegeven, en mogelijk kan het niet lager worden ingesteld. Nu verbruikt zo'n compressor koelbox ongeveer de helft van mijn 29 liter koelbox en is dus qua stroomverbruik gunstiger maar vraagt wel 40W zodra de compressor draait, terwijl de Lidl koelbox op 5,5-10W ook nog iets doet. Is het met de stroom erg krap dan kan dat toch wel meespelen.
Vevor heeft ze overigens gunstig geprijsd en met een grotere inhoud:
Bekijk bijlage 26570
https://m.vevor.de/s/kuhlbox/kuehlbox-auto-c_10723

Een compressor koelbox in een kelder, dat raakt wel aan het ideale lijkt mij (met een Peltier koelbox ernaast😉).

De berichten die IK zie zijn dat er op 2m al 12 graden is overal op de wereld (Behalve bij geisers en vulkanen etc 🤣 ). Goed voor koeling en goed als airco.

Volgens chat gtp:

Er zijn verschillende methoden om producten koud te houden zonder gebruik te maken van elektriciteit. Hier zijn enkele traditionele en innovatieve methoden:

### 1. Koelbox met ijs
Een eenvoudige en veelgebruikte methode is het gebruik van een koelbox gevuld met ijs. Door de producten in een goed geïsoleerde koelbox te plaatsen en het ijs regelmatig te vervangen, blijven de producten langere tijd koud.

### 2. Verdamperkoeling (Zeer pot-koeler)
Deze methode maakt gebruik van de verdamping van water om warmte te onttrekken. Het bestaat uit twee aardewerken potten, een kleinere binnen een grotere, met een laag zand ertussen die vochtig wordt gehouden. Het water verdampt en koelt de binnenste pot af, waardoor de inhoud koel blijft. Dit systeem werkt het beste in droge klimaten.

### 3. Natuurlijke bronnen
Het gebruik van natuurlijke bronnen zoals koud water uit een bron, rivier, of een ondergrondse opslagplaats kan effectief zijn. Door producten in waterdichte containers onder te dompelen in koud water of in een koele kelder te plaatsen, blijven ze gekoeld.

### 4. Geïsoleerde containers
Thermische of geïsoleerde containers kunnen helpen om producten koel te houden door het minimaliseren van warmteoverdracht. Dit kan variëren van thermosflessen tot geïsoleerde zakken en containers.

### 5. Koelmiddelzakken
Chemische koelmiddelen zoals gelpacks of cold packs kunnen tijdelijk kou bieden. Deze kunnen vooraf worden gekoeld in een vriezer (indien beschikbaar) of door het activeren van een chemische reactie in het pak zelf.

### 6. Natuurlijke koeltechnieken
Traditionele methoden zoals het bewaren van producten in koele, donkere kelders of groeven kunnen ook helpen. Groene muren of daken die vocht vasthouden en geleidelijk afgeven kunnen ook helpen om de temperatuur van opslagruimtes te verlagen.

### 7. Absorptiekoelkasten
Absorptiekoelkasten gebruiken warmtebronnen zoals propaan, butaan of zonne-energie in plaats van elektriciteit om een koelcyclus te creëren. Dit kan een effectieve manier zijn om zonder elektriciteit te koelen, maar vergt een specifieke set-up.

### 8. Thermo-elektrische koeling
Hoewel dit een beetje geavanceerder is en enige stroom vereist, kan zonne-energie worden gebruikt om thermo-elektrische koeleenheden aan te drijven, wat een duurzaam alternatief kan zijn voor traditionele elektrische koelkasten.

Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen, afhankelijk van de specifieke behoeften en de omgeving waarin je je bevindt. Voor langdurige opslag in afgelegen gebieden kan een combinatie van deze methoden nodig zijn om de producten effectief koel te houden.

Volgens chat gtp:

Er zijn verschillende methoden om producten koud te houden zonder gebruik te maken van elektriciteit. Hier zijn enkele traditionele en innovatieve methoden:

### 1. Koelbox met ijs
Een eenvoudige en veelgebruikte methode is het gebruik van een koelbox gevuld met ijs. Door de producten in een goed geïsoleerde koelbox te plaatsen en het ijs regelmatig te vervangen, blijven de producten langere tijd koud.

### 2. Verdamperkoeling (Zeer pot-koeler)
Deze methode maakt gebruik van de verdamping van water om warmte te onttrekken. Het bestaat uit twee aardewerken potten, een kleinere binnen een grotere, met een laag zand ertussen die vochtig wordt gehouden. Het water verdampt en koelt de binnenste pot af, waardoor de inhoud koel blijft. Dit systeem werkt het beste in droge klimaten.

### 3. Natuurlijke bronnen
Het gebruik van natuurlijke bronnen zoals koud water uit een bron, rivier, of een ondergrondse opslagplaats kan effectief zijn. Door producten in waterdichte containers onder te dompelen in koud water of in een koele kelder te plaatsen, blijven ze gekoeld.

### 4. Geïsoleerde containers
Thermische of geïsoleerde containers kunnen helpen om producten koel te houden door het minimaliseren van warmteoverdracht. Dit kan variëren van thermosflessen tot geïsoleerde zakken en containers.

### 5. Koelmiddelzakken
Chemische koelmiddelen zoals gelpacks of cold packs kunnen tijdelijk kou bieden. Deze kunnen vooraf worden gekoeld in een vriezer (indien beschikbaar) of door het activeren van een chemische reactie in het pak zelf.

### 6. Natuurlijke koeltechnieken
Traditionele methoden zoals het bewaren van producten in koele, donkere kelders of groeven kunnen ook helpen. Groene muren of daken die vocht vasthouden en geleidelijk afgeven kunnen ook helpen om de temperatuur van opslagruimtes te verlagen.

### 7. Absorptiekoelkasten
Absorptiekoelkasten gebruiken warmtebronnen zoals propaan, butaan of zonne-energie in plaats van elektriciteit om een koelcyclus te creëren. Dit kan een effectieve manier zijn om zonder elektriciteit te koelen, maar vergt een specifieke set-up.

### 8. Thermo-elektrische koeling
Hoewel dit een beetje geavanceerder is en enige stroom vereist, kan zonne-energie worden gebruikt om thermo-elektrische koeleenheden aan te drijven, wat een duurzaam alternatief kan zijn voor traditionele elektrische koelkasten.

Elke methode heeft zijn eigen voor- en nadelen, afhankelijk van de specifieke behoeften en de omgeving waarin je je bevindt. Voor langdurige opslag in afgelegen gebieden kan een combinatie van deze methoden nodig zijn om de producten effectief koel te houden.

Een zinvolle lijst @joepmeloen , Chat GTP mist alleen een van de meest effectieve (indien niet stroomloos) en energie-efficiënte: die met een koudemiddel en een compressor, gebaseerd op verdamping en condensatie.😉

Snel koelen en (goed geïsoleerd) lang koel houden, kan met het leegspuiten van een CO2 blusser of CO2 fles ook, in nood. Met de afsluiter open in de vloeibare fase, wordt het uitstromende vloeibare CO2 snel vast en kan dan als "droog ijs" een tijd koelen. Het is dan -78°C als vast ijs, dus wees voorzichtig bij het spuiten en pak het ijs niet met blote handen vast.

De beste vriezer is ijs in water doen en daar zout in oplossen.
Water is in notine -18 graden en je kunt er dan mee invriezen.

Soort champagne koeler idee.

Aangezien wij altijd rekening houden met het ergste, geen stroom, geen gas, geen water, zijn we volledig gericht op het bewaren van voedsel zonder prik uit het stopcontact. Water hebben we uit bron en vijver, Berkey filters om het drinkbaar te krijgen. Een voorraad grote gasflessen en een spin om op te wecken en alles drogen wat maar gedroogd kan worden. Ook de inhoud van de vriezer kunnen we grotendeels wecken mocht het nodig zijn. Het is een beetje afzien, maar in geval van nood zullen we vast erg blij van worden... :lol:

Laatst bewerkt:
Terug naar hoe men het met de eeuwwisseling deed. Nee niet de y2k maar rond 1900.

Ik probeer ook een shtf situatie te overleven door te compenseren met technologische oplossingen. Tech Prepper??

Ik wordt mij meer en meer bewust dat dat alleen niet de oplossing zal gaan worden.

Hoe onze overgroot ouders de zaken oplosten is mogelijk veel effectiever.
De grootste aanpassing is misschien wel het afzien van luxe en vooral gemak.

Meer werk om voeding te bereiden, beperkte houdbaarheid .

De beste overlever ‘s zijn zij die zich kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Zij die beschikken over praktisch toepasbare vaardigheden en kennis.

Ik voel een nieuw draadje komen “Hoe deden opa en oma dat?”

Goed idee @Pjotr Prep daar gaan we even over nadenken. Ik ben inmiddels 67 jaartjes jong en heb nog grootouders gehad van vóór 1900.
Die hebben gewoon een jeugd gehad zonder stromend water, geen gas, geen riool en geen elektra.
En die zijn daar desondanks prima door gekomen. Als je zo bent begonnen en je eindigt met kleuren tv, vriezer, koelkast etc. dan mag je wel stellen dat ze het e.e.a. aan veranderingen hebben meegemaakt inclusief twee wereldoorlogen. Toch hadden die mensen nooit het gevoel dat ze aan het preppen waren. ;)

Terug naar hoe men het met de eeuwwisseling deed. Nee niet de y2k maar rond 1900.

Ik probeer ook een shtf situatie te overleven door te compenseren met technologische oplossingen. Tech Prepper??

Ik wordt mij meer en meer bewust dat dat alleen niet de oplossing zal gaan worden.

Hoe onze overgroot ouders de zaken oplosten is mogelijk veel effectiever.
De grootste aanpassing is misschien wel het afzien van luxe en vooral gemak.

Meer werk om voeding te bereiden, beperkte houdbaarheid .

De beste overlever ‘s zijn zij die zich kunnen aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Zij die beschikken over praktisch toepasbare vaardigheden en kennis.

Ik voel een nieuw draadje komen “Hoe deden opa en oma dat?”

Een nuttig naslagwerk over hoe in vroeger tijden mensen met eenvoudige middelen konden overleven is het gratis downloadbare eBook "The Lost Ways"

https://archive.org/details/kupdf.net_the-lost-ways-claude-davis_202401

Beschrijft o.a. het houdbaar maken van voedsel (met diverse recepten), het zelf brouwen van dranken, vervaardigen van verdedigingsmiddelen.
Mag in geen enkele prepperbibliotheek ontbreken, lijkt mij zo.
Mooie basis om diverse zaken zelf eens uit te proberen, want "hands-on" ervaring voordat de Shit door de ventilator rondgesproeid wordt, is altijd nog beter dan een boek in de kast of een eReader die je bij gebrek aan stroom niet meer kan bijladen.

Dat is zeker een goede tip PBear!

Even doorheen zitten scrollen (itt je advies staat het op de tablet 🫣) en daar zitten goede ideeën en vooral het hoe en waarom in.
Erg leerzaam en informatief! Thx

Een nuttig naslagwerk over hoe in vroeger tijden mensen met eenvoudige middelen konden overleven is het gratis downloadbare eBook "The Lost Ways"

https://archive.org/details/kupdf.net_the-lost-ways-claude-davis_202401

Beschrijft o.a. het houdbaar maken van voedsel (met diverse recepten), het zelf brouwen van dranken, vervaardigen van verdedigingsmiddelen.
Mag in geen enkele prepperbibliotheek ontbreken, lijkt mij zo.
Mooie basis om diverse zaken zelf eens uit te proberen, want "hands-on" ervaring voordat de Shit door de ventilator rondgesproeid wordt, is altijd nog beter dan een boek in de kast of een eReader die je bij gebrek aan stroom niet meer kan bijladen.

En als je die dingen wilt zien, in plaats van lezen. Ruth Goodman heeft diverse tvseries gemaakt. Op youtube terug te kijken.
Tales from the green valley,
Victorian farm,
Edwardian farm,
Wartime farm,
Tudor monastery farm.
Van alle series een speciale kerstaflevering. Geniale tv (kuch, uit een tijd dat er geen tv was)
https://en.wikipedia.org/wiki/BBC_historic_farm_series

Dank @PBear, Dat is een mooie tip! 👍
En vergeet ook niet James Seymour met zijn "Leven van het land"
Maar die zal al wel in menig boekenkast staan.
leven van het land.jpg

Ik ben al wat van die dingetjes aan het testen. Bijvoorbeeld groente die ik 5 jaar geleden heb gedroogd. Dat heb ik laatst gebruikt en opgegeten. Smaakt met maggie poeder perfekt.
Vitamines blijven er in behalve C. Maar die haal je uit de dichtsbijzijnde spar. En ook dat heb ik gedaan.
Voordeel ook is dat gedroogde groente maar 20% van het originele volume heeft.

En wat ik mis is een ijskelder.

Dat werd vooral gebruikt om ijs te hebben in de zomer, maar kun je natuurlijk ook gebruiken als koel/vries methode.

In de winter (als er ijs is, lichtelijke voorwaarde) hak je blokken ijs uit het water en verplaatst deze naar een onder grondse kelder. Door de lage temperatuur onder de grond, geen blootstelling aan zon/warme lucht en het ijs, heb je dan vriestemperaturen tot ver in de zomer.

Maar goed, daarvoor heb je een goede grote ondergrondse kelder nodig met een flinke laag aarde eroverheen en lange toegangsweg (ivm opwarming/afkoeling van de lucht)

mijn opa's en oma's waren ook van voor 1900 en die hadden een kelder die op zeker een meter of 2 onder het maaiveld zat.
het is lang geleden dat ik er was maar ik gok op zeker 275 cm.
ongeveer 3 bij 3 meter en sta hoogte.

en het was er altijd koel, heel koel.

Terug
Bovenaan