• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

KOFFIE - alles, van koffie preppen tot "koffie surrogaat onder de brug"

RockyFlats

Ruttaan
Thuis drinken wij best wat koffie, en het leek mij niet gek om eens een draadje te openen over "koffie" en ander bruins dat er voor door zou kunnen gaan als de aanvoer ooit eens stokt...

Tips om elke gram koffie zo nodig "plat te slaan en zo optimaal mogelijk te rekken", tips over koffie-vervangers (zelf te maken wellicht?) en over voordelige aankoop en opslag (hoe, hoe lang?) en recepten rondom koffie...

Alles rondom koffie past hier wat mij betreft. Haha, ook thee in de koffie, de koffiemolen van tante Sjaan en de smaak van koffielikeur zijn wat mij betreft nog prima on-topic, bij wijze van spreken...😁

Ik trap dan af met een paar kleine dingen...

Ik denk dat de smaakstoffen het best uit koffie te trekken is met een zo fijn mogelijke maling. Er is dan immers een optimaal contact tussen de koffie en het water. Zodra koffie schaars wordt dan pas ik dat zeker toe.

Ook denk ik dan over te gaan op "Turkse koffie" (de koffie direct in het kopje, en kan dus langer trekken) en/of een percolator waarbij het water door de koffie wordt gedrukt. Ik denk dat dat optimaler werkt dan water door koffie in een koffiefilter (of de koffie bovenop dan wel goed "getrokken" wordt, dat betwijfel ik..?).

Zuinig omgaan met gezette koffie is natuurlijk ook iets. Ik merk dat wij hier nog wel eens te veel koffie zetten, en kleinere kopjes zetten is dan beter. Meer trek?, dan gewoon nog wat kopjes erbij.

Ik kocht een paar weken geleden een Nespresso machientje, de goedkoopste. Zo'n ding waarmee een kop te zetten is uit van die werkelijk idioot dure en milieuverpestende cupjes. Wat zal erin zitten, 2 g koffie, voor €0,45 per stuk?! Dat is dan een hele dikke €100 voor een pond koffie. Nu krijgen wij regelmatig cupjes van iemand die dagen per week in een hotel doorbrengt, dus dat is "gratis koffie" want bijgevuld wordt het...😉 Geen haar op mijn hoofd overigens, die geld aan cupjes zal uitgeven...

En, ik moet zeggen dat het prima smaakt. Door meer of minder water te tappen is de sterkte ook prima te regelen. Met gratis cupjes en wat netspanning is het een prima en efficiënt koffie-uitlogende oplossing. Onze bonen-machine gebruiken wij evengoed nog, maar wel behoorlijk minder.

De grote gein is echter, dat ik met Zuid-Hollandse gierigheid zelfs @martin een keer in "Zeeuwse vrekkigheid" denk te hebben overtroffen!😉
... door mijn vrouw de luxe cupjes te gunnen en zelf hervulbare cupjes van Ali in te slaan! Die zijn werkelijk prima, en kosten €2,67 voor zes stuks.

Ik heb er al twee weken eentje van in gebruik die ik voor gebruik vul en na gebruik meteen schoon spoel. Een zo'n cupje gaat vast maanden mee, en ze zijn gemakkelijk te vullen en schoon te spoelen. Hieronder een paar foto's die vast voor zich spreken...
IMG_20240525_154130.jpgIMG_20240525_154257.jpgIMG_20240525_154408.jpgIMG_20240525_154421.jpgScreenshot_20240525-173400.png
Leuk is, om er een eigen koffie of mengsel in te kunnen stoppen, en niet afhankelijk te zijn van de smaak van Nespresso cupjes of van no-name cupjes van toch nog dubbeltjes voor een magere 2 gram (vermoed ik) koffie.

Wat is er allemaal in te stoppen? Een combinatie met kruiden is wellicht lekker, of met "gebrande bruine bonen" of zo (even lukraak, wie weet😉...)???

En wie heeft er verdere tips, omtrent ons aller geliefde "bakkie"? Pleur die in dit draadje zou ik zeggen!?

(vrij, naar het Rotterdamse "bakkie pleur"🤪)

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
En wie heeft er verdere tips, omtrent ons aller geliefde "bakkie"? Pleur die in dit draadje zou ik zeggen!?

Wel een leuk draadje en ik ga maar even niet de zoekfunctie gebruiken omdat de kans erg groot is dat hier al wat over te vinden is.

Maar omdat we op onze leeftijd toch al vaak te maken hebben met een vorm van alzheimer light is het ook geen ramp om te herhalen.

Zelf drink ik wel koffie, maar als ik het moet missen dan zal ik me daar wel bij neerleggen. En ik heb ook de stelling dat ik liever 1 keer per "iets" lekker eet dan 10 keer "iets" wat niet lekker is.

Dus stel ik heb de mogelijkheid om 1 keer lekkere koffie per week te drinken, of 7 keer vieze koffie, dan ga ik voor 1 keer per week. En dat geld eigenlijk voor alles. Ik ga liever 1 keer per maand lekker uit eten dan 4 keer matig per week. Kwaliteit boven kwantiteit is dus mijn moto.
Dus stel ik zou voor 6 maanden koffie op voorraad hebben (dat ik denk ik ook wel hetgeen we hebben liggen, uiteraard koffiebonen, ongemalen) En de SHTF zou aanbreken dan zou ik 50% van die voorraad opgebruiken binnen 1 jaar. Stel het zou hierna nog 1 jaar SHTF zijn dan zou ik weer 50% van de vooraad gebruiken. En zo heb ik dus altijd voorraad, alleen de frequentie neemt af. Maar als ik dan nog 1 keer per kwartaal 1 bakje kan drinken dan gaat dat wel prima smaken :)
En nee, ik bedoel het niet grappig, ik zou dit echt op deze manier doen. En ook met andere zaken op
bederfelijke zaken na.
Als de stroom het zou begeven en ik zou mijn diepvries gegarandeerd leeg moeten eten dan hou ik nog wel even een BBQ want weggooien is zonde.
Back OT.

Koffie is altijd een dingetje geweest in tijden van schaarste/oorlog. En laten we nog niet zo lang geleden er 2 achter ons hebben. Dus daar is flink wat info over terug te vinden.

Als we het simpel bekijken dan zijn er niet zo heel veel opties.

- Drogen (oploskoffie, maar tja, als er geen koffie is?)
- Rantsoeneren (zie boven hoe je dit kunt doen zonder dat je weet hoe lang je dit moet volhouden)
- Verdunnen/vermengen
- Surrogaat

Dat verdunnen/vermengen heeft ons een leuk gezegde opgeleverd namelijk.

"Dat is geen zuivere koffie."

En als we het dan toch over een gezegde hebben komen we gelijk op

"Is het op de bon of zo" ?
Want koffie/suiker/zout/tabak is als snel schaars (hoewel ik suiker eigenlijk niet goed kan voorstellen als ik de suikerbieten velden in Zeeland zie)

Voor mij is koffie schaarste in ieder geval wel te overleven.
Maar zolang ik het niet echt heb meegemaakt blijft het uiteraard koffiedik kijken.
Maar van koude koffie wordt je mooi na je dood.

Toen ik begin 2023 las dat het niet goed ging met de koffie oogsten in de wereld, zag ik de bui wel hangen.
Tropische Verrassing en ik drinken aardig wat koffie weg. Doorgaans oploskoffie.
Smaakt iets anders dan filter- of cupjeskoffie maar daar zijn we aan gewend.

Ik heb toen rap een serie potten oploskoffie aangeschaft. Die kan je héél lang goed houden, zonder vermindering van kwaliteit, mits koel en donker bewaard.

Maar mochten we door onze voorraad heen dreigen te raken en is er niet meer voor een redelijk bedrag aan te komen zijn,
dan is het wellicht mogelijk te rantsoeneren en de smaak nog wat te versterken door toevoeging van een mespuntje Buisman. Dat deed mijn moeder vroeger ook bij de percolator koffie, toen mijn vader kort na WW2, 7-en-een-halve gulden per week verdiende voor een gezinnetje van 5 personen.

Als koffie ècht niet meer te betalen of verkrijgbaar is, dat groeien er nog heel wat gratis kruiden waar thee van te trekken valt. Lindebloesem, Kamille om maar wat alternatieven te noemen.

Die cupjes vind ik decadente nonsens, bedoeld om om gemak gestelde consumenten nog meer geld uit de zak te kloppen. En ook een gedoe met een watertankje waar hooguit 1 liter in kan.

Wel een leuk draadje en ik ga maar even niet de zoekfunctie gebruiken omdat de kans erg groot is dat hier al wat over te vinden is.

Maar omdat we op onze leeftijd toch al vaak te maken hebben met een vorm van alzheimer light is het ook geen ramp om te herhalen.

Zelf drink ik wel koffie, maar als ik het moet missen dan zal ik me daar wel bij neerleggen. En ik heb ook de stelling dat ik liever 1 keer per "iets" lekker eet dan 10 keer "iets" wat niet lekker is.

Dus stel ik heb de mogelijkheid om 1 keer lekkere koffie per week te drinken, of 7 keer vieze koffie, dan ga ik voor 1 keer per week. En dat geld eigenlijk voor alles. Ik ga liever 1 keer per maand lekker uit eten dan 4 keer matig per week. Kwaliteit boven kwantiteit is dus mijn moto.
Dus stel ik zou voor 6 maanden koffie op voorraad hebben (dat ik denk ik ook wel hetgeen we hebben liggen, uiteraard koffiebonen, ongemalen) En de SHTF zou aanbreken dan zou ik 50% van die voorraad opgebruiken binnen 1 jaar. Stel het zou hierna nog 1 jaar SHTF zijn dan zou ik weer 50% van de vooraad gebruiken. En zo heb ik dus altijd voorraad, alleen de frequentie neemt af. Maar als ik dan nog 1 keer per kwartaal 1 bakje kan drinken dan gaat dat wel prima smaken :)
En nee, ik bedoel het niet grappig, ik zou dit echt op deze manier doen. En ook met andere zaken op
bederfelijke zaken na.
Als de stroom het zou begeven en ik zou mijn diepvries gegarandeerd leeg moeten eten dan hou ik nog wel even een BBQ want weggooien is zonde.
Back OT.

Koffie is altijd een dingetje geweest in tijden van schaarste/oorlog. En laten we nog niet zo lang geleden er 2 achter ons hebben. Dus daar is flink wat info over terug te vinden.

Als we het simpel bekijken dan zijn er niet zo heel veel opties.

- Drogen (oploskoffie, maar tja, als er geen koffie is?)
- Rantsoeneren (zie boven hoe je dit kunt doen zonder dat je weet hoe lang je dit moet volhouden)
- Verdunnen/vermengen
- Surrogaat

Dat verdunnen/vermengen heeft ons een leuk gezegde opgeleverd namelijk.

"Dat is geen zuivere koffie."

En als we het dan toch over een gezegde hebben komen we gelijk op

"Is het op de bon of zo" ?
Want koffie/suiker/zout/tabak is als snel schaars (hoewel ik suiker eigenlijk niet goed kan voorstellen als ik de suikerbieten velden in Zeeland zie)

Voor mij is koffie schaarste in ieder geval wel te overleven.
Maar zolang ik het niet echt heb meegemaakt blijft het uiteraard koffiedik kijken.
Maar van koude koffie wordt je mooi na je dood.
Dat van die BBQ dat was wel op het randje @martin😉 , maar je schreef mooi omni-koffietopic, bedankt.👍

Nu weet ik echter nog niet, wat je op de Spaanse hoogvlakte en op het Zeeuwse slik gasten "als koffie" voor zou zetten in barre tijden? Ik kan mij voorstellen dat juist bij jou, als connaisseur, wellicht goede ideëen opborrelen?🤪

Nu is as verbrande turf, maar koffie is ook maar gebrande boon. Wellicht zijn er peulvruchten te bedenken die, gebrand, een aardig resultaat geven? Chocopasta werd ook met hazelnoten volgepropt, deels vanwege de prijs van cacao, en dat smaakt ook prima. Gebrande olijven, cactusblad of zeegras van het slik, het zou zomaar kunnen wellicht, 50/50 met het laatste restje koffie als het eens zou verkeren?

En Cichorij is natuurlijk iets, om zelf eens (te proberen om) te maken, lijkt mij.
360px-Household_products,_dB_Cichorei_pic1.JPG
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cichorei

Het "Buisman" kwam laatst ook ter sprake, en gebrande suiker is dus ook iets dat helpt. Gebrande suikerbieten...?

Ik hou er wel van, die (echte) nespresso cupjes. Zeker de caramelachtige smaken en dan nog een schep suiker erbij.
Best niet nadenken was erin zit aan smaakstoffen en middelen om een mooi schuimkraagje te krijgen. En dan de prijs😳

De goedkopere supermarkt cupjes voldoen niet snel vind ikpersoonlijk.

Omdat ik thuis 1 á 2 kopjes per dag drink, en de enige bent die koffie drink op wat visite na blijft het allemaal binnen de perken en is het apparaatje voor mij ideaal.

Hiervoor had ik een zelfmalende machine, erfstuk van de buurvrouw van mijn broer. (Te lang verhaal en OT.)
Dat vond ik eigenlijk wel veel beter, de bonen van de v&d vond ik het best.

Zelf cupjes vullen is mss zo gek nog niet, maar voordat je de juiste koffie hebt gevonden en alles juist heb afgepast ben je een pak verder.

Maar op experimenteel gebied;
1716669873657.jpeg
Opvakanties bovestaande percolator (voor 2 kopjes) gebruikt met Senseo pads (2 stuks)
Maar de koffie was niet lekker, ik denk dat de Senseo pads niet tegen het kokend hete water kunnen. Vermoedelijk gaat er toch heter water doorheen dan met een Senseo.

Met snelfilter maling was het beter.

Ik hou er wel van, die (echte) nespresso cupjes. Zeker de caramelachtige smaken en dan nog een schep suiker erbij.
Best niet nadenken was erin zit aan smaakstoffen en middelen om een mooi schuimkraagje te krijgen. En dan de prijs😳

De goedkopere supermarkt cupjes voldoen niet snel vind ikpersoonlijk.
@Pjotr Prep , ik ben met je eens dat die nespresso cupjes prima smaken. Ik heb een gebruikte open gemaakt en zie dat het behoorlijk fijngemalen koffie is, fijner volgens mij dan doorgaans uit de fijnstand van een bonenmachine.

Vanuit het zelf vullen heb ik de stellige indruk dat het gewoon de compactheid van de koffie is die meer weerstand levert, waardoor dat schuim ontstaat. Dichter gevulde Ali cupjes geven ook dat schuimlaagje en losser gevulde minder.

Ik probeer nu een half pond espresso koffie van €2,99, en dat is behoorlijk fijn gemalen en smaakt best goed.

Screenshot_20240525-235751.png
De smaak van de kant en klare cupjes vind ik wel iets intensiever bij een gelijke hoeveelheid water. Fijner malen lost dat vast op maar iets minder water natuurlijk ook. Ik vermoed dat het wel altijd een 4/5 tegen 5/5 kopje bij gelijke sterkte zal blijven omdat een fabriek vast uitgekiender en compacter kan vullen dan ik.

Ik weeg de kant en klare cupjes op 6,33 g vol (ongebruikt) en 1,04 g leeg. Zo'n 5,3 g koffie zit er dan toch wel in een cupje. Dat is €0,45/5,3=8,49 cent per gram. Dat maakt €21,23 (ieeek !) voor een half pond koffie, terwijl ik er €2,99 voor betaalde. Zeven maal zo duur. Laat de kwaliteit dan iets beter zijn, maar 5-6 x duurder zijn die cupjes dan toch wel. In prepper-termen, heb ik er na de eerste zak nog 4-5 op voorraad terwijl een ander zijn laatste cupje al heeft verbruikt, en met dat cupje onder de neus voortaan heet water kan slobberen.😉
Zelf cupjes vullen is mss zo gek nog niet, maar voordat je de juiste koffie hebt gevonden en alles juist heb afgepast ben je een pak verder.
Vier tot vijf pakken loop je dan met losse koffie sowieso voor op hetzelfde gewicht in cupjes, dus die speelruimte is er ruimschoots. Ik vind het zelf uitproberen ook wel geinig, en wie weet wat ik er nog bij in stop, hik🤪
Maar op experimenteel gebied;

Opvakanties bovestaande percolator (voor 2 kopjes) gebruikt met Senseo pads (2 stuks)
Maar de koffie was niet lekker, ik denk dat de Senseo pads niet tegen het kokend hete water kunnen. Vermoedelijk gaat er toch heter water doorheen dan met een Senseo.

Met snelfilter maling was het beter.
Ik kan mij voorstellen dat je er los misschien wel het dubbele aan koffie in kunt vullen dan met twee pads. Slapper was het vast, vermoed ik?

Dit expresso koffiepotje scoorde ik op het vliegveld van Barcelona tijfens de hoogtijdagen van de Covidbesmettingen.
Onze Covid maskertjes werden afgekeurd om mee verder te reizen vanuit Italië, maar gelukkig konden we de vereiste FFP2 maskertjes ergens in de krochten van de luchthaven op de kop tikken.

Dat verdiende een flinke bak koffie. Nu, daarvoor moet je blijkbaar niet in Italië wezen. Alleen expresso in poppenhuis formaat kopjes.
We hebben daar ter plaatse tegen woekerprijs een paar kopjesjes over de tong laten glijden en als gevolg daarvan de hele terugreis wakker gebleven.
Dat was even een sterk bakkie!

Als souvenier heb ik een mini-expresso potje aangeschaft, waar je een kwartier mee zit te prutsen om 1 kopjeje koffie te zetten. Maar dan ook bijna zo sterk dat je er je slokdarm mee oplost. Over oploskoffie gesproken!

In Polen, Nota Bene, kwamen we onderstaand kopjeje tegen dat speciaal voor expresso fanaten bedoeld lijkt.
Net voldoende inhoud om er je tong mee te kunnen bevochtigen.

Tip voor wie gezamelijk met de wederhelft van expresso koffie wil genieten en de Italiaanse normen aan de laars lapt:
Gewoon 2 kopjesjes gebruiken en aanlengen met kokend water tot ze beide gevuld zijn. Dan nog steeds een pittig bakkie.
Of een grotere expressopot aanschaffen natuurlijk, want anders moet de wederhelft een kwartiertje geduld hebben alvorens het 2e kopje gezet is.

IMG_20240526_010609.jpg

Ik kan mij voorstellen dat je er los misschien wel het dubbele aan koffie in kunt vullen dan met twee pads. Slapper was het vast, vermoed ik?
Het leek eerder dat de koffie verbrand was, het is alweer een hele tijd geleden dat ik dit toen uitprobeerde.
Het idee achter de pads was het vergemakkelijken van het vullen en eenvoudiger schoonmaken.
Want zoals PBear al aanhaalde, je bent er wel even mee bezig. (Ook dat heeft zijn charmes.)
Maar , bah koffiedrab. De pads maken dat een stuk eenvoudiger. Maar voor mij werkte het niet.

Maar , bah koffiedrab. De pads maken dat een stuk eenvoudiger.

We gebruiken de percolator hier ook wel af en toe. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk helemaal niet veel gedoe vind.
Want je draait die bodem open, je doet er enkel schepjes gemalen koffie in, water er in, en op het gas zetten.
Het schoonmaken is niets meer dan het leegkloppen van dat bakje, en hierna even schoonspoelen onder de kraan.
Het enige wat ik me heb aangeleerd is dat ik zowel de kan, als het kopje niet tot de laatste druppel leegdrink i.v.m. een heel klein beetje koffiedrab.
Seseo is voor mij plan F. Dan nog liever oploskoffie als ik moet kiezen voor gemak.

Laatst bewerkt:
We gebruiken de percolator hier ook wel af en toe. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk helemaal niet veel gedoe vind.
Want je draait die bodem open, je doet er enkel schepjes gemalen koffie in, water er in, en op het gas zetten.
Het schoonmaken is niets meer dan het leegkloppen van dat bakje, en hierna even schoonspoelen onder de kraan.
Het enige wat ik me heb aangeleerd is dat ik zowel de kan, als het kopje niet tot de laatste druppel leegdrink i.v.m. een heel klein beetje koffiedrab.
Seseo is voor mij plan F. Dan nog liever oploskoffie als ik moet kiezen voor gemak.
Ik vind de percolator ook mooi en eenvoudig in gebruik @martin . Ik heb een grotere en een kleinere van aluminium en een kleine van rvs. De kleintjes vind ik (zoals zo vaak) het mooist want passen prima in mijn "op alle situaties voorbereid tas, in de auto". Dat de mini tarp, de percolator, de theelepels en de mini bordjes dan meer voor een ad hoc picknick worden gebruikt met koffie en ijs uit de supermarkt, dat is even the soft side van een prepper, in vredestijd😉

Verrassend vond ik de Turkse koffie tijdens een vliegvakantie laatst. Voor een tientje een mini waterkokertje gekocht, kon ik er prima koffie mee zetten. Heet water en wat van die ultrafijne Turkse koffie in een kopje, dat ging prima. De koffiedrab zinkt snel naar de bodem, en zelfs als je er een restje van mee slurpt dan merk je dat echt nauwelijks. Dat stoort niet, omdat het zo enorm fijn is. Geen storende korrelige prut, maar eerder een passende sensatie. Jullie zouden het toch echt eens moeten proberen en een zakje halen in een Turkse toko. Het scheelt ook weer een percolator om mee te slepen, dus het is voor iedere prepperzak geschikt😉

Ik vind koffie eigenlijk helemaal niet lekker. Maar toch tik ik er wat van weg. Heb "geleerd" om het zwart te drinken, geen suiker, zoetjes of melk want dat maakt het niet echt gezond.

Wat ik wel lekker vind is ijskoffie die een vriend van me maakt.
Een schepje oploskoffie, Twee schepjes suiker, Drie schepjes water in een cocktail shaker en shacken tot het schuim is. Dit in een glas / beker en aanvullen met melk. Voor meer koffie smaak.. meer van dat alles maar rustig aan met het water, anders schuimt het niet.

De koffie prut kan je gebruiken voor de plantjes... en heb nog meer te vertellen. Maar moet nu even wat anders doen.

Die cupjes zijn pure verspilling en milieu verpestend.
Bij partijen en feestjes zie je dan de spoelbak vol liggen met uitdruipende aluminium bakjes meestal nog half vol.
Het gebruik van navulbare cupjes dan wel senseo dingen is relatief. Vaak gaat er koffie naast (en ja Rocky, ome ali heeft kleine bezempjes) en niet elk apparaat accepteert een namaak ding.
In een locatie te Dld stond een apparaat ter beschikking alleen moesten daar speciaal formaat cupjes in die de verhuurder uiteindelijk ergen in een ander dorp is gaan halen want de lokale gemeenschap had die niet.

ps Ik zoek nog een atomic koffiezetter met stoompijpje, dus als iemand die tegenkomt bij een kringloop voor een arme luis prijs dan graag pm.
Volledig prepper proof. Hoewel die niet in een kampvuur kan....

ACM001.jpg

Ik vind koffie eigenlijk helemaal niet lekker. Maar toch tik ik er wat van weg. Heb "geleerd" om het zwart te drinken, geen suiker, zoetjes of melk want dat maakt het niet echt gezond.

Wat ik wel lekker vind is ijskoffie die een vriend van me maakt.
Een schepje oploskoffie, Twee schepjes suiker, Drie schepjes water in een cocktail shaker en shacken tot het schuim is. Dit in een glas / beker en aanvullen met melk. Voor meer koffie smaak.. meer van dat alles maar rustig aan met het water, anders schuimt het niet.

De koffie prut kan je gebruiken voor de plantjes... en heb nog meer te vertellen. Maar moet nu even wat anders doen.
@joepmeloen , ehhh, ik weet eigenlijk niet of dat nog wel mag. Maar vooruit, ik vind zwart toch wel lekker, en heet natuurlijk!
Maar, jouw ijskoffie klinkt ook prima.👍

Ik heb weleens gewone koffie in een slushmachine gegoten en dat is ook niet slecht. Er moet dan wel suiker en wat melk bij om de boel niet te laten vastvriezen, maar er komt dan wel een ijskoffie uit waarin een lepel rechtop blijft staan. Wie het aandurft, die raad ik aan om eens naar zo'n machine om te kijken. Vaak zijn ze tweedehands voor een relatief prikkie te koop, en je hebt er meteen een efficiënt (compressor) koelapparaat bij waarmee bijvoorbeeld een waterbad sterk kan worden gekoeld. Dan, zachte koperen pijp om het cilindervormig koellichaam winden en wat slangen en een aquariumpompje... Voor het koelen van drank op een feestje, maar eventueel ook om allerlei zaken te koelen "in nood" zolang er netspanning is. Geef mij een bak of een ton, en ik maak er een koelbad van dat (goed geïsoleerd) het vriespunt kan raken...

Tante Sjaan heb ik gelukkig nog niet genoemd, maar voordat ik mijzelf voor "off-topic" ga uitfoeteren: Irish Coffee is ook niet te versmaden...

Hete koffie in een glas, wat kandijsuiker erin en whisky erbij en een flinke dot slagroom er bovenop, lekker!👍

Maar, hete cichorei met tulpenstroop, wat eigen stook erin en geslagen mussenei-wit erop, dat recept moeten we nog wel uitknobbelen hier...😉

Die cupjes zijn pure verspilling en milieu verpestend.
Bij partijen en feestjes zie je dan de spoelbak vol liggen met uitdruipende aluminium bakjes meestal nog half vol.
Het gebruik van navulbare cupjes dan wel senseo dingen is relatief. Vaak gaat er koffie naast (en ja Rocky, ome ali heeft kleine bezempjes) en niet elk apparaat accepteert een namaak ding.
@petroman , heb erbarmen.😉
Sterke koffie uit een cupje helpt mij wel om mijn -913 score te verdragen (mensen, helpt de nooddruftigen..!)

Milieuvervuiling is het, zondermeer. Een simpel pakje 250 g espressokoffie staat qua inhoud al gelijk aan zo'n 50 cupjes...

Het vullen lukt mij echter zonder knoeien en is met het meegeleverde maatlepeltje "een eitje" vind ik. En, leuk "thuiswerk" want zelf vullen duurt 15 seconden per cupje en er rinkelt dan telkens 35 cent in mijn oude sok.🤪 Dat is "€84 netto per uur"!😉

Of ze in ieder apparaat passen? In de klassieke Nespresso apparaten wel denk ik want ze zijn ervoor gemaakt en die cupafmeting hebben ze.

Nespresso schijnt voor de nieuwste modellen te zijn overgegaan op ronde draaiende cupjes met een code op de rand die "wordt gelezen". Het lijkt zo wel op de printerinkt maffia, alleen de chips ontbreken nog😆.
ps Ik zoek nog een atomic koffiezetter met stoompijpje, dus als iemand die tegenkomt bij een kringloop voor een arme luis prijs dan graag pm.
Volledig prepper proof. Hoewel die niet in een kampvuur kan....

ACM001.jpg
Hee, dat is een geinig ding. Die is voor "open vuur" of een kookplaat, en geen elektriek?
"Toevallig zoek ik er dan ook een", zou ik bijna zeggen😉. Prepper-style extravaganza, zelfs "onder de brug", mooi!
Vind ik er een dan is die voor jou.

Laatst bewerkt:
Er zijn er wel meer: Vesuviana (whats in a name) is ook zo'n klassiek merk met een fraai ontwerp.

Of je geld "verdient" is relatief. Ons moeder (die van mij) die had zo'n koffiemaal masjien, pokke herrie, maar dan had je gemalen koffie. In het koffie apparaat met permanent filter en klaar was ze.
Of je dan geld verdient met het vullen van plastic koffie cupjes van ome ali is relatief. Want zonder gaat ook dat verdient dan nog veel meer op niet uitgegeven geld.
Volgens mij is het ook niet handig i.v.m. klimaatneutraal en van het gas/elektra af gaan om dan maar nog meer "handige " gadgets aan te schaffen zoals een slut machine.
Ergens anders proberen we elkaar gek te maken met allerlei, al dan niet, elektrische besparingen, zonnepanelen en acu's En dan gaat meneer Rocky een ijsmachine op 240v aanprijzen, tsssch. Foei !

Vesuviana (plaatjes van mp):
1716721585787.png
Er bestaat ook een elektrieke (foei)versie .
1716721639191.png

Deze is ook prepwaardig maar om de een of andere reden niet voor in de rugzak:

1716722182710.png
Plaatje van mp.
Je moet die ooit in werking gezien hebben , en dan minimaal 2x kijken hoe dat werkt, om er van te genieten....
Overigens werken al deze apparaten ook met (kruiden) thee.

Met een voedseldroger moet het mogelijk zijn om zelf je oploskoffie te maken.

Een buurvrouw van mijn ouders maakte vroeger de lekkerste koffie. Ze zette dan heel sterke koffie, deed een beetje daarvan in een mok en daar ging dan warme melk en een paar flinke scheppen suiker bij. Met oploskoffie van DE kun je zoiets ook bij benadering zelf maken, maar zo lekker als zij het maakte.. wow (was mooie vrouw ook, maar dat is weer een ander verhaal😇)

Wij drinken hier de hele dag door koffie. Mijn vrouw drinkt het liefst Nespresso, ik meest koffie uit een moka pot. Zo'n ding van Bialetti. Lekker makkelijk en goedkoop. Af en toe trakteer ik mezelf op een heerlijke cappuccino uit een zakje van DE. In de preppers voorraad zitten twee balen DE koffie (12 pakken van 500 gram) en de nodige zakjes oploskoffie. Het schijnt dat je ongebrande koffiebonen onbeperkt kunt bewaren. Zelf branden is wel iets wat je moet leren.

Mijn Opa dronk in de oorlog surrogaatkoffie. Wat daar precies inzat weet ik niet, maar als hij bij een tante van mij op visite was geweest kwam hij altijd met het verhaal dat zelfs de surrogaatkoffie in 1942 beter smaakte dan de koffie van die tante 🤣

Eigenlijk best we apart als je kijkt, zoekt, op mokka pot, espresso pot en dergelijke, hoeveel varianties er van zijn en dat ze nog gebruikt worden. Want hoeveel mensen kamperen er nog of zetten zo'n ding op het (gas) fornuis ?

Hier in Frankrijk zijn ze best populair nog steeds. Ook in Luxemburg kwam ik ze nog vaak tegen bij mensen. Het voordeel van die mokapot vind ik dat je het op alle warmte bronnen kunt gebruiken en het gemak. Staat bij ons de houtkachel aan dan gaat hij op de kachel anders gewoon op een gaspit. Zomers buiten op het houtvuur.

Klopt, en je hebt een:
beker > onderkant
waterkoker > zonder vulling
koffie, thee maker > met vulling
En het ding kan op alle warmtebronnen inderdaad.

RVS heeft wel mijn voorkeur, sommige alu versies zijn net iets te goedkoop.

Terug
Bovenaan