• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

KOFFIE - alles, van koffie preppen tot "koffie surrogaat onder de brug"

Er zijn er wel meer: Vesuviana (whats in a name) is ook zo'n klassiek merk met een fraai ontwerp.

Of je geld "verdient" is relatief. Ons moeder (die van mij) die had zo'n koffiemaal masjien, pokke herrie, maar dan had je gemalen koffie. In het koffie apparaat met permanent filter en klaar was ze.
Of je dan geld verdient met het vullen van plastic koffie cupjes van ome ali is relatief. Want zonder gaat ook dat verdient dan nog veel meer op niet uitgegeven geld.
Volgens mij is het ook niet handig i.v.m. klimaatneutraal en van het gas/elektra af gaan om dan maar nog meer "handige " gadgets aan te schaffen zoals een slut machine.
Ergens anders proberen we elkaar gek te maken met allerlei, al dan niet, elektrische besparingen, zonnepanelen en acu's En dan gaat meneer Rocky een ijsmachine op 240v aanprijzen, tsssch. Foei !

Vesuviana (plaatjes van mp):
Bekijk bijlage 26745
Er bestaat ook een elektrieke (foei)versie .
Bekijk bijlage 26746
Mooi steampunk ding @petroman
Zodra er fysica bij komt kijken, en apparaten die uitgevonden hadden kunnen zijn door een geniale gek, dan trekt dat wel mijn aandacht. EigenAAARRRDIGGhhhhh...🤪

Die thee automaat is inderdaad ook leuk. Er zijn er met een belletje meen ik. Een stukje Engelse extravaganza...

Hee, je zet nu het elektriche nu wel weg als niet-klimaatneutraal, maar uit jouw zonnepaneel op een stokje komt toch zeker geen gas of peterolie?

Ik ken wel iemand die eerst heel wat olie verbrandende apparaten naar LED moet ombouwen, voordat er rond hem een klimaatvriendelijk aura geloofwaardig wordt😉

Heeft er niemand een recept om surrogaat koffie te maken?

Ik vond een octrooi die het koken van sojapoeder in water bij verhoogde temperatuur en druk noemt. In een hogedrukpan is zoiets wellicht te doen. Of het ook te drinken zal zijn, dat dan even de vraag.😉
https://patents.google.com/patent/CN1304291A/en

Hier worden diverse mogelijke ingrediënten genoemd, van cichorei, granen, rogge, gemalen zoete aardappel, eikennoten, en granen met melasse-stroop. Dat laatste is (gebrand) ook weer het bekende Buisman.
Ergens, is hier vast het ultieme recept in "verborgen".
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Coffee_substitute

Laatst bewerkt:
Nacho's of hoe heten die dingen... die drie hoekjes of taco schelpen. Wel zonder smaakje dus niet de kaas / chili ofzo.

Screenshot_20240529_232457_Samsung Internet.jpg

In iedergeval: Die kan je in je oven doen, laten verbranden / donker bruin en daarna vermalen en koffie van zetten.
Ik ben er zelf achtergekomen toen ik die dingen een keer liet verbranden en tja toch effe proeven... bitter, smaak van koffie.

Ben er net eens gaan googlen...
Was niet de enigste die tot de ontdekking was gekomen..

https://www.backyardnature.net/yucatan/tortcoff.htm

Ik heb zelf het idee dat als de stroom uitvalt er zat mensen zijn met een luxe bonenmachine die koffiebonen over hebben, zonder daarvoor een geschikte maler. Ik heb zelf een handmaler, voor 1 persoon. Laat de ruilhandel maar starten.
1717102095179.jpeg

Verder drink ik in principe alleen filterkoffie. En daarvan is het makkelijk om 5 pakken extra op voorraad te nemen. 70 kopjes per 500 gram, dan komen we wel een jaar door.

Ik heb zelf het idee dat als de stroom uitvalt er zat mensen zijn met een luxe bonenmachine die koffiebonen over hebben, zonder daarvoor een geschikte maler. Ik heb zelf een handmaler, voor 1 persoon. Laat de ruilhandel maar starten.
Bekijk bijlage 26785

Verder drink ik in principe alleen filterkoffie. En daarvan is het makkelijk om 5 pakken extra op voorraad te nemen. 70 kopjes per 500 gram, dan komen we wel een jaar door.

bonen kleiner stampen en in een peper molen te stoppen... ben je wel effe bezig, maar goed als het zover komt dan heb ik toch minder te doen. Of in een vijzel, gaat ook wel lukken.

Er zijn trouwens ook mensen die cayenne peper / nootmuskaat / kaneel door de koffie doen.

Terug
Bovenaan