• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koken op waxinelichtjes (dingen proberen)

Doperwt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Ik las een tip, om waxinelichtjes onder het rooster van het gasfornuis te doen, om op die manier dingen te verwarmen/koken, en wil dat de aankomende tijd een beetje proberen met verschillende dingen. Ik gebruik 3 waxinelichtjes die maximaal 6 uur kunnen branden en zal kijken wat het beste werkt op welke manier. Het weken en theemutsen gebruiken, of ander isolatie, zal ik ook proberen.

Voor al mijn testen gebruik ik het volgende:
- Metalen bakplaat (bescherming voor als het mis gaat)
- Cup maatbekers
- Afmeet lepels
- Maatbekers
- Bolsius waxinelichtjes met 6 uur brandtijd
- Water uit flessen of pak
- Temperatuurmeter
- Timer op de telefoon

Wish me luck en foto's volgen.
:thumbup:

Laatst bewerkt:
Macaroni
60ml (1/4 cup) in 250ml water en 12 uur wellen.
21:00 Temperatuur start: 19 graden.

FCD03B6B-B2FC-4810-90C4-1FABD264794E.jpeg

Edit 7:40 / Inmiddels heb ik het een paar keer geroerd en is de temperatuur gezakt naar 16 graden. De macaroni is na een kleine 8 uur al te zacht geworden (ik denk 6 tot 7 uur de volgende keer), maar wel heel goed eetbaar en niet smerig! Iets minder lang wellen en zou het kunnen gebruiken voor een koude pasta salade met tonijn en peper. Ik zet er nu 1 kaarsje onder om het op te warmen en wacht 15 minuten vanaf schrijven. Tot nu toe geslaagd en volgende keer iets korter wellen. Einde edit

Vlam afstand is 6cm.
F3D41F75-32AA-499C-B9D2-2A64881A37C6.jpeg

Uitkomst:
Start wellen =19 graden.
Eind wellen na 8 uur = 16 graden.
8 minuten verwarmen = 26 graden.
15 minuten verwarmen = 30 graden.
30 minuten verwarmen = 35 graden.
45 minuten verwarmen = 41 graden.

Conclusie:
8 uur wellen is net te lang (aan de zachte kant) en moet het proberen met 6 tot 7 uur.
Eetbaar na 8 uur wellen is prima (6,5/10), en het kan goed voor koude gerecht.
Eetbaar na 45 minuten verwarmen is in temperatuur goed, maar de macaroni is nu te zacht en daardoor niet lekker meer (3/10).

Moraal van de test:
In tijden van nood en het zo zuinig mogelijk omgaan met resources, zie ik dit als een geslaagd iets dat het ook koud te eten is. Wanneer het donker is en ik wil minimaal kaarslicht gebruiken, kan ik met deze kaars ook nog eten verwarmen voor noodvoeding. Zou ik drie kaarsen gebruiken in een volgende test, zal ik het mogelijk kunnen koken en echt goed kunnen hebben, maar dan gebruik ik drie kaarsen (zoals het er nu naar uitziet), en dat maakt het voor efficiëntie minder aantrekkelijk.

Volgende keer:
- 6 uur wellen.
- Zelfde manier van opwarmen.
- Vlam dichter op glas.

Een waxinelichtje van 20 gram dat 6 uur brandt heeft een vermogen van (40.000 x 20)/(6 x 3600) = 37 Watt. Met 3 stuks heb je dus 111 Watt.
Om 250 ml water van 19 graden aan de kook te brengen heb je een energie nodig van 250x81x4,2=85.050 Joule.
Bij 111 Watt krijg je 111 Joule per seconde dus theoretisch duurt het 85050/111=766 seconden ofwel 12 minuten.
In de praktijk verlies je de nodige warmte dus vandaar mijn schatting van 20 minuten.

Laatst bewerkt:
Of doperwt is aan het eten of aan het koken? Het is anderhalf uur later, is het water aan de kook geraakt?
Ik vrees dat de vlammetjes niet voldoende warmte geven.

Ik laat het eerst wellen zodat het zachter is en hopelijk sneller gaar/warm is (heb het nu een paar keer even geroerd en het is al een stuk zachter inmiddels). Ik ga een stukje proeven om te kijken of het eetbaar is geworden (gaar is het dan nog niet), daarna dus verwarmen/koken met waxinelichtjes. Ik ga eerst 1 lichtje proberen onder de beker en als dat niet werkt doe ik het opnieuw met een theepot en drie lichtjes. Mocht dat niet ideaal zijn dan wil ik kijken of ik iets kan bedenken om de warmte beter om de pot te houden met iets van isolatie. Gewoon beetje bij beetje proberen.

PS: Zie edit op post Macaroni.

Laatst bewerkt:
Op basis van de eerste test: https://www.preppers-shelter.nl/threads/koken-op-waxinelichtjes-dingen-proberen.6099/#post-145180 start ik direct de tweede test, met dezelfde opzet en minder lang wellen. Ik hoop de macaroni zo te krijgen dat ik het kan aanvullen met kruiden om ook echt op te eten, en voor deze test voeg ik direct iets toe om het lang te laten trekken.

----

Macaroni 2e test
60ml (1/4 cup) in 250ml water en 6 uur wellen. (zie uitkomst)
9:00 Temperatuur start: 19 graden.
Kleine theelepel kippenbouillon (klontert iets in koud water) > zie na 1 uur wellen.

B1FD2F10-F305-4EDA-806B-F40B694B9821.jpeg

Uitkomst:
- Start wellen =19 graden.
- Eetbaar wellen na 1 uur = Hard en 19 graden, bouillon 100% opgelost.
- Eetbaar wellen na 1,5 uur = Heel stuk zachter (net geen al dente, niet eetbaar) en zet er nu een lichtje onder.🔥

EAC203CF-F147-4CF7-BF47-BABD7FF75766.jpeg

- Vlam afstand 4cm 19 graden.
- 5 minuten verwarmen = 22 graden
- 15 minuten verwarmen = 27 graden (lont gekruld en kleinere vlam, lont rechter gemaakt). ⚠️
- 30 minuten verwarmen = 38 graden (groot verschil nu ten opzichte van eerste keer, en met valse start).
- 45 minuten verwarmen = 46 graden.
- Eetbaar = (7/10) nog te zacht.

Conclusie:
Smaak goed, maar te zacht en neemt net teveel vocht op. Je proeft ook dat het niet gaar is, maar dat is in nood acceptabel en dit is geen prinsessenwerk in de keuken.

Verbetering volgende keer:
- Niet wellen.
- Bouillon poeder met droge macaroni mengen en dan pas water er op.
- Water en macaroni in mini flesje, en wellen tegen lichaam voor warmer startpunt ?
- Mini flesjes vullen met droge producten voor noodvlucht ?

- Opletten hoe de lont staat, dompelen en niet uitblazen omdat lont opbrand ⚠️

Misschien toch goed om te lezen wat kaarsenbranden met je kan doen.

Hoe kan je blootstelling aan schadelijke stoffen zo laag mogelijk houden bij het branden van kaarsen?​

Het gebruik van kaarsen kan een slechte invloed hebben op je gezondheid. Een paar tips om de blootstelling aan schadelijke stoffen zo laag mogelijk te houden bij het branden van kaarsen:

• Ventileer de ruimte tijdens en na het branden van kaarsen goed:
    • Zet een raam open
    • Open een binnendeur
  • Let op dat je een kaars niet op de tocht neerzet. Hierdoor gaat de vlam flakkeren en stoot de kaars meer roet uit.
  • Steek liever niet te veel kaarsen aan. Let ook op dat je niet tegelijkertijd wierook brandt of de open haard aansteekt. Daarmee verhoog je de totale blootstelling aan schadelijke stoffen.
  • Adem de rook niet direct in.

https://waarzitwatin.nl/producten/k...fdeeltjes in de,zijn hier extra gevoelig voor.

Laatst bewerkt:
Deegwaren die niet gaar zijn geven mij een behoorlijke hoeveelheid buikpijn.
Daar ben ikzelf geen fan van.
@Pjotr Prep , ik vraag mij af in hoeverre er van "gaar" te spreken is bij pasta? Gevoelsmatig, verandert er m.i. niets aan zodra het gekookt wordt, behalve dat het warm wordt en het zich vult met water en zacht wordt. Voor wie in nood niet anders kan, die zou het volgens mij evengoed verpulverd in wat koud water kunnen oplepelen. Schaden zou het m.i. niet.

*naschrift: ik was daarmee iets te optimistisch denk ik, en enige voorzichtigheid is wel op z'n plaats zoals in navolgende posts wordt aangegeven*

Maar spaghetti heel naar binnen gaat dan vast even prikken in de buik, dat kan ik mij wel voorstellen😉

@Doperwt , geinig vind ik jouw test. Ik zie dat je bouillonpoeder toevoegt en dat lijkt mij ook het eenvoudigst om smaak toe te voegen. Ik kan mij wel voorstellen dat de macaroni meer bouillonsmaak houdt als je het bouillonpoeder met de al gekookte en afgegoten macaroni mengt. Net zoals dat bij "noodles" gebruikelijk is. Eerst wellen, dan het water afgieten, het poeder erbij en door elkaar husselen.

Wat, en of de samenstelling van pasta’s verander door het te koken weet ik niet. Er zit wel een verschil tussen gewelde pasta, te kort gekookte pasta en normaal gekookte pasta.
In ieder geval in verteerbaarheid.

Het kan volgens sommigen zelfs levensbedreigend zijn om rauwe pasta te eten. Nu zal dat wel loslopen maar als het klopt dat rauwe pasta zo slecht verteerd dat je last gaat krijgen van obstipatie, zou ik het toch maar vermijden.

https://ikitchen.be/kan-het-eten-van-rauwe-pasta-je-doden-is-het-mogelijk/
@phtvs , levensbedreigend is het eten van rauwe pasta zo te lezen niet, maar dat het koken bepaalde stoffen "onschadelijk" maakt die anders kunnen irriteren, dat is nieuw voor mij.

Ook omdat er wordt aanbevolen om veel water te drinken bij last na het eten van rauwe pasta, vermoed ik dat problemen vooral ontstaan als de harde pasta in de maag terecht komt zonder voldoende te zijn geweekt en zonder voldoende vloeistof. Een "stapeltje keiharde macaroni" zal in de maag maar moeilijk verteren, dat geloof ik graag.

Wat salmonella en andere bacteriële besmetting betreft, is niet-koken alleen een gemis als er daadwerkelijk een besmetting aanwezig is. Bij macaroni uit een pak zal dat wel meevallen, en bij goed gefilterd water ook.

Maar of een goed koud wellen dan problemen oplevert omdat er bepaalde stoffen niet door koken zouden zijn "geneutraliseerd"? Vooralsnog ga ik er graag van uit dat de verdraagzaamheid daarvan van persoon tot persoon zal verschillen en dat het meestal zo'n vaart niet loopt.

Enfin, zien jullie een ander in crisistijden zonder veel omhaal knagen op koud geweekte macaroni, dan ben ik dat misschien. Het scheelt immers om een maag van pompleer te hebben😉 Sleep dan de roadkill-vondst mee onder de brug en dan delen wij broederlijk het feestmaal!👍

Leuke test :) Er komt weinig energie uit een theelichtje (ik denk dat ik wel genoeg alternatieven heb), maar als je hele kleine hoeveelheden kookt dan kan dat genoeg zijn. Een theekopje pasta is beter dan geen pasta ;)

Laatst bewerkt:
Ik ga deze week weer verder en hoop snel de benzine brander en ethanol branders in huis te hebben zodat ik die ook kan testen. @petroman de hooikist ga ik verder uitzoeken, mijn moeder kende dat wel van vroeger. De link van de brander heb ik dus ook bekeken, maar heb dus via Alie besteld. Ik zag op de voorpagina dat je ze ook zelf kunt maken en ga dat ook een keer oefenen.

Deze week meer proberen om op te warmen in plaats van te koken.

Ik ga deze week weer verder en hoop snel de benzine brander en ethanol branders in huis te hebben zodat ik die ook kan testen.

Deze week meer proberen om op te warmen in plaats van te koken.
@Doperwt , weken en opwarmen in plaats van koken gaat jou vast lukken en is in nood vast een goede oplossing.
In gedachten ging ik "al mee met je mee", maar die post moest hier helaas het veld ruimen. https://www.preppers-shelter.nl/threads/humor.5818/post-145314
Jouw enthousiasme is aanstekelijk en doet mij denken aan het voornemen dat ik eens had om brood te maken van geweekte pasta met wat bakpoeder er door. Dat is er nog niet van gekomen, maar de gedachte borrelt nu wel weer op.😉

Terug
Bovenaan