• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Koken op waxinelichtjes (dingen proberen)

Ik zou de benzine/petroleum brander voor binnenshuis snel vergeten.

Is nogal slecht voor je gezondheid. Zeker als je benzine van de pomp gebruikt. Wat die mede preppers niet vertellen is dat benzine branders voor wasbenzine bedoelt zijn. Zeker de Coleman dingen. Dat je er van alles en nog wat in kan kiepen en verbranden klopt maar je gaat ook niet aan de uitlaat van een auto lurken omdat dat zo lekker gezond is.

Laatst bewerkt:
Ow, dank je!, ik dacht dat je dat juist goed in huis kon gebruiken! Had hem vanavond willen bestellen en was de laatste dingen aan het opzoeken op Alie. De ethanol branders heb ik al wel besteld...

Die bio ethanol brander is dan wel veilig? Ze hebben flessen bij de action te koop had ik gezien, is dat ook slecht of wel geschikt want wou daar van ophalen.

Deze: https://www.action.com/nl-nl/p/2517604/bio-ethanol/ en dan in https://nl.aliexpress.com/item/1005007378513443.html?spm=a2g0o.productlist.main.21.46625cb2fvvhdb&algo_pvid=b9820a9e-ccb3-4f0a-8cc1-c1f4b2c15306&algo_exp_id=b9820a9e-ccb3-4f0a-8cc1-c1f4b2c15306-10&pdp_npi=4@dis!EUR!8.30!3.90!!!61.46!28.89!@211b612517358247021488558e021a!12000040492002409!sea!NL!6225726468!X&curPageLogUid=O2AJOdSuuGu3&utparam-url=scene:search|query_from:

Ik zou de benzine/petroleum brander voor binnenshuis snel vergeten.

Is nogal slecht voor je gezondheid. Zeker als je benzine van de pomp gebruikt. Wat die mede preppers niet vertellen is dat benzine branders voor wasbenzine bedoelt zijn. Zeker de Coleman dingen. Dat je er van alles en nog wat in kan kiepen en verbranden klopt maar je gaat ook niet aan de uitlaat van een auto lurken omdat dat zo lekker gezond is.

Je moet inderdaad wel de goede brandstof gebruiken, maar die dingen zijn toch bedoeld voor binnenshuis? Het is denk ik hetzelfde als de buffetverwarmers die ik heb (heb ze nog niet gebruikt, pas van iemand gekregen, maar je zet die onder een buffetbak).

Ow, dank je!, ik dacht dat je dat juist goed in huis kon gebruiken! Had hem vanavond willen bestellen en was de laatste dingen aan het opzoeken op Alie. De ethanol branders heb ik al wel besteld...

Die bio ethanol brander is dan wel veilig? Ze hebben flessen bij de action te koop had ik gezien, is dat ook slecht of wel geschikt want wou daar van ophalen.

Deze: https://www.action.com/nl-nl/p/2517604/bio-ethanol/ en dan in https://nl.aliexpress.com/item/1005007378513443.html?spm=a2g0o.productlist.main.21.46625cb2fvvhdb&algo_pvid=b9820a9e-ccb3-4f0a-8cc1-c1f4b2c15306&algo_exp_id=b9820a9e-ccb3-4f0a-8cc1-c1f4b2c15306-10&pdp_npi=4@dis!EUR!8.30!3.90!!!61.46!28.89!@211b612517358247021488558e021a!12000040492002409!sea!NL!6225726468!X&curPageLogUid=O2AJOdSuuGu3&utparam-url=scene:search|query_from:

Als je een raam op een kiertje zet lijkt me dat dit wel moet gaan.

Je moet inderdaad wel de goede brandstof gebruiken, maar die dingen zijn toch bedoeld voor binnenshuis? Het is denk ik hetzelfde als de buffetverwarmers die ik heb (heb ze nog niet gebruikt, pas van iemand gekregen, maar je zet die onder een buffetbak).
Zo is het @marzman , maar sommigen vergissen zich😉
Verbranden van zaken in huis verplicht altijd tot goed ventileren, en wat er van loodvrije benzine over blijft na verbranding dat onderscheidt zich niet significant van andere verbrandingsgassen of fijnstof. In een parkeergarage, tunnel en in de file zou men anders al snel omvallen. En natuurlijk is een verdergaand gezuiverde brandstof schoner, maar is ook een "unobtanium" in een crisis situatie, en is onverantwoord duur. Salonpreppers weten het altijd beter, maar hele volksstammen stoken er al sinds benzine bestaat, benzine in, en praten toch geen onzin. Kennelijk, "houdt het ook bij zinnen"😉

Ik weet het gewoon niet meer want alles is slecht en niets is goed, ben er ook een beetje klaar mee dat het zo ingewikkeld is dus ga nu heel gericht personen vragen om advies en neem dat over. Ik heb een Bump gedaan op een onderwerp en dat wat @petroman zegt neem ik over en bestel ik gewoon.

En voor jou lieve @RockyFlats heb ik ook een vraag en zet dat in een nieuw onderwerp en neem je advies ook klakkeloos over omdat jij wel verstand van vlees in blik hebt. Maar maak daar een nieuw onderwerp voor.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Benzine branders verbranden benzine, en zoals @petroman al aangaf zijn deze over het algemeen bedoeld voor gebruik buitenshuis. Zeker met het opstarten van de brander kan hier een flinke steekvlam uit komen. (En ze stinken ☹️)

De branders voor onder een chafingdish (buffetverwarmer) zijn bedoeld om in een geventileerde ruimte te gebruiken, en zijn over het algemeen gevuld met een brandpasta/brandgel. Dit voorkomt ook knoeien met vloeistof en verkleint het brandgevaar . Geur is te doen,

De alcohol branders (o.a. trangia en vele andere klonen) zijn ook bedoeld voor buitenshuis of in elk geval een geventileerde ruimte. Door gebruik van vloeistof als brandstof is er een groter brandrisico, zeker als de voet van het brandsysteem klein is en de pan groter.

Dat is wat de trangia als grote plus heeft, de pan valt binnen de basis van de brander althans, bij de stormkjok 25 of 27 serie, bij andere modellen kan dit anders zijn.

Voor (vrijwel) elke vorm van verbranding gaat op dat de verbrandingsgassen niet heel gezond zijn en dat ventilatie essentieel is.

Voor binnenshuis zou een goede robuuste gasbrander op (grote) flessengas mijn voorkeur hebben, puur omdat de verbranding relatief schoon is en het gebruik van reguliere pannen goed gaat.
Maar dit vraagt veel ruimte in opslag.

Als alternatief zou ik de trangia branders (25/27) gebruiken vanwege de stabiliteit. Dit in combinatie met bio ethanol is voor mij goed te doen (zowel binnen als buiten).

Als plek voor mijn branders zou ik de bovenkant van mijn houtfornuis ( vlak en hitte bestendig ) of de dekplaat van mijn gasfornuis (redelijk vlak en hitte bestendig), of een stoeptegel op de Pannendrager (of plank voorzien van folie, of bakplaat uit de oven kiezen. De laatste opties kunnen ook op het aanrecht (minder hittebestendig bij ons) bij een raam voor ventilatie.

LET OP:
Zorg bij verbranding binnenshuis voor voldoende ventilatie en eventueel een CO melder

Zorg bij verbranding binnenshuis (en eigenlijk ook buiten) dat je een stabiele brander hebt, en het liefst een waarvan de footprint groter is dan je pan.

Let op ondergrond (hitte bestendig) stabiel en vlak.

Houdt rekening met de hoogte van de constructie (zwaartepunt komt hoger, dus minder stabiel)

Houdt rekening met de omgeving, dus brandbare materialen in de buurt, ventilatie mogelijk etc.

Zorg dat je je brander uittest voor je er van afhankelijk bent.

GreetZ,
Pjotr78

Gas is inderdaad het schoonste, het maakt volgens mij wel meer vocht bij verbranding maar voor koken zal dit wel meevallen. Ik heb gewoon een campingaz koffertje, de gasflesjes kosten nu 2 euro weer bij de action, ze zijn goedkoper geweest maar ook even 4 euro. Je kan voor groter gaan, maar als je het niet zo vaak gebruikt is zo'n koffertje wel handig. Alleen geen pannen gebruiken die groter zijn dan het fornuis (want dan slaat de warmte naar de zijkant waar het gasflesje zit ;) )

550x307.jpg

Kosten misschien, een accu waar je op kunt koken zal 1000+ euro kosten? Of kan dat goedkoper? En dan moet je nog zonnepaneeltjes met een omvormer hebben. En hoe veilig is een electrisch fornuis dat je besteld in China? Sowieso wel handig om te hebben zo'n accu met zonnepaneeltjes, niet alleen om te koken. Je kan dan alles opladen, met verlengsnoeren misschien nog dingen gebruiken.

Mijn campingaz koste 15 euro (inmiddels 70 euro in dezelfde winkel :p, maar als je een beetje zoekt op internet moet het voor 25/35 lukken) en de gaspatronen kostte toen 1 euro (inmiddels 2 euro bij Action, of 8 euro in de winkel waar ik hem gekocht had). Wat een inflatie, heb dat ding nog geen 5 jaar.

Ik stuur graag mijn adres gegevens door, zodat jullie mij een gratis thuisaccu brengen met zonnepanelen en alles aansluiten. Indien jullie dat niet doen, dan moet ik mij behelpen op een andere manier. Meedenken is lief, maar krijg de indruk dat jullie een ander zoals mij liever dood zien gaan?

"Een gebroken tafeltje repareer je niet door het harder te laten wiebelen."
🫵:clown:

Ik trek me eigen plan voor koken en warm houden.
Koken ga ik niet tot zo-min-mogelijk aan beginnen. Alles wat in blik en pot zit is vaak rechtstreeks te eten, al voorgekookt; doperwtjes, worteltjes, bonen, capucijnes, sperciebonen, spruiten, bieten, rodekool, dan heb je nog de ingeblikte boterhamworst, smac, spam, cornedbeef, gehaktballen, hotdogs, sardientjes, haring. makreel, zalm, tonijn.
Voor de koolhydraten heb ik alleen rauwe noodles, bami en nasi in blik.

Voor warm houden, gebruik ik dekens heb je geen vuur of wattan ook voor nodig. Voor overdag, doe je het beste een jogging broek aan, met daarover een spijkerbroek. Jogging broek trek je zo hoog mogelijk op en de pijpen stop je in je sokken (ie hoelanger hoe beter zijn) je tshirt of hemd gaat over je joggingbroek maar in je spijkerbroek en daarover een trui met muts en dan wikkel jejezelf nog even in een dekentje.

Maar goed, moest ik het wel warm moeten stoken; bbq buiten aansteken in zo'n chimney kolenstarter ding (blik soep met wat ijzerdraad op de boden) en als t gloeid neem ik dat mee naar binnen. Co2-politie kijkt even de andere kant op.
Wil je het veiliger gouden dan kan je en grote pan met olie warm stoken buiten op vuur of wattan ook en deze mee naar binnen nemen.

Laatst bewerkt:
Dank je voor de reactie, ik dacht dat je iets tegen mij had en heb het dan verkeerd begrepen. Ik begrijp het niet helemaal perfect, maar wil wel mijn best doen om het beter te begrijpen.

Ik begrijp uit je opmerking dat je meer hardcore bent, ik heb daar veel respect voor en begrijp dan beter de opmerkingen.

Ik trek me eigen plan voor koken en warm houden.
Koken ga ik niet tot zo-min-mogelijk aan beginnen. Alles wat in blik en pot zit is vaak rechtstreeks te eten, al voorgekookt; doperwtjes, worteltjes, bonen, capucijnes, sperciebonen, spruiten, bieten, rodekool, dan heb je nog de ingeblikte boterhamworst, smac, spam, cornedbeef, gehaktballen, hotdogs, sardientjes, haring. makreel, zalm, tonijn.
Voor de koolhydraten heb ik alleen rauwe noodles, bami en nasi in blik.
@joepmeloen , denk anders ook eens aan rijst. "Eeuwig houdbaar" en het neemt weinig plaats in want het is klein en compact. Had ik mijn rijst al toebereid in blik gehad dan had ik ook gezien de opslagruimte toch minder caloriëen in huis gehad. Kom, koop een 20 kg zak of twee, drie...
Voor warm houden, gebruik ik dekens heb je geen vuur of wattan ook voor nodig. Voor overdag, doe je het beste een jogging broek aan, met daarover een spijkerbroek. Jogging broek trek je zo hoog mogelijk op en de pijpen stop je in je sokken (ie hoelanger hoe beter zijn) je tshirt of hemd gaat over je joggingbroek maar in je spijkerbroek en daarover een trui met muts en dan wikkel jejezelf nog even in een dekentje.
Haha, je hebt vast gelijk hoor, maar wat ik dan voor mij zie, daarvan heb ik al minuten de slappe lach.😂
Ons uiterlijk en voorkomen zal midden in een SHTF ook wel minder van belang worden. Nu weet ik niet of jij nog haren hebt, maar in gedachten zie ik ons dan ook nog eens met onverklaarbare kapsels rond hobbelen zodra de kapper is ondergedoken. Die aanblik moet toch wel grandioos zijn.😉
Maar goed, moest ik het wel warm moeten stoken; bbq buiten aansteken in zo'n chimney kolenstarter ding (blik soep met wat ijzerdraad op de boden) en als t gloeid neem ik dat mee naar binnen. Co2-politie kijkt even de andere kant op.
Wil je het veiliger gouden dan kan je en grote pan met olie warm stoken buiten op vuur of wattan ook en deze mee naar binnen nemen.
Geen gloeiend houtskool in huis! Het venijn zit hem dan in een O'tje minder, maar dat wist je vast (CO). Koken buitenshuis, inderdaad, waarom eigenlijk niet.

Ik snap niet waarom je voor koken moeilijk zou doen met spiritus of benzine. Het is duur, het is smerig, het is ongezond en je maakt jezelf afhankelijk van de leverancier die het verkoopt.

Het antwoord ligt voor de hand; elektrisch koken met een powerstation. Ik heb laatst een paar eenvoudige Chinese elektrische branders gekocht van 500 watt die al werken vanaf 300 watt. Ja water koken duurt wat langer met 300-500 watt maar het werkt prima. 8 maanden per jaar kun je de powerstations elektrische opladen met je eigen zonnepaneel, voor die paar maanden per jaar dat er weinig zon is gebruik ik een benzine aggregaat en die laat ik lekker buiten staan. Half uurtje draaien en je kunt een paar uur elektrisch koken.

Het enige nadeel is dat je afhankelijk bent van technologie, daarom heb ik twee identieke powerstations en twee identieke zonnepanelen. Als backup de benzinegenerator waar je de elektrische brander eventueel rechtsstreeks op kan aansluiten. Als analoge backup een houtkachel die vooral dienst doet als backup voor verwarming van het huis. Lekker simpel en je bent niet afhankelijk van allerlei dure, ongezonde troep. Gewoon je eigen energie opwekken om te koken en een paar blokken hout als backup.

@Henk88,

Omgekeerd geredeneerd,
Stel ik woon op een ouderwets huurflatje, (zoals ik 17 jaar geleden woonde).
Het neerzetten van een dergelijk systeem kost honderden misschien wel duizenden euros (als je alles van A merken zou willen neerzetten), elektrische branders, nieuwe pannen(kook nu op gas), zonnepanelen, powerstations, een backup generator, brandstof, eventuele reserve delen, en vragen dus de nodige ruimte.
En komt er dan een (H)EMP dan werkt het niet meer.
Daarnaast een hout systeem terwijl ik geen schoorsteen heb en houtopslag. En dat moet dan dus onopvallend werken op mijn balkon........

Een klein gasbrandetje (koffer model) en een aantal gasflesjes kan ik wel onopvallend gebruiken in mijn keuken, balkon deur op een kier voor ventilatie en klaar. (Ook bruikbaar tijdens kamperen, hoewel groot en zwaar) en (H)EMP proof

Hetzelfde gaat op voor een ouderwets petroleum stel en een aantal flessen brandstof. En (H)EMP proof.

Of een trangia brander en een aantal flessen brandstof. (Ook handig met kamperen) En (H)EMP proof.

Overigens zijn de laatste twee ook bijna onverwoestbaar bij normaal gebruik (geen rubberen ringen die uitdrogen etc.)

Als je dan een tweehonderd euro zou uitgeven kan je een behoorlijke tijd vooruit (uiteraard moet ook hier de brandstof wel ergens opgeslagen kunnen worden, wellicht in huis of in de vaak aanwezige berging) .

Zo zie je dat de meest handige of betaalbare oplossing per situatie verschilt.

Zelf woon ik inmiddels op het platteland (i.p.v. op het Haarlemse huurflatje van toen) en zou de ruimte hebben voor een dergelijke setup, en dit waarschijnlijk ook zonder veel aanloop van buren kunnen gebruiken. wij hebben naast het gasfornuis ook een houtfornuis, werkt prima. Houtkachels hebben alle buren, en die branden lekker in de winter. Valt dus een stuk minder op dan in de Stad.
In ons latere rijtjeshuis (koop) in Haarlem had ik niet de ruimte voor een dergelijke setup, wel hadden we toen al de trangia voor tijdens het kamperen. Een paar flessen brandstof konden we nog wel ergens kwijt. Maar hadden we wel een houtkachel en hout, dingen die we regelmatig gebruikten.

De trangia hadden we ook al op het flatje, als onderdeel van de kampeer uitrusting, en wederom een aantal flessen brandstof konden we wel kwijt.

GreetZ,
Pjotr78

Ik stuur graag mijn adres gegevens door, zodat jullie mij een gratis thuisaccu brengen met zonnepanelen en alles aansluiten. Indien jullie dat niet doen, dan moet ik mij behelpen op een andere manier. Meedenken is lief, maar krijg de indruk dat jullie een ander zoals mij liever dood zien gaan?

"Een gebroken tafeltje repareer je niet door het harder te laten wiebelen."
🫵:clown:
Ik begrijp niet helemaal waarom je die indruk krijgt. Mensen geven hier gewoon hun mening vanuit hun ervaring/interesse over voorbereid zijn en dat een bepaalde oplossing misschien niet geschikt is voor jou betekend niet dat dit negatief bedoeld is. Ik had eerlijk gezegd ook over de vraag heen gelezen en mij gefocust op het topic onderwerp.

Ik zou persoonlijk met een budget van 100 euro die 100 euro in mijn zak houden en lekker doorsparen voor een structurele oplossing en mij in de tussentijd behelpen met voedsel wat niet of beperkt gegaard hoeft te worden en een stapel lekkere warme dekens. Je moet het niet te ingewikkeld maken, maar dat is mijn mening en zeker niet negatief bedoeld.
@Henk88,

Omgekeerd geredeneerd,
Stel ik woon op een ouderwets huurflatje, (zoals ik 17 jaar geleden woonde).
Het neerzetten van een dergelijk systeem kost honderden misschien wel duizenden euros (als je alles van A merken zou willen neerzetten), elektrische branders, nieuwe pannen(kook nu op gas), zonnepanelen, powerstations, een backup generator, brandstof, eventuele reserve delen, en vragen dus de nodige ruimte.
En komt er dan een (H)EMP dan werkt het niet meer.
Daarnaast een hout systeem terwijl ik geen schoorsteen heb en houtopslag. En dat moet dan dus onopvallend werken op mijn balkon........

Een klein gasbrandetje (koffer model) en een aantal gasflesjes kan ik wel onopvallend gebruiken in mijn keuken, balkon deur op een kier voor ventilatie en klaar. (Ook bruikbaar tijdens kamperen, hoewel groot en zwaar) en (H)EMP proof

Hetzelfde gaat op voor een ouderwets petroleum stel en een aantal flessen brandstof. En (H)EMP proof.

Of een trangia brander en een aantal flessen brandstof. (Ook handig met kamperen) En (H)EMP proof.

Overigens zijn de laatste twee ook bijna onverwoestbaar bij normaal gebruik (geen rubberen ringen die uitdrogen etc.)

Als je dan een tweehonderd euro zou uitgeven kan je een behoorlijke tijd vooruit (uiteraard moet ook hier de brandstof wel ergens opgeslagen kunnen worden, wellicht in huis of in de vaak aanwezige berging) .

Zo zie je dat de meest handige of betaalbare oplossing per situatie verschilt.
Natuurlijk verschilt het per situatie en we zijn gelukkig niet verplicht om elkaars advies op te volgen, de een kookt met plezier op een trangia brander en de ander op een powerstation. Ik zie echter steeds meer signalen voor een structurele crisis in plaats van een acute crisis. De kans op een acute crisis zoals een stroomstoring is nog steeds aanwezig maar het is veel aannemelijker dat we structurele problemen krijgen waarbij het energienetwerk bijvoorbeeld periodiek overbelast is of waarbij nog wel stroom beschikbaar is maar dit te duur is om af te nemen. Zo'n structurele crisis van meerdere jaren vraagt naar mijn mening een andere oplossing dan een acute crisis van een paar dagen of een paar weken. Natuurlijk is een zonnepaneel en een powerstation daarbij een investering maar wel eentje die je makkelijk terugverdient en het wordt steeds goedkoper, het hoeft echt geen duizenden euro's te kosten.

Ik zie echter steeds meer signalen voor een structurele crisis in plaats van een acute crisis. De kans op een acute crisis zoals een stroomstoring is nog steeds aanwezig maar het is veel aannemelijker dat we structurele problemen krijgen waarbij het energienetwerk bijvoorbeeld periodiek overbelast is of waarbij nog wel stroom beschikbaar is maar dit te duur is om af te nemen. Zo'n structurele crisis van meerdere jaren vraagt naar mijn mening een andere oplossing dan een acute crisis van een paar dagen of een paar weken. Natuurlijk is een zonnepaneel en een powerstation daarbij een investering maar wel eentje die je makkelijk terugverdient en het wordt steeds goedkoper, het hoeft echt geen duizenden euro's te kosten.
Leuk, jouw nuancering @Henk88 . Ik kan mij voorstellen dat de gehele prep-wereld voor "jonge pareltjes" vaak een bak vol vraagtekens is. Leuk is het in ieder geval, om "preppeuters" de eerste stapjes te zien zetten, en er zijn er ook die meteen gaan rennen, geweldig😉

Ik zie zowel tekenen voor mogelijke acute problemen als op de lange duur. Valt er in het stroomnet eens iets behoorlijk om, door overbelasting of extern gemotiveerd door ruziezoeken, dan is dat wel iets tamelijk unieks waarmee nog nauwelijks ervaring is opgedaan, dat langdurig voor problemen kan zorgen bij structurele schade.

De nu veranderde situatie, waaronder economische neergang, energieprijzen, een onverhoopt gebrek aan brandstoffen en een overbelast net, doen wel vermoeden dat de stroomleverantie tenminste bestendig (gestuurd) kan veranderen. Uitval op gezette tijden, bijvoorbeeld.

Jouw insteek is nu meer een anticiperen op het laatste. Ik denk dat het het beste is, om te doen als die kerel die naakt met een hoge hoed op straat liep. Desgevraagd, naakt omdat hij toch nooit iemand tegen komt. Maar met hoge hoed, omdat je toch maar nooit kunt weten...😉

Doe het een, maar vergeet ook het andere niet. Het ene sluit het andere immers niet uit. Ik zou de €100 beslist uitgeven om onverhoopte acute problemen aan te kunnen, en pas in tweede instantie sparen en investeren in meer bestendige voorzieningen voor minder acute of "beheerste" problemen. Ik besteed aan beide aandacht, maar kan dat ook omdat ik het eerste al redelijk op orde meen te hebben.
De toekomst gaat het leren😁

Ik begrijp niet helemaal waarom je die indruk krijgt. Mensen geven hier gewoon hun mening vanuit hun ervaring/interesse over voorbereid zijn en dat een bepaalde oplossing misschien niet geschikt is voor jou betekend niet dat dit negatief bedoeld is. Ik had eerlijk gezegd ook over de vraag heen gelezen en mij gefocust op het topic onderwerp.

Ik zou persoonlijk met een budget van 100 euro die 100 euro in mijn zak houden en lekker doorsparen voor een structurele oplossing en mij in de tussentijd behelpen met voedsel wat niet of beperkt gegaard hoeft te worden en een stapel lekkere warme dekens. Je moet het niet te ingewikkeld maken, maar dat is mijn mening en zeker niet negatief bedoeld.

Natuurlijk verschilt het per situatie en we zijn gelukkig niet verplicht om elkaars advies op te volgen, de een kookt met plezier op een trangia brander en de ander op een powerstation. Ik zie echter steeds meer signalen voor een structurele crisis in plaats van een acute crisis. De kans op een acute crisis zoals een stroomstoring is nog steeds aanwezig maar het is veel aannemelijker dat we structurele problemen krijgen waarbij het energienetwerk bijvoorbeeld periodiek overbelast is of waarbij nog wel stroom beschikbaar is maar dit te duur is om af te nemen. Zo'n structurele crisis van meerdere jaren vraagt naar mijn mening een andere oplossing dan een acute crisis van een paar dagen of een paar weken. Natuurlijk is een zonnepaneel en een powerstation daarbij een investering maar wel eentje die je makkelijk terugverdient en het wordt steeds goedkoper, het hoeft echt geen duizenden euro's te kosten.

Ook ik verwacht in toenemende mate problemen op het energienetwerk /bij de Nuts voorzieningen in het dataverkeer of betalingsverkeer, en door onze afhankelijkheid hiervan zal dat een behoorlijke verstoring tot gevolg hebben.

De oorzaken van de verstoringen kunnen natuurlijk van allerlei aard zijn en zowel gepland (afschaling/rolling blackout, werkzaamheden etc.) als onverwacht (helikopter in de kabels, overbelasting, hack, natuurlijke oorzaken waardoor schade ontstaat etc)

Als er nu een landelijke storing zou optreden in al deze systemen (dus door een hele grote hack bijvoorbeeld) en deze zou een week of 2-3 aanhouden, dan kan ik me wel redden door terug te schakelen naar mijn kampeer uitrusting. Dit zou inhouden weinig electrische apparaten, wel wat zaken op batterijen of via de Makita accu met een verloop (opladen telefoon of accu noodradio) .
Deze uitrusting gaat bij mij al jaren mee en heeft ook de dubbelfunctie om mee te kamperen. Dit was ook bereikbaar met een beperkt budget en beperkte ruimte. En helpt mij een acute situatie wel door. Ook past dit gewoon in de BOB er bij.

Dit neemt niet weg dat inmiddels de fysieke ruimte er is om een backup stroom systeem in huis te halen waardoor er bij een verstoring minder gekampeerd in huis hoeft. Als de financiële ruimte er ook is zal dit er waarschijnlijk ook komen (om dezelfde redenen als jij al noemt, structurele problemen) maar dit zie ik meer als luxe om redelijk "normaal" door te kunnen leven .

Voor mij moet dergelijke apparatuur plug and play zijn (heb totaal geen verstand van electra) en ook bruikbaar in onze Kampeer bus. Daarnaast moet het een "bewezen" kwaliteit zijn. Ook hier zal ik weer kiezen voor een duurder (A)merk via een Nederlandse importeur zodat ik bij problemen naar de winkel/leverancier kan. Dit omdat ik niet zelf aan dergelijke apparatuur wil gaan rommelen, want ik heb er geen kennis van) Ik weet dat parallel import (via webwinkels) soms behoorlijk wat verschil in prijs kan betekenen waardoor de initiële investering (aanschaf prijs) stukken lager kan liggen. Maar ook dat gedoe en kosten als iets niet naar behoren werkt enorm kunnen oplopen (naast eventuele extra inklaringskosten etc. ) . Ik kies er dan voor om die gemoedsrust van achterliggende service met een hoger prijskaartje te betalen.

Ach ja, zo heeft iedereen zijn eigen prioriteiten en scenarios en zie je maar weer dat er geen pasklare antwoorden zijn 😁👍

GreetZ,
Pjotr78

Leuk heh, eerst moest alles electrisch, digitaal, giraal, in de cloud het liefst nog. En u gaan we terug naar iets minder electrisch, cash achterhouden, koken op fosiele brandstoffen. Want er is niet genoeg stroom, de datakabels zijn kwetsbaar, de banken ook, de cloud is slecht voor de privacy etc ;)

Terug
Bovenaan