• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Levensduur spaarlampen

Dreutel

Prepper goeroe
Bij mij in huis worden al jarenlang spaarlampen gebruikt, ook toen dat nog niet verplicht was. Spaarlampen waren per stuk wel duurder dan gewone gloeilampen, maar ze gingen véél langer mee. Ik had spaarlampen zitten in moeilijk bereikbare armaturen, en die moest ik misschien eens in de tien jaar vervangen.

Tegenwoordig zijn spaarlampen verplicht, en ik heb de indruk dat sinds die tijd de levensduur van spaarlampen is afgenomen, want die lampen in die lastig bereikbare armaturen moet ik inmiddels twee keer per jaar vervangen!

Ligt het aan mij? Hebben jullie die ervaring ook? Gaan spaarlampen echt maar een half jaar mee?

Bij mij in huis worden al jarenlang spaarlampen gebruikt, ook toen dat nog niet verplicht was. Spaarlampen waren per stuk wel duurder dan gewone gloeilampen, maar ze gingen véél langer mee. Ik had spaarlampen zitten in moeilijk bereikbare armaturen, en die moest ik misschien eens in de tien jaar vervangen.

Tegenwoordig zijn spaarlampen verplicht, en ik heb de indruk dat sinds die tijd de levensduur van spaarlampen is afgenomen, want die lampen in die lastig bereikbare armaturen moet ik inmiddels twee keer per jaar vervangen!

Ligt het aan mij? Hebben jullie die ervaring ook? Gaan spaarlampen echt maar een half jaar mee?

Gebruik je spaarlampen of LED lampen?

LED lampen moeten juist nog langer meegaan.

Ik heb buiten in de tuin conventionele spaarlampen die er al 3 jaar inzitten, branden van zons ondergang tot opgang elke dag

Laatst bewerkt:
Nee, spaarlampen, en er zijn er nu al meerdere geweest die binnen een half jaar stopten met licht geven.

Spaarlampen en TL-lampen gedijen het beste bij een constant branden.
Waar je bij TL-verlichting een starter hebt, zit die in spaarlampen ingebouwd.
Hierdoor moet een spaarlamp "opwarmen" (letterlijk!) voordat ze hun goede licht geven.
Qua branduren zijn spaarlampen vele malen beter dan gloeilampen, ook qua verbruik.
Echter(!) het veelvuldig aan en uitzetten en daarbij ook het kort laten branden is erg slecht voor de spaarlampen.
Dit probleem is bij spaarlampen het grootst, en bij gloeilampen het minst.
Led kan veel beter dan spaarlampen tegen korte schakeltijden, echter gedijen die ook beter bij langduriger branden.
Ik vermoed dan ook dat de lampen die snel kapot gaan, ook de lampen zijn die je het vaakst aan en uit zet.
Zelf ben ik mede om die reden volledig over op LED.

Nee, spaarlampen, en er zijn er nu al meerdere geweest die binnen een half jaar stopten met licht geven.
Dat herken ik ook. En dan waren het geen onbekende merken. Hier ook na een half jaar dat het licht uit ging, en dan spreek je niet meer van een besparing :(
En wat ik er van heb gehoord is dit: het glas zou slecht gesloten zijn, dus er ontsnapt langzaam damp uit, en dus mogelijk zuurstof in.. en daar gaat ie van stuk.
Ook zou het stukje elektronica in de fitting te warm worden en het daardoor begeven, wanneer de lamp omlaag hangt. Dat zou ook een kwaal zijn bij sommige powerled's.

Ook zou het stukje elektronica in de fitting te warm worden en het daardoor begeven, wanneer de lamp omlaag hangt. Dat zou ook een kwaal zijn bij sommige powerled's.
Dat is zeer zeker een bekend euvel!
Vooral in waterdichte armaturen kunnen de lampen hun warmte niet kwijt wat de levensduur drastisch beïnvloed!
De grap hierin is juist dat het vaak schakelen hierin een grotere boosdoener is dan het lang laten branden, omdat powerleds, en vooral spaarlampen tijdens het starten een piekspanning nodig hebben om aan te schakelen. Deze zorgt voor de extra warmte en de verkortte levensduur.

Spaarlampen en TL-lampen gedijen het beste bij een constant branden.
Waar je bij TL-verlichting een starter hebt, zit die in spaarlampen ingebouwd.
Hierdoor moet een spaarlamp "opwarmen" (letterlijk!) voordat ze hun goede licht geven.
Qua branduren zijn spaarlampen vele malen beter dan gloeilampen, ook qua verbruik.
Echter(!) het veelvuldig aan en uitzetten en daarbij ook het kort laten branden is erg slecht voor de spaarlampen.
Dit probleem is bij spaarlampen het grootst, en bij gloeilampen het minst.
Led kan veel beter dan spaarlampen tegen korte schakeltijden, echter gedijen die ook beter bij langduriger branden.
Ik vermoed dan ook dat de lampen die snel kapot gaan, ook de lampen zijn die je het vaakst aan en uit zet.
Zelf ben ik mede om die reden volledig over op LED.

De lampen waar het om gaat branden ongeveer de hele avond. De vorige ging ook binnen een half jaar kaduuk, maar die er daarvoor in zat heeft het wel een jaar of tien volgehouden.

De lampen waar het om gaat branden ongeveer de hele avond. De vorige ging ook binnen een half jaar kaduuk, maar die er daarvoor in zat heeft het wel een jaar of tien volgehouden.

Dan wordt het hiervandaan wel lastig om te bepalen hoe het komt.
Neemt niet weg dat een gemiddelde spaarlamp een levensduur van ongeveer 10.000 branduren heeft, en je dus bij 5 uur per avond (gemiddeld per jaar) een spaarlamp zo'n 5,5 jaar mee hoort te gaan.
Echter zijn er veel factoren die de levensduur beïnvloeden. Maar dan moet ik erg technisch worden in het verhaal.. ;)

Ben het wel met dreutel eens : bij mij gaan ze ook eerder. Maar ik kan nooit het bonnetje vinden om uit te rekenen hoe lang ze max. gebrand zouden kunnen hebben.

Ik heb ook nog nooit de maximale brandduur weten te halen. Het zal best wel weer zo'n ding zijn dat de maximale levensduur wordt berekend door de lamp zonder dat deze in een armatuur zit te meten in een ruimte van maximaal 15 graden en dan continue branden.

Gewoon terug naar de gloeilamp. Zeker in de wintermaanden zijn die veel efficiënter en minder vervuilend dan een spaarlamp.

Gewoon terug naar de gloeilamp. Zeker in de wintermaanden zijn die veel efficiënter en minder vervuilend dan een spaarlamp.
Mag ik een bron van deze stelling?

En vergelijk de spaarlampen en gloeilampen ook eens met LED.

Het aantal uren is inderdaad in het lab bepaald. Maar dat neemt niet weg dat deze van zowel Spaarlampen als Led langer mee zouden moeten gaan dan gloeilampen.

Mag ik een bron van deze stelling?

En vergelijk de spaarlampen en gloeilampen ook eens met LED.

Het aantal uren is inderdaad in het lab bepaald. Maar dat neemt niet weg dat deze van zowel Spaarlampen als Led langer mee zouden moeten gaan dan gloeilampen.
Een gloeilamp produceert naast licht ook warmte. Eigenlijk produceert de gloeilamp meer warmte dan licht. Ongeveer 90% van de energie gaat op in warmte. Als je toch licht nodig hebt in huis en je bent die ruimte ook al aan het verwarmen dan kan een gloeilamp efficiënter zijn. Natuurlijk, het is marginaal maar de warmte van de lamp blijft in de ruimte.

De spaarlamp moet je als hij stuk is inleveren bij het chemisch afval. De gloeilamp niet. Nu zullen zat mensen de kapotte spaarlamp gewoon in de prullenbak gooien en dat is vervuilender dan een gloeilamp.

Ik kan over dit onderwerp weinig zinnigs zeggen behalve dat ik nog nooit heb ervaren dat een spaarlamp stuk ging. Ik heb een mix van spaarlampen van 10 jaar oud en 3 jaar oud, toegegeven echter dat deze relatief weinig branden. Het vaakst brandt die in mijn keuken (3 jaar oud) en ook regelmatig maar kort dus die zou dan theoretisch het eerste moeten gaan.

Tegenwoordig zijn spaarlampen verplicht,
In welk land woon jij dan?

Spaarlampen zijn niet verplicht, maar sinds september 2012 mogen gloeilampen niet meer geproduceerd worden voor huishoudelijk gebruik. o_O
Deze wet wordt momenteel door fabrikanten omzeild door ze te produceren als industrielampen (er staat dan een klein hamertje op de verpakking), maar dit mag met ingang van maart 2016 ook niet meer.

Je mag ze echter nog wel gewoon gebruiken (totdat je door je voorraad heen bent). :cool:

Een gloeilamp produceert naast licht ook warmte. Eigenlijk produceert de gloeilamp meer warmte dan licht. Ongeveer 90% van de energie gaat op in warmte. Als je toch licht nodig hebt in huis en je bent die ruimte ook al aan het verwarmen dan kan een gloeilamp efficiënter zijn. Natuurlijk, het is marginaal maar de warmte van de lamp blijft in de ruimte.

Een Gloeilamp zet inderdaad ongeveer 90% van de energie om in warmte.
Niet voor niets worden gloeilampen ook als verwarming in terraria gebruikt (de enige gloeilampen in mijn huis).
Aan de andere kant, als de ruimte groter wordt dan een terrarium, heb je al snel veel meer vermogen nodig om een verschil te maken.
Tevens is het rendement van de moderne HR ketels 107% (http://www.duurzaamthuis.nl/energie/verwarming/hr-ketel)
Dus ook voor verwarming is dit niet waar de meest efficiënte oplossing.

Tevens vallen warmtelampen, zoals ze in de terrarium-wereld worden gebruikt buiten de wetgeving, omdat ze expliciet als warmtebron worden gebruikt.

De spaarlamp moet je als hij stuk is inleveren bij het chemisch afval. De gloeilamp niet. Nu zullen zat mensen de kapotte spaarlamp gewoon in de prullenbak gooien en dat is vervuilender dan een gloeilamp.

De reden dat je spaarlampen "moet" inleveren in het "chemisch afval" is omdat er delen/materialen (de chip die in de voet zit) goed te recyclen is.
Ook in TL-buizen zitten een hoop herbruikbare delen. Niet voor niets staan in alle bouwmarkten inzamelboxen van Wecycle. ( http://www.wecycle.nl/?gclid=CNnrtsOw_MoCFRATGwodzksO5A )

Klopt inderdaad, het mooie is echter dat het kwik ook 1 van de stoffen is die ze recyclen bij inleveren! ;)
Waardoor de impact op de wereld per spaarlamp afneemt.. ;)

Klopt inderdaad, het mooie is echter dat het kwik ook 1 van de stoffen is die ze recyclen bij inleveren! ;)
Waardoor de impact op de wereld per spaarlamp afneemt.. ;)
Als ze niet in de vuilnisbak terechtkomen dan.

Een bericht uit 2011. Ik weet niet wat de stand van zaken nu is:

Volgens Wecycle, een stichting die spaarlampen en tl-buizen inzamelt en recyclet, worden drie op de vier spaarlampen niet ingeleverd, maar belanden in de vuilnis- of glasbak. Volgens directeur Jan Vlak komt dit mede doordat consumenten nog vaak vergeten om de spaarlamp in te leveren, hoewel ze weten dat het belangrijk is.

http://www.milieuloket.nl/id/viu2js...x=vhurdyxq2n7u&s0e=vhdubxdwqrzw&start_tab0=40

Om ook nog even on-topic te blijven. Zou het kunnen dat de verhoging van de spanning op het lichtnet ervoor zorgt dat de lampen eerder stuk gaan? Vroeger hadden we 220 volt. Dat is in de periode 1985-2005 opgeschroefd naar 230 volt. Mogelijk dat met name goedkopere lampen hier slecht tegen kunnen?

Terug
Bovenaan