• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Levensduur spaarlampen

Ik denk dat het opschroeven van het Voltage relatief weinig gevolgen heeft voor de spaarlampen (en Gloeilampen).
Echter iets wat van de laatste jaren is, is de faseverschuiving (Cosinus-ø : uitspraak Cosinus fie).
Juist Ledlampen, en veel modernere apparaten werken op gelijkspanning. Aangezien het aantal apparaten in huishoudens en in de commerciële wereld alleen maar toeneemt. Dit zorgt voor een verstoring van de sinusgolf van de stroom.

Echter hebben spaarlampen (en TL ook) meer "behoefte" aan een mooie gelijkmatige stroom. In professionele verlichting wordt dit deels ondervangen door een VSA (die ook voor de piekspanning en beveiliging zorgt). Echter heeft een VSA als nadeel hebben dat ze een slechtere Cosinus-ø aan het net leveren. Waardoor het probleem nog eens versterkt wordt.

Ja..... kijk... dáár zit ik dus mee... :( Denk ik want heb er zelf geen verstand van...
Mijn gloeilampen/spaarlampen/halogeenlampen gaan dus maar 1 maand (voor de vaak gebruikte lampen, 2 maand voor de sporadisch gebruikte lampen) mee!!
Dat is dus een dure business... Ik gebruik dan ook géén spaarlampen meer maar de goedkoopste gloeilampen.
Dit is pas aan de hand sinds ik in dít huis ben gaan wonen dus het ligt niet aan mijn lampen of gedrag.

Nou is er hier, na veelvuldig klagen van mij want ook alle modems/voedingen etc gingen wel erg snel kapot (binnen een jaar), iemand van de Eneco geweest en heeft zo'n meetkastje geplaatst. Ding heeft hier een week gestaan en heeft ook daadwerkelijk een afwijkend hoge spanning en pieken geregistreerd...
Conclusie was dan ook dat er zeker te hoge spanning was die de oorzaak van mijn problemen zou kunnen zijn.
Maar.... omdat dus de grens was op getrokken hoefde de Eneco geen maatregelen te nemen en zit ik dus nog steeds met hetzelfde probleem en met continu kapot gaande lampen... Heel vervelend en prijzig. :mad:
(PC/TV toestanden zitten nu op piekbeveiligende stopcontacten.)

Nu heeft een vriend van mij, die steeds die lampjes van de plafondlamp mag vervangen omdat hij er zonder trapje bij kan, gedacht een LED lampje voor mij te bestellen. En geheel toevallig kwam hij deze echt nét langsbrengen terwijl ik dit bericht schreef. :cool:
Dus als eind van deze maand het gloeilampje dat nou in de meest peertjesverslindende lamp zit ook weer kapot gaat dan gaat de LED erin. Ben erg benieuwd... eerlijk gezegd verwacht ik er niet veel van... heb de hoop wel opgegeven eigenlijk... :rolleyes::(

Weet namelijk nog een voorval... de huizen hier werden gerenoveerd en ik ging van een straat hiernaast naar deze woning. Kwam deze woning inspecteren... weet nog dat er een electramannetje bezig was bij de meterkast en toen hij hoorde dat ik hier kwam wonen vertelde hij mij dat er iets mis was met de stroom in dit huis...
Maar vanwege alle renovatie/verhuisstress heb ik niet goed geregistreerd wat hij nou zei en bedoelde. Maar toen vervolgens de ene na de andere lamp kapot ging (sommigen deden het al jaaaaren) na de verhuizing... en ook de generatie daarna (want het kapotgaan had natuurlijk ook nog door de verhuizing kunnen komen, dacht ik eerst) moest ik daar wel steeds aan denken.... Weet helaas nog steeds niet wat hij nou exact bedoelde. :(

Oh... en ik kijk dus echt niet uit naar een goedkope gloeilampenloze wereld... dat wordt hier echt te duur. ;)

Ondertussen met ElectroDokter @Richard434 bezig om een diagnose te stellen. :)

Dus als eind van deze maand het gloeilampje dat nou in de meest peertjesverslindende lamp zit ook weer kapot gaat dan gaat de LED erin.

En vandaag was het dus zover... op 22-2 was het lampje weer kapot. Zoals verwacht... :rolleyes:
Nu zit het LED lampje erin, mooi licht trouwens! Ben erg benieuwd hoe lang ie het gaat volhouden. :fluit:
En kan hier dan mooi de indraaidatum en levensduur checken.:cool:

Ik heb dat probleem ook gezien, vooral bij mijn moeder. De spanning fluctueert waarschijnlijk waardoor lampen constant een andere spanning krijgen en dus sneller stuk gaan (vermoed ik dus). Nu heb ik dit opgelost door de LED lampen van de IKEA hier in te stoppen, en dan wel de serie die ook dimbaar is. Doordat de lamp dimbaar is zou hij de spanningsfluctuaties op moeten kunnen vangen en hierdoor langer mee moeten gaan, hopelijk zo lang als ze normaal zouden moeten blijven werken :)

We zijn afgestapt van spaarlampen, vele merken halen bij lange na niet de beloofde levensduur. Gewoon de gloeilamp er weer in en ze gaan naar onze smaak lang genoeg mee. En meteen een voorraadje geprept waar we tot ons sterfbed genoeg aan hebben, óók als we erg oud zullen worden...:)

Hem ooit een mega doos industriële spaarlampen bij de Ikea (general electric) gehaald. Vast overstock van eigen gebruik want die voeren ze niet in hun assortiment. Who cares voor 75ct per stuk. Mooi licht, is er nog geen een van stuk gegaan. Zitten er al jaren in hier. Laatst een oude Philips spaarlamp vervangen van een jaar of 12 oud. Ikea huismerk gingen niet zo lang mee. Dus, hier geen klachten over de spaarlamp. Het maakt wel degelijk uit wat voor lampen je gebruikt, de een is nu eenmaal beter dan de ander.

Dus, hier geen klachten over de spaarlamp. Het maakt wel degelijk uit wat voor lampen je gebruikt, de een is nu eenmaal beter dan de ander.

Er is een flink verschil tussen een spaarlamp en een LED lamp.
Een spaarlamp is eigenlijk een soort TL lamp, en gaat in verhouding met een LED lamp helemaal niet zo lang mee.
(vooral die goedkope rommel die je enige jaren geleden kon kopen)

Een gloeilamp (ongeveer) 1200 branduren.
Een spaarlamp (ongeveer) 5000 branduren.
Een LED lamp gaat (ongeveer) 50.000 branduren mee

• Leuk
Waarderingen: Ray
Yup. Dat is de theorie. Niet alle LED lampen gaan lang mee overigens. Ooit Chinese led halogeen vervangers gekocht, na een maand kapot. De TL in de schuur zit er al meer dan 15 jaar in, die op zolder ook... Dus tja, ik zie nog geen nut in het overschakelen van mijn spaarlampen naar led. Zolang mijn voorraad Gen Elecs nog niet uitgeput is, vind ik het best.

Er is een flink verschil tussen een spaarlamp en een LED lamp.
Een spaarlamp is eigenlijk een soort TL lamp, en gaat in verhouding met een LED lamp helemaal niet zo lang mee.
(vooral die goedkope rommel die je enige jaren geleden kon kopen)

Een gloeilamp (ongeveer) 1200 branduren.
Een spaarlamp (ongeveer) 5000 branduren.
Een LED lamp gaat (ongeveer) 50.000 branduren mee

Led is inmiddels genoeg door ontwikkeld om aan al je eisen te voldoen, zonder die irritante flikkering van de 50Hz TL-, PL-lampen. Zelf goedkope types bij de Lidl e.d. zijn sterk verbeterd qua lichtkleur en levensduur. Een hoop oude voorraad moet echter nog op, bij een koopje, schaf ik me er vaak eentje aan, check die op kleur en warmteontwikkeling (de reden waarom ze stuk gaan) en koop de volgende dag dan al of niet meer.

Laatst bewerkt:
Led is inmiddels genoeg door ontwikkeld om aan al je eisen te voldoen, zonder die irritante flikkering van de 50Hz TL-, PL-lampen. Zelf goedkope types bij de Lidl e.d. zijn sterk verbeterd qua lichtkleur en levensduur. Een hoop oude voorraad moet echter nog op, bij een koopje, schaf ik me er vaak eentje aan, check die op kleur en warmteontwikkeling (de reden waarom ze stuk gaan) en koop de volgende dag dan al of niet meer.

De huidige LED techniek is zo goed dat zelfs in de professionele lichttechniek (podium, theater, concerten, clubs, etc.) nagenoeg alles is vervangen door LED, hoge kwaliteit, lage temperatuur en lange levensduur.
Uiteraard zijn er ook uitzonderingsproducten, maar in China maken ze niet alleen slechte spullen, maar ook goede.
Heel veel gerenommeerde merken besteden de productie uit naar China, met goede kwaliteit en garantie.
Het is natuurlijk wel een uitdaging om de goede producten te vinden.

Laatst bewerkt:
Heel veel gerenommeerde merken besteden de productie uit naar China, met goede kwaliteit en garantie.
Bijna alle gerenommeerde merken.. Of het nu hifi is of een keukenmachine. Heb het lang kunnen tegenhouden, maar ben nu bijna helemaal Chinees. Mijn spullen, mijn bank, mijn hypotheek. Alles valt en staat met goede QA (Quality assurantie). Waar ik niet blij mee ben is dat je bijvoorbeeld Europese/Japanse prijzen betaalt (en de marketing je laat denken dat je bv een Brits product koopt) voor zaken die voor een appel en een ei worden geproduceerd in China. Qua garantie, mijn versterkertje is made in China en heeft een "Three-Year, No-Fault, Fully Transferable Warranty" dus ja, het kan wel...

Bijna alle gerenommeerde merken.. Of het nu hifi is of een keukenmachine. Heb het lang kunnen tegenhouden, maar ben nu bijna helemaal Chinees. Mijn spullen, mijn bank, mijn hypotheek. Alles valt en staat met goede QA. Waar ik niet blij mee ben is dat je bijvoorbeeld Europese/Japanse prijzen betaalt (en de marketing je laat denken dat je bv een Brits product koopt) voor zaken die voor een appel en een ei worden geproduceerd in China.

Mee eens

Terug
Bovenaan