UPDATE: Sinds het plaatsen van deze post ben ik alweer een stukje verder met het tunen van mijn (rugzak)uitrusting, en ook mijn mindset daarover. Vandaar hier een korte toelichting over hoe ik nu over mijn eigen stelling denk.
Bug out
Een lichte efficiente meerdaagse rugzakuitrusting (BOB) is naar mijn idee essentieel om zo snel mogelijk mijn BOL-1 te bereiken (93 km verderop, incl. omwegen voor omzeilen van stedelijke gebieden), wat ik eventueel te voet zou willen kunnen doen als het nodig is. De reden dat ik zo focus op handzaamheid en gewicht is dat ik (hopelijk) met mijn hele gezin onderweg ben (partner + 3 kinderen 10 / 8 / 5 jr), en dat betekent dus ook dat ik spullen voor hen zal moeten dragen en / of misschien zelfs de kleinste op sleeptouw neem om de voortgang erin te houden. Hoe compacter en lichter de basisuitrusting is, hoe makkelijker het zal zijn om sterk te blijven en kracht over te houden om hen zo goed mogelijk te helpen, te gidsen en te beschermen.
Kamperen / geartraining
Zo lang de shit (en dus ook de bug out) niet aan de orde is, is deze rugzak vooral bestemd als kampeeruitrusting. Ik ga af en toe eropuit om vaardigheden te oefenen en kennis in de praktijk te brengen. Bovendien vind ik het heerlijk ontspannend om middenin de natuur te verblijven en voor m'n eigen hachje te zorgen, ver weg van de drukte en stress van de "beschaafde" wereld. Ook op dagtocht-uitjes met het gezin neem ik deze rugzak mee, gewoon om de spullen en de aanpak zoveel mogelijk in de vingers te krijgen en de kinderen er ook vertrouwd mee te maken.
De lijst: https://lighterpack.com/r/cttfwg
Het idee achter deze uitrusting is vooral gestoeld op een combinatie van lichtgewicht hiking enerzijds & bushcraft/survival anderzijds. Ik heb de uitrusting volledig uitputtend opgesomd, inclusief de prulletjes in de broekzak en de kleinste kruimeltjes voedsel. Ik neem verder niets anders mee dan wat op deze lijst staat. Als ik voor de gezelligheid/oefening een weekendje ga kamperen, dan ga ik over het algemeen niet de hele dag marsen, en is gewicht niet echt een zwaarwegende factor om rekening mee te houden (
snap je 'm ), en dan neem ik gerust ook de optionele zaken mee. Mocht ik in een situatie verzeild raken dat elke gram telt voor het overleven, dan kunnen de overtollige spullen er gemakkelijk uitgegooid worden.
Inmiddels ben ik wel zo'n beetje klaar met het afslanken van de uitrusting. Mijn schoenen en slaapzak zijn beide nog aan de zware kant, beide zouden gemakkelijk een halve kilo lichter kunnen zijn. Misschien ga ik die op termijn nog wel vervangen, maar het huidige spul voldoet eigenlijk nog prima, en die (honderden) eurootjes kan ik ook wel anders gebruiken. Op termijn ga ik ook nog wel wat meer nadenken over het winterhard maken van deze setup (voor die paar weken per jaar dat het van toepassing is in NL).
PS. Beetje nuancerende context bij dit verhaal: Mijn primaire omgeving is thuis of werk (20km verderop). Als de shit gebeurt, grijp ik in eerste instantie mijn EDC/GHB go-bag en zorg ik dat ik z.s.m. mijn 3 kinderen en partner veiligstel, bij voorkeur voor inbuggen in de eigen woning als dat onder gegeven omstandigheden nog tot de mogelijkheden behoort. De hier besproken BOB staat thuis paraat om eventueel snel te kunnen bug outen, samen met andere uitrusting/voedsel wat direct in de BOV geladen kan worden.