Hoezo is dat dan heavy ? je hebt alles bij de hand of op 1,5m afstand. Lijkt mij gevalletje lichte opsluiting.
In NL noemen ze het een intelligente Lock down, maar feitelijk is het niet meer dan een beetje social distance houden. Er zijn wat horeca en winkels gesloten maar mensen kunnen nog steeds door het hele land reizen, massaal de tuincentra en winkels bezoeken etc. Een lachertje in mijn ogen wat niets met lock down te maken heeft. Er komen dagelijks nog steeds vluchten uit bijvoorbeeld New York waarbij de mensen niet gecontroleerd worden. Het doel lijkt om het aantal ic plekken niet te overschrijden en de zorg net niet te laten omvallen.
In BE waar
@Flos over praat is men strenger en daarom noemt hij het lock down light.
Spanje is heel andere koek. Hier geldt sinds maart de noodtoestand die voorlopig verlengd is tot 28 april, maar zeer waarschijnlijk wordt deze verlengd.
Hier mag je dus niet de straat op alleen voor boodschappen of de apotheek. Alle andere winkels zïjn gesloten en er zijn overal controles door politie en militairen.
Als je hier de straat op gaat, dan moet je papieren bij hebben waarop staat wat je gaat doen, waar je vandaan komt en heb je id en bewijs nodig overal van. In de noodverordening staat dat je maximaal 10km mag reizen voor boodschappen, echter je bent verplicht de dichtstbijzijnde supermarkt te bezoeken. Dus wordt je aangehouden en er is een supermarkt dichterbij dan ga je op de bon.
De boetes lopen op van 400€ tot in Catalonië wel 600.000€. Ik ken twee mensen die in het begin 3000€ boete kregen.
Al ieders gangen worden gecontroleerd en gerapporteerd. Dus achteraf kunnen ze je ook nog pakken. Hardnekkige overtreders worden gearresteerd en zitten minimaal vast tot na de noodtoestand.
Voor de supermarkten staat vaak politie maar bij de ingang is beveiliging. Je bent verplicht de handen te ontsmetten, handschoenen aan te trekken en indien aanwezig of in je bezit een mondkapje te dragen. De 1,5 meter/2 meter regel hoor je te respecteren. Er is voldoende voedsel maar van sommige dingen minder keuze. Zo kun je uitsluitend kiezen uit een paar soorten hele broden en twee gesneden broden. De zelfbediening snijmachines zijn uitgezet. Veel verse producten zijn voorverpakt met een bepaald aantal. Etc
Er mag maar één persoon in de auto, behalve bij medische nood. In de auto gelden ook weer een hoop regeltjes.
Ik heb mijn zaken op orde op de BOL waar ik verblijf, maar er zijn zijn veel mensen die in een appartement wonen met kinderen van misschien 60m2 die dus al meer dan een maand niet naar buiten mogen. Dat is echt geen pretje. De NL variant op de lock down is dus echt een lachertje te noemen.
Ik heb op een klein uurtje rijden nog een finca waar ik de zorg heb van een aantal dieren. Formeel mag ik niet naar het tweede verblijf maar ik kan de dieren niet laten sterven. Ik rij dus om de nacht naar de boerderij waar ik snel de dieren voer en dan rij ik snel weer terug. Ik rij in de nacht en rij de binnendoor weggetjes, want hoewel ik een formulier ingevuld heb, weet ik niet of dit wel mag.
Op mijn formulier staat dat ik de dieren moet verzorgen, dat ik geen contact heb met andere personen en dat ik direct weer terug ga naar mijn woonverblijf. Tot nu toe is het me steeds gelukt en ben ik 's nachts nog niet aangehouden.
Zo zijn er nog tal van regeltjes en maatregelen. Je mag bijvoorbeeld je hond uitlaten, één persoon, tot maximaal 250 meter van je huis.
Dat zijn dus de redenen dat ik spreek van een lock down heavy, eigenlijk de noodtoestand, want in mijn ogen komt NL niet echt in de buurt van een lock down.
Komende week mogen een aantal niet essentiële beroepen weer worden uitgevoerd, maar dat wil nog niet zeggen dat het voor de meesten versoepeld want de noodtoestand blijft van kracht.
PS De meeste dorpen zijn afgezet met betonblokken, zodat je er nog maar via één weg in of uit kan rijden. Dat is makkelijker controleren voor de instanties.