• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Maandverband preppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doperwt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Beste vriendinnetjes,

Maandverband in een emmer opslaan en dichtplakken, of moet er ook nog iets bij in? Ik las iets over zakjes die bij schoenendozen inzitten, maar maandverband neemt uit zichzelf veel vocht op natuurlijk, en dan heeft een zakje met speciaal spul weinig zin denk ik.

PS: Graag heel erg on topic blijven omdat er nergens een antwoord is op internet of dit forum, en er voor anderen ook een duidelijk overzichtelijk antwoord komt zonder grappen.

Edit antwoord: In een afgesloten emmer zal het gewoon x jaren goed blijven.

Ik ben zelf de leeftijd voor maandverband gelukkig al een héle tijd voorbij, maar heb wel jaren een pakje in het toiletkastje gehad voor visite ;)

Vorig jaar heb ik het uiteindelijk weggedaan omdat mijn vriendinnen 'de leeftijd' ook allemaal voorbij zijn en ik dat pakje op n gegeven moment in de weg vond liggen.
Ik denk dat het er wel 5-6 jaar gelegen heeft?
Ik heb het weggeven aan de dochter van een vriendin en het was nog perfect in orde.

Ik denk dus dat maandverband niet zomaar uit zichzelf vocht uit de omgeving opneemt en daarmee onbruikbaar wordt.
Of het maandverband van nu moet héél anders zijn dan 10 jaar geleden?

Je kan kijken of je het kan sealen en na een tijdje kijken of het de originele vorm weer krijgt ?

En als je geen seal apparaat hebt, in ziplock zakjes en alle lucht er uit drukken.

Belangrijkste is dat het redelijk droog is opgeslagen om eventuele groei van schimmels en zo te voorkomen.

In dat opzicht zijn de plastic (om) verpakkingen belangrijk (beter dan doosjes die houden ook vocht vast) om heel te houden.

GreetZ,
Pjotr78

Laatst bewerkt:
Ik zag je opmerking in mijn dagboek en zocht al naar emmers of afsluitbare bakken en de volgorde van opbergen, maar zat dus met deze vraag heel erg in twijfel en durfde hem nog niet eerder te stellen. Het is niet een raar onderwerp maar kan natuurlijk uit de hand lopen.

@Mayo Dan heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat in een emmer. 🤗

@Tanfana of @phtvs 🔒 Antwoord is duidelijk en dan komen er ook geen grappen of onnodige discussies.

Ik zag je opmerking in mijn dagboek en zocht al naar emmers of afsluitbare bakken en de volgorde van opbergen, maar zat dus met deze vraag heel erg in twijfel en durfde hem nog niet eerder te stellen. Het is niet een raar onderwerp maar kan natuurlijk uit de hand lopen.

@Mayo Dan heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat in een emmer. 🤗

@Tanfana of @phtvs 🔒 Antwoord is duidelijk en dan komen er ook geen grappen of onnodige discussies.

Nadeel van snel een slotje plaatsen is dat nieuwe inzichten of aanvullende vragen heen ruimte meer krijgen.

Een slotje als het topic uit de hand loopt snap ik, maar bij voorbaat 🧐

Je verzoek aan het begin van het topic is heel helder, dus daar kan dan op gehandhaafd worden.

😇
GreetZ,
Pjotr78

Ben ik het mee eens, maar heb al een paar discussies gelezen over onderwerpen die gevoelig liggen (preventie, zwangerschap en etc.) en uit de hand lopen. Dit was dan ook een beetje een twijfel situatie maar heb al van iemand advies gekregen hoe ermee om te gaan.

Ik wil er ook niet heel moeilijk over doen, maar ben iets voorzichtig. Ik vraag bij de https://www.genealogieonline.nl/ nog na hoe het zit als je een spiraaltje hebt en hoe het zit met vervanging in tijden van oorlog of nood. Die van mij moet over iets minder dan twee jaar vervangen worden en wil weten hoe het zit als ik het niet doe.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Ben ik het mee eens, maar heb al een paar discussies gelezen over onderwerpen die gevoelig liggen (preventie, zwangerschap en etc.) en uit de hand lopen. Dit was dan ook een beetje een twijfel situatie maar heb al van iemand advies gekregen hoe ermee om te gaan.

Ik wil er ook niet heel moeilijk over doen, maar ben iets voorzichtig. Ik vraag bij de https://www.genealogieonline.nl/ nog na hoe het zit als je een spiraaltje hebt en hoe het zit met vervanging in tijden van oorlog of nood. Die van mij moet over iets minder dan twee jaar vervangen worden en wil weten hoe het zit als ik het niet doe.

Snap ik, maar dat is ook het lastige en het mooie van een forum, juist de verschillende visies kunnen helpen tot een evenwichtiger besluit vorming, discussie is daarin gezond, zolang er met respect met elkaar wordt omgegaan.

In geval van SHTF blijven dingen als (ongeplande) zwangerschap, maar ook meer kans op SOA's (andere hygiëne, kans op ongewenst seksueel contact, etc) een gevoelig onderwerp en ook complex ivm mogelijk veranderde medische zorg en mogelijkheden om aan de juiste spullen te komen.

Je specifieke vragen over een spiraaltje zou ik inderdaad aan je huisarts of gynaecoloog na vragen (of inderdaad online op een site waar door deskundigen een antwoord gegeven wordt).

GreetZ,
Pjotr78

@petroman heeft mij goed advies gegeven dat ik direct mag vragen en duidelijk mag zijn als ik een goed antwoord nodig ben (en soms kort en duidelijk zijn beter helpt), ook in geval van rare dingen met wie ik het beste contact kan opnemen en dat ik mag laten horen als iets niet prettig is.

De eerste dagen was even spannend en had wel wat angst hier, maar ben er inmiddels achter dat iedereen wel respect voor elkaar heeft en het niet zo eng is. Het beheer houd ook wel de boel in de gaten en zullen ingrijpen wanneer nodig.

Ik voel mij hier wel veilig, de echte wereld in chaos is een ander verhaal......

Persoonlijk heb ik geen ervaring met het product maar ik zou geen extra emmers of bakken met deksels gaan kopen voor één product.
Generaliserend moet je alles wat je langer wil bewaren beschermen tegen vocht, licht, beschadigingen, ongedierte.
De meeste preppers gaan dan over op "zuurkooltonnen":
A) ze zijn steven en hufter proof
B) redelijk muis en rat proof
C) redelijk luchtdicht (niet vacuum)
Voertonnen uit de dierenhandel zal ook wel geschikt zijn voor ander spul dan diervoer.
Ook hier geld: denk buiten de gebaande paden en koop alleen iets specifieks als er geen alternatief is.

Off topic: de grote plastic melkpakken kan je prima uitspoelen en vullen met bv rijst, (koffie)bonen aangebroken.

En als je geen seal apparaat hebt, in ziplock zakjes en alle lucht er uit drukken.

Belangrijkste is dat het redelijk droog is opgeslagen om eventuele groei van schimmels en zo te voorkomen.

In dat opzicht zijn de plastic (om) verpakkingen belangrijk (beter dan doosjes die houden ook vocht vast) om heel te houden.

GreetZ,
Pjotr78
Afhankelijk van waar je opslag is lijkt met het ziplock zakje een prima extra bescherming.
(Ik ben behoorlijk fan van deze verpakking, en heb enkele tientallen doosjes van die zakjes geprept)

Mocht je een opslag op overstromingsniveau (of eentje die erg knaagdier gevoelig is) hebben dan toch maar even nadenken over een waterdichte ton. Maar dat geldt dan ook voor veel andere zaken in de prepvoorraad.

Afhankelijk van waar je opslag is lijkt met het ziplock zakje een prima extra bescherming.
(Ik ben behoorlijk fan van deze verpakking, en heb enkele tientallen doosjes van die zakjes geprept)

Mocht je een opslag op overstromingsniveau (of eentje die erg knaagdier gevoelig is) hebben dan toch maar even nadenken over een waterdichte ton. Maar dat geldt dan ook voor veel andere zaken in de prepvoorraad.

Klopt, maar bijvoorbeeld schuurtjes en kelders, maar ook kastjes in badkamers, keukens etc. kunnen soms vochtiger zijn dan je denkt, vormen van schimmels kunnen dan makkelijker vat krijgen.

Soms is een te koude of te vochtige buitenmuur al genoeg.

Zeker als vocht moeilijk weg kan.

Zelf helaas al vaker te maken gehad met schimmel in kastjes, schuur of kelder (niet perse allemaal bij mij thuis 😇) waar je het niet direct verwacht.

GreetZ,
Pjotr78

@petroman heeft mij goed advies gegeven dat ik direct mag vragen en duidelijk mag zijn als ik een goed antwoord nodig ben (en soms kort en duidelijk zijn beter helpt), ook in geval van rare dingen met wie ik het beste contact kan opnemen en dat ik mag laten horen als iets niet prettig is.

De eerste dagen was even spannend en had wel wat angst hier, maar ben er inmiddels achter dat iedereen wel respect voor elkaar heeft en het niet zo eng is. Het beheer houd ook wel de boel in de gaten en zullen ingrijpen wanneer nodig.

Ik voel mij hier wel veilig, de echte wereld in chaos is een ander verhaal......

Dat is fijn te horen ❤️

GreetZ,
Pjotr78

Volgens mij staat er geen THT op maandverband...?
Haha, nooit op gelet in ieder geval!

Misschien iets anders gebruiken dan maandverband, al weet ik uit eerste hand dat maandverband beter is en minder kans op infecties. Maar voor in nood kan je misschien tampons proberen die zitten helemaal in het plastic. Of zo een herbruikbaar uitspoel cupje. Je hebt ook menstruatie onderbroeken, en ik weet heel veel vroeger, was er een prepperssite die beschreef over zelf maandverband maken met lapjes katoen op elkaar.

Ik denk dus dat maandverband niet zomaar uit zichzelf vocht uit de omgeving opneemt en daarmee onbruikbaar wordt.
Of het maandverband van nu moet héél anders zijn dan 10 jaar geleden?
@Mayo , ik kan niet uit ervaring spreken en het "helaas" ontbreekt hier bewust.😉

Maar als er maandverband bestaat dat hydrogel bevat zoals in luiers, dan denk ik niet dat dat gewoon "aan de lucht opzwelt" zodat je het hermetisch zou moeten bewaren.

Denkend aan de hydrogels die wel in plantenbakken worden gebruikt en die wel als drager voor geurvloeistof worden gebruikt dan zie ik dat die "aan de lucht" juist uitdrogen. Dat heeft contact met vloeistoffen nodig om die op te nemen en staat eerder waterdamp af aan lucht dan dat het dat op zou nemen. Contact met condensdruppels is m.i. wel te vermijden.

Maandverband gewoon hygiënisch opgeslagen in een simpele plastic zak met een elastiekje, lijkt mij toch wel voldoende, als relatieve leek😁

Denkend aan de stapel uitwasbare katoenen luiers die wij eens kochten (maar nauwelijks hebben gebruikt), kan ik mij toch ook voorstellen dat het niet slecht zou zijn om ook in die richting iets op voorraad te nemen, als het bestaat tenminste.

@Mayo , ik kan niet uit ervaring spreken en het "helaas" ontbreekt hier bewust.😉

Maar als er maandverband bestaat dat hydrogel bevat zoals in luiers, dan denk ik niet dat dat gewoon "aan de lucht opzwelt" zodat je het hermetisch zou moeten bewaren.

Denkend aan de hydrogels die wel in plantenbakken worden gebruikt en die wel als drager voor geurvloeistof worden gebruikt dan zie ik dat die "aan de lucht" juist uitdrogen. Dat heeft contact met vloeistoffen nodig om die op te nemen en staat eerder waterdamp af aan lucht dan dat het dat op zou nemen. Contact met condensdruppels is m.i. wel te vermijden.

Maandverband gewoon hygiënisch opgeslagen in een simpele plastic zak met een elastiekje, lijkt mij toch wel voldoende, als relatieve leek😁

Denkend aan de stapel uitwasbare katoenen luiers die wij eens kochten (maar nauwelijks hebben gebruikt), kan ik mij toch ook voorstellen dat het niet slecht zou zijn om ook in die richting iets op voorraad te nemen, als het bestaat tenminste.

Wasbaar maandverband bestaat zeker, en tot nog niet eens zo heel lang geleden kenden we de huidige soorten maandverband niet eens en werden ze altijd uitgewassen en " op de bleek" gelegd " soms waren dit gewoon letterlijk meerdere lappen stof op elkaar. Mijn vrouw heeft lange tijd een combinatie van cup en wasbaar maandverband gebruikt tot volle tevredenheid. Het mooie is natuurlijk dat dit ook niet op kan raken.

GreetZ,
Pjotr78

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan