https://www.prnewswire.com/news-rel...rtphones-survive-a-nuclear-emp-301519349.html
Gaat hier om de samsung S21 ultra 5g met Android 11
En de Apple Iphone 12 met ios 14.7, die een "nucleaire emp TEST" hebben doorstaan.
Vraag me af wat de toegevoegde waarde ervan is om OS versie te benoemen zoals het artiekeltje doet, en zouden andere "minder duurdere" telefoons ook emp proof?
De meeste; zoniet alle, telefoons hebben een magnetisch veld om hen heen hebben, te merken in de buurt van een speaker ;-), is dat magnetische veld wat de telefoon beschermd bij een emp, ik denk van niet. Want ik dacht te menen, dat een emp net als een radio / wifi signaal gaat, dus als je telefoon verbinding heeft dan is die in princiepe kwetsbaar voor een EMP, dus dat maakt het magnetische veld 0,0 uit.
@joepmeloen , er wordt gesproken van een test met een EMP die kan worden veroorzaakt door een atoomexplosie. Maar het was dus een anders opgewekte EMP, en of dat gelijkwaardig is? Enfin, kennelijk bleken die twee telefoons de test te hebben doorstaan. Of er sprake was van aanvullende afscherming dat staat er niet bi, maar acht ik wel waarschijnlijk. Ook staat er niet bij, dat 59 van de 60 geteste toestellen per type het wel begaven (geen flauw idee, maar het zou kunnen...). De OS-versie lijkt me irrelevant, maar is dan meer om het geteste volledig te beschrijven. Over de test zelf wordt geen informatie gegeven, en dat maakt het "nieuws" eigenlijk van weinig waarde... Ik bedoel maar... heb je zo'n telefoon dan niet in drie lagen aluminiumfolie en in een munitiekist gestoken onder de linker bil liggen terwijl de een of andere EMP-generator wordt aangeslingerd, dan is de uitkomst wellicht anders.
Voor zover mij bekend is, wekken alle elektrische apparaten wel elektromagnetische straling op. Een werkelijk schitterende poster daarover laat dat ook duidelijk zien, en ook dat we zelf elektromagnetische golven opwekken en vermoedelijk uitzenden: hersengolven!
Bij de een zal dat wat feller stralen dan bij de ander, maar dat is bijzaak. Het Binnenhof schijnt overigens opvallend stralingsluw te zijn... Gemeten aan de prestaties daar danwel.
http://unihedron.com/projects/spectrum/downloads/
Bij sommige apparaten (o.a. hoogfrequent) kan de afgegeven straling storen op bijvoorbeeld radio of TV, en dan is er een mate van afscherming nodig. Die afscherming zou best tegelijk (deels) kunnen beschermen tegen EMP's van buiten, maar teveel zou ik daarvan niet verwachten. Wel heb ik eens gehoord dat elektronica zoals van auto's eigenlijk redelijk bestand zou zijn tegen EMP-invloeden, juist omdat het tamelijk goed afgeschermd is zodat het zelf niet stoort. Ik ben ook eens betrokken geweest bij het testen van door een apparaat afgegeven elektromagnetische straling. In eerste instantie ging dat grof vergelijkenderwijs, met een apparaatje dat je wel als "EMF-detector" aangeboden ziet, en in staat is om elektromagnetische velden te meten. Die zijn niet voor de specifieke EMP-pulsen ontwikkeld die schade kunnen veroorzaken, maar geven wel een idee van een mate van afscherming en ze zijn niet duur. Geeft het product van de concurrent geen kik maar slaat de naald ver uit bij het eigen product, dan is het wel zaak om er dieper in te duiken (tenzij het eigen product juist een zender is natuurlijk).
Goed testen op elektromagnetische interferentie is complex, en is ook de reden waarom ik commerciële hoera-berichten zoals die van het artikel allereerst met een korreltje zout neem.
Mobiele telefoons zouden logischerwijs tot de kwetsbaarder apparaten moeten behoren als het om EMP-pulsen gaat, omdat er een gevoelige antenne is ingebouwd. En dat is inderdaad wel even iets geheel anders dan afscherming tegen EMP-pulsen van buiten, waarvoor je juist "met de billen tegen elkaar" het uiterste doet om niets als antenne te laten functioneren. Een simpel eindje voedingsdraad of een ielig spleetje tussen kast en deksel van een apparaat kan dan al "killing" zijn. Het wil er bij mij niet zo erg in, dat standaard telefoons goed beschermd zouden zijn... Misschien is het ook gewoon een kwestie van waar zo'n ding zich bevindt, en onder welke hoek het ligt tijdens een test, en een dosis geluk...
In mijn oplossing met hermetisch gesloten stalen munitiekisten, met een fijn geweven RVS-kous als afdichting tussen deksel en kist (zie apart draadje, van de onvolprezen V-423
), heb ik wel vertrouwen.
https://www.preppers-shelter.nl/threads/maatregelen-tegen-emp-events.4771/page-2#post-122971
Een test met diverse telefoons in de kist liet zien dat er geen GSM-signalen worden doorgelaten. Is er ook maar een miniem kiertje aanwezig, dan mislukt dat. Het geeft geen garantie dat EMP-pulsen niet kunnen doordringen, maar het is m.i. een hele goede "poor-mans-test". Geeft de telefoon in zo'n kist geen krimp en gaat het niet over, dan is er behoorlijke afscherming en is die elektronica best goed beschermd tegen een onverhoopte EMP-puls,
vermoed ik.
Trek je na die eerste EMP-puls echter de kist open, dan zorgt een tweede EMP natuurlijk wel voor het vernietigende werk. Zou er ooit eens sprake zijn van een moedwillig opgewekte EMP, wacht dan dus ook even de tweede en wellicht derde EMP-puls af. Die komt geheid, en dan natuurlijk op een moment dat de meesten hun vervangende apparatuur tevoorschijn hebben gehaald. Die komt wellicht een uurtje of zo na de eerste?
Of, neem na een eerste EMP niet alles uit de Faraday-kist, maar laat er een ijzeren reserve in zitten en sluit het weer z.s.m.