• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mag iemand je gezicht zomaar identificeren met een slimme bril?

Mayo

Last (wo)man standing

Mag iemand je gezicht zomaar identificeren met een slimme bril?​

Een groep studenten demonstreerde recent hoe Facebooks slimme Ray Ban-bril gebruikt kan worden om wildvreemden op straat te herkennen met behulp van gezichtsherkenning. Mag dat zomaar?

https://www.nu.nl/slimmer-leven/633...-identificeren-met-een-slimme-bril.html#nujij

Misschien worden een soort van gezichtsmaskers, die je 'onherkenbaar' maken voor AI gezichtsherkenning op n gegeven moment wel de mode ;):)
 

Mag iemand je gezicht zomaar identificeren met een slimme bril?​

Een groep studenten demonstreerde recent hoe Facebooks slimme Ray Ban-bril gebruikt kan worden om wildvreemden op straat te herkennen met behulp van gezichtsherkenning. Mag dat zomaar?

https://www.nu.nl/slimmer-leven/633...-identificeren-met-een-slimme-bril.html#nujij

Misschien worden een soort van gezichtsmaskers, die je 'onherkenbaar' maken voor AI gezichtsherkenning op n gegeven moment wel de mode ;):)
@Mayo , in Europa is het kennelijk aan banden gelegd, maar ik vind de mogelijkheid toch een verontrustende ontwikkeling in combinatie met al het andere (social media, kentekenscanning, bewakingscamera's, pintransacties etc.).

Hoe we het ook wenden of keren, de anonimiteit en privacy verdwijnt grotendeels. En ondanks de positieve weerslag die het kan hebben op bijvoorbeeld misdaadbestrijding, vind ik het niet opwegen tegen het belang van de doorsnee burger. En zeker niet in een land waarin je niet crimineel, extreem of van de wereld losgezongen hoeft te zijn om als zodanig weggezet te worden...

Tja, waar de gekken het gesticht hebben overgenomen, wordt het precair voor de "normalo's"😉
 
Uit het artikel...
De Nederlandse politie experimenteert ook al langere tijd met algemene gezichtsherkenning.
https://www.nu.nl/slimmer-leven/633...zomaar-identificeren-met-een-slimme-bril.html

Mogelijk ook foto's politie gehackt

Bij de recente hack bij de politie
zijn zeer waarschijnlijk ook foto's
buitgemaakt.Het gaat om "foto's of
afbeeldingen" die in visitekaartjes
werden gebruikt,schrijft de politie in
een update over de datahack.
https://nos.nl/teletekst/106

Dus we kunnen straks de undercover agenten gewoon binnen enkele seconden identificeren.. 😂
 
In Europa denk ik niet, Facebook heeft het daar (afgezien van de bril, op facebook zelf zeg maar) ook uitgezet. Al doet Google Photos het wel, maar die linkt het niet automatiisch aan namen (dat doe je zelf als gebruiker). Het is wel handig als je wilt zoeken op gezichten en werkt ook heel goed, zelfs kinderfoto's worden herkend.

Het kan allemaal vrij gemakkelijk, de camera's die Belgie heeft voor kentekens te scannen kunnen ook gezichten scannen. Het staat alleen niet altijd aan (volgens mij stond het even aan in 2015 met de terroristische aanslagen toen een van de daders ondergedoken zat in brussel). In China doen ze het volgens mij altijd op straat.
 
"De Nederlandse politie experimenteert ook al langere tijd met algemene gezichtsherkenning"

Ik heb er een dubbel gevoel over.

Een collega op ons werk heeft als stagiaire gewerkt aan software om via Google glass politie (recherche) gelijk een soort van feedback te geven indien een gezicht in een database aanwezig was. (dus niet via internet, maar in een interne database). Dit project is alsnog afgeschoten omdat het teveel inbreuk zou maken op de privacy. Het had in mijn ogen wel het leven kunnen redden van een politieagent waar ik uit respect van die privacy maar even geen link naar ga maken.

Dus ik neig ernaar dat het onder gecontroleerde voorwaarden prima is om gezichtsherkenning toe te passen.

En ja, ik snap het "offer" van privacy, maar het blijft altijd een balans zoeken tussen de pro/cons voor/nadelen van het toepassen van dit soort zaken.

EDIT:
hier een link naar een filmpje waar de techniek prima word uitgelegd.
(het zijn dus verschillende zaken die naast elkaar worden toegepast)
 
Laatst bewerkt:
Dus ik neig ernaar dat het onder gecontroleerde voorwaarden prima is om gezichtsherkenning toe te passen.
@martin , als het gaat om misdaadbestrijding dan zou ik ook (bijna) zo oordelen. Tenminste, ik heb er eigenlijk altijd zo in gestaan. "Wat is er mis met veel camera's op straat als er alleen raddraaiers en criminelen mee worden gepakt?".

Ik zie echter dat de opvatting over "goed" en "fout" in de huidige maatschappij een wel heel aparte is. "Wie er opkomt voor de rechten van Palestijnen en bombarderen van onschuldigen raar vindt dat is een antisemiet en raddraaier en wie een einde wil aan het bloedvergieten in de Oekraïne dat is een vriendje van Putin."
Dat er toenemend door die onzin heen wordt geprikt, neemt niet weg dat het landsbestuur er in hoofdzaak zo over denkt, en m.i. toch wel diametraal van het moreel juiste pad af is. Ik zie daar een motief om op iedereen toenemend een vergrootglas te leggen. Meer dan een motief en de technische mogelijkheid is er dan niet nodig. Ga er dan maar van uit dat het ook gebeurt, en niet alleen voor een loffelijk doel. "Drempels en commissieoordelen" zijn m.i. al gauw een zoethoudertje en schijnvertoning.
En ja, ik snap het "offer" van privacy, maar het blijft altijd een balans zoeken tussen de pro/cons voor/nadelen van het toepassen van dit soort zaken.
Als de gebruiker zelf niet zuiver op de graat is en aan een leiband loopt, wat valt er dan nog aan balans te zoeken? Een dronken kerel neem ik zo nodig de autosleutels wel af en een gevaarlijke gek een scheermes. En wat dan te doen met politici en gezichtsherkenning?😉
 
Terug
Bovenaan