• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nieuwe huis, nieuwe kansen

mrsjones

Diehard Prepper
Ik heb een nieuwe huis gekocht, ruim 200 m2, nieuwbouw uit 2004 en A isolatie. Ik will graag 22/25 zonpanel er op zetten.
Mijn plan is deze. Ik gebruik nog maximaal de salderen regeling, dan bijna een paar jaar kijk ik na een warmtepomp en evt na accu’s. Ook een hybride zo ik kunnen doen.
Ik begrijp dat ik hiermee absoluut niet off grid ben. Het ga mij meer om nu investeren en later minderen kosten hebben.
Ik hoor heel graag jullie pro en contra.
Er kom ook een hout kachel die een verdieping kan verwarmen.
 
Heel verstandig, de kosten structureel verminderen. Goed plan. Niks op aan te merken.
 
Salderen van zonnestroom blijft een dingetje.
Met een slimme meter die alles logt krijg je minder voor elke Kw die je installatie oplevert en niet zelf gebruikt.
Met een oude ferarris meter die terugdraait "krijg" je maximaal retour (20cent/Kwh).

Ik zou voor de warmtepomp de ventilatie aanpassen. Dus een balansventilatie. @Ray weet daar alles van.

Daarna zou ik gaan voor een eigen wateraansluiting (onafhankelijk zijn).

En dan misschien iets van een warmtepomp ivm energieverbruik van de huidige modellen en kostprijs.
 
Een warmtepomp werkt, zover ik weet, het beste als je vloerverwarming hebt.

Ik vraag me af of de combinatie warmtepomp /houtkachel wrkt.
 
Zonnepanelen leveren niet genoeg stroom tussen november en maart en dat is juist de periode dat je meer stroom gebruikt. Warmtepompen vreten stroom (zeker de goede, stille versies) en een geschikte installateur vinden is ook lastig.
Ik zou qua verwarmen optie warmtepomp geheel onderaan de lijst keuzes zetten, niet bovenaan.
 
Hier werkt een luchtwarmtepomp prima met de oude radiatoren die al in het huis zaten. Het huis was ui 1968, dus toen slecht geïsoleerd met in iedere ruimte wel een radiator.

Nu hoeft het van mij niet zo warm in de winter, max 18 graden en in de koudste maand gebruikte mijn warmtepomp (stookt ook de boiler warm), ventilatie en eigen apparaten 330 kWh, de meeste zomermaanden haal ik de 100kWh niet.

Een Ferrarismeter krijg je niet meer geïnstalleerd en met 25 zonnepanelen wil je graag alle stroom kunnen benutten en zul je grotere vermogens dan 3,5 kW het net op pompen. Drie fasen heb je daar voor nodig en waarschijnlijk dus een nieuwe meter.

Het installeren van zonnepanelen is een goede investering, plan evt. meteen een invertor die meer panelen aankan voor de toekomst.

Voor de rest eerst goed naar de isolatie kijken en bv. een balansventilatiesysteem met warmtewisselaar (ideaal is dat, zowel bij kou als hitte) en driedubbel glas. Wat voor warmtebron je later ook kiest, isolatie ben je sowieso nodig en bespaart bakken met geld.
 
Ik heb een nieuwe huis gekocht, ruim 200 m2, nieuwbouw uit 2004 en A isolatie. Ik will graag 22/25 zonpanel er op zetten.
Mijn plan is deze. Ik gebruik nog maximaal de salderen regeling, dan bijna een paar jaar kijk ik na een warmtepomp en evt na accu’s. Ook een hybride zo ik kunnen doen.
Ik begrijp dat ik hiermee absoluut niet off grid ben. Het ga mij meer om nu investeren en later minderen kosten hebben.
Ik hoor heel graag jullie pro en contra.
Er kom ook een hout kachel die een verdieping kan verwarmen.

Heej @mrsjones , er zijn systemen te koop waarbij de warmtepomp, zonnecellen/zonnecollectoren en een hout/pelletkachel aan elkaar gekoppeld zijn. Je verwarmd je huis dan met je warmtepomp, vloerverwarming (water) en je houtkachel.

(Ff een plaatje met Zweedse tekst...)

image-1.jpg
 
Gefeliciteerd met je nieuwe huis. Met energielabel A zou de isolatie goed moeten zijn. Een warmtepomp verbruikt veel stroom, vooral in de koude periode, wanneer de opbrengst van zonnepanelen het laagst is.
Omdat het salderen zijn langste tijd heeft gehad is het zaak om zoveel mogelijk de zonneenergie zelf te gebruiken. Om in de koude periode toch zoveel mogelijk opbrengst te hebben van zonnepanelen is het aan te raden niet alleen de panelen zoveel mogelijk op het zuiden te richten maar ook de invalshoek van het zonlicht af te stemmen op de lage stand van de zon in de koude periode (dus een steile hoek van b.v. 45 tot 52 graden in Nederland). In jouw situatie zou het handig zijn de hoek verstelbaar te maken, zodat je, zolang saldering nog mogelijk is, een minder steile montagehoek kan instellen en daardoor over het hele jaar genomen de maximale opbrengst uit je zonnepanelen kan halen. Zonder saldering zou ik de voorkeur een de optimale opbrengst voor eigen verbruik i.p.v. de maximale opbrengst.

Om minder afjankelijk te zijn van het stroomnet (met een warmtepomp kan je off-grid stroom wel vergeten) zou je kunnen gaan voor een installatie met enige accu's en een inverter die zowel aan het net kan leveren, als zgn. "eiland-bedrijf" mogelijk maakt. Mocht het net uitvallen dan heb je een bescheiden voorraad stroom zelf voorhanden en zit je in elk geval niet in het donker.
De onderstaande link over een Victron inverter in combinatie met Pylontech accu systeem geeft meer informatie over zo'n systeem:
https://www.victronenergy.com/live/battery_compatibility:pylontech_phantom

Verder kan je natuurlijk proberen je energiebehoefte zoveel mogelijk omlaag te brengen b.v. door het gebruik van een agitatie-wasmaschine i.p.v. een volautomaat (bespaart ook water), geen vaatwas-automaat gebruiken, in de koude periode een elektrische deken gebruiken om het bed (voor) te verwarmen, de koelkast/diepvries verplaatsen naar een koele maar vorstvrije ruimte en dergelijke. En uiteraard je zonnestroom zo veel mogelijk gebruiken op de dagen/momenten dat de zon schijnt.

Als je voor een warmtepomp gaat, dan werkt dat zoals in voorgaande posts aangewgeven het zuinigst en prettigst in combinatie met vloerverwarming en lage-temperatuur wand- of radiator-verwarming. Maar als dat allemaal nieuw geinstalleerd moet worden vraagt het nogal een investering, vooral als de oude vloer uitgebroken moet worden.
Een mogelijk alternatief is dan het (bij)verwarmen met infrarood-stralers en/of een (CV-)houtkachel met warmte-opslag systeem. Het laatstgenoemde biedt tevens een alternatief ingeval van uitval van het stroomnet, al moet er voor een CV-houtkachel voldoende stroom aanwezig blijven voor de CV-pomp als de CV-installatie niet zo gebouwd is dat er voldoende convectie-stroming in het leidingsysteem is (Kan, als de verwarmingsketel op het laagste niveau (kelder) staat, maar in nieuwere woningen zelden het geval).
 
Een Ferrarismeter krijg je niet meer geïnstalleerd
Daar lopen de meningen over uit een. De één zegt dat men (wettelijk) verplicht is bij een defect hetzelfde type terug te plaatsen.

Ik snap ook wel dat installateurs er alles aan gelegen is om een slim ding op te hangen.
Ik heb een 3fase 380V aansluiting en een zwarte ferarris meter.
Zo lang ik geen aangetekend schrijven krijg waarin staat dat ik wettelijk verplciht ben om mijn meter om te ruilen voor een slimmer model dan blijft de bestaande ook hangen.

Maar goed we weten nog niet wat er in het nieuwe huis van @mrsjones hangt, dus laten we niet te ver vooruit lopen op de fanfare.

Bij een collega in Hilversum is de slimme elektra meter ondertussen al drie keer vervangen, gratis, maar het waarom blijft wat duister. Behalve dat het allemaal beter is voor jouw als gebruiker komt men niet.
Andere truuk is om de gasmeter tegelijk gratis te vervangen. Nou dat kan ook best gratis zonder slimme elektrameter.
 
ik heb 4 jaren uitsluitend op zon gewerkt , maar nooit begreep hoe het werken, nou ja, de techniek niet.
Ik had een oude speedqueen agitator en liet het vaak even 5 minuten draaien, een paar uren zitten dan nog even draien..en de water na de banaan boom. Dat ga het niet worden in Nederland.maar om pas rond 11 uren je wasmachine aanzetten is geen punt.
De CV is in de kelder. De soldering duurt nog 3 jaren op 100%, dan afbouwen in 10 jaren, dus wil ik graag mijn investering ong binnen 5/6 jaren terug verdienen. En dan inderdaad zoveel mogelijk zelf gebruiken door Bvb een hybride auto te nemen, liefs heb ik ook op termijn een off grid optie.
Is wat ik will haalbaar of slim? Dat weet ik niet zeker.
 
Daar lopen de meningen over uit een. De één zegt dat men (wettelijk) verplicht is bij een defect hetzelfde type terug te plaatsen.

Ik snap ook wel dat installateurs er alles aan gelegen is om een slim ding op te hangen.
Ik heb een 3fase 380V aansluiting en een zwarte ferarris meter.
Zo lang ik geen aangetekend schrijven krijg waarin staat dat ik wettelijk verplciht ben om mijn meter om te ruilen voor een slimmer model dan blijft de bestaande ook hangen.

Maar goed we weten nog niet wat er in het nieuwe huis van @mrsjones hangt, dus laten we niet te ver vooruit lopen op de fanfare.

Bij een collega in Hilversum is de slimme elektra meter ondertussen al drie keer vervangen, gratis, maar het waarom blijft wat duister. Behalve dat het allemaal beter is voor jouw als gebruiker komt men niet.
Andere truuk is om de gasmeter tegelijk gratis te vervangen. Nou dat kan ook best gratis zonder slimme elektrameter.
Moet ik een Ferarri kopen? Enige Ferarri die ik ken heeft 4 wielen. Ik heb een hele deel van de ontwikkeling in Nederland gemist.
 
Hier werkt een luchtwarmtepomp prima met de oude radiatoren die al in het huis zaten. Het huis was ui 1968, dus toen slecht geïsoleerd met in iedere ruimte wel een radiator.

Nu hoeft het van mij niet zo warm in de winter, max 18 graden en in de koudste maand gebruikte mijn warmtepomp (stookt ook de boiler warm), ventilatie en eigen apparaten 330 kWh, de meeste zomermaanden haal ik de 100kWh niet.

Een Ferrarismeter krijg je niet meer geïnstalleerd en met 25 zonnepanelen wil je graag alle stroom kunnen benutten en zul je grotere vermogens dan 3,5 kW het net op pompen. Drie fasen heb je daar voor nodig en waarschijnlijk dus een nieuwe meter.

Het installeren van zonnepanelen is een goede investering, plan evt. meteen een invertor die meer panelen aankan voor de toekomst.

Voor de rest eerst goed naar de isolatie kijken en bv. een balansventilatiesysteem met warmtewisselaar (ideaal is dat, zowel bij kou als hitte) en driedubbel glas. Wat voor warmtebron je later ook kiest, isolatie ben je sowieso nodig en bespaart bakken met geld.
Wij zitten graag op 22 graden in de winter. Dus huis op 18 en de woonvertrekken met een hout kachel lekker warm stoken.
Isolatie is A, en met 22/27 panel zijn mijn daken hellemaal vol. Voordeel huis is hoger dan alle andere gebouwen in de buurt, plaat en met zuid, zuidwest oriëntatie.
Wat ik mij ook afvraag,aan de eind van de soldering krijg je niet meer 1 geven, een ontvangen, maar weet je hoe de verhoudingen zullen zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Wij zitten graag op 22 graden in de winter. Dus huis op 18 en de woonvertrekken met een hout kachel lekker warm stoken.
Isolatie is A, en met 22/27 panel zijn mijn daken hellemaal vol. Voordeel huis is hoger dan alle andere gebouwen in de buurt, plaat en met zuid, zuidwest oriëntatie.
Wat ik mij ook afvraag,aan de eind van de soldering krijg je niet meer 1 geven, een ontvangen, maar weet je hoe de verhoudingen zullen zijn?
Afhankelijk van de prijzen, denken ze het volgende. Bij afname betaal je rond de 20 cent, bij teruglevering krijg je tussen de 5 en 10 cent.
 
liefs heb ik ook op termijn een off grid optie.
Is wat ik will haalbaar of slim? Dat weet ik niet zeker.

Het is maar net hoe je het bekijkt.
Ik vind het slim om de maandlasten zo laag mogelijk te houden.
(en gelukkig vind jij dat ook)
Stel dat het economisch gezien niet rendabel is om een off-grid systeem te bouwen dan nog kan het zo zijn dat je op het moment dat je het financieel wat meer voor de wind gaat je deze investering kunt maken. Je maandlasten zullen dan dalen ondanks dat je het nooit zal gaan terugverdienen.
En als het na enkele jaren (financieel) wat minder gaat dan heb je alsnog het voordeel van de verlaagde maanlasten.

Dus offgrid is financieel gezien niet rendabel, maar dan nog kan het een optie zijn als je op dit moment de financiële middelen hebt.

Wat ik mij ook afvraag,aan de eind van de soldering krijg je niet meer 1 geven, een ontvangen, maar weet je hoe de verhoudingen zullen zijn?
(Het is saldering, geen soldering.)
Het probleem is en blijft dat op het moment dat je de warmte het meest nodig hebt (in de winter en in de avond) je geen zon zult hebben. Dus voor het gebruik van een wasmachine zal je inderdaad op zonnige (winter) dagen deze moeten gebruiken. Hierdoor bespaar je alsnog de volle 100% op de stroomkosten.
Met een warmtepomp als warmtebron ga je het niet echt redden als we het hebben over kosten/baten. Dan kan je nog beter een pelletkachel aanschaffen als verwarming.
 
Powerwall of iets dergelijks, en het gezeur over meter is een stuk minder.
 
Powerwall of iets dergelijks, en het gezeur over meter is een stuk minder.

MyReserve kan ook een interessante optie zijn en ik geloof een heel stuk voordeliger gezien een tesla powerwall start rond de 4000 euro.

Persoonlijk ervaren dat een houtkachel en een warmtepomp een goede combinatie is, zeker moderne warmte pompen met meerdere units zijn heel fijn. Alleen monteren veel bedrijven een uitstroom unit welke hoog gemonteerd dient te worden laag. Deze zijn vaker bedoeld voor airconditioning dan om te verwarmen.

Voorbeeld van een vloer unit welke zeer geschikt is om te verwarmen:

12b3550f0a06d4c5e8c0509cd19e0e03-image.jpeg

Airconditioning model, meer bedoeld om te koelen:

0ca7f9ed9cdee8ac9e2c73984250c29f-image.w610.h610.fill.jpeg
 
Powerwall is voor mij een batterij ,net als Jif voor mij een poetsschuurmiddel is.
 
Wij zitten graag op 22 graden in de winter. Dus huis op 18 en de woonvertrekken met een hout kachel lekker warm stoken.
Isolatie is A, en met 22/27 panel zijn mijn daken hellemaal vol. Voordeel huis is hoger dan alle andere gebouwen in de buurt, plaat en met zuid, zuidwest oriëntatie.
Wat ik mij ook afvraag,aan de eind van de soldering krijg je niet meer 1 geven, een ontvangen, maar weet je hoe de verhoudingen zullen zijn?

Ik heb gekozen voor een energieleverancier die het meeste terug geeft voor extra geproduceerde stroom, 11 cent per kWh krijg ik terug (GreenChoice). De rest is gesaldeerd, dus het normale kWh tarief is onbelangrijk. Nu produceer ik waarschijnlijk zo'n 5000 kWh meer dan ik gebruik, een goede 500 euro dus op een jaar. Een slimme meter houdt precies bij wat je zelf gebruikt en wat er wordt opgewekt, bij een oude draaischijfmeter kun je alleen het totale saldo aan het einde van het jaar zien.

Voor een warmtepomp moet je huis echt heel goed geïsoleerd zijn, maar dan kun je ook gewoon 22 graden instellen. Als de buitenlucht 10 graden of meer is, geeft een warmtepomp 5 keer meer warmte dan de stroom die je erin stopt. Bij -10 graden buiten, daalt dat naar een factor 2 ipv 5, maar zo koud is het maar zelden in NL. Hier stookt de warmtepomp ook de boiler op (200 liter), wat dus vele malen goedkoper is dan een normale elektrische boiler.

Gecombineerd met hout-, of pelletkachel in de woonkamer heb je meteen een autonome SHTF verwarming (mits wat stroom voor zo'n pelletkachel). Bij mij staat er nooit een andere radiator dan in de woonkamer open, een goed geïsoleerd huis zorgt ervoor dat het in alle andere vertrekken nauwelijks kouder is.

Maar je hebt alle tijd, want de huidige gasprijs is erg laag, die zal weer gaan stijgen als de economie weer op volle toeren gaat draaien. Ook accu's zijn momenteel nog veel te duur, al heb ik wel overwogen een aftakking te maken van m'n zonnepanelen om toch een paar accu's op te laden als backup voor een klein beetje stroom voor verlichting e.d.

Wat in een woning erg uitmaakt qua warmteverlies is het ventileren. Naast frisse lucht moet je van ook van het vocht af door het koken, douchen en leven in het huis. In mijn huis zit een balansventilatie met warmtewisselaar, de aangezogen verse lucht wordt verwarmd met de afgevoerde 'vieze' lucht en dat werkt andersom ook, als het buiten 30 graden is en binnen koeler, dan koelt hij de lucht. Als het buiten weer kouder wordt, zitten hier de ramen dus dicht, maar heb ik alsnog meer dan voldoende ventilatie met nauwelijks warmteverlies (>95% efficiëntie).
 
Je boft dat in je betrekkelijk nieuwgebouwd huis nog een kelder aanwezig is, waar bovendien de CV-ketel is opgesteld.
Echter om de CV behoorlijk te laten functioneren zonder elektrische pomp, is het ook nodig dat de diameter van de verwarmingsleidingen voldoende groot is. In mijn vorige Poolse huisje had ik zo'n installatie, waarbij een bypass voor de CV-pomp was en de CV-kachel en ook de warmwaterboiler op het CV-net was aangesloten. De boiler kon zowel door de CV-kachel als door een elektrisch element verwarmd worden. Daardoor kon ik naar keuze de hele installatie op hout of kolenstook latren werken of elektrisch.
De CV-leidingen hadden een doorsnee van 1 inch, zoals in ouderwetse CV-installaties. De tegenwoordige CV-buizen zijn veel dunner, doorsnee 1/2 inch of nog dunner. Ook had ik mijn CV-systeem met antivries gevuld, waardoor het vorstbestendig was. Handig als je voor langere tijd van huis bent in de vorstperiode. Dan hoeft er niet gestookt te worden, als je tenminste ook je waterleiding hebt afgetapt en de hoofdkraan en watermeter voldoende is geisoleerd of (elektrisch) verwarmd wordt.
Als je in de toekomst elektrisch of hybride wil gaan rijden, kijk dan eens naar de mogelijkheid om de batterij van je auto te gebruiken als energie-opslag voor je huis. Sommige typen elektrische auto's kunnen ook stroom uit hun batteriij terugleveren aan het stopcontact. Dan heb je mogelijk geen- of een minder grote - thuisbatterij nodig.
 
Terug
Bovenaan