• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nood radio

Doperwt

Senior Prepper
Groote batterijen (zijn op en ruim 10 jaar oud denk ik :p) en heeft AM, FM en FM Stereo. Op stroom kan deze alle Nederlandse zenders ontvangen.

Is deze eerst goed genoeg als ik nieuwe batterijen koop? Batterijen zijn veel groter dan normaal dus kan langer mee.

image0.jpeg

image1.jpeg

PS: Batterij is vier keer zo groot als normale in de afstandbediening!

Voor de prijs van 6 x Alkaline D cell batterij heb je al bijna een noodradio zie: https://www.amazon.nl/gp/product/B002XNGTOI/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&th=1
@Sun Beh Nim , dat is een goede tip. Tenminste, ik weet niet hoe goed die radio is maar het is vast zuiniger in verbruik en de handdynamo is een plus.

Zelf probeer ik stroomopwekking en verbruikers te scheiden. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dergelijke ingebouwde dynamo's vaak van mindere kwaliteit zijn, en begeeft die het dan verliest de radio aan functie.

Ik heb gekozen voor een kwalitatief solide handdynamo (en solar) en een radio met lithium-ion accu die een uitstekende ontvangst heeft. Zonder direct te kunnen vergelijken, vermoed ik dat de ontvangst zich wel als een 9 tegenover een 6 (voor die handdynamo-radio) zal verhouden.
Mooi is ook, dat de accu ook met die van de prima Baofeng T20 portofoontjes uitwisselbaar is. (geheel onderaan, de Retekess V115 ) https://www.preppers-shelter.nl/thr...-noodzakelijke-in-huis-halen.6032/post-143343

Bedankt voor alle goede tips! Ik zag net dat Action de batterijen heeft voor 7 euro in totaal en vraag of iemand die even voor mij meeneemt. Voor een betere radio ga ik even kijken op Temu of Alie en vraag dan of mijn moeder ook 1 wil. Ik weet dat ze heel lang geleden een keer begon over vroeger op de camping met een wereldradio en dat ze die ooit nog wel weer zou willen.

Als ik bij Alie bestel kan ik die waterfilters ook kopen.

Laatst bewerkt:
@RockyFlats https://nl.aliexpress.com/item/1005005225467394.html?src=google&pdp_npi=4@dis!EUR!47.48!24.39!!!!!@!12000032263138174!ppc!!!&src=google&albch=shopping&acnt=272-267-0231&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&gclsrc=aw.ds&&albagn=888888&&ds_e_adid=&ds_e_matchtype=&ds_e_device=c&ds_e_network=x&ds_e_product_group_id=&ds_e_product_id=nl1005005225467394&ds_e_product_merchant_id=705630811&ds_e_product_country=NL&ds_e_product_language=nl&ds_e_product_channel=online&ds_e_product_store_id=&ds_url_v=2&albcp=20730513328&albag=&isSmbAutoCall=false&needSmbHouyi=false&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAvbm7BhC5ARIsAFjwNHuA63EPkmTVxtLGWl6QEImN6ILFyzMzlYD4_V7DU8hu4gc75xQk_x0aAnP2EALw_wcB

Hier is de Retekess voor 17 euro te koop, maar heeft geen handslinger of zonnepaneel, hoe kun je deze dan opladen als er geen stroom meer is? Of is deze niet geschikt voor mij? Er staat ook bij:

Luidspreker voor Ouderen TX32​

Dan zou deze ook voor mijn moeder geschikt kunnen zijn....

----

in net 300 euro lijstje stond https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-Baofeng-UV%25252d82-portofoon-met-ass.-.html?spm=a2g0o.detail.search.0 dat is dan ook met radio en beter?

Ham Radiostation VHF UHF​

Maar er zit dan geen FM/AM op, maar kan wel radio ontvangen? Ik denk alleen dat het te ingewikkeld is voor mijn moeder omdat je er ook mee kunt praten en dan teveel knopjes heeft.

Hier is de Retekess voor 17 euro te koop, maar heeft geen handslinger of zonnepaneel, hoe kun je deze dan opladen als er geen stroom meer is?
Met een zonnepaneeltje of een handdynamo bijvoorbeeld.
Of is deze niet geschikt voor mij? Er staat ook bij:

Luidspreker voor Ouderen TX32​

Dan zou deze ook voor mijn moeder geschikt kunnen zijn....
Misschien wil ze gewoon niet altijd alles horen @doperwt?😉
Het geluidvolume is in ieder geval hard genoeg, maar je moet dan voor haar wel deuntjes uit de jaren '80 of '90 afspelen denk ik😁
in net 300 euro lijstje stond https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-Baofeng-UV%25252d82-portofoon-met-ass.-.html?spm=a2g0o.detail.search.0 dat is dan ook met radio en beter?

Ham Radiostation VHF UHF​

Maar er zit dan geen FM/AM op, maar kan wel radio ontvangen? Ik denk alleen dat het te ingewikkeld is voor mijn moeder omdat je er ook mee kunt praten en dan teveel knopjes heeft.
Op die portofoon zit ook FM radio, dus die uitzendingen kan je op de portofoon ook ontvangen. De Retekess radio heeft daarnaast echter ook nog middengolf en korte golf en is een echte wereldontvanger die zuiverder klinkt dan de FM radio van de portofoon.

Op de portofoon kan je de gewenste kanalen instellen en daarna het toetsenbord vergrendelen. Voor moeder is het dan best te bedienen vermoed ik.

Laatst bewerkt:
Dus:
2x Retekess 17,00 p/st
2x Handslinger 2,00 p/st
2x Boafeng UV-82 8W 28,00 p/st
2x zonnepaneel ?
===
94 zonder zonnepaneel, en de batterij van de Retekess past dan ook in de Boafeng.

Ik ga het overleggen met mijn moeder en moet dan alleen nog de zonnepaneeltjes hebben. Als ik dit bestel, wilt u dan helpen met instellen?

Edit: Prijs klopt niet door welkoms korting en maar 1 mogen bestellen. Ik heb nu het volgende in het mandje en moet dan kijken wat een goede slinger is, die van 2 euro ziet er niet super uit en ben dan nog twee zonnepaneeltjes nodig. Ik neem aan dat het niet uitmaakt dat het 10W is en dan iets meer stroom verbruikt.

Schermafdruk_2024-12-27_19-52-53.png

PS: Op de radio zit een andere stekker dan de Boafeng, en ik neem aan dat je met de USB kabel van de Boafeng ook kunt opladen?

Laatst bewerkt:
Dus:
2x Retekess 17,00 p/st
2x Handslinger 2,00 p/st
2x Boafeng UV-82 8W 28,00 p/st
2x zonnepaneel ?
===
94 zonder zonnepaneel, en de batterij van de Retekess past dan ook in de Boafeng.

Ik ga het overleggen met mijn moeder en moet dan alleen nog de zonnepaneeltjes hebben. Als ik dit bestel, wilt u dan helpen met instellen?

Edit: Prijs klopt niet door welkoms korting en maar 1 mogen bestellen. Ik heb nu het volgende in het mandje en moet dan kijken wat een goede slinger is, die van 2 euro ziet er niet super uit en ben dan nog twee zonnepaneeltjes nodig. Ik neem aan dat het niet uitmaakt dat het 10W is en dan iets meer stroom verbruikt.

Bekijk bijlage 27476

PS: Op de radio zit een andere stekker dan de Boafeng, en ik neem aan dat je met de USB kabel van de Boafeng ook kunt opladen?
@Doperwt , zo simpel is het niet en er komt wel wat bij kijken om electronica aan de gang te houden zodra er geen netspanning meer is.

Waarom 2x een radio?
Een handslinger (dynamo?) voor €2 per stuk, dat kan niet veel voorstellen denk ik?
De batterij van de Retekess past ook in de Baofeng T20, niet in de UV-82.

Welke afstand wil je overbruggen? Als dat maar een paar kilometer is naar moeder, dan ben je met twee Baofeng T20 portofoons beter af. Ook zonder programmeren communiceren die in de regel met elkaar.

De Baofeng T20 en de Retekess hebben beide een USB-C aansluiting. Met een niet te klein zonnepaneel en een powerbank (stel 20 Ah 5V uit) zou je wel iets moeten kunnen beginnen. Neem er dan de blauwe handgenerator bij voor de wintermaanden.

Laatst bewerkt:
Toch zojuist naar een dorpsgenootje gelopen die masten in de tuin heeft staan en kan in de avond langskomen als ik vragen heb of als ik iets bestel en wil leren hoe het werkt. Heeft handholds en mf zenders voor.... dat je ze mag hebben.

PS: 73 🤨

Nou , mocht er hier iemand zijn die mij eens een portofoon uit kan leggen , dan zou dat top zijn.
Wil daarvoor rustig even in de auto zitten. Omgeving Lochem.

Volgens mij is er een wezenlijk verschil tussen een NOODRADIO en een portofoon.
De één werkt gewoon op alle landelijke en internationale frequenties en de andere werkt allen als er iemand dicht in de buurt is met eenzelfde soort apparaat.
Je kan dagen in je auto blijven zitten en niemand hoort je en jij hoort waarschijnlijk ook niemand.
Terwijl je noodradio de top2000 uitzend ;-), het nieuws en weerbericht.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
De noodradio heb ik al besteld van Retekess en de handslinger ook, als dat goed werkt dan kan ik die ook voor mijn moeder kopen. Alleen een zonnepaneeltje zou nog moeten, maar dat is voor deze net niet prachtige zonovergoten dagen ☀️ niet zo heel veel waard, en daarom eerst de handslinger.

Voor de portofoon krijg ik nu wel hulp, hij leert mij dan hoe ik het goed kan gebruiken zodat ik geen problemen krijg. Ook de buurman weet er wel iets vanaf, maar hij is dan ook min of meer een vriend van de man met de zendmasten en had dus ook gezegd dat ik gewoon naar hem toe kon gaan. Denk dat dit nu wel goed komt en is toch te ingewikkeld om via internet te leren.

Volgens mij is er een wezenlijk verschil tussen een NOODRADIO en een portofoon.
De één werkt gewoon op alle landelijke en internationale frequenties en de andere werkt allen als er iemand dicht in de buurt is met eenzelfde soort apparaat.
Je kan dagen in je auto blijven zitten en niemand hoort je en jij hoort waarschijnlijk ook niemand.
Terwijl je noodradio de top2000 uitzend ;-), het nieuws en weerbericht.

Dat heb je goed, maar laat ik het zo stellen dat ik in mijn portofoon een radio heb zitten en dat deel begrijp ik.
De portofoon zelf heeft allerlei instellingen en daar heb ik even enige hulp bij nodig, iemand die mij dat in Jip en Janneke uit kan leggen :cool:
Vandaar dat ik hier even inhaakte op het onderwep.

Is er niet iemand in de buurt die masten heeft, waar je dan gewoon heen loopt om hulp te vragen? Of eventueel via via, dat je rondvraagt en zo een adresje krijgt waar je heen kunt gaan? Ik weet niet of dat bij jou kan waar je woont, maar hier doen mensen meestal niet zo moeilijk als je uit het dorp komt.

Is er niet iemand in de buurt die masten heeft, waar je dan gewoon heen loopt om hulp te vragen? Of eventueel via via, dat je rondvraagt en zo een adresje krijgt waar je heen kunt gaan? Ik weet niet of dat bij jou kan waar je woont, maar hier doen mensen meestal niet zo moeilijk als je uit het dorp komt.
Hier ook niet echt , alleen niet echt masten nog , maar ik ga er eens op letten :cool:

Terug
Bovenaan