• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Nood radio

Uiteraard de batterijen niet in het apparaat laten zitten als je het een poosje (b.v. een week of langer) niet gebruikt.

Nieuwe zink-kool batterijen blijven minstens 1 jaar goed, alkaline batterijen minstens 2 jaar en kwikbatterijen (knoopcellen) houden wel 5 jaar hun spanning vast.

Het is even opletten met herlaadbare batterijen. Lithiumbatterijen kunnen het best opgeslagen worden met 70 pct van hun maximum lading. Vaak wordt aanbevolen ze elke 3 maanden bij te laden als ze niet gebruikt worden, maar ze houden het ook wel 6 maanden vol.
Let er wel op dat als ze in een apparaat gebouwd zitten (b.v smartphone of laptop) dat er doorgaans sprake is van een stand by stroom, b.v. om te detecteren of de aan/uit toets ingedrukt wordt. Dan is het nodig ze frequenter bij te laden, want als ze te ver ontladen worden, gaan ze helaas onherstelbaar kapot.

Nikkel-Cadmium herlaadbare batterijen die niet in gebruik zijn dienen elke 6 maanden herladen te worden. Alvorens ze te herladen, eerst volledig ontladen in verband met hun geheugen-effect. Anders neemt hun laadcapaciteit af.

De LiFePo4 accu's van mijn zonnestroom systeem laad ik met een netstroom adaptertje bij met een spanning die overeenkomt met ongeveer 70 pct van de maximumspanning. Mocht om een of andere reden tijdens langdurige afwezigheid de zonnepanelen of de laadstroomregelaar falen, dan hoop ik dat het adaptertje in elk geval voor zorgt dat de accu's - het duurste onderdeel van de installatie - in goede staat blijven.
Ook in geval diepontlading zou plaatsvinden, is het beter dat ze niet te lang in die toestand blijven. Bij gebrek aan daglicht, zorgt het adaptertje er voor dat ze weer een minimum lading krijgen.

Youtube heeft toch ook wel iemand die een uitleg heeft geupload?
"Type nummer + tutorial / howto" intypen?

Het leuke aan leren is het vraag en antwoord spel.
Ik ben niet iemand die van een lijstje statisch dingen kan/wil leren.
Bij een uitleg heb ik altijd een hele lijst vragen en dat mis je net weer met een howto.

Maar wel een goed tip.

Ik lees hier zinnige aanbevelingen t.a.v. batterijen. Eentje past daar nog bij: bewaar batterijen het beste in een gesloten doos met wat silicagel droogmiddel erin. Het vocht in de lucht is er (mede) de oorzaak van dat batterijen op den duur leeg raken, en dat proces vertraag je zo.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier zinnige aanbevelingen t.a.v. batterijen. Eentje past daar nog bij: bewaar batterijen het beste in een gesloten doos met wat silicagel droogmiddel erin. Het vocht in de lucht is er (mede) de oorzaak van dat batterijen op den duur leeg raken, en dat proces vertraag je zo.

Ik ken een fotograaf die legde zijn batterijen in de koelkast. Geen idee of dat van enige nut heeft. Auto-accu ontlaad ook bij vorst?... chatgtp.. zo maar even vragen.

Edit: chatgtp zegt dat het geen nut heeft en het beter is om het bij kamertemlerafuur te bewaren in de originele verpakking.

Over verpakking gesproken daar staat ook de houdbaarheidsdatum op.
Wat ik wel merk is dat de batterijen tegenwoordig heel snel leeg zijn, terwijl als ik speelgoed van 100 jaar geleden van zolder haal met de batterijen er nog in, dit vaak nog gewoon werkt.

Ik heb nu amazon eigenmrrk batterijen, die zijn wel ok, voor mijn verbruik.

Ik ken een fotograaf die legde zijn batterijen in de koelkast. Geen idee of dat van enige nut heeft. Auto-accu ontlaad ook bij vorst?... chatgtp.. zo maar even vragen.

Edit: chatgtp zegt dat het geen nut heeft en het beter is om het bij kamertemlerafuur te bewaren in de originele verpakking.

Over verpakking gesproken daar staat ook de houdbaarheidsdatum op.
Wat ik wel merk is dat de batterijen tegenwoordig heel snel leeg zijn, terwijl als ik speelgoed van 100 jaar geleden van zolder haal met de batterijen er nog in, dit vaak nog gewoon werkt.

Ik heb nu amazon eigenmrrk batterijen, die zijn wel ok, voor mijn verbruik.

Weet je zeker dat het batterijen waren en niet toevallig filmrolletjes? Want dat is wel gebruikelijk, zeker bij sommige technische film soorten.

GreetZ,
Pjotr78

Weet je zeker dat het batterijen waren en niet toevallig filmrolletjes? Want dat is wel gebruikelijk, zeker bij sommige technische film soorten.

GreetZ,
Pjotr78

Heb het net even gevraagt, het waren batterijen en ook fotorolletjes inderdaad... de batterijen deedtie om de interne weerstand te verlagen wat het voltage vergroot voor de flitser... dat was zijn redenatie. Geen idee of het ook dat echt deed.

Terug
Bovenaan