• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ontbijt preppen

Doperwt

Senior Prepper
Beste,

Gisteren een test gedaan met gehaktballetjes in saté en dik tevreden, maar vandaag werd ik wakker met een knorrend 🐷 maagje en ontstond de vraag... Wat heb ik in voorraad als ochtend ontbijt? Dansend in mijn nachtjapon 💃en met een lekker duf gezichtje onder de slaapmuts , kijk ik met grote ogen 👀 naar mijn immense voorraad, om tot de conclusie te komen dat ik niet veel heb :rolleyes: :Een aangebroken rol beschuitjes in vergane glorie die de honden nog niet lusten, twee pakjes volkoren crackers en nog 1 verdwaalt pakje mini Lu crackers.

Stel dat er nu iets gebeurt, dan heb ik wel wat eten in huis wat ik warm kan maken en voldoende water en drinken, maar volwaardige voeding voor over de gehele dag heb ik dus niet op voorraad in tijden van nood zoals vandaag (Er is een hevige sneeuwstorm 🌨️ gaande en kan de deur niet meer uit). Met een beetje geluk word ik over een paar dagen wel uitgegraven, dus zal het wel overleven, maar moet hier even over nadenken 🤔

Wat kan ik bedenken:
1. Havermout, Brinta en soortgelijke, om te mengen met water of melk. Als het een half jaar houdbaar is, dan is het voor mij goed genoeg.
2. Extra crackers, beschuit, en ander spul van zoveel mogelijk puur volkoren.
3. Leverpastei, blikvlees, smeerkaas, klein verpakking jam en kleinverpakking hagelslag.
4. Melk extra op voorraad.
5. Koffie en thee extra op voorraad.

Het idee is eerst voor drie maanden voorraad maken, welke ik dus kan rouleren. Zelf brood gaan bakken zie ik totaal niet zitten en werkt ook niet als ik in huis wil blijven zonder veel te veel op te vallen. Ik heb ook geen oven en ingewikkeld doen heb ik ook helemaal geen tijd voor. Warm maken en koken gaat nu wel goed komen, dus een soort warme pap op deze barre dagen in een sneeuwstorm is een optie.

Ik denk dat ik heel ver kan komen als ik een beetje ga rondneuzen in de schappen naar producten en goed kijk naar datums, maar extra tips zijn in deze welkom.

Groetje's
Doperwt.

Ik denk dat dit niet zo veel uit maakt, de dingen die je opnoemt zijn gewoonte en gewenning als ontbijt. In andere delen van de wereld eten ze hele andere dingen als ontbijt. Je kan gewoon het eten dat je hebt verdelen over de dag en het maakt helemaal niet uit of het ontbijt is. Je kan ook soep eten als ontbijt, of rijst, of bananen. Het is afhankelijk van waar op de wereld dat je woont hoe gewoon je dat vindt.

Eens de kak de ventilator raakt schakel ik oven op 2 maaltijden per dag.
Dus ik ga mij geen zorgen maken wat ik als ontbijt middag of avond eten ga verorberen.

En @marzman ons Barbara is er een die in het werelddeel woont waar men banaan eet als ontbijt.

Het idee om niet echt te denken in specifieke maaltijden en overschakelen naar twee maaltijden is een prima gedachte. Voor tijdelijke “nood” is er niets mis met ontbijtproducten, maar voor langere periodes zou ik anders moeten gaan denken.

Goede tips, bedankt.

• Leuk
Waarderingen: Flos
Havermout zou ik sowieso inslaan. Als je een half jaar THT genoeg vindt, kun je daarnaast een paar pakken chocomel opslaan. Daarmee kun je prima een lekkere overnight oats maken, door de havermout 's avonds in een bakje chocomel te doen en de ochtend erna te eten. Beetje kaneel erbij 's ochtends en wat gedroogde appel en je hebt het echt een top ontbijt, bomvol koolhydraten en eiwitten. En nog lekker ook.

Rijstdessert vanille 400gr in blik (oa bij de Jumbo, Aldi)
ontbijtkoek, verschillende varianten
gedroogd fruit, fruit in blik
noten, diverse soorten (zijn goed houdbaar als ze zonder zuurstof bewaard worden)
gepasteuriseerde melk
brood in blik
roggebrood in blik
beschuit in blik
knackebrot
volkoren ontbijtbiscuits
cream crackers
kaas in blik
honing
jam
(appel peren) stroop
smeerleverworst (in kleine blikjes)

als je kunt koken:
griesmeel voor pudding of warme pap
pannenkoekmeel (alleen water toevoegen)
eipoeder (bv voor roerei en omelet)

Ik heb die site ook even bekeken en is er ook al iemand ,die bijvoorbeeld ,die boter al eens geprobeerd heeft.
Of een ander product ?

Ok, als ik wakker wordt, pak ik twee x een ei, brood en doe het gas aan.
Als er geen gas is dan zal ik in pijama naar de schuur moeten om gastoestellen op te halen,
is er geen stroom dan moet ik het brood in de diepvries in de gaten houden en evt. buiten neerleggen ivm vorst aldaar.

Ik heb geen brood in blik, boter uit een reddingssloep of iets van dien aard.
Nogmaals hou het simpel bij de dingen die je altijd al eet en in huis hebt. Pas voorlopig alleen de hoeveelheid aan en manier van bewaren. Maar een goed sluitende koele voorraadkast is prima.

Overigens bestond er vroeger campingboter. Die bleef wat langer hard in de tent.
Loop ook eens een buurtsuper binnen waarvan de uitbater geen hollander is. Vaak hebben die andere verpakkingen qua hoeveelheden.

Ik heb die site ook even bekeken en is er ook al iemand ,die bijvoorbeeld ,die boter al eens geprobeerd heeft.
Of een ander product ?

Ik heb de boter, verschillende soorten kaas in blik, verschillende soorten brood in blik, cake in blik,
grote blikken (#10) gevriesdroogde stukjes kip, rundergehakt en complete maaltijden: Chili Chipotle with Rice, Fried Rice, Tikka with Rice, Sweet and Sour Chicken with Rice en nog een paar smaken.
Daarnaast pouches (=1persoons) met dezelfde smaken als de #10 blikken plus Salmon and Broccoli Pasta, Spicy Curry Chicken (tikka) with Rice, Pasta Bolognese, Chicken with Fried Rice Chinese Style, Mexican Chicken (fajita) with Rice en Beef and Potato Stew.

Ik heb ook andere smaken geprobeerd, maar deze vond ik het lekkerste en die andere niet opnieuw gekocht (sorry @RockyFlats 😂)

De houdbaarheid van de pouches is een paar jaar, die van de #10 blikken 20-25 jaar.

Eier-poeder heb ik gekocht bij de de molenwinkel van de 3kleur, niet bij Conserva. (Je hebt ca 12-13gr eipoeder nodig voor 1 ei)
Kaaspoeder (stilton, gouda, cheddar en blue cheese) heb ik via Amazon gekocht.

Havermout zou ik sowieso inslaan. Als je een half jaar THT genoeg vindt, kun je daarnaast een paar pakken chocomel opslaan. Daarmee kun je prima een lekkere overnight oats maken, door de havermout 's avonds in een bakje chocomel te doen en de ochtend erna te eten. Beetje kaneel erbij 's ochtends en wat gedroogde appel en je hebt het echt een top ontbijt, bomvol koolhydraten en eiwitten. En nog lekker ook.

Ik zit tegen ondergewicht aan en heb dus chocolademelk in voorraad.

Wat is er mis met het eten van de avond ervoor? ;)

Ik heb naast wat dozenbrood (wat niet echt lang houdbaar is na de t.h.t ben ik achter gekomen) eigenlijk geen ontbijt in de prep. Maar daarvoor is het eten van de avond van te voren een prima alternatief. Dat is nog goed na een nachtje en je hoeft het ochtends niet eerst klaar te maken, maar kunt het koud weglepelen.

De enige andere optie voor ons zijn geweekte granen, die ik als hele granen in opslag heb.

Terug
Bovenaan