• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Ontbijt preppen

Het is altijd een persoonlijke keuze wat je van plan bent met eten.
Veel is afhankelijk van de financiele mogelijkheden, maar zeker ook dingen als ruimte voor opslag en hoe belangrijk je iets vind 👍

Ikzelf heb ik de loop der jaren meerdere keren 4 to 6 weken achtereen alléén geleefd van mn voorraden.
Deels om een achterstand in rouleren goed te maken 🙄, maar deels ook zeker om te ervaren hoe dat nou is, wat ik miste en waar ik tegenaan liep.
Dat zal voor iedereen anders zijn, maar ik merkte dat afwisseling voor mij belangrijk was en dat ik me echt kon verheugen als ik mezelf op vrijdag een schaaltje griesmeel met vanille gunde 🥳
Verder viel mij dus op dat ik moest uitkijken dat ik er behoorlijk van áánkwam, omdat er in mijn voorraad veel meer koolhydraten zitten dan ik normaal gesproken eet 😂

Maar goed, op dit moment heb ik de kans en de mogelijkheid om dingen zo goed mogelijk voor te bereiden, en dús maak ik daar gebruik van.

Hier intermittent fasting, dus geen ontbijt. Maar tot recent aten mensen in groningen hun warme maaltijd nog om 09:00 's morgens. Dus inderdaad wat je wanneer eet is ook kwestie van gewoonte.

Ik heb de boter, verschillende soorten kaas in blik, verschillende soorten brood in blik, cake in blik,
grote blikken (#10) gevriesdroogde stukjes kip, rundergehakt en complete maaltijden: Chili Chipotle with Rice, Fried Rice, Tikka with Rice, Sweet and Sour Chicken with Rice en nog een paar smaken.
Daarnaast pouches (=1persoons) met dezelfde smaken als de #10 blikken plus Salmon and Broccoli Pasta, Spicy Curry Chicken (tikka) with Rice, Pasta Bolognese, Chicken with Fried Rice Chinese Style, Mexican Chicken (fajita) with Rice en Beef and Potato Stew.

Ik heb ook andere smaken geprobeerd, maar deze vond ik het lekkerste en die andere niet opnieuw gekocht (sorry @RockyFlats 😂)

De houdbaarheid van de pouches is een paar jaar, die van de #10 blikken 20-25 jaar.

Eier-poeder heb ik gekocht bij de de molenwinkel van de 3kleur, niet bij Conserva. (Je hebt ca 12-13gr eipoeder nodig voor 1 ei)
Kaaspoeder (stilton, gouda, cheddar en blue cheese) heb ik via Amazon gekocht.
Voor mij gaat er echt een wereld open.
Kelder hier staat vol met spullen voor een lange tijd,maar moet wel ompakken en zorgen dat het op datum blijft.
Ik ga een keer iets bestellen ,kan mij geen voorstelling maken van boter of ei in poedervorm.

Voor mij gaat er echt een wereld open.
Kelder hier staat vol met spullen voor een lange tijd,maar moet wel ompakken en zorgen dat het op datum blijft.
Ik ga een keer iets bestellen ,kan mij geen voorstelling maken van boter of ei in poedervorm.

Oh, maar je moet niet denken dat mijn hele voorraad uit dit soort gevriesdroogde dingen bestaat, hoor!
Dit valt bij mij onder het kopje 'Aankopen en 25 jaar vergeten of tot het nodig is'.

Daarnaast heb ik zaken die niet/slecht houdbaar zijn (eigenlijk alles wat in mn koelkast en vriezers zit: als de stroom uitvalt is dit het eerste waar ik wat mee moet),
zaken die redelijk houdbaar zijn: tot max een paar weken/maanden
zaken die goed houdbaar zijn: 1 tot 3-4 jaar en
zaken die langer houdbaar zijn: 4-10 jaar
(en dan de 'eeuwig' houdbare zaken zoals zout etc)

En alles moet gerouleerd worden, sommigen alleen iets vaker dan andere :)

Oh, maar je moet niet denken dat mijn hele voorraad uit dit soort gevriesdroogde dingen bestaat, hoor!
Dit valt bij mij onder het kopje 'Aankopen en 25 jaar vergeten of tot het nodig is'.

Daarnaast heb ik zaken die niet/slecht houdbaar zijn (eigenlijk alles wat in mn koelkast en vriezers zit: als de stroom uitvalt is dit het eerste waar ik wat mee moet),
zaken die redelijk houdbaar zijn: tot max een paar weken/maanden
zaken die goed houdbaar zijn: 1 tot 3-4 jaar en
zaken die langer houdbaar zijn: 4-10 jaar
(en dan de 'eeuwig' houdbare zaken zoals zout etc)

En alles moet gerouleerd worden, sommigen alleen iets vaker dan andere :)
Hier is dat inderdaad precies zo.
Langer dan 2027 eigenlijk geen producten.
Wel een diepvries die behoorlijk vol zit , maar daar is het aggregaat dan weer voor.
De eerste maand/iets meer, nog lekker uit de diepvries en dan over op blikvoer/vlees.

Ik vind de langhoudbare gevriesdroogde dingen makkelijk om mee te nemen als je plotsklaps weg moet: het weegt niks en je gooit het zo achterin de auto.

Een aantal van 1pers pouches heb ik standaard in mn rugzak en gaan mee als ik de stad uitga.
Stel dat ik overvallen wordt door gladheid of sneeuw en ik moet op kantoor overnachten of in de auto, dan heb ik dankzij een thermosfles met heet water en zo'n zakje altijd wat warms te eten bij me zonder dat ik meteen met kooktoestelletjes en pannetjes in de weer moet.

: je scheurt het zakje open, heet water erbij, ff wachten en je kunt eten 👍
En ze hebben een houdbaarheid van ca 10 jaar, dus je hoeft niet zo vaak te rouleren als je ze niet gebruikt

pouches.jpg

Moeilijk gedoe; Gewoon een snickers, mars, twix, mnms. En als je dat te ongezond vind:
Noten, zaden, goedkoopste zak pinda's blijft nog paar jaar na de houdbaarheid te eten als je het goed bewaard, zelfde geld voor krentjes, rozijnen en gedroogd fruit, dadels met of zonder pit.

Hartkeks, kan ook een optie zijn als je meer van het brood bent, met chocopasta, hagelslag (valt er af zonder boter), jam. Of hou je meer van hartig denk aan taponades, smeerkaas.

Havermout is goed te doen met alleen water, brinta / daar heb je toch wel melk voor nodig vind ik. Maar dan kan melkpoeder je weer helpen. Als het goed is heb je je drinkwater natuurlijk 100% op orde.

Laatst bewerkt:
Ook hierin kan staat het iedereen vrij zn eigen keus te maken, natuurlijk 😊

Terug
Bovenaan