• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Overpriced door bekende naam.

Carismo

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Sinds Bear Grylls zijn naam aan Gerber heeft gelinkt zijn hem vele gevolgd, ook waren er er ook reeds vele voor hem maar dan meer ontwerpers... Sommige merken leveren goed werk, anderen zijn bagger maar nu vind je ook de nieuwere trend dat prijzen de hoogte ingaan omdat het mede is ontworpen door of gelinkt met een bekende naam.

Recent viel m'n oog op de CRKT Chopper ontworpen door Karen Hood (weduwe van Ron Hood*)


3515-chopper-in-box-web_large9.jpg

Een ontwerp dat op het eerst zicht veel wegheeft van de TOPS dart. zelfde staal maar niet differentieel gehard, zelde x patroon op het handvat, geen inkeping dicht bij de snede voor fijn werk, met een bagger schede, iets langer maar dubbel zo duur (375 $) tegenover de Tops Dart 170-240$

DSC05689.jpg





Nu zijn er ook bekende namen die een co-op hebben gedaan met Tops maar deze bleven in de price range met tools van ongeveer dezelfde lengte en vorm.

Iemand die eerst met TOPS heeft samengewerkt en dan het over een hele andere boeg heeft gegooid is Mykel Hawke. Hij heeft na zijn samenwerking met TOPS een lijn uitgebracht met allemaal tools onder de 100 dollar maar toch van degelijke kwaliteit. Zelf heb ik het Peregine mes van rond de 50 euro iets meer dan 5 mm dik en taai genoeg om mijn gewicht te dragen (mensen die me niet kennen, ik weeg best veel...)

s-l640.jpg






* 1 van de bekendste tools waar Ron Hood zijn naam aan gelinkt heeft is de Buck hoodlum, een monster van een mes van bij de 300 dollar maar wanneer iemand deze had gebroken met te batonnen, kwamen er lijken uit de kast dat er foutieve info werd gegeven bij de geteste versie en diegene die verkocht werden...
--> )


Andere merken hebben evengoed samengewerkt met iconen (Harsey, Reeve, Lofty Wiseman, ...) en de ene beetje duurder dan de andere.
Een raad voor de mensen die een deftig mes willen en toch voor een ontwerp van een bekende naam willen gaan, zoek het model eens op, zijn er fouten, zo ja hebben ze ze opgelost en hoe is de klantenservice...


Heb je een tool of mes van een bekend merk in co-op een bekende ontwerper/naam., laat gerust weten wat je bevindingen zijn.
 

petroman

SHTF Expert
Is een mes nu ook beter als iemand z'n naam er aan gebonden heeft ?
Ik bedoel er is een firma of persoon die een kwaliteits product maakt. Extra geld uitgeven omdat er bear g. op staat lijkt mij weggegooid geld.
 

Carismo

Prepper goeroe
Wat is beter? Als die bekende mensen dit willen doen vind ik ook dat ze min of meer betrokken mogen zijn bij de klantenservice, maar is zelden het geval zoals ik al aangaf met de Hoodlum.

het is ook een kwestie van persoonlijke smaak. Ik heb het geluk gehad om 2dehands goedkoop een Tom Brown Tracker van tops te kunnen bekomen. Het mes is super maar zou er nooit de retail voor betaald hebben. Brown heeft toen enkel TOPS het alleenrecht gegeven om deze te maken voor verkoop, toch zijn er die het geprobeerd hebben deze na te maken met een paar rechtszaken tot gevolg... dit model is 1 van de meest besproken 'survival' designs geweest. zowel veel voorstanders als tegenstanders van dit model.

TPTBT01TAN.jpg


Een ander voorbeeld is de Gerber Big Rock Camp knife waar Bill Harsey zich over gebogen heeft... maar ook andere merken hebben modellen met zijn co_op gemaakt. Zijn model vind ik 1 van de meest ergonomische en allround mesjes in de full tang lijn van Gerber en rond de 50 euro heb je een deftig kampeermes.

Gerber+Big+Rock+Camp+Knife.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Ik heb een Woodlore kloon van Boker, de Plus Bushcraft. Ontwerp van Ray Mears, maar niet gepatenteerd, dus heel wat merken maken dat model.
Rond handvat, niet te groot (10cm lemmet), niet te zwaar, 4 mm dik 440C staal, dus ook niet snel kapot te krijgen. De originele schede vond ik slecht, dus eentje bij laten maken zodat ik het mes horizontaal aan de riem op de rug kan dragen, daar hem ik het minste last van zo'n ding.

'k Geloof dat hij in de winkel een goede 60 euro kost en dan krijg je er nog een firesteeltje bij ook.

BO02BO296-2.jpg
 
Bovenaan