Dat is een aanname en 90% daarvan is vaak faut.
Ik hoop voor jou niet maar check regelmatig je flessen. Zo als ik al schreef: de leverancier verkoopt het spul in flessen om te gebruiken niet om jaren te bewaren.
@petroman Bedankt voor jouw suggestie om de flessen regelmatig te controleren.
Maar ik denk wel dat
@HenkV in dit geval niet voor 90% maar wel voor 101 % goed zit
Schaden kan controle natuurlijk nooit, maar zonder verdere info maakt je mensen misschien ietwat (te) bezorgd...
Vandaar, even de onderstaande nuancering.
Flessen van thermoplastische kunststof waarin lampolie wordt geleverd, en in het algemeen jerrycans en flessen van polyetheen (HDPE/LDPE), zijn doorgaans uitstekend chemisch bestand tegen dergelijke oliën/petroleum (zonder speciale/uitgesproken toevoegingen).
Het enige dat mij hier in de zin van aantasting voor ogen staat, is een zeer beperkte (fysische) zwelling van de kunststof en daardoor een licht verhoogd diffunderen, maar is bij dit gebruik eigenlijk het noemen niet waard.
Dat is geen chemische aantasting, en heeft bij kamertemperatuur eigenlijk geen noemenswaardige invloed op de mechanische sterkte van een fles of jerrycan (en de zwelling is zo gering dat het met het blote oog niet waarneembaar is).
Er is m.i. geen reden om ons zorgen te maken om uitgerekend de chemische aantasting van een chemisch nagenoeg inert materiaal... Die flessen en jerrycans gaan in principe lang mee, en dan denk ik eerder aan decennia, bij zorgvuldige omgang en koel en uit het zonlicht bewaren, en zolang vallen en stoten wordt voorkomen.
Die kunststof PE wordt ook niet voor niets toegepast in bijvoorbeeld lange-duur-milieubeschermende voorzieningen, zoals onderafdichtingen van stortplaatsen... Het wordt zelfs daar toegepast, ook al kan daar niemand even op het oog controleren, ook niet na 100 jaar....
En een fabrikant laat het wel uit z'n hoofd om hier (het gaat om brandstoffen!) flessen of jerrycans van een slechte kunststof kwaliteit toe te passen, ook vanwege het veiligheidsaspect en de productaansprakelijkheid...
Niet overal wordt er gerotzooid, gelukkig...
Noot: Flessen van PVC het beste niet gebruiken voor benzine of andere aromaten, omdat daar in principe extreme zwelling kan optreden, en wel aantasting van de mechanische sterkte.
Langdurig contact van flessen en jerrycans van thermoplastische kunststof, met detergenten/zeep, wel vermijden i.v.m. spanningscorrosie/mogelijk scheuren op termijn.
Kunststof wel het beste uit direct zonlicht houden, omdat er in principe aantasting door de UV-component daarvan mogelijk is (verbrossing van het oppervlak, en zo een verhoogd risico op scheuren na slag of stoot).
Ik heb "ook wel redelijk met kunststoffen van doen gehad de afgelopen decennia", vandaar dat ik er ook een beetje over mee durf te praten...