Sun Beh Nim
Last (wo)man standing
vergeet dan niet te kijken naar "burnshield " en de anderen die op water basis werken
Heb ik al naar gekeken, heb nog geen beter alternatief gevonden, dus burnshield zal het hoogstwaarschijnlijk gaan worden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
vergeet dan niet te kijken naar "burnshield " en de anderen die op water basis werken
burnfree is ook ee water gelHeb ik al naar gekeken, heb nog geen beter alternatief gevonden, dus burnshield zal het hoogstwaarschijnlijk gaan worden.
Mwah, een schaafwond geneest het best "aan de lucht".Kijk bijvoorbeeld ook naar een pleisterspray, werkt goed tegen schaafwonden op je hoofd bijvoorbeeld.
sow nou, dat hebben wij hier gemerkt. We hadden zo'n spuitbusje gekocht, want handig. Maar die rommel prikt niet, maar bijt en nogal fel ook. Daarnaast laat het een lange tijd een plakkerig filmpje achter op je huid en dat krijg je er niet makkelijk weer af. Met als gevolg dat bacteriën zich daar juist gaan ophopen.Voor kinderen niet aan te raden om pleisterspray te gebruiken, het prikt enorm.
Kijk bijvoorbeeld ook naar een pleisterspray, werkt goed tegen schaafwonden op je hoofd bijvoorbeeld.
Burn shield? Dat ken ik niet. Ik gebruik alleen sterilon en betadine
Zo, ik heb even de tijd!
Dit zijn de tourniquetten:
De bekendste is denk ik de CAT-4:
CAT-4 staat voor Combat Application Tourniquet Generation 4. Das een hele mond vol.
Deze zijn met één hand aan te brengen en goed op spanning te zetten met het stokje.
Je zet de band (strak) vast met klittenband en vervolgens breng je hem op spanning.
Echt compact zijn ze niet en de prijs is stevig, ze kosten zo'n €40,-
Dit is de SWAT Tourniquet:
Het SWAT-T Tourniquet heb ik nu in mijn IFAK zitten. Het staat voor Stretch, Wrap And Tuck.
Het tourniquet is bijzonder gemakkelijk aan te brengen en heeft ook een mooie breedte (om zenuwschade te voorkomen). Oefening is wel nodig om hem zelf om je arm aan te brengen.
Hoe dit met één hand onder het bloed gaat... ik heb geen idee.
Kost €19,50
En dit de RATS Tourniquet:
In mijn vorige post noemde ik dit onterecht RATT. Het moet RATS zijn: Rapid Application Tourniquet System. Deze is bijzonder compact en zou eenvoudig met één hand aan te brengen moeten zijn. Deze ken ik pas sinds kort. Het elastiek is veel smaller dan de CAT-4, waardoor de mogelijkheid op zenuwschade bestaat. Door de tourniquet als een spiraal aan te brengen is wel de juiste breedte te maken om goed af te knellen. De RATS kost $14,95.
Er zijn nog meer soorten. Je kan ze ook nog improviseren. Maar hou in gedachten dat de 'band' die je aanlegt minimaal 1,5" breed moet zijn om goede afsluiting te krijgen. Dat is bijna 4 centimeter!
Paracord kan wel, maar dan moet je deze als een spiraal aanbrengen met een breedte van 4cm!
Houd er ook rekening mee dat een dun draad de kans op zenuwschade vergroot.
Als laatste, wat voor tourniquet je ook koopt: koop er een watervaste stift bij die op vette/natte huid kan schrijven. Het is voor hulpdiensten van groot belang om te weten dat er een tourniquet geplaatst is.
Dit geef je aan door op het voorhoofd van de patiënt "TQ:tijd te schrijven" Bijvoorbeeld: TQ1420.
Zo kunnen ze duidelijk zien dat er een tourniquet is aangebracht, maar geef het bij de overdracht ook even aan. Richtlijnen geven aan dat een tourniquet veilig te gebruiken is van maximaal 1,5 tot 2 uur (sommige bronnen 1 tot 3 uur).
Was dit in Nederland?Ik las hier een aantal zaken en wilde toch even reageren.
Zelf heb ik een opleiding Combat Trauma for Civilians van Jeffrey Hensly (anesthesist, arts bij SWAT team in de vs en ervaring in Afghanistan etc).
Enorm boeiend, leerrijk (vooral wat wel en NIET doen).
De opleiding omvat situation awareness, tracheotomie, behandelen van klaplong, inventief omgaan met middelen die er zijn etc...
Hoewel de CAT alleen voor een set ledematen valt te stagen (benen of armen) lijkt me nog steeds de CAT een betere tourniquet dan de SWAT. De SWAT vertrouwt op de stroefheid van het rubber om het zooitje op zijn plek te houden. Hoe snel en makkelijk gaat dat als deze nat van het bloed is? Dat kan heel snel gaan slippen.... Ongeacht dit vindt ik zelf de CAT makkelijker omdat het een kant-en-klare band is die men over de arm/het been doet en dan aantrekt en afknelt met de windlass. Een SWAT moet je wrappen, en dat lijkt me een stuk lastiger bij een tourniquet die je dichtbij de lies of oksels moet plaatsen.Wat de Tourniquets betreft: Koop geen dure, fancy tourniquets.
Een aanrader is de SWAT tourniquet, de cat tourniquet vind ik té traag om te plaatsen --> je staat onder stress, uw slachtoffer bloedt tot de dood, overal paniek...
Ga dus voor simpele tourniquets die binnen de 20 seconden kunnen geplaatst worden.
Was dit in Nederland?
Hoewel de CAT alleen voor een set ledematen valt te stagen (benen of armen) lijkt me nog steeds de CAT een betere tourniquet dan de SWAT. De SWAT vertrouwt op de stroefheid van het rubber om het zooitje op zijn plek te houden. Hoe snel en makkelijk gaat dat als deze nat van het bloed is? Dat kan heel snel gaan slippen.... Ongeacht dit vindt ik zelf de CAT makkelijker omdat het een kant-en-klare band is die men over de arm/het been doet en dan aantrekt en afknelt met de windlass. Een SWAT moet je wrappen, en dat lijkt me een stuk lastiger bij een tourniquet die je dichtbij de lies of oksels moet plaatsen.
[MOD]Quotes hersteld[MOD]