• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Porto frequenties voor preppers

Lijkt mij ook wel weer leuk om mee te prutsen.
Alleen kan er zo weinig mee.
Iedereen gebruikt internet om te communiceren, logisch.
 
Lijkt mij ook wel weer leuk om mee te prutsen.
Alleen kan er zo weinig mee.
Iedereen gebruikt internet om te communiceren, logisch.
Eu... ja, als iedereen zo blijft denken wel... toch rijd ik in de auto altijd met de 27 MC standaard aan die ook vastgebouwd in mijn auto zit...
Als we allemaal maar denken dat we hel allemaal toch niet doen, tja, dan komt er inderdaad niks van. Ik denk ik begin maar gewoon.
In tussentijd rijd ik er bijna een jaar meer rond en heb hele leuke contacten gehad met chauffeurs en met gasten die het voor de hobby doen.
In een SHTF situatie hoop ik dat de banden niet dicht stromen en wellicht in bepaalde situaties in de richting van een gezamenlijke BOL ofzo te communiceren met elkaar.
Lijkt me beter dan niks.
 
Laatst bewerkt:
Is zo'n ding dan niet handig?
Ik heb er niet zo veel verstand van, in het verleden heb ik er wel mee gewerkt maar steeds sloop ik de boel omdat de afstelling niet goed is.
Die is toch te gebruiken op de frequentie van de porto en van de 'bakkies'
https://www.universal-radio.com/catalog/hamhf/0590.html
1590lrg.jpg

-Edit- Laat maar, mijn verhaal klopt niet. Ik moet duidelijk nog veel dingen leren :fluit:
 
Eu... ja, als iedereen zo blijft denken wel... toch rijd ik in de auto altijd met de 27 MC standaard aan die ook vastgebouwd in mijn auto zit...
Als we allemaal maar denken dat we hel allemaal toch niet doen, tja, dan komt er inderdaad niks van. Ik denk ik begin maar gewoon.
In tussentijd rijd ik er bijna een jaar meer rond en heb hele leuke contacten gehad met chauffeurs en met gasten die het voor de hobby doen.
In een SHTF situatie hoop ik dat de banden niet dicht stromen en wellicht in bepaalde situaties in de richting van een gezamenlijke BOL ofzo te communiceren met elkaar.
Lijkt me beter dan niks.
Dat laatste is ook iets om over na te denken...
Is zo'n versterker niet wat? Dan druk je alles in de buurt gewoon weg.

Grtz,

Zoom
 
Beste preplist,
Ik ben nogal nieuw in deze wereld maar ik wil me voorbereiden in het geval dat je in je eigen communicatie moet gaan voorzien.
Bij de start van dit topic lees ik dat je schrijft dat je in een porto ook de primaire maritieme frequenties kan programmeren.

Nu zit ik nogal veel op het water en vraag ik me af of je in een marifoon ook de PMR frequenties kan programmeren. Ik weet dat het nodig is om bij het gebruik van een marifoon de ATIS code moet worden geprogrammeerd om hem te kunnen gebruiken.

Als dat kan, dan heb ik aan 1 apparaat genoeg, anders is het dus zo dat ik en portofoons en een marifoon moet kopen.
Groet, Stokoloog
 
Beste preplist,
Ik ben nogal nieuw in deze wereld maar ik wil me voorbereiden in het geval dat je in je eigen communicatie moet gaan voorzien.
Bij de start van dit topic lees ik dat je schrijft dat je in een porto ook de primaire maritieme frequenties kan programmeren.

Nu zit ik nogal veel op het water en vraag ik me af of je in een marifoon ook de PMR frequenties kan programmeren. Ik weet dat het nodig is om bij het gebruik van een marifoon de ATIS code moet worden geprogrammeerd om hem te kunnen gebruiken.

Als dat kan, dan heb ik aan 1 apparaat genoeg, anders is het dus zo dat ik en portofoons en een marifoon moet kopen.
Groet, Stokoloog
In principe kan dat niet. Even kort door de bocht. De marifoon zendt uit op frequenties in de 2 meter band en de PMR frequenties liggen in de 70 cm band.
Marifoons zijn singelband transceivers.

Maar met bv een Baofeng porto (dat is een dualband transceiver, zowel de 2 meter als de 70 cm) kun je wel op marifoon kanalen zenden en ontvangen.
Nu is dat niet toegestaan, maar igv nood kan het. Nood breekt wet.

Dus als je niet marifoonplichtig bent, zou je voor een Baofeng oid kunnen gaan. Kun je op het water gewoon de marifoon kanalen uitluisteren, zenden alleen in uiterste nood.
En verder lekker met de PMR kanalen spelen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Is zo'n ding dan niet handig?
Ik heb er niet zo veel verstand van, in het verleden heb ik er wel mee gewerkt maar steeds sloop ik de boel omdat de afstelling niet goed is.
Die is toch te gebruiken op de frequentie van de porto en van de 'bakkies'
https://www.universal-radio.com/catalog/hamhf/0590.html
Bekijk bijlage 16297

-Edit- Laat maar, mijn verhaal klopt niet. Ik moet duidelijk nog veel dingen leren :fluit:

Gewoon en jaren '60 of 70 bak , met lampen kopen, en je sloopt niets meer, behalve je rug, bij het verplaatsen.
Zijn op 220v en 12/24 volt , te bedienen.
Sommige ontvangen het hele spectrum, maar met 3 verschillende zendontvangers, van deze "boatanchor's",
kun je zo een beetje alles ontvangen. Je bent dan wel verplicht een Bug-in te houden. ;)
En een zendvergunning schijnt ook verplicht, hoewel ik vaak mensen op de band hoor, die zich zo niet gedragen.
De portofrequenties zijn ook geen probleem.
 
Beste mede preppers,

Alle frequenties en soorten portofoons laten mijn hoofd tollen !
Mijn maat en ik zitten hemelsbreed ongeveer 25 a 30 km van elkaar en hebben een afspraak samen tijdens een bugout.

Kan iemand mij adviseren in een juiste portofoon en hoe ik de kanalen juist geprogrammeerd krijg ?
Ik wil graag met hem kunnen communiceren, maar ook met mede preppers, op (PMR 4) 446.043750 MHz NFM Simplex TX PL 67.0 Hz Preppers , als ik het juist heb begrepen?

Hopelijk kan iemand mij adviseren!
Groetjes T
 
Volg een cursus tot zendamateur, dan kan je de antennes plaatsen, en de juiste apparatuur aanschaffen.
30 km voor direct contact vereist de juiste apparatuur en oefening.
En het is een geweldige hobby, die zo duur is als je zelf wil.
Zonder vergunning ga je de 30km niet overbruggen, en voor de juiste apparatuur heb je een vergunning nodig.
Vraag me af , of je met een portofoon de 30km kan overbruggen,
of je moet beide op een hoog gebouw staan, en het weer perfect zijn.
Ik verwacht niet dat je een repeater kunt gebruiken, zonder geldige vergunning, dan is de afstand natuurlijk veel groter.
Overigens zullen bij een stroomuitval de repeaters ook wegvallen, en bij een bugout, zullen vele elkaar willen bereiken,
en slechterikken je binnen een paar uur uitpeilen.
Veiligheid is dan relatief.
Goede afspraken, en korte berichten wordt dan de boodschap.
Nu kan je zeggen, "wie wil mij uitpeilen?"
Bij een bugout, is de situatie zeer verontrustend, en is iedereen een mogelijke vijand.
Bij te weinig kennis van de technieken, ben je te lang in de lucht, en dus snel gevonden.
 
Haal je novice licentie via de DLZA (ff googelen). Hoeft niets meer te kosten dan wat avondjes in tijd.
Dit is voor vrijwel iedereen te halen.

Vervolgens mag je legaal op de diverse banden zenden, het is wat William hierboven al schrijft; zonder juiste apparatuur gecombineerd met kennis en ervaring ga je niet succesvol een verbinding maken over een afstand van 30km.
Misschien nog wel met een legale 4Watt 27mc set, onder de juiste omstandigheden! (En ja, uitzonderingen daargelaten.)

Wat betreft de oude “boatanchors”, geweldig leuk spul. Maar oud en niet altijd zonder problemen. Bovendien, als je een moderne set niet heel kunt houden dan zal je ook niet voldoende kennis hebben om deze sets op de juiste wijze te kunnen afstemmen zonder de lampen op te stoken.

Verwacht ook dat je eerder door de legale zendamateur wordt uitgepeild omdat je op de banden zit te zieken of storing veroorzaakt door gebrek aan basiskennis dan dat de boefjes je gaan uitpeilen.
 
Boatanchor altijd met een transformator opstarten. In een kwartiertje zijn we op 220v, 24 v geeft dat probleem niet. Overigens zijn het niet de lampen die traagheid nodig hebben maar de Delco's (stroomverdelers), zij zijn oud en moeten eerst rustig aan de stroom "wennen".
 
Beste medepreppers,

In de openingspost staat: "* Ik zal deze post binnenkort uitbreiden met een aantal bestanden om gemakkelijk je portofoon te kunnen programmeren via het programma Chirp."

Is dit toevallig nog mogelijk dat iemand dat zou kunnen/ willen aanvullen?

Ben zelf nog wat aan het uitvogelen, en ben bezig met mijn N-cursus.

Met vriendelijke groet,
theKiD
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Ik heb ik mijn 70cm/2m porto's alleen de LPD en PMR kanalen en repeaters in de buurt.

Bij SHTF ga in naar kanaal 4 PMR.

Op CB ga ik ook naar kanaal 4 FM.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal straks even wat Chirp files maken voor de gangbare baofengs.

Zijn er voorkeuren voor kanalen?
Marifoon 16 enzo?
 
Mij lijken de frequenties zoals in de openingpost staan wel bruikbaar. Weliswaar zonder ctss.
Hoop enkel dat iedereen er wijs mee om zal gaan. (Buiten een noodsituatie om.)
Nu is het bereik van de VHF / UHF frequentie vanuit een portofoontje doorgaans erg beperkt dus zo gauw zal er geen overlast ontstaan.
 
Mij lijken de frequenties zoals in de openingpost staan wel bruikbaar. Weliswaar zonder ctss.
Hoop enkel dat iedereen er wijs mee om zal gaan. (Buiten een noodsituatie om.)
Nu is het bereik van de VHF / UHF frequentie vanuit een portofoontje doorgaans erg beperkt dus zo gauw zal er geen overlast ontstaan.
Hm jah... die portofoontjes die zeggen 8 watt te zijn, laat die eens 4 watt doen, en laat er eens 3 watt de antenne uit komen...
Maar als je met een leuke antenne in de buurt van een repeater gaat staan kun je in feite de boel behoorlijk lopen te zieken.

Ik adviseer iedereen die buiten de PMR of LPD frequenties wil gaan en/of meer dan toegestane vermogen gewoon een N-licentie behalen.
Na het behalen begrijp je (als het goed is*) waar het over gaat, en wat je doet, en doe je het ook legaal.

(*= het N-licentie stelt weinig voor als je iets van elektrotechniek weet).
 
+1 @Niels !

De N licentie is voor iedereen die interesse heeft goed te doen. Daarbij krijg je idd inzicht waarom sommige dingen niet en andere dingen wel werken. Juist in een shtf situatie is het prettig als je tegenstation een beetje weet waar hij mee bezig is en weet hoe het een en ander op te lossen is.
 
Ik kan mijn eigen topic openen maar het volgt wel het onderwerp.

Ik ben bezig een frequentieplan samen te stellen voor mijn eigen portos.
Het openingstopic is erg goed. Ik ga in elk geval de Duitse Freenet frequenties programmeren.

Ik wil onder andere:
* dat al mijn portos hetzelfde werken (kanaal X op de ene porto heeft dezelfde functie als op een andere)
* Dat ik met eenvoudige, off-the-shelf radios kan communiceren (mensen met PMR / Freenet portos)
* Dat mijn eigen portos met elkaar kunnen communiceren buiten die off-the-shelf radio frequenties, maar waar ik niet opval of in de weg zit voor anderen
* Gebruik maken van dual band, waarbij 2meter misschien verder komt dan 70centimeter frequenties
* Rekening houden met mijn verschillende porto's waarbij sommige maar 16 kanalen hebben en andere 100.

Het programmeren kost 20 seconden, het maken van het frequentieplan ... kost wat meer tijd.
 
Terug
Bovenaan