Niels
Mankinds only hope
En heel af en toe wil er wel eens iemand op de FM zitten.Tussen de 10 en 11 meter heb je 27.555 usb die internationaal gebruikt wordt als aanroepkanaal.
Damn ik moet echt een SSB (LSB & USB) bak hebben.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En heel af en toe wil er wel eens iemand op de FM zitten.Tussen de 10 en 11 meter heb je 27.555 usb die internationaal gebruikt wordt als aanroepkanaal.
Eu... ja, als iedereen zo blijft denken wel... toch rijd ik in de auto altijd met de 27 MC standaard aan die ook vastgebouwd in mijn auto zit...Lijkt mij ook wel weer leuk om mee te prutsen.
Alleen kan er zo weinig mee.
Iedereen gebruikt internet om te communiceren, logisch.
Dat laatste is ook iets om over na te denken...Eu... ja, als iedereen zo blijft denken wel... toch rijd ik in de auto altijd met de 27 MC standaard aan die ook vastgebouwd in mijn auto zit...
Als we allemaal maar denken dat we hel allemaal toch niet doen, tja, dan komt er inderdaad niks van. Ik denk ik begin maar gewoon.
In tussentijd rijd ik er bijna een jaar meer rond en heb hele leuke contacten gehad met chauffeurs en met gasten die het voor de hobby doen.
In een SHTF situatie hoop ik dat de banden niet dicht stromen en wellicht in bepaalde situaties in de richting van een gezamenlijke BOL ofzo te communiceren met elkaar.
Lijkt me beter dan niks.
In principe kan dat niet. Even kort door de bocht. De marifoon zendt uit op frequenties in de 2 meter band en de PMR frequenties liggen in de 70 cm band.Beste preplist,
Ik ben nogal nieuw in deze wereld maar ik wil me voorbereiden in het geval dat je in je eigen communicatie moet gaan voorzien.
Bij de start van dit topic lees ik dat je schrijft dat je in een porto ook de primaire maritieme frequenties kan programmeren.
Nu zit ik nogal veel op het water en vraag ik me af of je in een marifoon ook de PMR frequenties kan programmeren. Ik weet dat het nodig is om bij het gebruik van een marifoon de ATIS code moet worden geprogrammeerd om hem te kunnen gebruiken.
Als dat kan, dan heb ik aan 1 apparaat genoeg, anders is het dus zo dat ik en portofoons en een marifoon moet kopen.
Groet, Stokoloog
Is zo'n ding dan niet handig?
Ik heb er niet zo veel verstand van, in het verleden heb ik er wel mee gewerkt maar steeds sloop ik de boel omdat de afstelling niet goed is.
Die is toch te gebruiken op de frequentie van de porto en van de 'bakkies'
https://www.universal-radio.com/catalog/hamhf/0590.html
Bekijk bijlage 16297
-Edit- Laat maar, mijn verhaal klopt niet. Ik moet duidelijk nog veel dingen leren
Hm jah... die portofoontjes die zeggen 8 watt te zijn, laat die eens 4 watt doen, en laat er eens 3 watt de antenne uit komen...Mij lijken de frequenties zoals in de openingpost staan wel bruikbaar. Weliswaar zonder ctss.
Hoop enkel dat iedereen er wijs mee om zal gaan. (Buiten een noodsituatie om.)
Nu is het bereik van de VHF / UHF frequentie vanuit een portofoontje doorgaans erg beperkt dus zo gauw zal er geen overlast ontstaan.