Jarenlang een Kershaw zakmes gedragen.
Simpel model met slechts 2 kruiskoppen en 2 platte schroevendraaiers er aan.
Blikopenener en het uitschuifbare verlengstuk waar de schroevendraaier in moet, meet tevens in mm's, cm's en inches.
Altijd een succesverhaal als ik ben bij bekenden die me vervolgens vragen: Heey Gamble jij hebt toch een schroevendraaier op zak....?
Paar jaar geleden via de Prepshop de Sidekick gekregen. Nooit gedacht dat ik hier zo verliefd op zou worden.
Diverse Leathermans in mijn handen gehad en tevens de MUT ook in mijn bezit, maar de Sidekick is simpel en doeltreffend en alles er van gebruik ik meermaals in het dagelijkse leven.
De schroevendraaiers echter dienen binnenkort wel vervangen te worden, maar zijn dan ook intensief gebruikt.
Als Boswachterszoon met een vader die me altijd vertelde dat een man altijd een mes op zak dient te hebben (als geteedschap eh), kan ik me mijn eerste victorinox nog goed herinneren.
Wat was ik trots toen mijn vader me als 7 of 8 jarig jochie mij meenam en ik een speciale editie in hout van hem kreeg.
Helaas ben ik deze in latere jaren verloren en sinds dien ben ik nooit meer een mes kwijtgeraakt omdat ik er kostbaar op ben.
Omdat in mijn gezin de dames ook een man zijn (
), kijk ik naar een ieder en besluit vervolgens welk mes het beste bij hem/haar past.
Zo heeft mijn vrouw een 11 inch handgemaakt (en versierd) model gekregen die ze voornamelijk gebruikt om het vlees mee te bewerken.
Ze wilt geen zakmes bij haar dragen en dus dus doe ik ook geen moeite.
Mijn oudste dochter van 10, kreeg 2 jaar geleden haar eerste bushcraftmes welke ze alleen in het bos mag gebruiken als ik er bij ben en haar victorinox hunter zakmes. Ze is er eentje die houd van knutselen en dus ook een zakmes nodig heeft met alles er op en er aan.
Mijn zoon van 8 heeft toevallig gisteren zijn eerste zakmes gekregen. Een simpel klein modelletje van mc gyver met slechts alleen een mes.
Ik twijfelde tussen een iets uitgebreider model, maar mijn zoon kennend gaat hij alleen het mes gebruiken en heb ik dus ook goed gekozen en we kunnen later altijd nog zien.
Trots als een aap was hij!
Heb nu wel het probleem dat mijn andere dochter van 6 nu ook klaagd dat ze een zakmes wilt hahahah...
Die moet nog even wachten tot ze ook 8 is en net als de rest eerst voldoende mesveiligheidstraining heeft gehad.
Ik ben altijd van het type dat als je iets verbied, ze het stiekum gaan doen en dus is het beter om er onderwijs in te geven (niet in alles hoor. Papa heeft ook grenzen).
De allerjongste van 2 (destijds jongste prepper van Nederland
) is een aardje naar zijn vaatje en denk dus dat hij later gewoon ALLE messen wilt/nodig heeft/ moet hebben