• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Primitive technology

JEREMIAH9-0

Elementary prepper
Al enige tijd stoei ik met het idee qua primitive technology als basis voor Prep basis.
heb al aardig wat ideeën maar qua fijn tuning is het nog een hel.

zijn er hier ook die het als basis of aanvullende ideeen heeft?

greets JEREMIAH

Bij primitieve technologie denk ik persoonlijk vaak aan duurzame oplossingen voor de allerdaagse dingen die je tegen komt.
Zelf leven we met zo min mogelijk apparaten die stroom vragen en gebruiken we alleen stroom die van de zonnenpanelen afkomen voor een ledlamp en 2 telefoons om op te laden.
Kleding wassen we met met de hand door middel van een 'wasklok' wat het allemaal net wat gemakkelijker maakt. Centrifugeren van t-shirts, sokken en ondergoed doen we met een sla-centrifuge :fluit:

wat ik zou willen zijn historische voorwerpen en technieken en vooral lightweight met zo min mogelijk spullen , juist genoeg zoals de stammen in Afrika, de Kelten vroeger in deze contreien en zo kunnen long term als short term te leven...

Het moeilijke hiervan vind ik dat de stammen in Afrika, en vooral de Kelten een enorm voordeel ten opzichte van ons hadden.
Namelijk dat ze midden in een groot stuk natuur leven met relatief weinig mensen.
Daardoor was het voor hun relatief makkelijk om met weinig spullen veel te kunnen realiseren.
Want waar wil je bijvoorbeeld je eten vandaan halen?
Met weinig spullen een kamp maken, voor zowel lange als korte tijd is niet heel moeilijk.
Het probleem zit hem denk ik echt in de voedselvoorziening.

Ik begrijp je vraag niet zo goed denk ik...

Maar je wilt middeleeuws werktuig dat niets weegt? Ik geloof niet dat het bestaat omdat die dingen van hout, ijzer of steen zijn gemaakt.

Eventjes me verduidelijken,
Er is een filmpje dat Dave Canterbury op een conferentie van preppers staat zijn uitleg te doen met zijn visie erover.
hij zegt 1 ding dat bij mij bleef hangen en dat is ga Long-Term survival mentaliteit.
nu ook in case of bug out was ik dat gaan bekijken en verder uitwerken, tevens niet men geschiedenis-interesse er invloed op heeft.
ook ergens las ik over het gewicht dat een backpack max. kan hebben als je ermee trekt .
het gewicht van je backpack mag ongeveer 20-25% van je eigen lichaamsgewicht bevatten.
deze regel in men achterhoofd houdend ben ik is verder gaan bekijken hoe ik men BOB kon verbeteren.
wat mij opviel is het gewicht en de hoeveelheid dat veel mensen hier gebruiken en ik vroeger ook deed.
wat mij de vraag bracht waarom zoveel?
bepaalde culturen trokken vroeger rond met minder spullen maar dubbel zo lang.
waarom moet de moderne mens zich beter bepakken etc.?
of is het de evolutie die in dat onderdeel gebeurde? i dont know... .
maar het punt is Hoe kun je het lichts reizen in geval van SHTF?
qua Rugzak, Kleding, Tools, slaapspul etc.
en in men ogen heb ik de indruk zoals vroeger...

en in geval van Bug in is het leven als Amish/18de eeuws .
zo zie ik het...

geef u mening er rond want zoek hier graag advies in...

btw hieronder een lijstje met filmpjes, forums die handig qua info zijn...

Lijstje filmpjes Youtube. en ander intressante websites.

- http://www.kelticos.org/forum/index.php (kelten reenactment )
- https://www.youtube.com/channel/UCAL3JXZSzSm8AlZyD3nQdBA (Primitive Technology)
- https://www.youtube.com/watch?v=7-ncOEHD5rY (Kenneth Kramm Putees)
- https://www.youtube.com/playlist?list=PL5xCFLr_6C1jo9rAAbwK0oTQSFfJsHD1F (Kenneth kramm 18th century)
- https://www.youtube.com/user/jastownsendandson ( Jas town 18th cooking)
- https://www.youtube.com/watch?v=DjqdgGb739w ( WW1 soldiers Kit)
- https://www.youtube.com/watch?v=am0wkAqjyiM ( furca or Roman backpack)
- https://www.youtube.com/watch?v=TkXy_6I2xBc (how to make a kilt)
- https://www.youtube.com/show/greatdepressioncooking (Clara great depression cooking)
- Dave canterbury series
- Cody Lundin
- (Russian Footwrap)

Veel van de groepen uit die filmpjes zijn georganiseerd en zijn niet alleen afhankelijk van eigen uitrusting, hier verkijkt met zich ook op bij de uitrusting van moderne miltairen, zeer missie specifiek gepakt.

Ik ben bang dat in de tijden van toen men ook bereid was een hoger risico te nemen dan nu. Wil je een uitrusting waarmee je zelfs zelfstandig in je eentje het redelijk mee kan redden, kom je snel uit op meer spul dan toen. Waterfilter, EHBO spul, wil iemand zonder? Aan de andere kant weten fabrikanten en marketing tegenwoordig zoveel troep aan de man te brengen... Uiteindelijk is het een balans tussen eigen vaardigheden/praktijk ervaring en spullen. Des te meer je van het een tot je beschikking hebt, des te minder je het andere mist. Uiteraard heeft het dan de voorkeur vaardigheden en ervaring op lange termijn.

Bijvoorbeeld, ik zweer bij een goede, moderne rugzak, maar ken iemand die zijn rugzak samen stelt van twee liggers (bijl en stok) en de deken waar hij 's nachts in slaapt. De hele rugzak constructie IS zijn uitrusting, op een handige manier samen gebonden. Handig en slim met ouderwetse, degelijke en daardoor zware spullen, maar ik prefereer als het kan toch mijn rugzak met ultralight tentje, slaapzak en matje (2,65 kg die drie in totaal). Goed om beide manieren te leren kennen uiteraard. :)

@Ray : met het verkijken op specifieke militaire groepen ok dat punt heb je gelijk maar je moet toch je basis gear meenemen zoals shelter , water, food, mes en vuur en daar zie je soms niet echt veel licht spul tussen... . Als je weet dat het moderne leger soms voor ieder omgeving ongeveer 4 verschillende kits heeft.
- artic
- desert/ tropic
- normaal woodland en etc.

En inderdaad het is een mix tussen eigen ervaring en tools :)

@Ray : met het verkijken op specifieke militaire groepen ok dat punt heb je gelijk maar je moet toch je basis gear meenemen zoals shelter , water, food, mes en vuur en daar zie je soms niet echt veel licht spul tussen... . Als je weet dat het moderne leger soms voor ieder omgeving ongeveer 4 verschillende kits heeft.
- artic
- desert/ tropic
- normaal woodland en etc.

En inderdaad het is een mix tussen eigen ervaring en tools :)

Tegenwoordig met de moderne materialen kan het allemaal veel lichter dan vroeger. Dat stelt je in staat om te voet grotere afstanden per dag af te leggen, of meer nuttige andere zaken mee te nemen. Vaak is het ouderwetse spul degelijker op lange termijn, maar zelf hoop ik toch niet dat ik bij een bug-out jaren moet rondzwerven voordat ik weer ergens een plekje gevonden heb waar ik me definitief kan vestigen. Ipv twintig kilo wollen dekens, canvas shelters, etc mee te slepen, heb ik dan liever wat gereedschap en zaden bij me.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik natuurlijk als hobby al veel (primitief) kampeer en dus die dure, lichtgewicht uitrusting niet alleen 'voor het geval dat' heb liggen. Mijn setje UL tentje, slaapmat en slaapzak, kost regulier in de winkel bij elkaar een dikke achthonderd euro en dat is nog zonder rugzak, kookgerei, gereedschap, kleding, waterfilters, voedsel, navigatie middelen en EHBO. :( Met de jaren worden hier zwaardere spullen vervangen voor steeds meer kwalitatief licht gewicht spullen. En tegen de tijd dat alles geminimaliseerd is qua aantal, gewicht en formaat, moet ik weer op zoek naar een lichtere, kleinere rugzak dan m'n huidige Saracen. :fluit: :lol:

Zul je zien, komt het er een keertje echt van, vertrek je met een paar duizend aan zooi op je rug en wordt je op dag twee beroofd. :mad: Met een aansteker in je zak, je Leatherman, sleutelbos lampje en kompasje en de kleren aan je lijf moet je verder het weer met je kennis doen. :D

.
ik ben niet naar al je linkjes gaan kijken, maar alles is natuurlijk betrekkelijk. Als je voldoende kampeerervaring hebt met de rugzak of fietstas, dan zal je gemerkt hebben dat je zeker in het begin allerlei spullen mee hebt die je niet (echt) nodig hebt gehad. Daardoor leer je dat je met minder spullen het net zo comfortabel kan hebben.

Wat dat betreft is de uitdrukking : " Wat je thuis laat, is meegenomen" (veel gebruikt bij de NTKC) een goede.
Als je jezelf leert om met steeds iets minder te kunnen, hoef je ook steeds minder mee te nemen.
Hier staat natuurlijk wel tegenover dat we gewend zijn om een bepaalde "standaard" te hanteren. Deze is voor iedereen persoonlijk, maar hoe meer "singele use" items je in je uitrusting hebt, hoe meer je meesleept.
Daarnaast is er de luxe van "voor bereid werk" welke gemak en snelheid oplevert (bijvoorbeeld een gasbrandertje aanklikken ten opzichte van een vuurtje stoken om op te koken. waardoor we meer meenemen om minder te hoeven doen. Als we dan meer meenemen is er ook weer meer dat stuk kan gaan.

Als je dan ook kijkt naar de ouderwetse materialen, die zijn vaak zwaarder maar ook duurzamer. Ook zijn ouderwetse materialen vaak een stuk beter met de hand te repareren, zowel kleding als uitrusting.

In nog vroeger tijden had men ook minder keuze, was kleding veelal van wol en bont/ leer gemaakt, materialen die van zichzelf al goede eigenschappen hebben als het gaat om isolatie, ademend vermogen en waterbestendigheid / isolerende werking als nat. Hierdoor kon men vaak makkelijker de weersomstandigheden aan met slechts een simpele shelter voor beschutting. Dan heb je eigenlijk alleen nog maar een paar simpele uitrustingsstukken nodig, een waterzak( dierlijk) een (gietijzeren ) pan om boven een vuur te hangen, een goed mes, een lepel en een vuur-kit. Heb je dan nog het plan om meer mee te nemen? misschien een extra (wollen)deken en een vacht om op te slapen, een bijl(tje) en misschien zelfs een stuk canvas doek en een stuk touw om helemaal een luxe onderkomen te bouwen.

Natuurlijk werkt dit met ouderwetse materialen, maar ook met de huidige materialen kan je een dergelijke kleding set samenstellen. en een lichtgewicht uitrusting. Het belangrijkste is dat je bereid bent om vaardigheden te leren, en om je van (alle aangewende) luxe te ontdoen. Vergeet niet dat een dagelijks goed gevulde maag ook in nederland en belgie iets is dat tot na de tweede wereldoorlog nog voor lang niet iedereen gewoon is, en "vroeger" voor veel mensen normaal was om met een hongerig gevoel rond te lopen.

Dus, zorg er voor dat je je uitrusting versimpelt zodat je geen onnodige spullen mee neemt. en leer het meeste te halen uit dat wat je wel bij je hebt.

GreetZ,
Pjotr78

Ik verwacht dat ik zomaar teveel spullen in m'n BOB heb zitten, oefening zal het leren.

Ben wel bezig geweest met het maken van modules in m'n BOB, misschien na oefening kan er het een en ander uit, back to basics?:)

Ik sluit me bijna volledig aan bij @pjotr78 en wil.hierbij als minimalist Survivalist zijnde zeggen dat de meeste preppers juist preppen om zoveel mogelijk gear te hebben in geval van nood.
Omdat ik zelf Prep/Bushcraft/Survival vanuit dezelfde denkwijze als jou (zonder je links gezien te hebben btw), wil ik je aanbieden om eventueel een weekend workshop met mij te doen om de basis principies te leren en vanuit hier verder te gaan.
Mensen denken vaak meer nodig te hebben dan noodzakelijk is en dat terwijl op medisch vlak na (mensen waren vroeger veel vatbaarbaarder voor ziektes als griep, tubercolose etc.), dezelfde mensen veel minder nodig hebben dan heden ten daagse denkwijze.
De primaire levensbehoeften is waar het allemaal om draait...

Ik sluit me bijna volledig aan bij @pjotr78 en wil.hierbij als minimalist Survivalist zijnde zeggen dat de meeste preppers juist preppen om zoveel mogelijk gear te hebben in geval van nood.
Omdat ik zelf Prep/Bushcraft/Survival vanuit dezelfde denkwijze als jou (zonder je links gezien te hebben btw), wil ik je aanbieden om eventueel een weekend workshop met mij te doen om de basis principies te leren en vanuit hier verder te gaan.
Mensen denken vaak meer nodig te hebben dan noodzakelijk is en dat terwijl op medisch vlak na (mensen waren vroeger veel vatbaarbaarder voor ziektes als griep, tubercolose etc.), dezelfde mensen veel minder nodig hebben dan heden ten daagse denkwijze.
De primaire levensbehoeften is waar het allemaal om draait...

Misschien een leuk initiatief voor een groepje van dit forum?

Of in combinatie met een meeting?

Dat klinkt als een fijn weekend buitenspelen!

Al ben ik ook nog niet zover back to basic, weet ik wel wat ik nodig heb om het een weekend comfortabel te hebben. Als ik kan (en mag van de directie:fluit:) ga ik graag mee.
GreetZ,
Pjotr78
EDIT: per ongeluk onvolledig bericht er uitgestuurd door de kat

Terug
Bovenaan