PBear
Mankinds only hope
Gisteren was het behoorlijk koud buiten, tot zo'n -1,5C. Ik had de airco's achteraf bezien beter op een iets hogere temperatuur kunnen instellen. De 20C in de woonkamer was prima, maar de 21C in de hal was net onvoldoende om het in de keuken en werkkamer behaaglijk te krijgen.
Het ligt niet aan de capaciteit van de airco want 25C of meer redt het ding dan ook, maar meer aan het feit dat de warme lucht grotendeels boven de deuren tegen het plafond van de hal blijft hangen. Kijkt de opstijgende warme lucht omhoog, dan ziet het "ene grote omgekeerde doos" waaruit het maar moeilijk ontsnapt.
De oplossing is dan, om een klein stil ventilatortje in de wand boven de deur naar de keuken te plaatsen. Ergens tegen de bodem van die omgekeerde doos aan, zogezegd. Net naar gelang de temperaturen in huis, kan ik die straks automatisch aan-en uit zetten, en warme lucht nog beter wegduwen naar waar het moet zijn. Ik ga de onderstaande proberen; traploos regelbaar.
Ik heb gisteren wel even een uurtje de gas-CV aan gezet (zwak gedrag, ik weet het...) om het huis toch even iets sneller warmer te krijgen, en de airco's houden het sindsdien moeiteloos op niveau.
Allebei de airco's zie ik terugmoduleren naar wel zo'n 150 watt minimaal, prima. Slaat een airco af dan is dat duidelijk te zien aan de 10,7 watt die het vraagt voor de meet-luchtstroom. Lekker modulerend doortokkelen is m.i. het beste.
Bekijk bijlage 23463Bekijk bijlage 23464Bekijk bijlage 23465
Bekijk bijlage 23466Bekijk bijlage 23467
Misschien is een gat ter hoogte van het plafond al voldoende om de warme lucht doir te voeren. De trek ontstaat vanzelf al als de warme lucht die in een bel gevangen zit weg kan. Maar met een fan is natuurlijk iets chiquer.