Er staat dat het niet zomaar mag maar dat het van je contract afhangt. Dus krijg je ermee te makeen, dan even goed je contract nalezen.
https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/energieleverancier-verhoogt-tarieven
@phtvs , er kan inderdaad sprake zijn van "nietige bepalingen", voor zover die in strijd zijn met dwingend recht.
Artikel 19.1
"Wij mogen deze voorwaarden altijd veranderen" lijkt mij daarvoor wel een kanshebber, of de wetgever leest er m.i. wel ".. en wij mogen u daarvoor passend compenseren" bij. Zonder goede reden is er immers sprake van contractbreuk, lijkt mij.
"In de wet staan een aantal artikelen die bepaalde bepalingen in een overeenkomst verbieden. Deze bepalingen zijn zogenaamd nietig. Een nietige bepaling is een bepaling die vanaf het begin niet geldig is." https://www.ris-rijkschroeff.nl/Blogs/Verbintenissenrecht/Verboden-bepalingen-in-overeenkomsten
Op die website staat een voorbeeld brief die je kunt gebruiken als je toch te maken krijgt met verhoging van tarieven. Geen idee of dat ook van toepassing is op een extra vergoeding voor het terugleveren.
Kijk als je een contract gaat verlengen even goed of er iets over in staat. Voor je het weet klik je klakkeloos op verlengen en zit je eraan vast
De vraag is dan, welke goede redenen een energiebedrijf zou kunnen aanvoeren?
"19.2 Veranderen wij deze voorwaarden? Dan informeren wij u minimaal tien kalenderdagen voor de verandering
schriftelijk of digitaal. Wij melden dan ook dat u onze overeenkomst mag beëindigen."
Dat is sowieso een wettelijk recht denk ik, maar wij willen niet beëindigen maar de leverancier aan het contract houden.
"19.3 Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst.
Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas,
waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met betrekking
tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en
wijzigingen in onze algemene kostenstructuur.
Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen,
in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden."
Dit 19.3 lijkt mij alleen betrekking hebben op contracten zonder vaste tarieven. Boterzacht zijn die dan, maar de variabele tarieven geven hen al de mogelijkheid om "met een vork te schrijven", dus niet klagen
19.4 Veranderen wij de leveringstarieven? Dan informeren we u schriftelijk of digitaal. Wij informeren u tijdig
voordat wij deze tarieven veranderen en wij melden dan ook dat u onze overeenkomst zonder vaste
einddatum mag beëindigen. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden. Deze bepaling geldt niet voor een
wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
Dit 19.4 is m.i. voor contracten zonder vaste tarieven voor de loopduur.
Het vetgedrukte geeft m.i. aan dat tariefsverhogingen kunnen als die voortvloeien uit een wijziging van heffingen of belastingen (zonder plicht tot tijdig informeren).
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen.
Dit 19.5 geldt m.i. voor "vaste tarieven". Die tarieven kunnen dus wijzigen bij verandering van heffingen en belastingen.
Tja, maar hoe zit het dan, als de overheid de bestaande mogelijkheden tot saldering beperkt of verruimt? Wat mij betreft mag dat een ondernemersrisico zijn dat men aangaat of niet. Wordt de salderingsperiode verlengd dan is dat nadelig voor de energieleverancier denk ik. Maar het is geen "
wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen".
Ik vermoed dat de leverancier zoiets gewoon moet "slikken".
"21.3 Heeft u een overeenkomst met een vaste einddatum en beëindigt u deze overeenkomst eerder dan de
afgesproken einddatum? Dan kunnen wij u hiervoor een opzegvergoeding in rekening brengen. Deze
opzegvergoeding hoeft u niet te betalen als wij de kwaliteitscriteria hebben aangepast zonder dat het moest
van de overheid."
Nog zo'n wazige zin. Wat zijn "kwaliteitscriteria" in hemelsnaam, in deze zin? Alles wat met verandering van de kwaliteit van levering en dienstverlening samenhangt lijkt mij, logischerwijs
. Verzenden ze op enig moment geen papieren afschriften meer, of wordt de telefonische bereikbaarheid beperkt? Het zou zomaar een vigerende reden kunnen zijn om tussentijds gratis op te stappen
?!
Wat ze de klant moeten betalen bij contractbreuk en opzeggen door de energiemaatschappij zelf, daarover lees ik niets. Voer voor advocaten en de rechtbank, waarschijnlijk. Naar bestaande jurisprudentie Googlen, is best interessant...