Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
In ieder geval geen folie op de ramen plakken.
Dank je @DO-it , je brengt precies onder woorden wat ik bedoel :thumbsup:Ik kan me heel goed voorstellen dat men zich zo goed mogelijk wil beveiligen, binnen ieders budget. Het hoeft ook niet in 1 keer, maar hierover nadenken lijkt me helemaal niet verkeerd. Een hoekwoning vraagt weer wat anders dan een flat of middenin een rijtjeshuis. Ik denk dat het tijdens een shtf wellicht beter is om in een ‘arme’ wijk te wonen, dan in een ‘rijkere’ wijk. Dan zo onopvallend mogelijk veilig wonen, met al je prepperkennis en inhoud, lijkt me, een uitdaging en vraagt om een plan! Ben benieuwd @Mayo wat je uiteindelijk beslist en wat je gaat doen en wat je redenen zijn voor deze keuzes.
Maar wat wil je nu eigenlijk? Inbrekers buiten houden of een plunderende meute? In de eeste post heb je het over SHTF dus iedereen gaat gelijk uit van het ergste.
Als er een bende met een grote graafmachine langs komt licht het hele blok zo plat, inclusief de bomen in de voortuin. Om daarna met de lepel jou blikvoorraad op hun gejatte vrachtwagen te gooien.
Als je tijd genoeg hebt kom je overal binnen, zelfs in een kasteel, duurt een paar maanden of langer maar het lukt, dus laat dat nu eens varen en zorg dat je de eeste 10 minuten haalt.
Plak die folie op het raam, het stopt de steen en het hele raam ligt er niet gelijk helemaal uit ( ook wel lekker bij slecht weer). Zorg voor een goed slot en dievenklauwen, ook op de ramen.
Zorg voor verlichting, En een hond, hoe klein ook, schrikt af.
En een hekwerk voor de ramen is een super ding, ook om mensen binnen te houden. Stel je eigen voor, tegen het hek gedrukt tewijl het achter je brand…
En wat dacht je van een stekelstruik onder je raam? Iets waar echte doorns aan zit.
PS, die folies, er zijn te koop die een Europese certificering hebben.
Zal vast niet zo nutteloos zijn als door enkele hier beweert.
@Mayo, je begrijpt zelf best wel wat wij bedoelen.
Je hebt het nu ineens over inbrekers en niet over plunderaars bij een shtf situatie.
Als voorbereiding heb ik een dikke rol ruitenfolie zoals gebruikt door glaszetters die een kapotte ruit moeten afvoeren. Bij breuk houdt de ruit zijn verband, wat nou niet meteen de boze hordes buiten houdt, maar wel de warmte en geuren binnen houdt. Als een beetje grote ruit sneuvelt is het toch een heel gedoe dat weer netjes dicht te krijgen.
he goede tip waarbij ik meteen moet denken aan de andere versie: een stuk glas met kit er op vastkitten.
Ik heb eea aan oude raampartijen van verbouwingen staan.
Maar bedenk bij alles wat gaat het mij kosten en wat is de zwakste schakel in je constructie. Dus bij ramen een houten latje van 1 euro die je ruiten vasthouden.
.
Wij hebben er eigenlijk voor gekozen om niet te veel uit te geven aan hang en sluitwerk. We wonen in een houtenhuis dus met een bijl ben je toch zo binnen. Wel hebben wij er voor gekozen om enkele ruimtes extra te beveiligen zoals de voorraadkamer en onze slaapkamer (hier staat ook een groot deel van de voorraad)
Soort van saferooms eigenlijk.