@SurvWifeAll Dank je, dat is ook het doel van het forum.
Een bekende pionier op het gebied van biologisch tuinieren, Pieter Boxman, hing ook wel houtskool in z'n regenton, maar juist omdat die giftige stoffen algengroei tegengaan. Dan hebben de muggenlarven niet veel om te eten en krijg je geen kweekbak voor muggen.
Na het filteren met een Katadyn (keramisch deeltjesfilter) of Sawyer (kunststof deeltjesfilter) zijn de bacteriën eruit en is het water veilig te drinken. Vooral voor smaakverbetering gebruik je actieve kool, dat vangt heel goed aromaten af. Het filteren van zware metalen en sommige chemicaliën vergt een behoorlijk groot actief koolfilter en een hele trage doorstroomsnelheid, maar gelukkig zitten die stoffen niet of nauwelijks in regenwater.
Regenwater is bijna altijd de beste bron voor drinkwater, zit het eenmaal in de sloot dan spoelt er van alles bij. Chemicaliën van de landbouw en wegen, overstort van rioleringen, etc. Ideaal als je zelf het regenwater kunt opvangen, of anders een bron die niet in contact staat met dergelijke vervuiling. Bv. een meertje/plasje in het bos die alleen door regenwater en grondwater gevoed word. Uitkijken met de lokale eendenvijver in de buurt, daar komt vaak de riooloverstort op uit.
Voor nood kun je dergelijke vervuilde bronnen ook al gebruiken met een goed filter zoals Katadyn of Sawyer, de bacteriën filter je er wel uit en dan krijg je geen diarree of ziekte. Maar ga je maanden of zelfs jaren zelf gefilterd water nuttigen, dan is regenwater meestal de meeste geschikte en schone bron. Zo doen ze het nog in vele landen in Europa waar het waterleidingnetwerk niet zo uitgebreid is als hier. Daar koop je gewoon in de bouwmarkt dergelijke deeltjesfilters.
Het lastige is als je maanden of jaren zelf je water moet filteren, je heel wat
kubieke meters actieve kool nodig zal hebben om zware metalen en chemische verontreinigingen te kunnen filteren. Dat spul is toch vrij duur en itt sommige youtube filmpjes beweren, is het regenereren van gebruikte actieve kool een proces met hele hoge druk stoom wat je thuis niet nadoet in de snelkookpan.
Koken is een andere manier om bacteriën in water te doden, eentje die heel veel energie kost die weleens schaars kon zijn tijdens een crisis. Ook is gekookt water uit de regenton of plas niet bepaald lekker van smaak, het is een afgekoeld algensoepje geworden. Daarnaast slaan heel veel mineralen tijdens het koken neer, zodat je die weer moet aanvullen met je dieet. Het is een laatste redmiddel, als je geen filter hebt.
Ook het toevoegen van dunne bleek, drie druppels per liter, dertig minuten laten inwerken een goede manier om alle ziektemakers uit te schakelen. Drie druppels per liter is zo weinig dat je het niet meer ruikt of proeft.
Zelf heb ik hier geen regenton, vanwege een inpandige regenwaterafvoer, maar 240 liter leidingwater opgeslagen wat ik eens per jaar ververs. Dat werkt ook prima als backup. Daarnaast heb ik twee Sawyer filters, de Squeeze die ik al heel veel op kampeertrips gebruikt heb, een Mini als backup en voor thuis een Aqualine filter:
https://forum.preppers.nl/topic/8005-review-aqualine-12-combinatie-filter/