• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

(review) Citizen BN150-10e

dutch survival

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Beste preppers,

Eerst even een inleiding,
Ik vind dat een goed horloge niet mag ontbreken aan de uitrusting van een man of vrouw, niet alleen in het dagelijks leven maar ook als....
Dus ik opzoek naar een horloge, ik had er nog nooit een gehad dus het was een begin aan een nieuw hoofdstuk voor mij, wat mij als eerste opviel was de ontzettend grote diversiteit aan horloge die er nu op de markt zijn, als 2e de prijs, deze liep ontzettend uiteen, sommige zijn 50 euro de andere 2000,
Als eerst kwam ik op luminox, een mooi horloge, swiss made en waterdicht tot 200 meter ( wat voor mij echt een eis is), maar daar is dan ook wel alles mee gezegd, het model dat binnen mijn prijs range zat was gemaakt van een kunstofsoort, en zag er heel wat mooier uit dan wat ik daarna allemaal op het internet gelezen heb, mijn conclusie; commerciele horloge met een (te) tactische uitstraling.

Dus ik verder zoeken, natuurlijk kwam casio g-schock ook nog even naar voren, maar dit viel voor mij ook meteen weer af door het vreselijke image wat ik de horloge's vind hebben ( veel mensen zullen het er zeker niet mee eens zijn maar dit is wat ik vind) ik vind het namelijk patserige horloge's die mensen dragen die een outdoor tint willen maar dit niet hebben, dus er kwamen eigenlijk nog maar 2 merken naar voren, seiko en citizen, deze beide hebben een goed kwaliteit/prijs verhouding en maken (onder anderen) duikhorloge's, uiteindelijk kwam ik uit op het model dat ik nu bezit, solar powered, waterdicht, mooi vormgegeven, zonder teveel bellen en toeters, wat ook een eis was ( integenstelling tot bijv. een g-schock die doorgaans 5 timers en 28 tijdzones ofzo hebben)

Dan nu, het review;

Zoals al genoemd is het een citizen bn150-10e,
het is een horloge gemaakt door een japans bedrijf wat al een tijdje horloge's maakt, ze worden vooral erg gewaardeerd als duikhorloge's,
Dan nu de specs:

Waterdicht 20 Bar (Duiken)
Soort Glas Mineraal

Kroon geschroefde kroon

Bezel materiaal Roestvrijstaal (RVS)
Bezel functie Uni-directional

Diameter 44.00 mm
Dikte kast 12.00 mm
Kastvorm rond
Materiaal kast Roestvrijstaal (RVS)
Kleur kast zilver

Achterzijde kast Roestvrijstaal (RVS)
Kast-deksel Geschroefde achterdeksel

Soort uurwerk Solar
Merk uurwerk Miyota
Uurwerk nr. E168

Tijdsaanduiding Analoog
Datumaanduiding Datum
Kleur wijzerplaat zwart
Wijzer kleuren glow glow glow

Materiaal band siliconen
Type sluiting gesp
Band Width 20 mm
Lengte band 160 - 230 mm
Kleur Band Zwart

Ik heb dit horloge nu sinds 19 april, het kwam in een mooi doosje, in de vorm van een kleine duikfles, leuk maar het gaat om het horloge, er zaten een paar kaartjes bij, garantie boekje en gebruiksaanwijzing bijv., ook kwam mijn extra bandje (die ik gelijk besteld heb) er bij, dit is een zulu/nato strap van dievas die ik gekocht heb omdat nato bandjes me nou eenmaal fijner lijken.

Eerste gevoel van het horloge;Goed, het voelt allemaal stevig aan en er is niks waaraan ik mee stoor, ( dan is het goed want dit had ik bij mijn leatherman wel vrij wel meteen, en we weten allemaal hoe goed die zijn ;) ) dus ik doe hem maar eens om mijn pols, eerste wat mij opviel was het gewicht, het is geen horloge en als je nog nooit een horloge om hebt gehad dan voel je dit, het eerste halfuur weliswaar, na een tijdje voelde ik het al niet meer en ik moet zeggen, Hij is erg comfortabel ontworpen, ik ging even naar boven om wat te pakken en ik was ontzettend verbaasd over de kwaliteit van de oplichtend delen van het horloge, ze waren erg fel en duidelijk af te lezen. Ook s'nachts kan ik altijd kijken hoelaat het is, aangezien de glow in de dark wel een paar uur vol houd. ( hiervan later foto's, sowieso volgen er nog foto's)

Het uurwerk is gemaakt door miyota, het is een solar power uurwerk en redelijk precies ( zoals te verwachten van een "quartz" horloge, veel mensen gebruiken dit model alleen als vakantie horloge omdat ze dan op een zonnige plek zitten, ik vind dit onzin, het horloge blijft goed lopen en heeft een reservetijd van 180 dagen (5 tot 6 maanden) wat naar mijn mening meer als genoeg is aangezien dit geld als het horloge helemaal geen licht krijgt, dus ook geen kunstmatig licht, en we zijn mensen, we leven in het licht dus dat zit wel goed.
dan de waterdichtheid, ik ga er nog mee(scuba)duiken en zal dan vertellen hoe dat is gegaan, wel heb ik er al mee gezwommen, en in het water gedoken, geen probleem voor dit horloge, eerst in de zon gezeten ( waardoor de warmte in het horloge aardig oploopt) en daarna in een keer in het koude water... nog geen vochtlaagje te zien, dus de temperatuurverschillen zijn opzich ook geen probleem ( ik zeg dit omdat dit mijn ondervindingen zijn, ga niet in curaçao liggen bakken, en spring daarna in het koude water, om vervolgens te zeggen ja maar hij zei...)
Na een tijdje toch maar het Nato bandje erop laten zetten, ik moet zeggen dat dat erg goed staat, en ook nog eens veiliger is, want dat is een van de voordelen die een nato bandje bied, ook het comfort is er beter op geworden.
Prijs kwaliteit verhoud;
Dit horloge kost ongeveer tussen de 170 en 200 euro, voor mij is dit een redelijk bedrag voor een horloge maar het wel zeker waard, ik heb er veel plezier van en zou niet meer zonder willen.
Voor wie?
naar mijn mening is dit een horloge voor iedereen en altijd, het kan wat hebben, en ziet er toch goed uit! niet al teveel zooi erop, gewoon functioneel.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en vragen kan altijd, de foto's komen zo....


mvg DS
 

dutch survival

Elementary prepper
Foto's
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    22.4 KB · Weergaven: 30
  • image.jpg
    image.jpg
    25 KB · Weergaven: 33
  • image.jpg
    image.jpg
    31 KB · Weergaven: 31
  • image.jpg
    image.jpg
    11.5 KB · Weergaven: 30
  • image.jpg
    image.jpg
    16.2 KB · Weergaven: 26

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Beste medepreppers,

Eerst even een inleiding,
ik vind dat een goed horloge niet mag ontbreken aan de uitrusting van een man of vrouw, niet alleen in het dagelijks leven maar ook als....
Dus ik opzoek naar een horloge, ik had er nog nooit een gehad dus het was een begin aan een nieuw hoofdstuk voor mij, wat mij als eerste opviel was de ontzettend grote diversiteit aan horloge die er nu op de markt zijn, als 2e de prijs, deze liep ontzettend uiteen, sommige zijn 50 euro de andere 2000,
Als eerst kwam ik op luminox, een mooi horloge, swiss made en waterdicht tot 200 meter ( wat voor mij echt een eis is), maar daar is dan ook wel alles mee gezegd, het model dat binnen mijn prijs range zat was gemaakt van een kunstofsoort, en zag er heel wat mooier uit dan wat ik daarna allemaal op het internet gelezen heb, mijn conclusie; commerciele horloge met een (te) tactische uitstraling.
Dus ik verder zoeken, natuurlijk kwam casio g-schock ook nog even naar voren, maar dit viel voor mij ook meteen weer af door het vreselijke image wat ik de horloge's vind hebben ( veel mensen zullen het er zeker niet mee eens zijn maar dit is wat ik vind) ik vind het namelijk patserige horloge's die mensen dragen die een outdoor tint willen maar dit niet hebben, dus er kwamen eigenlijk nog maar 2 merken naar voren, seiko en citizen, deze beide hebben een goed kwaliteit/prijs verhouding en maken (onder anderen) duikhorloge's, uiteindelijk kwam ik uit op het model dat ik nu bezit, solar powered, waterdicht, mooi vormgegeven, zonder teveel bellen en toeters, wat ook een eis was ( integenstelling tot bijv. een g-schock die doorgaans 5 timers en 28 tijdzones ofzo hebben)

Dan nu, het review;

Zoals al genoemd is het een citizen bn150-10e,
het is een horloge gemaakt door een japans bedrijf wat al een tijdje horloge's maakt, ze worden vooral erg gewaardeerd als duikhorloge's,
dan nu de specs:

Waterdicht 20 Bar (Duiken)
Soort Glas Mineraal

Kroon geschroefde kroon

Bezel materiaal Roestvrijstaal (RVS)
Bezel functie Uni-directional

Diameter 44.00 mm
Dikte kast 12.00 mm
Kastvorm rond
Materiaal kast Roestvrijstaal (RVS)
Kleur kast zilver

Achterzijde kast Roestvrijstaal (RVS)
Kast-deksel Geschroefde achterdeksel

Soort uurwerk Solar
Merk uurwerk Miyota
Uurwerk nr. E168

Tijdsaanduiding Analoog
Datumaanduiding Datum
Kleur wijzerplaat zwart
Wijzer kleuren glow glow glow

Materiaal band siliconen
Type sluiting gesp
Band Width 20 mm
Lengte band 160 - 230 mm
Kleur Band Zwart

ik heb dit horloge nu sinds 19 april, het kwam in een mooi doosje, in de vorm van een kleine duikfles, leuk maar het gaat om het horloge, er zaten een paar kaartjes bij, garantie boekje en gebruiksaanwijzing bijv., ook kwam mijn extra bandje (die ik gelijk besteld heb) er bij, dit is een zulu/nato strap van dievas die ik gekocht heb omdat nato bandjes me nou eenmaal fijner lijken, eerste gevoel van het horloge;
goed, het voelt allemaal stevig aan en er is niks waaraan ik mee stoor, ( dan is het goed want dit had ik bij mijn leatherman wel vrij wel meteen, en we weten allemaal hoe goed die zijn ;) ) dus ik doe hem maar eens om mijn pols, eerste wat mij opviel was het gewicht, het is geen horloge en als je nog nooit een horloge om hebt gehad dan voel je dit, het eerste halfuur weliswaar, na een tijdje voelde ik het al niet meer en ik moet zeggen, hij is erg comfortabel ontworpen, ik ging even naar boven om wat te pakken en ik was ontzettend verbaasd over de kwaliteit van de oplichtend delen van het horloge, ze waren erg fel en duidelijk af te lezen. Ook s'nachts kan ik altijd kijken hoelaat het is, aangezien de glow in de dark wel een paar uur vol houd. ( hiervan later foto's, sowieso volgen er nog foto's)
Het uurwerk is gemaakt door miyota, het is een solar power uurwerk en redelijk precies ( zoals te verwachten van een "quartz" horloge, veel mensen gebruiken dit model alleen als vakantie horloge omdat ze dan op een zonnige plek zitten, ik vind dit onzin, het horloge blijft goed lopen en heeft een reservetijd van 180 dagen (5 tot 6 maanden) wat naar mijn mening meer als genoeg is aangezien dit geld als het horloge helemaal geen licht krijgt, dus ook geen kunstmatig licht, en we zijn mensen, we leven in het licht dus dat zit wel goed.
dan de waterdichtheid, ik ga er nog mee(scuba)duiken en zal dan vertellen hoe dat is gegaan, wel heb ik er al mee gezwommen, en in het water gedoken, geen probleem voor dit horloge, eerst in de zon gezeten ( waardoor de warmte in het horloge aardig oploopt) en daarna in een keer in het koude water... nog geen vochtlaagje te zien, dus de temperatuurverschillen zijn opzich ook geen probleem ( ik zeg dit omdat dit mijn ondervindingen zijn, ga niet in curaçao liggen bakken, en spring daarna in het koude water, om vervolgens te zeggen ja maar hij zei...)
Na een tijdje toch maar het Nato bandje erop laten zetten, ik moet zeggen dat dat erg goed staat, en ook nog eens veiliger is, want dat is een van de voordelen die een nato bandje bied, ook het comfort is er beter op geworden.
prijs kwaliteit verhoud;
dit horloge kost ongeveer tussen de 170 en 200 euro, voor mij is dit een redelijk bedrag voor een horloge maar het wel zeker waard, ik heb er veel plezier van en zou niet meer zonder willen.
Voor wie?
naar mijn mening is dit een horloge voor iedereen en altijd, het kan wat hebben, en ziet er toch goed uit! niet al teveel zooi erop, gewoon functioneel.

ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en vragen kan altijd, de foto's komen zo....


mvg WK

Geweldige horloges, heb er zelf ook twee, eentje is al ruim 20 jaar oud en werkt nog perfect, wel de onderhoud door de importeur laten doen.

IMG_1546.JPG IMG_1544.JPG
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Die ecodrive is cool! Ik heb een traser gehad maar helaas dat ronda uurwerk was niet zo stevig als de rest.

Nu (weer terug naar) Russische horloges. Tegenwoordig ook al aan de prijs, maar vroeger kostten ze niet veel.

Dit is mijn trouwe metgezel, een Vostok Expedition Trophy 2006. Automaat, 100m waterdicht. Heb ook nog oudere militaire dingen liggen, zoals een Vostok Amphibia, 200m waterdicht. Lelijk, maar oer degelijk. Die laatste kostte mij toen iets van 50 euro nieuw....

image.jpeg
 

dutch survival

Elementary prepper
Kleine update, heb het apparaat nu ongeveer een jaar, nog steeds niks op aan te merken, vertrouw het volledig.
waterdichtheid zit goed, houd hem altijd om bij zwemmen en douchen enz. ook geen problemen met van koud naar warm water ondervonden.
glas houd het ook priema, ondanks dat het gewoon mineraal is zit er pas een klein ondiep krasje in en een klein puntje.
Er is niks los gaan zitten, loopt nog perfect, zou echt geen ander horloge willen.

alleen maar aan te raden dus!

Mvg DS
 
Bovenaan