• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] Olight S15 Baton (AA LED zaklamp)

Vandaag had ik voor de 2e keer een batterij vast zitten in de Olight s15. De batterij was een Ladda van Ikea. De oplaadbare van 2450 mAh. Bij de dump waar ik toevallig was werd me verteld dat alleen de Olight batterijen geschikt zijn voor de lamp.

Dat zijn deze baterijen https://www.bever.nl/p/olight-14500...mzR_kmNPTWlgvpezOJxP-Deob6XfFb6RoCP8gQAvD_BwE.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het is best vervelend om de batterij er steeds door er een schroefje in te draaien er uit te moeten halen. :confused:

Hier gaan er gewone Lidl alkalines in, Eneloops en oplaadbare 'Tronics'. Geen problemen met vastzitten. Wel heb ik ooit een lekkende batterij gehad en moest de achter gebleven aanslag verwijderen (met schuursponsje).

De marge is echter klein, als je een batterij hebt met wat dikker plastic er omheen, kan ik me voorstellen dat het snel gaat knellen. Zouden ze echter de boel een halve millimeter ruimer maken, heb je weer kans op rammelende batterijen en dat is ook niet fijn.

@Tanfana Gebruik van onbeveiligde 18650 batterij wordt altijd ten strengste afgeraden door de fabrikant, mede omdat door gebruik van onbeveiligde batterijen geen garantie meer wordt gegeven op het product. Zou graag ook het batterij vermogen van mijn accu's omhoog willen krijgen, maar je wordt ondertussen helemaal dood gegooid er mee en het is nog best lastig om geschikte te vinden.

Offtopic maar: Interessante info... Zou iemand, @Niels of een andere kenner, een topic willen starten met informatie over hoe om te gaan met de verschillende soorten batterijen?
Lees van alles nieuws hier... maar ook wel weer wat verwarrend.
Dus alles overzichtelijk, do's en don'ts, op een rijtje zou wel fijn zijn.
Wie weet, of waarschijnlijk, doe ik van alles fout met die dingen (heb vooral van die 18650 cheap versie, geen idee of die beveiligd zijn of niet? :confused:)?
Wat te doen om de levensduur batterij/accu zo lang mogelijk te laten zijn?
Ontladen of niet en hoe en waarom?
Etc.

Bij voorbaat dank. :)

Zou iemand, @Niels of een andere kenner, een topic willen starten met informatie over hoe om te gaan met de verschillende soorten batterijen?
Ik heb al wel eens een >zaklampentopic< geopend die ook gaat over de bijbehorende batterijen en cellen etc.
Ik zal het e.e.a. binnenkort weer bij gaan werken, zodat de openingspost overzichtelijk word, en ook het e.e.a. over batterijen toevoegen.

Ik kan eventueel ook tips geven over relatief goedkope zaklampen die wel super goed zijn :).

Komt dus goed, maar geef me even tijd, en gaat veel tijd in zitten.

De Ladda baterijen zijn Eneloop met een ander merkje er omheen. Het probleem is dat de batterij klemvast komt te zitten in de lamp. Ik ga eens proberen het plastic van de batterij te halen.
Om de batterij op te laden hebben we een Ladda oplader ook van Ikea.
Ook hebben we een Olight oplader. Ooit eens via Aliexpress gekocht.

De isolatie verwijderen? Niet verstandig ivm kortsluiting.

Offtopic maar: Interessante info... Zou iemand, @Niels of een andere kenner, een topic willen starten met informatie over hoe om te gaan met de verschillende soorten batterijen?
Lees van alles nieuws hier... maar ook wel weer wat verwarrend.
Dus alles overzichtelijk, do's en don'ts, op een rijtje zou wel fijn zijn.
Wie weet, of waarschijnlijk, doe ik van alles fout met die dingen (heb vooral van die 18650 cheap versie, geen idee of die beveiligd zijn of niet? :confused:)?
Wat te doen om de levensduur batterij/accu zo lang mogelijk te laten zijn?
Ontladen of niet en hoe en waarom?
Etc.

Bij voorbaat dank. :)

18650 cellen hebben veel power en vergen aandacht.
- Berg ze altijd op in een hoesje/doosje, los in de zak is niet slim, als deze kortsluiten heb je een leuke chemische brand. - Als de 'wrap', de plastic isolatie is beschadigd, vervang deze.
- Andere beschadigingen, voer ze af, met een stuk plakband eromheen (tegen kortsluiten)

Vermijd ook de Chinese 'Ultrafire', 'Trustfire', etc merken, dat 'fire' staat niet voor niets in de naam. ;) 18650's haal je liever niet uit China, teveel kans dat je een niet originele cel krijgt.

Goede 18650's koop je het meest voordelig en betrouwbaar bij nkon.nl. Je hebt diverse types, 'unprotected', 'protected', met en zonder 'button', die verschillen allemaal dus wat in lengte. Ook het aantal ampères wat ze kunnen leveren verschilt, voor powerbanks en zaklampen heb je geen 18650 nodig die 25 ampère kan leveren, dat wordt pas belangrijk bij apparaten die heel veel vermogen vragen.

Li-on cellen hoef je niet te ontladen en gaan het langst mee als je ze bijtijds oplaadt. Meeste lampen en andere apparaten ontladen deze cellen tot 3,2 volt. Zelf laad ik ze meestal al op voordat ze half leeg zijn, dus zelden minder dan 3,6 volt en dan bij voorkeur opladen met een zo laag mogelijke laadstroom (op sommige laders instelbaar). Dat gaat langzaam (duurt de hele nacht) maar is weer beter voor de levensduur.

Terug
Bovenaan