• Helaas zit er een fout in de forumsoftware waardoor je de forumregels moet accepteren voor je deze kunt lezen. Onze excuses hiervoor. Mocht je na het lezen alsnog niet akkoord zijn, stuur dan even een PM aan phtvs
  • Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[Review] True Utility FireStash

AWOL

Prepper goeroe
https://www.prepshop.nl/true-utility-firestash-peanut-lighter-mini-aanstek.html
8.95 €

VTZt9yE.jpg


Ik kocht mijn True Utility FireStash denk ik rond 2011-2012 NIET bij de Prepshop want die bestond toen nog niet ;) Later had de Prepshop de originele Peanut Lighter in het assortiment maar om redenen mij niet bekend werd die ergens in 2014 vervangen door de True Utility FireStash.

Mijn True Utility FireStash:

KvA0ICe.jpg


Voordelen t.o.v. Zippo en gas aanstekers:

-klein en robuust, te gebruiken als sleutelhanger aansteker
-te (her-)vullen met verschillende soorten benzine
-vervangbare vuursteentjes
-O ring / afsluitbaar waardoor benzine minder snel verdampt en geen lekkage
-eventueel inzetbaar als waterdichte container voor andere (kleine) spullen zoals geld of medicijnen
-verstelbare en vervangbare lont (Zippo lont past)

Specifieke na- en voordelen van de True Utility FireStash vs Peanut lighter: (TU vs PL)

(Disclaimer: er zijn nog andere fabrikanten dan TU en PL van vergelijkbare aanstekers)

-afgeronde onderkant van de TU waardoor deze niet als "kaars" gebruikt kan worden voor klusjes waarbij een open vlam handig is en je beide handen vrij moet hebben. Enige creativiteit kan dit oplossen. De nieuwe generatie Peanut Lighters hebben nu wel een afgevlakte onderkant.
-In tegenstelling tot de PL past in de TU wél de dikkere Zippo vuursteentjes

Nieuwe generatie Peanut Lighter:
QQJAUqS.jpg


Praktijk ervaring:

Aanvankelijk was ik niet helemaal tevreden met de True Utility FireStash, het kostte soms veel moeite om hem aan te krijgen. Soms kan dit veroorzaakt worden doordat er teveel brandstof in de aansteker zit, het vuursteentje is dan wat nat. Tevens, net als bij een Zippo, zal er vaak benzinedamp rond de lont zitten als je de aansteker net open hebt, er is dan te weinig zuurstof rond de lont. Even wachten lost dit op.
Zeker wanneer de brandstof op raakte brandde de TU niet goed.

Ik heb op een gegeven moment de aansteker uit elkaar gehaald en ik vond de lont erg kort. Deze heb ik vervangen door een langere lont uit een oude nep Zippo en dat zorgde voor een veel betere werking en ook ontstak de TU nu makkelijker en de langere lont was beter in staat brandstof omhoog te leiden, zeker wanneer de brandstof wat meer aan het opraken was. Of dit in de huidige modellen is veranderd weet ik niet.

Je leest nogal wat verschillende ervaringen over hoe lang een True Utility FireStash of Peanut Lighter de brandstof vast houdt. Mijn persoonlijke ervaring is dat je er NIET op kunt rekenen dat na 2 jaar de aansteker nog vol is, er vindt toch enige verdamping plaats. Sommige beweren dat hun aansteker het na een jaar nog steeds volop doet maar die van mij verliest in zo'n 6 tot 8 maanden toch alle brandstof.

Ik vind de O ring van de TU erg dun en na verloop van tijd is de kans groot dat deze verhard en uiteindelijk scheurt. Als de O ring dan niet wordt vervangen mag je er vanuit gaan dat de verdamping nog sneller plaats zal vinden.

De chroomlaag is niet erg sterk en zal er snel afslijten, vooral wanneer je de TU aan de sleutelbos hebt. Dit maakt uiteraard voor de functionaliteit niet uit en persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van patina op gebruiksvoorwerpen.

Het is een open vlam dus de TU is gevoeliger voor wind dan bijvoorbeeld een Zippo.

Conclusie:

Prima aansteker voor tijdens tripjes en in de BOB als noodaansteker waarbij het verstandig is de aansteker eens in de zoveel tijd te hervullen en niet er vanuit te gaan dat deze het na een jaar nog doet.
Wel is het jammer dat de aansteker niet uit zichzelf rechtop kan staan, maar is qua prijs / kwaliteit verhouding een aanrader.
 

Ray

SHTF Expert
Ik zelf heb de voorloper hiervan, de Peazip lighter. Eigen testje uit het verleden liet zien dat na een half jaar dagelijks dragen aan de sleutelbos zonder bijvullen hij het nog prima deed. Er verdampt dankzij het rubber ringetje nauwelijks wasbenzine (in tegenstelling tot een Zippo). Nadeeltje van de Peazip is dat er super dunne vuursteentjes in gaan en die van Zippo of wegwerp aanstekers niet passen, zoals @AWOL al opmerkte.
 
Bovenaan