Ray verdiep je maar eens in actieve kool hoe waardevol het kan is, je zal verbaast zijn.
Zelf in het lichaam pakt het virussen aan denk aan Norit
Actieve kool in gasmaskers.
Chemicaliën bestrijding
Nucleaire rampen.
Medicatie uit het water halen.
Als aanvulling op de Sawyer of keramische filter (bv. Katadyn), kom je heel ver in het maken van drinkwater
Daarom zeg ik ook:
In combinatie gebruiken is super, zo'n Sawyer haalt al best veel smaak uit het water, maar daarna over de actieve kool geeft helemaal een goed resultaat.
Actieve kool en deeltjes filters doen niet hetzelfde maar zijn beide nuttig, actieve kool vooral vanwege de smaak van het water.
Sommige chemicaliën kunnen goed opgenomen worden door actieve kool (lang niet alle), maar een klein filtertje zal niet de zeer schadelijke zware metalen kunnen filteren, bv arseen, vroeger veel gebruikt als landbouwgif en nog steeds veelvoorkomend in bv. putten (helemaal in 't voormalige Oostblok). Dat vereist grotere filters en lange doorloop tijden.
Ik heb ooit eens e.o.a. gecombineerd compact filter gedemonstreerd gezien op een SC. Ging gewoon in een vieze drinkwaterbak voor paarden, het stonk echt, maar eruit kwam helder, fris water. Probleem is wel dat zo'n klein (vervangbaar) actieve kool elementje binnen 10 liter verzadigd is bij zulk vies water. Je moet dus vrij veel van dat spul meenemen of preppen (gelukkig oneindig houdbaar, mits goed afgesloten). Een goede methode om zelf actieve kool te regenereren zal lastig worden, de industrie herbruikt zijn actieve kool vaak vele malen.
Ook als je water kookt is een deeltjes filter onmisbaar, gekookte algen/sediment/plantenvezels smaken namelijk vreselijk.
Stap één is dus altijd een deeltjes filter, je zakdoek, sjaal, t-shirt en bij voorkeur een technische super innovatie als een sawyer of ander merk/type die bij jou gebruik past. Kun je voorfilteren met je zakdoek, iets anders of wat dan ook, doe het wat het spaart sowieso welk filter je ook gebruikt.
Zelf gebruik ik al een paar jaar een Sawyer Squeeze en zelfs met het veenwater vol micro vezeltjes houdt hij behoorlijk lang uit zonder terugspoelen. Hij heeft dan wel een paar maal het filtermateriaal oppervlakte vergeleken met de mini.
Heb je actieve kool, dan is dat stap twee en hoe trager het water er door gaat, des te beter het werkt. Een klein filter zal slechts heel beperkt bepaalde chemicaliën uit het water halen en nog geeneens de schadelijkste waarover je zorgen zou moeten maken als je eens honderd liter van dat water voor nood moet drinken. Het is vooral de smaak van het water wat er op vooruit gaat.
Daarna wil je in sommige gevallen het water nog beter steriliseren en ook alle risico's met virussen (hoewel die beperkt zijn in Europa) uitsluiten. Dat kan door koken of UV licht, daar zijn ook interessante gadgets voor te koop, zoals de steripen.
https://www.steripen.com/
Waterfilters, actieve kool, Uv-licht, als alles op is, gaat veilig drinkwater on-the-go toch weer een hoop brandstof kosten wil je zekerheid hebben. Die grapjohanssen die kampvuur kool in een halve liter petflesje verzwaren met kiezels en dat een waterfilter durven te noemen moet je niet vertrouwen. Actieve kool is heel wat anders dan houtskool, dat is een factor 100.000 minder effectief dan actieve kool. Ik heb vroeger tijdens tripjes vaak genoeg uit bergbeekjes gedronken zonder koken of filteren en ben nooit ziek geworden. Toch is dit niet aan te raden. Veilig water is levensvoorwaarde één en iedere prepper zou hier terdege kennis van moeten nemen om indien nodig de juiste afwegingen te kunnen maken met de beschikbare middelen. Als de SHTF wil je niet zelf ook aan de diarree zijn.
Ledlampjes en waterfilters, dat zijn voor mij echt de twee beste ontwikkelingen voor het kamperen/overleven in 't wild/shtf gebeurtenissen van de afgelopen 30 jaar. Ok en m'n tent weegt nog maar 2 ons meer dan m'n tarp.