Beste mensen, inmiddels heb ik behoorlijk wat ervaring met sensoren en schakelaars die via Wifi werken en via een app op de telefoon bereikbaar zijn, waar ook ter wereld. Mijn airco's kan ik bedienen, lampen, temperaturen in huis aflezen, van alles aan 230V spul schakelen, rookmelders en PIR bewegingsdetectoren uitlezen, noem maar op.
Echter, voor buiten heb ik idee in een nieuwe opzet. De deurcontacten en bewegingsmelders daar, hebben nogal eens last van een mindere Wifi ontvangst en de batterijen gaan minder lang mee dan ik zou willen.
Mij staat een draadloze perimeterbeveiliging voor ogen die met minimaal stroomverbruik ook in crisistijden werkt.
Zonder de vrouw op wacht te hoeven zetten bij het aardappelenveldje of de biervoorraad, is er dan prima te slapen, "met een oor op de alarmontvanger" natuurlijk
Denk daarbij aan Passief-Infra-Rood (PIR) bewegingssensoren, elk gevoed door twee AAA alkaline batterijtjes, die via het Zigbee protocol draadloos contact houden met een basisstation. Dat werkt prima op 5V USB, en is dus geschikt voor off-grid powerbanks en accu's.
Het grote voordeel van Zigbee is, dat het energiezuiniger is dan Wifi, dat het een netwerk vormt en dus niet snel zendbereikproblemen kent, en dat terugmelding standaard is. Je krijgt bijvoorbeeld bij een deurcontact dus niet alleen een melding bij openen, maar ziet ook of een deur open of dicht is.
Ik ga PIR sensoren op stokken proberen, die eenvoudig overal in de tuin te steken zijn. Simpele glasfiber plantsteun-stokken met daarop PIR sensoren zoals deze met een detectiebereik van 6m onder 128 graden, dus net even meer dan 1/3 van een cirkel.
Ik heb er nu een stel besteld om uit te proberen. Om het waterdicht te krijgen kan ik er een kapje over maken, maar een simpel boterhamzakje en elastiek zou ook afdoende moeten zijn.
Nu lijkt een detectiebereik van 6 m klein, maar 10 m uit elkaar is dan nog zeker dekkend, en dichter bij elkaar maakt het mogelijk om foutmeldingen te voorkomen. Laat pas alarm geven zodra twee detectoren beweging melden bijvoorbeeld. Ook is er al zoiets ingebouwd. Naar keuze gaat er na een eerste detectie een timer lopen, en pas bij herhaling volgt er alarm. Ook zijn de detectoren natuurlijk simpel met plakband of "luifeltjes" deels af te schermen om valse meldingen te voorkomen. Ik ben benieuwd of dit systeem gaat werken... ik denk van wel...
Een alarm gaat via bluetooth of Wifi vanuit het Zigbee basisstationnetje, direct naar de smartphone en/of naar toeters en bellen en Internet. Allerlei andere sensoren zijn er ook draadloos aan te koppelen, zoals alarmknoppen, deurcontacten en dergelijke zaken:
Het idee ervoor kwam een beetje van die radarbeveiliging die indertijd door de Amerikanen op Titan II raketbases werd gebruikt. Meerdere sensoren op palen.
Volgens mij wordt er ergens anders ook aan een dergelijke perimeterdetectie gesleuteld, maar dan met echte radar... Niet door mij, en streng geheim natuurlijk...?
Wie denkt er ook over zoiets na?
Ik zou bijna de alarmknop vergeten die ik meebestelde (ik betaalde €4,32). Vooralsnog is die even voor testdoeleinden maar ik kan mij voorstellen om er later van bij te kopen. Ze zijn ook voor muurmontage te krijgen, tegen vergelijkbaar lage prijsjes: