• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Schakelen tussen dag en nacht tarief op draaischijfmeter

FKAGB

Prepper goeroe
Ik keek de afgelopen dagen wat vaker naar onze energiemeter om te zien of we daar nog wat kunnen besparen. Het viel me op dat de meter heel de tijd op de dagstand bleef staan, het is zo'n slimme meter met draaischijf die heel slim kan bijhouden hoeveel stroom je verbruikt.

Nu blijkt dat sinds 1 mei de toonpuls die zorgt voor de schakeling tussen dag en nacht wordt uitgeschakeld en dat je met een draaischijfmeter geen gebruik meer kan maken van hoog en laag tarief. Uiteraard hebben ze hem uitgezet tijdens het dagtarief en heeft de energieleverancier daar voor het gemak maar even niets over gecommuniceerd.

Nu maakt het met onze lage meterstanden (we gebruiken nog geen 900 kwh totaal per jaar) niet zo heel veel uit maar het kan wel veel schelen als je meer stroom verbruikt.
Tip, check dus als je een oudere meter hebt en je gebruik maakt van twee tarieven of de meter nog wel schakelt.

Ik heb al voor het 3e jaar uitsluitend nachttarief. 4x heb ik erover gecommuniceerd en een monteur zou een andere meter plaatsen. Telkens hadden ze geen 3 fase meter.

Toen heb ik gecommuniceerd dat het probleem en de actie nu bij hun ligt. Ik betaal alleen nachttarief tot op heden.

Laatst bewerkt:
Weet je zeker of er nog wel nacht tarief bestaat in je gemeente.
Het vastrecht voor nacht tarief is hoger dan overdag en de kwh prijs is nagenoeg gelijk aan de dag tarief kwh.
Ofwel onder de streep is nacht net zo duur als dag per verbruikt kwh.

In nederland dan!

Eneco schrijft op hun site dat nacht tarief alleen voordeliger is als je meer als 40% van al je dag energie verbruik tussen 23:00 en 7:00 is.
Mischien hebben ze je wel over gezet naar enkel tarief omdat dat overdag weer goedkoper is als je die 40% niet haalt.

Ons gezin haalt nooit de 40% snachts dus er valt voor mij weinig winst te behalen.
Alleen de verlichting en koelkasten vriezers en dat soort zaken verbruiken in de 16h overdag gemiddelt meer energie als dat ik snachts met 1 wasmachine, droger en vaatwasser kan inhalen. Of we moeten nachtdiensten gaan werken om de machines te laten draaien.

Wij gaan ook gewoon over naar 1 tarief. We gaan nog wel wat minder stroom gebruiken. Ik verwacht uit te komen op 700 kwh per jaar. Dan is het daadwerkelijke gebruik nog maar een heel klein deel van de kosten en maakt het feitelijk niet meer uit of je dat op 1 of 2 tarieven doet.

Is dat mogelijk naar 1 tarief? Op nieuwe stek zit ook dag en nacht tarief meter, heb weinig vertrouwen in dat hele ding. Verbruik daar is per dag hoger dan verwacht en dat terwijl alleen de cv aangesloten is. Ik ben erg bang dat mijn jaren lange laag verbruik flink omhoog schiet op nieuwe stek.

Ik weet niet of je op je nieuwe stek kan vragen aan huiseigenaar om een enkelvoudige meter.
Als ja dan krijg je natuurlijk (als huurder) een slimme meter.

Ik zou eerst gewoon regelmatig op vaste tijdstippen (elke ochtend na opstaan bv) de meterstand noteren plus wat je gedaan hebt. Wassen, drogen etc.
Nog nauwkeuriger: stand van voor slapen gaan noteren als "alles" uit staat.
En vergis je niet in stille gebruikers: voedingen die aanstaan, router, ventilatie etc.

Met het motto in mijn hoofd een is geen had ik twee tellers. Een enkel voudige en een dag en nacht teller.
Nu met het stop zetten van mijn bedrijf moest er een van die meters verdwijnen. Omdat je in België deze moet huren aan een nutsvoorzienigs bedrijf dus ik heb gekozen om de enkelvoudige te behouden. Omdat de andere een hogere huur had. En omdat ik ook minder s'nachts stroom ging verbruiken.
Maar @FKAGB ik snap niet hoe je het voor elkaar krijgt om maar 700kw te verbruiken op jaarbasis.

Flos da's niet moeilijk zo''n lage energie verbruik.

@petroman er zit een "slimme" meter in met dag en nacht meter. Al draaien ze alle beide overdag. :confused: Ik woon er nog niet, kan dus niet dagelijks op een zelfde moment opschrijven. Gelukkig heb ik weinig elektra slurpende dingen. Heb niet voor niets nu 600 kWh verbruik. Het hangt straks van de cv en de slimme meter af.

@Flos het is haalbaar maar we hebben gewoon weinig spullen die stroom gebruiken. Geen televisie, geen stereoset, geen dvd speler etc. Verder alleen led lampen die spaarzaam aan gaan. Onze bel was al een tijdje stuk en we missen hem niet. Wist je dateen beltrafo per jaar 26 kwh gebruikt? Die staat nu dus ook uit. De CV ketel gaat op een tijdklok helemaal uit s nachts. In eerste instantie voor het geluid maar het scheelt weer een beetje stroom.

Vanaf 14 september hebben we ook geen internet meer. Scheelt voor het abonnement maar een beetje router slurpt al snel 60 kwh per jaar.

Behoorlijk extreem allemaal en je moet het willen, maar wij zien het als besparen om straks leuke dingen te kunnen gaan doen.

@Lai de meeate energieleveranciers staan 1 tarief toe ook met een dubbele meter. Ze tellen dan gewoon meter 1 en 2 bij elkaar op. Daar heb je dus geen aparte meter voor nodig.

• Leuk
Waarderingen: Lai
Laatst bewerkt:
Oke. Hier is het dan omgekeerd. Er wordt kwistig omgesprongen met elektrischteit Koken op stroom strijken wasmachine vaatwasser. Maar ook lasapparaten zaagmachines boormachines en batterijen opladen. In als we dat niet gebruiken is het de jaccusie of een van de sauna 'staat

@Flos het is haalbaar maar we hebben gewoon weinig spullen die stroom gebruiken. Geen televisie, geen stereoset, geen dvd speler etc. Verder alleen led lampen die spaarzaam aan gaan. Onze bel was al een tijdje stuk en we missen hem niet. Wist je dateen beltrafo per jaar 26 kwh gebruikt? Die staat nu dus ook uit. De CV ketel gaat op een tijdklok helemaal uit s nachts. In eerste instantie voor het geluid maar het scheelt weer een beetje stroom.

Vanaf 14 september hebben we ook geen internet meer. Scheelt voor het abonnement maar een beetje router slurpt al snel 60 kwh per jaar.

Behoorlijk extreem allemaal en je moet het willen, maar wij zien het als besparen om straks leuke dingen te kunnen gaan doen.
Even uitgerekend, dan zou die 2,968Wh moeten verbruiken... DAT is echt wel heel veel voor een onbelaste transformator. Dat is vergelijkbaar met een ledlamp van 3Watt.

Elektrische deurbel heb ik ook verwijdert, ga over op de ouderwetse druk deurbel met schelp aan de binnen kant van de deur. Lekker low-tech. ;) Heb ook nog eentje met trekstaaf met touw naar een bel op een veer. Ding maakt alleen een takke herrie. Buren kunnen dat niet waarderen. :fluit:

@FKAGB ik zal eens bellen met leverancier. Maandkosten moeten ook naar beneden. Ze hebben mijn verbruik gezet op wat het gezin van 4 voor mij verbruikte :eek: Mijn verbruik staat totaal in het niets in vergelijking. Verbruik +/- 600 kWh per jaar.

Ze hebben mijn verbruik gezet op wat het gezin van 4 voor mij verbruikte :eek: Mijn verbruik staat totaal in het niets in vergelijking. Verbruik +/- 600 kWh per jaar.

Kan je gewoon zelf doen bij mijn(vulhierjeenergieleverancier in)
Alle (?) energieleveranciers hebben zo'n persoonlijke inlogpagina waar je van alles kan regelen. Ook je maandelijkse voorschotten.

Even uitgerekend, dan zou die 2,968Wh moeten verbruiken... DAT is echt wel heel veel voor een onbelaste transformator. Dat is vergelijkbaar met een ledlamp van 3Watt.
Het klinkt mij ook wat veel, maar ik heb olino.org als bron en die zijn doorgaans goed geinformeerd.

Sinds gisteren lijit de jeter weer te schakelen. Ik had al met de netbeheerder gebeld en die zouden langskomen. terwijl de dame aan de lijn de afspraak in het systeem wilde zetten zag ze dat er al een afspraak stond voor de plaatsing van een slimme meter. Ik wist van niks en heb meteen geweigerd. Dus zou de monteur komen kijken voor reparatie en als dat niet mogelijk was vervanging voor een digitale meter. Ligt er vandaag een brief in de bus die begint met: u heeft gebeld om een slimme meter te laten plaatsen. Misschien moet de netbeheerder wat slimmer worden.....

Kan je gewoon zelf doen bij mijn(vulhierjeenergieleverancier in)
Alle (?) energieleveranciers hebben zo'n persoonlijke inlogpagina waar je van alles kan regelen. Ook je maandelijkse voorschotten.

Al "bewerkt", maar schijnbaar hebben zij het nog niet aangepast. Rekening gister binnen gekregen. Hoog bedrag.

Stekker cv er uit en nachtmeter staat stil :confused: Netbeheerder komt langs. Waarschijnlijk foute aansluiting. :lips:

@FKAGB, de zgn. slimme meter is dezelfde digitale meter die jij krijgt. Alleen wanneer jij geen slimme meter wil, dan wordt de communicatie module uitgezet.

Vertel de monteur dus nogmaals dat de communicatie module uit moet omdat je geen slimme meter wil.

Terug
Bovenaan