Wat doen jullie met je huisdieren als je ze niet mee zou kunnen nemen?
Ik heb bv geen auto en wel 3 katten die nog nooit uit de tuin zijn geweest
omdat ik niet wil dat ze overreden/vergiftigd worden of anderen overlast bezorgen.
Ik denk hier dus wel over na maar kan maar niet tot een oplossing komen als ik omdat het veiliger is mijn huis zou moeten verlaten
Meestal kom ik tot de eind conclusie dat ik dan maar samen met hun ons einde tegemoet ga in huis.
Ik woon aan de rand van een stad en denk ook wel eens zou ik ze dan in het veld zetten maar die gedachte om ze daar achter te laten kan ik ook niet verdragen.
Ik weet nl niet of ze genoeg survival instinct zouden hebben om te overleven en de gedachte dat ze dan misschien door anderen gevangen zouden worden en opgegeten zouden worden maakt me misselijk.
Toch maar samen hemelen vrees ik...
ik kan je vrees heel goed begrijpen, mijn vader heeft ook 3 katten en die durft hij ook niet buiten te laten want als ze overreden worden vergeeft hij het zichzelf nooit, bij zijn buurman hangt namelijk ook sinds 2011 een bordje achter het raam van een vermiste kat . . .
kijk het jachtinstinct hebben ze heus nog wel, daarom rennen ze achter balletjes en vliegjes aan, maar als die katten van hem ( stel lieve mutsen
) dan zo'n vlieg onder hun pootjes hebben weten ze niet wat ze moeten doen, staan ze daar maar, zo van 'ja en nu?', maar dan ontsnapt de vlieg weer en dan kunnen zij ook weer.
mijn vader heeft ook een aquarium ( had hij al voordat hij katten kreeg ) en het enige wat die katten met dat aquarium doen is erop liggen voor de warmte en hun pootje door een klein gaatje achter de bak steken om zo het viswater van hun pootjes af te likken.
als ze op de bak liggen kijken ze wel naar die vissen ( door een gleuf in het deksel ) maar totaal niet als een jager, meer als een verveelde bankhanger.
Ik ben van plan later konijnen te nemen, niet om op te eten ( althans, zo lang mogelijk uit stellen in case SHTF ) , maar dan ga ik dat hok wel zó maken dat het nachthokje eraf te halen is, en aan te sluiten is op een inklapbare ren, dan kan ik ze in de zomer bijvoorbeeld lekker op het gras laten huppelen. en als ik op vakantie ga kan het beesie gewoon mee zonder zich akelig te voelen. Mijn opa heeft ook een konijn, en om moeilijkheden met verzorging regelen enzo te voorkomen, nam hij het beestje mee in een geïmproviseerd hokje van sinaasappelkistjes, en op de campinglocatie waren konijnenhokken aanwezig voor het dier ( het is zo'n 'kamperen bij de boer' camping ) alleen daar werd hij heel ongelukkig van, hij miste zijn eigen hokje. hij ging ook pas weer eten toen ze weer thuis waren.
Dus vandaar, als zo'n dier op SHTF locatie nog steeds in zijn eigen omgeving is voelt hij zich minder gestrest.
je kan bijvoorbeeld proberen om zelf mandjes te maken. zo'n hokje die je ook altijd op die krabpalen zien, die je er dan af kan halen en mee kan nemen, een soort reismandje waar ze eigenlijk elke dag al inzitten, dan is de reis een stukje minder stressvol denk ik.
ik heb het opzich makkelijk, ik kan desnoods mijn goudvissen een mooi leven in de sloot gunnen, al moet het dan geen winter zijn. maar dan hebben ze de meeste kans op overleven. als ik nu bijvoorbeeld muggenlarven in het water doe zijn die zo verslonden, een goudvis bewaard zijn instinct meestal wel. het enige waar ik me zorgen om zou hoeven maken in een grotere vis.
het blijft altijd een pijnlijk moment, een dier verliezen, of het nou is omdat hij sterft of omdat je hem vrij moet laten. het doet gewoon pijn. succes
@Layla