Vandaag even rust en de Singer bekeken . Oa dus het steekverstel gedeelte .
Het liet mij niet met rust dat iemand mij vertelde dat de hele as eruit moest .
Beetje goedgelovig gebleven ondanks dat ik al wist dat dat gewoon niet kon . Het moest simpeler .
Een gat van 6 mm in de bovenkant bied toegang tot de twee schroeven . Schroeven die net te ver naar rechts staan om er fatsoenlijk bij te kunnen .
Dit had men dus bewust gedaan zodat de steek die gekozen was niet meer veranderd kon worden van buitenaf . Derhalve nu weer op originele plek terug plaatsen .
Met juiste schroevendraaier zou het moeten lukken . Met veel kracht en griptang op de juiste schroevendraaier kreeg ik één schroef met wat extra kracht los . Nu no 2 nog ! En zoals altijd sputtert die tweede ( laatste ) tegen . De groef in de schroef was te ondiep en zodoende gleed de schroevendraaier weg .
Al improviserende heb met een zaklampje in de mond en met een oude kleine schroevendraaier en hamertje de schroef losgetikt . Net op het einde van de groef een verticaal sleufje erin en het kwam los . Eindelijk kon ik het hele gedeelte zover opschuiven dat de twee ( foto 1 aangegeven ) borgschroeven nu precies onder dat gat vallen ( foto 2 zichtbaar ) en ik de hevel weer kan benutten om de traploze steeklengte te kunnen benutten . De nok valt nu in het gat en vergrendeling werkt weer .
Het werkt dus weer en fransje kan weer kiezen welke steeklengte hij wil .
Gefikst
Edit
Ik kwam er zojuist achter dat de machine nu ook veel soepeler beweegt .
Zoiets als geen wrijving/ weerstand meer voelbaar .