• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

maupspam

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ziet het kopje er wat gefrustreerd uit? Dat ben ik ook!
Slakken zijn mijn natuurlijke vijand. Dit jaar HEEL ERG!!!

En alle tips die ik op internet gezien heb werken niet. Of toch wel?
Ik heb e.e.a. gezien over slakken schrikdraad. Meestal scroll ik door als het over slakken controle gaat. Maar nu had ik het idee dat het zou werken.

Ik heb een testopstelling gemaakt en een slak vrijwilliger gemaakt om te kijken of het ECHT werkte.
Tot mijn stomme verbazing werkte het. Slak trok zich terug zodra hij/zij de tweede draad raakte! Meerdere keren!
Perspectief!!!

Nu nog buiten aan de plante potten fabricieren.

IMG20240629124935.jpg

Het princiepe is heel simpel. Gewoon 2 drade met 9v er op. Geen electronica. Ik heb zelf een arena gebouwd maar dat is hetzelfde.
Hieronder een filmpje hoe de slak reageerde. Ik was vergeten het te filmen. Maar ik wilde het het diertje niet aan doen om het nog een keertje mee te maken.Hij is terug in de natuur wegens bewezen diensten.
 
tsja in Australië zet men constructies in potten met motorolie tegen termieten.

Als je planten in potten staan zou ik nadenken om de aanlooproute te onderbreken met of water of frituurolie al dan niet onder spanning. Kunststof potten zijn geïsoleerd dus schaal eronder met vloeistof. Slakken zwemmen ook niet.
 
Ik gooi er een paar centen tegen aan en strooi korreltjes. Geen gif uiteraard, maar die bestaan uit ijzersulfaat.
Slakken vinden het blijkbaar lekker, ze eten het, worden niet goed en kruipen weg om dood te gaan.
Wreed? t Zal, maar als het alternatief is dat ik niets meer uit de tuin kan eten....
Ze vreten echt alles tot aan uien, aardappelen, bonen sla, nou ja, wat niet. Ecostyle, Escar go.
Escar_Go_1kg_2d1-t-500x333.png
 
Gewoon elke avond en ochtend slakken uit je tuin rapen...elke slak die leeft zorgt voor teveel nakomelingen. Door elke dag slakken weg te halen sterft de populatie wel uit.
 
Haha @Stuudje, ik wil aannemen dat je een moestuin hebt, maar ik heb een heel grote moestuin en zou er een dagtaak aan hebben om die van slakken te ontdoen. Op één meter van de tuin begint het bos, lekker dicht, lekker vochtig, en daar wonen ze graag en komen dan ontbijten, lunchen en dineren in onze moestuin, jaja, mooi niet dus... :fluit:
 
Advies volgens deze site :
https://makkelijkemoestuin.nl/kennisbank/naaktslakken-doden-wreed-of-juist-goed
Doorknippen en laten liggen. Er is zat wat wel een hapje slak lust, maar het duurt even voordat er genoeg van zijn om de populatie odner controle te krijgen. Tot die tijd zeker dus elke avond / ochtend vroeg rondje doen met bv schaar en hoofdlampje. Hier al dik 2 maanden vrijwel elke dag rondje en nu blijven mijn planten vrijwel heel. Paar staan in koperen ring en dat werkt zolang er niks overheen hangt zodat ze over kunnen steken. Maar mensen creeeren geconcentreerde voedselbronnen en dat trekt beestjes aan. Daarnaast zijn slakken opruimers, hoe gezonder je planten hoe minder slakkenvraat.
 
Ik gooi er een paar centen tegen aan en strooi korreltjes. Geen gif uiteraard, maar die bestaan uit ijzersulfaat.
Slakken vinden het blijkbaar lekker, ze eten het, worden niet goed en kruipen weg om dood te gaan.
Wreed? t Zal, maar als het alternatief is dat ik niets meer uit de tuin kan eten....
Ze vreten echt alles tot aan uien, aardappelen, bonen sla, nou ja, wat niet. Ecostyle, Escar go.
Bekijk bijlage 26840

Ik heb egels in de tuin. Ik heb ooit eens met een egel-opvang-dame gepraat en die vertelde mij dat geen enkel middel goed genoeg is om de egels veilig te houden. Ook Escar-go niet. Voor mij dus geen optie.
 
Gewoon elke avond en ochtend slakken uit je tuin rapen...elke slak die leeft zorgt voor teveel nakomelingen. Door elke dag slakken weg te halen sterft de populatie wel uit.

Dat dacht ik ook maar die gedachte heb ik maar los gelaten. Elke dag tussen de 50 en 200 slakken geraapt/geplet. Dan moet het toch wel eens over zijn, dacht ik.
Nu na een paar jaar heb ik deze gedachte opgegeven. Het maakt het wel wat rustiger. Maar ik heb ze nooit weg gekregen.
 
Ik weet niet @drent waar ze hun wijsheid op baseren, maar het klinkt net alsof invriezen "humaner" zou zijn dan doorknippen?
Er zijn hier elke dag opnieuw honderden en honderden naaktslakken die als kleine terminatortjes mijn tuin willen kaal vreten. Zoals ik eerde al melde, dan ben ik niet enkele in de morgen en de avond bezig maar de hele dag..
Die korreltjes die ik vermelde zijn hier dan ook opgenomen in de prep-lijst. Daar bouw ik een grote voorraad van op.
Het zal waarachtig wel niet ieder jaar zo zijn als dit jaar.
 
@maupspam, Escar-go bestaat uit ijzersulfaat zonder verdere toevoegingen.
Dit valt na gebruik door de slak snel uiteen in ijzer en fosfaat.
D.w.z. stoffen die in de bodem toch al rijkelijk voor komen.
Escar-go wordt toegepast in de biologische land- en tuinbouw.
Lijkt me sterk dat ze dat zouden mogen als egels er niet goed van zouden worden.
Maar goed, ieder moet het doen zoals het hem of haar het beste lijkt. ;)
 
Ik heb egels in de tuin. Ik heb ooit eens met een egel-opvang-dame gepraat en die vertelde mij dat geen enkel middel goed genoeg is om de egels veilig te houden. Ook Escar-go niet. Voor mij dus geen optie.

Zou geen probleem mogen zijn
IMG_6669.jpeg
 
Je kan een handje vol kattenbrokken leggen op een plek waar je de naaktslakken naar toe wil lokken. Dat scheelt je zoeken en de plantjes worden ontzien.
Ik gooi heel veel strooizout op het terras tegen onrkuid, dat laat ook een hele hoop slakken verschrompellen, ongespoelde schelpen helpen ook, waarschijnlijk zit daar zout op.
 
Sommige mensen zeggen dat het niet werkt, maar ik heb kopertape op kastpoten (plantenkast), bloempotten en zelfs stengels van bloemen gedaan en dat heeft bij mij wel geholpen tegen slakken. Ik vermoed dat het alleen horizontaal werkt omdat redelijk wat mensen zeggen dat het niet werkt (omdat dan de zwaartekracht helpt de slak aan de juiste kant van het koper te houden ;) )
 
Wel grappig/toevallig dat de Lidl nu koperdingen in de aanbieding heeft tegen slakken.
En jij gelooft als weldenkend mens, in...toeval...? :lol:
Nee dat geloof ik ook niet, sorry, maar er is iemand die bij Lidl werkt en die ergens iets heeft gehoord over slakken en koper.
Huppakee, koper verkopen. :premium:Binnenkort volgt de Aldi of Action of wie dan ook. Kassa!
 
Allotjes allemaal!
Tijd geleden dat ik wat gepost heb, en nu denken jullie allemaal vast; een electrogeit die iets over slakken gaat zeggen... kan niet goed wezen.

Maar; (Bij alle slakken in NL) bij mij werkt het om radijsjes te planten rond de planten. (Wel eens een verdwaalde slak die het niet begrijpt dat hij er niet in hoort te zitten) maar heel veel slakkensporen rondom de radijsplanten, maar (vrijwel) nooit in de planten zelf. Ik had hetzelfde probleem met Basilicum planten, en met een paar radijsjes erbij (die ik toevallig heel lekker vind) tadaa!

Ik hoor graag of het jullie ook bevalt.
Notitie; het gaat wel om echt radijs plantes, dus een dag of zeven na ontkiemen.

groetjes,
 
Nooit van gehoord, radijsjes als slakkenafweer.
Maar het is de moeite waard om het te proberen.
Ik ga radijsjes zaaien op een plek waar ze graag toeven, compostplaats.
Wordt vervolgt. ;)
 
Ik ga eenden aanschaffen en ze krijgen de moestuin als roofgebied. Eenden eten o.a. ook slakken. Loopeenden nog meer, daar die kunnen mij te goed een vlucht maken en ik wil dikke eenden die niet kunnen vliegen. het gaat ook alleen omdat mijn moestuin grotendeels verhoogde bakken heeft (dus de eenden kunnen geen jonge plantjes eten) en de bakken die wel op laag niveau zijn kunnen dan met een laag (30 cm) hekwerkje worden beveiligd.
Maar goed, ik heb ze nog niet. Nu is het vooral schadow/donkere hoekjes minimaliseren. Alle vochtige momenten (ochtend/avond/regen) gaan jagen. En dat lijkt ook een beetje invloed te hebben.
Daarnaast gebruik ik wol om jonge planten af te schermen en dat werkt ook gedeeltelijk. Maar helaas ook niet 100%
 
Terug
Bovenaan