• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Loopeenden en vliegen is geen succes. Dus als jij niet vliegende eenden wil is loopeend 1e keuze.
Echter, eend is omnivoor, dus na de eerste ronde voor insecten is het door voor alles aan jonge plantjes en fruit. Enkel onder begeleiding in je moestuin laten dus, en voor kippen geldt hetzelfde. Afhankelijk van maat moestuin en hoeveel beestjes is het binnen 30min. klaar met nuttig voor jouw en begint het eten aan wat jij zelf op je bord wil.
En dan nog die platvoet flappers die er onderaan zitten om alles plat te lopen ...
Er is trouwens 0, 0 garantie op naaktslakken (blijven) eten door eenden, slijmafweer van slakken leert ze dat nog wel eens rap af.
Wel zou de verse eendenflatsen aantrekkelijk zijn voor slakken en is de eenden huisvesten naast de moestuin een optie om slakken daar te krijgen waar ze van je groentes af blijven.
Nog een aantekening, niet iedereen kan tegen eendeneieren, dus als dat je 2e reden is voor eend, test dan eerst of je de eieren lust/kan eten voordat je dames koopt, anders kan je het met 2 heren af voor enkel anti slakken taak.
 
Loopeenden kunnen volgens eigenaren prima een metertje omhoog komen, dus nee, dat gaat hem niet worden. Ik ga liever voor rassen waarbij bekend is dat ze niet over 30 cm heen vliegen (omdat ze te zwaar zijn). Kippen laat ik, logischer wijze, niet in de moestuin, daarvan weet ik de schade die ze kunnen doen. Die hebben de rest van onze weiland tot hun beschikking.

Mijn moestuin is 400 m2. De bakken zijn verhoogt, en ertussen staat heel veel gras. Genoeg lekkers voor de eenden en ik kan ze zo loslaten in de naastgelegen weiladen als er te weinig is. En van mij mogen ze het gras ertussen plat lopen, dat groeit als onkruid.

Wij zijn met 5 personen, als ik ze niet lekker vind zijn er nog 4 anderen met een andere smaak, dus komt goed, en anders gaan ze door het eten.
 
Ik weet niet hoe het bij eenden zit, maar kippen zijn volgens mij vrij honkvast. Bij mij in het stadspark lopen kippen in een hoekje. Die kippen zitten er al een paar jaar (geen idee of het dezelfde kippen zijn of nakomelingen van), maar die blijven altijd op die plek in het stadspark hangen. Dat is hun hoekje van het park, ze zitten daar tussen bosjes en bomen. Ze kunnen door het hele park lopen of het park uit lopen maar ik heb ze nog nooit op een andere plek gezien.
 
Klopt, kippen zijn honkvast, maar kunnen wel een groot scharrel gebied hebben afhankelijk van de soort.
Eenden zijn gewoontedieren, dus zullen niet gaan wandelen. Maar met mogelijkheid vast groenere weiden op gaan.
 
Olatjes dames en heren,
Zoals @Drenth al aangeeft, kippen en eenden zijn prima tegen normale slakken; naaktslakken echter... Egels eten wel naaktslakken en sommige vogels.
Vogelhuisjes vind ik altijd erg handig in de tuin, die eten ook andere vervelende beestjes op (Zoals muggen waar ik en waarschijnlijk iedereen; een bloedhekel aan heb)

Nog even een nabrander; kippen en eenden zijn ook heel handig om andere schadelijke diertjes uit de tuin te houden zoals bepaalde types luis (bladluis) kevers en andere zespotige beestjes, en ook de achtpotige beestjes alhoewel ik die wel nuttig vind. (Menig persoon hier zal vast wel eens een gil gehoord en dat je bij de brand aankomt en een spin moet weghalen?) Dus heel af en toe de kippen een paar uur in de moestuin lijkt me een handig idee? En wat anderen al aangegeven hebben; zodra ze beginnen te snoepen van de groenten ... eruit met die gevleugelde duivels :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Laatst bewerkt:
Ik heb een grote struik met grote punten er aan. Dat noem ik de vergaderzaal van de mussen. Er zitten er vaak 40/50 in
Ik heb er vlakbij een soort van overdekt mussen voeder "huisje" gemaakt. Daar zet ik elke ochtend een bakje met zaadjes in.
De mussen hebben veel nestjes onder de dakpannen. Het is een soort van mussen paradijsje.
Als er in mijn tuin veel luizen zijn dan gaan die mussen op gezette tijden met de hele zwerm luizen vangen. Vinden ze blijkbaar lekker. En dan zijn alle luizen weg.

Ik probeer ze nu te leren slakken te vangen. Maar dat lukt nog niet.
 
Ik probeer ze nu te leren slakken te vangen. Maar dat lukt nog niet.

Oh, dat zou ideaal zijn. Er zit ook een nest (of meer een groep) mussen in de boom van de buren. Die komen bij ons ook altijd met warm weer (als er maden uit de groenbak komen) en ze lopen ook altijd te zoeken tussen de planten.
 
Olatjes dames en heren,
Zoals @Drenth al aangeeft, kippen en eenden zijn prima tegen normale slakken; naaktslakken echter... Egels eten wel naaktslakken en sommige vogels.
Vogelhuisjes vind ik altijd erg handig in de tuin, die eten ook andere vervelende beestjes op (Zoals muggen waar ik en waarschijnlijk iedereen; een bloedhekel aan heb)

Nog even een nabrander; kippen en eenden zijn ook heel handig om andere schadelijke diertjes uit de tuin te houden zoals bepaalde types luis (bladluis) kevers en andere zespotige beestjes, en ook de achtpotige beestjes alhoewel ik die wel nuttig vind. (Menig persoon hier zal vast wel eens een gil gehoord en dat je bij de brand aankomt en een spin moet weghalen?) Dus heel af en toe de kippen een paar uur in de moestuin lijkt me een handig idee? En wat anderen al aangegeven hebben; zodra ze beginnen te snoepen van de groenten ... eruit met die gevleugelde duivels :)

Ik zou kippen nooit in de moestuin laten (tenzij hij leeg is in de herfst, maar dat is ook bijna nooit helaas, 24/7/365 moestuin) want ze graven alles kapot en eten ook alles (en de mijne kunnen goed vliegen)
 
Ik zou kippen nooit in de moestuin laten (tenzij hij leeg is in de herfst, maar dat is ook bijna nooit helaas, 24/7/365 moestuin) want ze graven alles kapot en eten ook alles (en de mijne kunnen goed vliegen)

Hoi @Red
Helaas hebben kippen inderdaad de nadeligheid dat ze graag de pootjes over de grond halen en het zijn inderdaad omnivoren (ze doen ook aan kanibalisme ben ik achter gekomen, mijn ex-schoonvader liet dat even zien; brak de nek van een kip gooide het in de volliere en de volgende dag... alleen wat botjes over.)
Heb je je kippen niet geklipt? Dan vliegen ze lang niet zover meer en ze voelen er niets van.
Mag ik vragen wat je in de winter groeit?

Groeten,

Elektra-engineer.
 
Het lijkt me @Elektra-engineer dat jij geen moestuin hebt of een heel kleintje.
IK heb een grote en al heb ik maar een zestal kippen en een haan, die zijn in staat om in een paar uurtjes tijd de tuin er te laten uitzien alsof er een loofklapper doorheen is gegaan. En trouwens, die kippen van ons blieven geen naaktslakken, enkel huisjesslakken. Kan ik me goed voor stellen, ik heb ook liever escgargots dan die bloterikken. Hier staat in de winter o.a. de boerenkool gewoon op het land evenals de spruiten en die blieven de kipjes wél... :) Dus, géén tokbeestjes in de moestuin zolang er iets in staat.
 
Knoflook, snijbiet, boerenkool, spruitjes, lente ui, wortelen en pastinaak.

Daarnaast laat ik sommige planten staan voor de zaadjes het 2e jaar.

Kortwieken helpt maar voor een deel, helaas. Ze komen minder hoog :rolleyes:
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
Het lijkt me @Elektra-engineer dat jij geen moestuin hebt of een heel kleintje.
IK heb een grote en al heb ik maar een zestal kippen en een haan, die zijn in staat om in een paar uurtjes tijd de tuin er te laten uitzien alsof er een loofklapper doorheen is gegaan. En trouwens, die kippen van ons blieven geen naaktslakken, enkel huisjesslakken. Kan ik me goed voor stellen, ik heb ook liever escgargots dan die bloterikken. Hier staat in de winter o.a. de boerenkool gewoon op het land evenals de spruiten en die blieven de kipjes wél... :) Dus, géén tokbeestjes in de moestuin zolang er iets in staat.

Jaja, ze zijn inderdaad heel erg ... verwend.
En nee, geen grote tuin, maar ik dacht aan een 100m². maar je hebt wel gelijk, sommige kippetjes die vernieetigen alles binnen een npaar uur. totdat ze gewend zijn, uurtje hier en daarna een uurtje op je weide en dat is iets wat ik niet gezegd heb excuses.
 
Terug
Bovenaan