• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

soldeerpen op batterijen

konijn

Elementary prepper
hallo allemaal.

ik was eens aan het rondkijken op het web en toen zag ik dit

https://www.abc-led.nl/webshop/led-.../batterij-soldeerbout-solderen-8w-dc-45v.html

het lijkt mij dat wanneer er een ramp gebeurt en we allemaal op onze BOL of in de bush zitten, en er gaat een apparaat stuk, we dat graag willen repareren, is het dan misschien een idee om zoiets als dit mee te nemen? het slurpt batterijen, dat wel ( 3 AA's, voor een uur werktijd ) maar ja als we een voorraadje batterijen hebben is het de reparatie van bijvoorbeeld je comunicatie apparatuur wel waard denk ik.

wat denken jullie?

Laatst bewerkt:
Beter iets op gas nemen denk ik... kijk wat een professional vandaag gebruikt.
(Als je je eigen energievoorziening hebt en oplaadbare accutjes gebruikt, misschien te overwegen...)

Laatst bewerkt:
Volgens mij kan dat niet werken tenzij je een heel laag smeltpunt van je soldeer hebt. Het vermogen van 3aa batterijen is gewoon te laag.
Gassoldeerpen werkt vele malen beter en langer.
Onder andere regelmatig in de aanbieding bij de aldi.

d02a84ed14a605b15bc70bcfcede671b.jpg

Je kan ook kleine lassen maken met een turbo aansteker, bv de Easy torch 8. Kost 3 a 4 euro, en is bij te vullen.
Er zijn nog meer van dit soort turbo-aanstekers, zoals te zien is in dit filmpje.

Of je soldeert zoals vroeger, toen je nog geen elektrisch soldeerapparaat had.

Spijkertje opwarmen in een vlammetje en dat gebruiken. 't Is wat geklooi, 't werk mag niet te 'fijn' zijn, maar voor dat enkele soldeerklusje post SHTF ga ik echt geen apart ding aanschaffen op batterijen.

Hmm, ik zou zeggen, gas is beter. Echter, post-SHTF zal gas moeilijker verkrijgbaar zijn dan een (oplaadbare) AA.
Ben benieuwd hoe makkelijk dat ding werkt

ik heb hier zwerven:

upload_2016-4-27_0-4-36.png petroleum, is niet aan te raden, vergt veel onderhout, is grof en kan goed mis
was ooit te zien aan de zwarte aanslag in mijn werkplaats

upload_2016-4-27_0-5-20.pnggas, past middels de slang en wat koppelingen op elke fles

upload_2016-4-27_0-5-51.png gas ( werkt als turbo brander, 9 eurie creme brule brander doet meestal hetzelfde )

maar de beste zijn idd de pen branders die je gewoon met een aansteker gasbus kan vullen
daar heb ik er ook enkele van
alleen oppassen, als ze eenmaal aan de achterkant sissen ( ventiel lekt ) ..................... :)

• Leuk
Waarderingen: J.J
Ik mis nog die bout die je gewoon in het vuur legt.
ja die hadden wij wel ooit, was nog uit de werkplaats van de winkel
die is al 10 tallen jaren weg
maar idd, nu je het zegt :)

een roodkoperen klomp aan een ijzeren steel met handvat
heet stoken en solderen maar

wat ik mij afvraag met gas, is dat niet een beetje funest voor de printplaat als je de vlam daarop richt :rolleyes:

persoonlijk heb ik ook liever gas, gewoon omdat ik daar al goed mee kan solderen ( mag ook wel, is groot deel van mijn opleiding )
vandaar dat ik ook aan het denken ben over een manier om off-grid perslucht op te wekken, ik heb al dingen gehoord van mensen die een autoband gebruiken, en die kan je dan weer opblazen met zo'n compressortje die in de auto aansteker gaat. Maar zo'n autoband kan geen constante druk leveren. dat is wel een nadeel.

Overigens als ik moet rennen ga ik ook geen gastank van 10 liter meezeulen. Maar dat is dus ook een beetje waarom ik de vraag stelde, namelijk zo'n oplaadbare is heel mooi, maar die werkt ook niet overal, stel dat je auto uitvalt dan kun je batterijen nog met solar energie opladen desnoods, en een pook ik het vuur steken is ook heel mooi, maar dat is dan weer een stuk omzichtiger, namelijk eerst een heel vuur aanleggen . . .

tja, mij leek het dus al niet heel veel ( in een uur al lege batterijen moet je wel snel solderen ;) ) vandaar mijn vraag. En ach ja, dat ene soldeerklusje dat kan het wel lijen denk ik. en anders gewoon gaan voor iet meeer kwalitatief dan dit, bijvoorbeeld op accu dus, of gewoon een koperen pook met een stalen handvat.

zoiets als dit?

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

( voor wie er toevallig in Amersfoort of omstreken woont en er nog een wil, vraagprijs €3.50 )

wel lekker robuust, kan weinig aan kapot, slijtsporen en verbuigen kan die wel hebben, en off-grid is zelfs een nieuw handvat simpel te maken door gewoon een vuurboog-model-handboor te hebben/maken, of natuurlijk de traditionele handboor ( het slagroomklopper model ) of de omslagboor, of zo'n bromtol achtige boor, of . . .

bedankt

......................en een pook ik het vuur steken is ook heel mooi, maar dat is dan weer een stuk omzichtiger, namelijk eerst een heel vuur aanleggen . . .

Bij kleiner spul, zoals printplaten, gaat het nog wel met een spijkertje en aansteker/kaars/olielampje, of wat je ook voor handen hebt.
Iets van metaal (spijker) en een klein vuurtje heb je als het goed is toch al bij je.

zoiets als dit?

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

( voor wie er toevallig in Amersfoort of omstreken woont en er nog een wil, vraagprijs €3.50 )

Yap die ja
is dezelfde als ik ooit bezat, en die kwam bij mijn grootvader vandaan
iedereen die iets van plaat of lijdingen soldeerde had er zo een
ook voor lood solderen werd die gebruikt als ik me goed herinner

maar goed, heb hier nog een aardige hoeveelheid roodkoper staf/plaat
en zo,n ding is echt in 10 minuten gemaakt :)

@konijn, ik weet welke opleiding je doet...stel je vraag eens aan de leerkrachten.
Hoe je zonder stroom (noem het woord offgrid maar niet), ergens op een berg, jouw werk kan blijven doen, of hoe ze het 100 jaar geleden deden toen er nog geen stroom was. Ik ben benieuwd welke antwoorden zij geven.

De techniek van solderen is al oud. In Mesopotamië kende men reeds 5000 jaar geleden de techniek van het solderen.

Al sinds de Minoïsche beschaving wordt een speciale soldeertechniek toegepast, genaamd eutectisch solderen. In plaats van een soldeer te gebruiken, gebruikte men het eutectisch punt van (in dit geval) goud en koper. Het voornaamste bestanddeel hierbij is koperoxide. Dit werd met een organische stof (vaak werd hiervoor stijfsel gebruikt) gemengd en op de ondergrond aangebracht. Hierin bracht de edelsmid vervolgens de granules aan, waarna het geheel werd gedroogd en het werkstuk vervolgens in zijn geheel voorzichtig werd verhit. De koolstof in het stijfsel werkte als een reductor en het koperoxide werd omgezet in koper. Door het directe contact met het goud vormde zich op datzelfde moment een eutecticum: een legering met een lager smeltpunt dan dat van de samenstellende delen. Hierdoor smolten de granules aan het oppervlak vast zonder verder hun vorm te verliezen.[1]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Solderen#Solderen_in_de_oudheid

ja grappig, ik zal eens kijken hoe dat ze dat precies deden ( plaatjes kijken enzo )

ik had wel gehoord van een van mijn leraren dat ze vroeger soldeerden met een petroleum vlammetje waar een koperen buisje op uit kwam, en als er dan door dat buisje geblazen werd kon er gesoldeerd worden. Was lijkt mij een beetje ongemakkelijk omdat je niet het hele werkstuk kon verwarmen, en je hoofd moest op één plek blijven waardoor je niet alles kon zien denk ik.

Maar het lijkt mij wel een heel leuk idee om te kijken of die technieken nu nog haalbaar zijn. Namelijk aan het eind van mijn opleiding moet ik ook een miniatuur maken als een soort "Proeve van Bekwaamheid" en dan zou het een mooi verhaal zijn om te kunnen zeggen hoe hij is gemaakt.

• Leuk
Waarderingen: Ray
Terug
Bovenaan