W-O-L-F
Senior Prepper
vroeger soldeerden met een petroleum vlammetje waar een koperen buisje op uit kwam, en als er dan door dat buisje geblazen werd kon er gesoldeerd worden
nou het gebeurd nog hoor
ga maar eens praten op de goud en zilver opleiding / Vakschool Schoonhoven
via de spiritus vlam en de blaasbuis is een zeer fijne / puntige en kleine en hete vlam mogelijk
die zich perfect leent voor het solderen van kleine objecten
de smid beweegt en positioneert het object en niet de vlam
bij een te grote of conventionele vlam smelt bv een oogje of schakel al snel en heb je een probleem
ik heb het zelf nog gedaan tot ik de gasfles en zuurstof fles met de micro brander had
waarbij ik ouderwetse metalen injectienaalden gebruik als fijn soldeer kop
maar heb het toch ondanks de moderne apparatuur, toch nog wel een enkele keer gebruikt als ik twijfel of de vlam controle van de gas/zuurstof brander niet betrouwbaar genoeg waren
rubber slangetje met een afgestompte injectie naald aan de andere kant en zachtjes blazen maar,
door de vlam heen onder 90 graden, de vlam waarmee je soldeert komt dan haaks uit de hoofd vlam
of die technieken nu nog haalbaar zijn.
sterker nog
in een iets andere vorm dan de spiritus brander wordt het heden nog gebruikt als techniek
bij drijfhout of fredrichs gewoon te koop en ook al oer oud
Geschikt voor het blazen met de mond. Lengte 200 mm. Gasverbruik 0,1 m� per uur. Luchtverbruik 0,4 m� per uur. Druk 150-200 mm Ws. Slangdiameter 9 mm
het deel met de kraan gaat op de propaan ( en sommige doen zelfs aardgas )
aan het andere deel komt een slang waar je in kan blazen
ga je richting India
wordt het daar zelfs nog heel veel gedaan door goud en zilver werkers en koper werk