• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

soldeerpen op batterijen

vroeger soldeerden met een petroleum vlammetje waar een koperen buisje op uit kwam, en als er dan door dat buisje geblazen werd kon er gesoldeerd worden

nou het gebeurd nog hoor :)
ga maar eens praten op de goud en zilver opleiding / Vakschool Schoonhoven
via de spiritus vlam en de blaasbuis is een zeer fijne / puntige en kleine en hete vlam mogelijk
die zich perfect leent voor het solderen van kleine objecten
de smid beweegt en positioneert het object en niet de vlam
bij een te grote of conventionele vlam smelt bv een oogje of schakel al snel en heb je een probleem

ik heb het zelf nog gedaan tot ik de gasfles en zuurstof fles met de micro brander had
upload_2016-4-29_11-57-26.png waarbij ik ouderwetse metalen injectienaalden gebruik als fijn soldeer kop :)

maar heb het toch ondanks de moderne apparatuur, toch nog wel een enkele keer gebruikt als ik twijfel of de vlam controle van de gas/zuurstof brander niet betrouwbaar genoeg waren
rubber slangetje met een afgestompte injectie naald aan de andere kant en zachtjes blazen maar,
door de vlam heen onder 90 graden, de vlam waarmee je soldeert komt dan haaks uit de hoofd vlam

of die technieken nu nog haalbaar zijn.

sterker nog
in een iets andere vorm dan de spiritus brander wordt het heden nog gebruikt als techniek
bij drijfhout of fredrichs gewoon te koop en ook al oer oud :)

Geschikt voor het blazen met de mond. Lengte 200 mm. Gasverbruik 0,1 m� per uur. Luchtverbruik 0,4 m� per uur. Druk 150-200 mm Ws. Slangdiameter 9 mm
upload_2016-4-29_11-47-57.png

het deel met de kraan gaat op de propaan ( en sommige doen zelfs aardgas :) )
aan het andere deel komt een slang waar je in kan blazen

ga je richting India
wordt het daar zelfs nog heel veel gedaan door goud en zilver werkers en koper werk

• Leuk
Waarderingen: Ray
nou ik heb er een hoor, een mondblaasbrander.

Ik hoefde niet persé speciaal naar die school aangezien ik zelf op die school zit.

overigens word deze brander niet alleen in india gebruikt maar al mij leraren hebben er ook eentje thuis, en in combinatie met hun zuurstof branders hebben ze het complete pakket en is er bijna niks wat ze niet kunnen solderen.

iemand bood er een aan samen met een heel setje gereedschap ( wat ik nu dus allemaal dubbel heb maar waarde producten als het nieuw was was over de €200 á €300 ) heb €50 betaald terwijl die branderkop en de drukregelaar ( o.5 bar ) zelf al zo'n €80 á €90 kosten ( inclusief mondstukje en slang ) dus ik ben blij, en nu heb ik ook nog eens extra naaldvijltjes ( kleine vijltjes erg handig bij afwerken van een sieraad ) die had ik nog niet allemaal en die had ik dus nog nodig, maar die kosten nieuw al zo'n €7.50 en ik heb er zo'n 15 dus dat maakt het alleen maar een betere deal. ben er blij mee en nu hoef ik dus alleen maar te zorgen dat ik voldoende gasflessen heb en dan kan ik gewoon doorgaan met mij werk. :thumbsup:

Een zuurstof/propaan brander heb ik ook al, moet alleen nog een zuurstof tank, maar daar valt ook wel aan te komen. Alleen dat moet nog even wachten aangezien de verzekering er niet zo blij mee is als je een propaan tank en een zuurstof tank vlak naast elkaar hebt staan. Stel dat er brand uitbreekt vormt die combi een dodelijke cocktail met als resultaat een weggevaagd huis :fluit:

maar dat komt dus later wel.

bedankt voor de ideeën, het stomme is dat ik zelf al langere tijd aan een mondblaasbrander zat te denken, en dan zie ik zo'n stomme gadget met batterijen die het nog geen uur volhoud en dan ben ik die brander meteen weer vergeten, dit gaat een carrière lang mee, en nog wel langer ook, vormt een mooie nalatenschap voor de generatie ná mij :) als er voorzichtig mee omgegaan word, maar als je weet wat je doet kan je er niks aan slopen dus die houd het wel.

bedankt dus voor de feedback :thnx:

Aan electronica zou ik met spijkers niet beginnen of het moet pre-2000 zijn.... En dan vaak nog niet. Tenzij het echt niet anders kan....

Geef mij maar een bout. Ding neemt geen plaats in en een fles aanstekergas kost ook maar een paar cent. Zeker met SMD doe je met een spijker niets behalve er een grote puinhoop van maken. Met een goeie bout (lees: soldeerstation) en je werkstuk op een goed verlichte werkbank met een flink vergrootglas of microscoop is dat al moeilijk genoeg! De onderdelen zijn tegenwoordig rond de millimeter op de langste plaats... En ze zijn nog lang niet klaar met verkleinen.

smdsizes.png

Aan electronica zou ik met spijkers niet beginnen of het moet pre-2000 zijn.... En dan vaak nog niet. Tenzij het echt niet anders kan....

Geef mij maar een bout. Ding neemt geen plaats in en een fles aanstekergas kost ook maar een paar cent. Zeker met SMD doe je met een spijker niets behalve er een grote puinhoop van maken. Met een goeie bout (lees: soldeerstation) en je werkstuk op een goed verlichte werkbank met een flink vergrootglas of microscoop is dat al moeilijk genoeg! De onderdelen zijn tegenwoordig rond de millimeter op de langste plaats... En ze zijn nog lang niet klaar met verkleinen.

smdsizes.png
Dit topic gaat uiteraard niet over de situatie dat alles nog werkt, er gewoon stroom uit het stopcontact komt voor een soldeerstation, er geen goed verlichte werkbank, etc is.

Geïmproviseerd SMD electronica repareren zal idd nog een hele klus worden.

Ik heb zelf deze in gebruik:
135876278_2_big.jpg

En deze:
portasol-propiezo75-kit-lg.jpg

En dat werkt super. De 125 is voor het zwaardere werk.

Het is wel van belang goed gas te gebruiken i.v.m. vervuilen van de branders.
Dat staat trouwens ook in het boekje. Ik gebruik gas van de groothandel. (ISO butaan).

Deze:
0051616099.jpg

Of deze:
4505251.gif

Ook gebruik ik voor leidingen solderen:
Power-fire-compact-main.jpg

Van alles heb ik gas in overvloed op voorraad :).

Terug
Bovenaan