• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
In een lift zit toch doorgaans een noodknop? Die kan je in drukken en dan komt er hulp.
Wellicht heb je ook nog mobiel bereik in de lift en kan je bellen.
Wil je op dat fluitje blazen in de lift, bedek dan heel goed je oren. Het geluid kan niet weg, vinden je oren niet fijn.

Volgens mij is het fluitje hier in Nederland enkel bedoelt om lawaai te maken zodat eventuele hulpdiensten op lawaai af kunnen gaan en niet perse weet ik wat voor codes uit te zenden, de meerderheid in Nederland waaronder ik, weet niet hoe dat moet en dan zou je als hulpdienst zijnde nog moeten weten wat het betekend.

Doet die noodknop in een lift (net zo als de 'contact met de centrale'-knop) het nog als in de hele stad/provincie/land de stroom uitvalt?
Zou kunnen hoor, ik heb geen idee.

Mobiel heb ik nooit/zelden bij me en ik kan me voorstellen dat t bereik in een lift slecht is.. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

Het moge duidelijk zijn: ik moet liften vanaf nu gewoon gaan mijden als de pest! 😂😂😂

Doet die noodknop in een lift (net zo als de 'contact met de centrale'-knop) het nog als in de hele stad/provincie/land de stroom uitvalt?
Zou kunnen hoor, ik heb geen idee.

Mobiel heb ik nooit/zelden bij me en ik kan me voorstellen dat t bereik in een lift slecht is.. Heeft iemand dat wel eens geprobeerd?

Het moge duidelijk zijn: ik moet liften vanaf nu gewoon gaan mijden als de pest! 😂😂😂

Geen idee of ze 't dan nog doen... denk het haast niet. Maar daarom is 't ook handig een mobiel te hebben. Als iemand geen abbo wilt, dan een met prepaid misschien enkel om hulpdiensten te kunnen bereiken als het nodig is. Als je geluk hebt doet die dan nog en kun je bellen.
Maar goed, een lift kan ook stil vallen omdat het mechanisme hapert en doet de stroom het verder nog wel, dan kan je wel de noodknop gebruiken.

Ik heb nog nooit gekeken of de mobiel werkt in de lift, maar ik neem aan van wel.

Maar moet zeggen, als het even kan, dan mijd ik de lift ook hoor.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
fakkels etc. moeten wel in je jas zakken zitten

Die liggen op zolder uiteraard. Gekregen van mijn schoonvader die in '53 de watersnood heeft meegemaakt en vast zat op de zolder van hun woning. Omdat het water bleef stijgen en er geen zolderraam groot genoeg was om op het dak te klimmen. Hebben uiteindelijk uren vast gezeten op zolder zonder dat iemand wist dat ze daar zaten. Uiteindelijk gered nadat zijn vader een fakkel had weten te maken van de kleding die ze aanhadden en een gordijnroede. Hadden we toen maar noodfakkels gehad zei pa... Vandaar de fakkels op zolder.

Die liggen op zolder uiteraard. Gekregen van mijn schoonvader die in '53 de watersnood heeft meegemaakt en vast zat op de zolder van hun woning. Omdat het water bleef stijgen en er geen zolderraam groot genoeg was om op het dak te klimmen. Hebben uiteindelijk uren vast gezeten op zolder zonder dat iemand wist dat ze daar zaten. Uiteindelijk gered nadat zijn vader een fakkel had weten te maken van de kleding die ze aanhadden en een gordijnroede. Hadden we toen maar noodfakkels gehad zei pa... Vandaar de fakkels op zolder.

Zijn die dingen 'eeuwig' houdbaar, of wordt dat minder / onbetrouwbaar qua werking na een flink aantal jaar?

Over sos, er bestaat een 'silent handsign', bedacht in de coronatijd toen mensen nergens heenkonden.
Zo konden mensen die in een onveilige situatie zaten toch laten weten dat ze hulp nodig hebben.
Leer dit aan je kinderen, je dochters, iedereen zou het moeten kennen.Ook de mannen die hulp willen bieden moeten dit signaal kennen.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog ergens zo'n setje fakkels liggen die in de scheepvaart gebruikt worden.
https://www.zeilen.nl/veiligheidsmiddelen/noodvuurwerk-aan-boord/

Ooit bedoeld als het water stijgt en we op zolder komen te zitten dat we kunnen laten weten waar we zijn.

Let wel heel goed op,
Het kan ook op een strodak van een boerderij te recht komen, dan gaat daar de eerste aandacht naar toe.

Het noodvuurwerk kan branden veroorzaken ze blijven ook een tijdlang branden ((ook te lezen op de site)).
Lees dus heel goed de website voor de zeilers heel goed door, sommige hulp middelen zijn inmiddels ook weer verboden zeker de Rescue Laser Flare die heel krachtig is en hulpverleners er oogschades hebben opgelopen, en als piloot voor hun werk worden afgekeurd.

hulpverleners er oogschades hebben opgelopen

ja, dat vind ik zo'n broodje aap verhaal, klopt niks van. Wel dat ze er bang voor zijn maar is nog nooit daadwerkelijk gebeurd voor zover ik weet. Moet je eens proberen om vanaf de grond met een laser een oog van een piloot, die op 12 kilometer hoog in een vliegtuig vliegt met een snelheid +/- 1000 km per uur, te raken en vervolgens ook lang genoeg in zijn oog te schijnen dat hij er oogschade door oploopt. Zelfs per ongeluk lukt je dat niet, want als je het oog raakt is dat oog binnen een duizendste van een seconde al op een andere plek. En dan moet je dat ook nog eens doen met een laser die krachtig genoeg is om schade te veroorzaken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Liften:
[mod]Verwijderd. Nergens voor nodig. Heb je een probleem met iemand, vecht dat maar uit via pm[/mod]

De spreek luister verbinding vanuit een lift werkt via een telefoonlijn.
In eerste instantie naar de machinekamer en dan via GSM-unit naar een centrale. De GSM-unit heeft een accu.
Hoe lang die het doet en of die het doet is een spel tussen: opdrachtgever/eigenaar vd lift, lift onderhoudspartij > controle en/of NOBO die 1x per 1,5jaar komt testen.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Heb zelf in mijn SOS pakket zitten:
  1. Strobe marker MS-2000 Met 50 +/- flitsen per minuut, en een infrarood kapje voor nachtvizier. Zichtbaar van af 9,6 km.
  2. Verschillende fluitjes waarvan 2 nood en nog een 1 met 2 tonen en een schrill alarm op gas waar 110 decibel uit komt en 50 keer te gebruiken is.
  3. Fakkels (Handstakel) rood 10.000 lumen voor 60 seconden.
  4. Landrook signalen (Rookpot) 60 seconden dikke rook in de kleur rood.
  5. Sein spiegeltje van metaal.
  6. Reflector/veiligheidsvesten (oranje & neon geel)
  7. Led noodlamp schijven met magneten erin en 9 standen.
  8. Talloze zaklampen met sos functie & strobo stand.
En als dat allemaal niet meer werkt dan wordt het een vuurtje, met veel groen erop waar veel rook van af komt ;)

Heb je ooit iets mee gemaakt dat je zo goed bent voorbereid, of zijn de omstandigheden zo dat je dit als noodzaak zag, echt TOP @Scout34 .

Heb je ooit iets mee gemaakt dat je zo goed bent voorbereid, of zijn de omstandigheden zo dat je dit als noodzaak zag, echt TOP @Scout34 .

Zelf gelukkig alleen maar een lift opsluiting mee gemaakt in Spanje, maar hou er gewoon van om mijn kansen te spreiden ;)
Helaas wel meerdere keren mee gemaakt dat ik in het bos was en verdwaalde mensen tegen kwam, overdag kan je nog enigszins nog tamelijk redden maar als het donker wordt lijkt alles op elkaar en begint angst parten te spelen. En laat ik nou net hier het bos redelijk als mijn broekzak kennen, dus als er iemand verdwaald is en er een burgernet melding is gemaakt ben ik meestal van de partij met zoeken.

Laatst bewerkt door een moderator:
@petroman , dit snap ik niet. Kan je uitleggen wat je daarmee bedoelt?

[mod]doet dat maar even via pm.[/mod]

In eerste instantie naar de machinekamer en dan via GSM-unit naar een centrale.

Ik heb ooit 1 keer een flinke stroomstoring meegemaakt in de regio Terneuzen/Hulst. En wat me toen opviel was dat mijn GSM wel werkte maar er geen mogelijk meer was om te kunnen internetten. (3G en 4G) en 4 minuten later was bellen ook geen optie meer. 25 minuten later was de stroomstoring verholpen. Dit is ondertussen een jaartje of 4 geleden, maar ik heb er dus helemaal geen vertrouwen in dat bij een flinke stroomstoring alles blijft werken.

Ik heb ooit 1 keer een flinke stroomstoring meegemaakt in de regio Terneuzen/Hulst. En wat me toen opviel was dat mijn GSM wel werkte maar er geen mogelijk meer was om te kunnen internetten. (3G en 4G) en 4 minuten later was bellen ook geen optie meer. 25 minuten later was de stroomstoring verholpen. Dit is ondertussen een jaartje of 4 geleden, maar ik heb er dus helemaal geen vertrouwen in dat bij een flinke stroomstoring alles blijft werken.

Hier in de Filipijnen regelmatig stroomstoringen. Bij zware regenval met overstromingen in aan de kust gelegen steden is er vaak langduriger stroomstoring van meer dan 1 dag.
In die situatie blijkt 4G meestal nog wel een dagje te werken. Als het daarna uitvalt - vermoedelijk omdat de batterij-ondersteuning het begeeft - duurt het nog enkele dagen tot een week na het herstellen van de stroomleverantie, tot 4G (LTE) weer werkt. 3G (EDGE) werkt op onze locatie sowieso niet voor internet datatransport, al kunnen onze smartfoons er wel een verbinding mee opbouwen.
Als de snelheid lager is dan 2 Kb/sec. dan is er geen effectief datatransport mogelijk bij ons. De beste verbinding hebben we meestal tussen 23 uur en 03 uur in de nacht. Dat is tussen 16 uur en 20 uur NL wintertijd.

@Roely🪚Bekijk bijlage 27564

Hulp tips zoals de SOS,

Wat je dan nog kan doen is het SOS fluiten, dit is afwijken van een hond terug fluiten dus opvallend.

[knip]

Die waren een paar tips van de Al-copilot.

Die AI mag zijn huiswerk overmaken.
Dit is internationaal noodsignaal op fluit :
Een fluitje zonder balletje erin doet het ook als het nat is geworden of bevroren. Vooral voor mensen die zich op het water ophouden van belang bij de keuze voor een noodfluitje.

Fluiten is minder vermoeiend dan roepen en het geluid draagt verder.

Internationaal noodsignaal (m.u.v. V.S.): 6x fluiten, 1 minuut rust, herhaal. Antwoorden met 3x fluiten.
Noodsignaal in V.S.: 3x fluiten, reageren met 2x fluiten.

1 of 2 keer fluiten wordt gebruikt voor communicatie onderling in een groep en kan vanalles betekenen, zoals “ik heb het pad gevonden”.

Laatst bewerkt:
Die AI mag zijn huiswerk overmaken.
Dit is internationaal noodsignaal op fluit :
Aan de input kant van AI rammelt het... En rommel-in is rommel-uit, en blijft de rommel er niet eeuwig in hangen vraag ik mij af?
Vertrouwen is goed maar controle is beter, goed gedaan @drent !👍

Nu is dat natuurlijk wel iets om bij stil te staan: niet onbelangrijke afspraken waarvan maar weinigen weet hebben en die ook nogeens verschillen per land...

Ik vraag mij toch af wat er gebeurt met een drenkeling die, ver van het vaste land en bevangen door de koude of halfdronken, niet zesmaal fluit maar eenmaal of tweemaal...?

Waarschijnlijk trekt hij/zij dan sowieso de aandacht en wordt gered, en maakt het geen fluit uit hoeveel er wordt gefluit, behalve dan die ene fluit natuurlijk.
In nood, redt een fluitje al gauw de dag!

Ik heb er eentje aan de sleutelbos, en kan het aanbevelen.
Klein, oerstevig, en behoorlijk luid...
Screenshot_20250111-193257.png

Over sos, er bestaat een 'silent handsign', bedacht in de coronatijd toen mensen nergens heenkonden.
Zo konden mensen die in een onveilige situatie zaten toch laten weten dat ze hulp nodig hebben.
Leer dit aan je kinderen, je dochters, iedereen zou het moeten kennen.Ook de mannen die hulp willen bieden moeten dit signaal kennen.

Weer geweldige aanvulling @Stuudje je ben er nog altijd een kei in om het beste op tafel te leggen.

Attentie,
Ik weet niet wat de reddende vrouw deed met haar telefoon om de ontvoerder halt toe te roepen, misschien hebben jullie een idee hoe de vrouw haar smartphone had in gesteld, misschien heeft de 911 een mogelijkheid op de oproep met beeld opname te maken.

Hebben jullie een idee of dat misschien mogelijk is en of dat dan ook mogelijk is met onze 112,
ik ga het zelf ook even proberen uit te zoeken.

Ik hoop dat kinderen, en jonge vrouwen het niet gaan doen als geintje, en dat daar door nog grotere problemen kunnen ontstaan.

Je zou het nood gebaar misschien meteen moeten opnemen, als bewijs dat het niet een poging van je is om de persoon het kind afhandig te maken, zonder schijnbare noodzaak.
En terplekke het 112 nummer te bellen, terwijl je het kind afschermt en resoluut aan de persoon verteld waarom je deze actie onderneemt.
En zeker het is nog al een actie wat je op dat moment onderneemt om een kind te beschermen, want de persoon kan heel kwaad worden en actie tegen jouw ondernemen, met geweld en zelfs met een wapen, wat is in een geval van de nood teken van een kind wijs om te doen, misschien in dit geval eerst filmen dan direct contact op te nemen met het 112 nummer of in de VS de 911.

Terug
Bovenaan