PBear
Mankinds only hope
Ik zou willen dat ik wat meer goud en/of zilver geprept had in 2019. De prijzen rijzen nu aardig de pan uit en ik verwacht dat ze dat zullen blijven doen tot een Covid-19 vaccin met langdurige werking in ruime mate beschikbaar komt. Daarna verwacht ik dat de prijs voor edelmetalen enige tijd zal inzakken. Afhankelijk van hoe snel en hevig de inflatie zich daarna ontwikkelt, kunnen de prijzen weer gaan stijgen. Een valuta-crisis sluit ik geenszins uit. Omdat ik de goudprijs nu al erg hoog vind, probeer ik een flink deel van mijn spaargeld te steken in onroerend goed en dan bij voorkeur in onbebouwd land dat geen onderhoud behoeft of blootstaat aan diefstal of inbraak.
Als een valutacrisis uitbreekt zal de marktprijs van edelmetaal waarschijnlijk exploderen en die van onroerend goed flink inzakken ivm de kosten van eerste levensbehoeften. Maar na zo'n crises, wanneer het (fiat?)geld systeem herstelt, kan de marktprijs van onroerend goed zich weer normaliseren. Uiteindelijk kan edelmetaal, noch land door centrale banken en overheden bijgedrukt en aldus gecorrumpeerd worden.
De goudprijs heeft zich tot op heden inderdaad ontwikkeld zoals ik in mijn post van 7 augustus 2020 verwachtte. Na te pieken in augustus 2020, zich daarna op wat lager niveau te stabiliseren is de prijs de laatste weken enigszins aan het zakken tot een spotprijs van net beneden 1500 euro per ounce vandaag. Merkwaardig genoeg stijgt de prijs van zilver de laatste weken, terwijl zilver vaak de goudprijs volgt. Wellicht heeft dat te maken met de berichten op Reddit, waar na de "Squeeze" van het aandeel Gamestop, de aandacht naar zilver verlegd werd.
Toch is de goud/zilver ratio nog altijd 1:75, waar die voorheen 1:80 was. Daar zit nog wel groeiruimte in, aangezien er per jaar minder zilver wordt gewonnen, dan er in de industrie verbruikt wordt (b.v. in zonnepanelen en batterijen). En er heel veel zilver op papier verhandeld wordt, waarvan het twijfelachtig is of het fysiek bestaat.
Ik denk er over voorzichtig wat goud te kopen in plaats van zilver. Dat heeft voor mij de praktische reden dat zilver moeilijker internationaal te vervoeren is, vanwege het groter gewicht en omvang. Bovendien lijkt mij een dalende markte een beter inkoopmoment dan een stijgende markt.
Nu de Covid-19 pandemie eerder een blijvend probleem lijkt dan een tijdelijke ramp - de besmettingen zullen wereldwijd blijven plaatsvinden als niet iedere aardbewoner binnen een tijdsbestek van een paar maanden een effectief vaccin kan krijgen, maar geneesmiddelen meer effectief worden in plaats van preventiemiddelen als vaccins - zal er toch voortdurend econische schade blijven, waardoor ik verwacht dat de goudprijs weer zal gaan stijgen.
Jammer dat ik niet een paar jaar geleden wat bitcoins heb aangeschaft. Nu lijkt het me te laat om nog in te stappen want de huidige prijs van 40.000 euro per virtueel stuk is op hype-niveau. Niet waarschijnlijk dat het opnieuw in een jaar tijd ruim 10 maal over de kop gaat als afgelopen jaar. Maar speculatie is ook iets anders dan voorzorgmaatregelen nemen om barre tijden te overleven, en dan liefst zo comfortabel mogelijk. Dus besteed ik liever wat geld aan voedsel, grond en oude metalen dan aan bit- of andere ontastbare coins. Spul dat ook werkt als het internet langdurig plat gaat of toekomstige quantumcomputers virtueel geld kunnen kraken.
De Centrale banken van de rijke landen blijven maar "geld" in de markt slingeren, waarmee vooral aandelen, bedrijfsovernames en overheden gefinancierd worden.
Dit komt in praktijk neer op een verkapte beslasting op pensioenen en (0n)roerende zaken die niet in het mandje van het inflatiecijfer meegeteld worden: woninghypotheken en woninghuur vergen een steeds groter beslag op het burger-inkomen. De ECHTE inflatie is dus heel wat hoger dan het "officiële" inflatiecijfer. (Naar ik inschat nu ten minste 8% per jaar)
Niet zo verwonderlijk, dat het stimuleren van de economie maar niet wil lukken. Burgers hebben steeds minder vrij besteedbaar inkomen over om produkten en diensten te betalen, dus aan wie kunnen fabrikanten en dienstverleners die verkopen?
Ik vrees dat de jonge generatie te maken zal krijgen met pensioenen waaraan ze verplicht en toenemend bijdragen, maar waarvan de waarde over 30 jaar volkomen is uitgehold. In het nieuwe pensioenstelstel wordt het risico vooral afgewenteld op de pensioengerechtigden. Pensioenfondsen zijn verplicht voor een flink deel te beleggen in obligaties van volstrekt insolvabele overheden. De Nederlandse Bank wil niet dat pensioenfondsen in goud beleggen. Slechts het pensioenfonds "Glas" wist de rechter te overtuigen dat een 10% belegging in goud een voldoende veilige belegging is, waar de NB het tegendeel beweerde.
Alle Moderne Economische Theorie ten spijt - die volhoudt dat het overspoelen van de markt met fiat-geld en oplopende overheidsschulden geen probleem zal zijn - lijkt het mij onvermijdelijk dat:
1. Een flink deel van het in de markt getoverde geld uiteindelijk toch in de reële economie terechtkomt en daar een loon/prijs inflatiespiraal start die kan leiden tot hyperinflatie.
2. Er enorme bubbels gecreërd worden in de aandelenmarkten, die barsten zodra blijkt dat de verwachtingen aan winst en dividend bij lange na niet waargemaakt kunnen worden en de zoektocht naar rendement strandt. Ook dat zal de pensioenfondsen hard raken.
3. Het toenemend inkomens- en vermogensverschil in de maatschappij leidt tot sociale onrust. Ik denk dat een deel van de Covid-rellen onlangs, reeds gevoed is uit onvrede met die situatie. Meer controle en repressie door de overheid wakkert zulk sentiment alleen maar aan, maar zolang de overheid zich daar op richt in plaats van op de onevenwichtigheden in het financiel systeem - waar ze helaas zelf deel van uit maakt - wordt er niet aan een oplossing gewerkt.
Ook al kunnen (Centrale) Banken nog wel enkele jaren doorgaan met hun valsmunterij, toch zie ik voldoende reden om te preppen en te investeren in zelfvoorziening en zo enig greep te krijgen/houden op het eigen lot!